[Netwerk] 2 routers: wie deelt IP-adressen uit?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-12 20:01

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo. Ik ben verhuisd en ben bezig om m'n netwerk goed vorm te geven. Dit is het schematisch:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/nw.jpg

De twee NAS'sen wil ik vaste IP-adressen geven. Op dit moment werkt alles zoals in het schema aangegeven. Ik snap alleen niet HEEL veel van netwerken en ik begrijp dus niet hoe ik het IP-adres van router 2 achterhaal (vanaf hier, ik zit op "PC werkkamer") :). En vooral: hoe kom ik erachter, of hoe stel ik in, welke router IP-adressen uitdeelt?

Als ik nu een ipconfig op PC werkkamer doe zie ik dat mijn IP-adres 192.168.0.115 is en mijn default gateway 192.168.0.1. En als ik daarnaar toe ga via de browser kom ik op de Sitecom router terecht. In de Sitecom router zie ik dat zijn IP-adres en default gateway een 62.195.xx.xx getal is. Dat lijkt me dus "UPC".

Hoe kom ik in de router met het gele blokje / vraagteken terecht? En wie deelt nu de IP-adressen van bijvoorbeeld PC woonkamer uit?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 13:01
Die TL is geen router, maar een gewone switch.
Deze zal dus aan alle aangesloten apparaten een IP vanuit de modem geven.
Als er op de modem geen router functie actief is, zijn dit rechtstreekse internet IP adressen.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
IceTeaGX schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 08:51:
Die TL is geen router, maar een gewone switch.
Deze zal dus aan alle aangesloten apparaten een IP vanuit de modem geven.
Als er op de modem geen router functie actief is, zijn dit rechtstreekse internet IP adressen.
Hmm... help me. Hoe bedoel je dat? Klinkt alsof ik dat niet wil.

OF: als ik het goed begrijp kan ik eigenlijk beter de router (Sitecom) beneden neerzetten, daar nog een extra switchje bijkopen zodat ik alles kan aansluiten en dan boven de TL?

[ Voor 18% gewijzigd door spaceboy op 28-12-2012 09:33 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:38

allure

Titaan fase 2/3

Waarom zou je dat willen? Een switch is toch juist bedoeld voor het werk wat hij nu moet doen?

Waarom zou je een 2e router willen? Deze zorgen (als verkeerd ingesteld) vaak voor meer ellende als plezier.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 09:44:
Waarom zou je dat willen? Een switch is toch juist bedoeld voor het werk wat hij nu moet doen?

Waarom zou je een 2e router willen? Deze zorgen (als verkeerd ingesteld) vaak voor meer ellende als plezier.
Op zich maakt het mij niet zoveel uit, maar ik wil wel graag mijn NAS beneden kunnen bereiken. En op deze manier zou ik niet weten wat voor IP-adres hij heeft/krijgt. Toch?

Of zeggen jullie: prima setup zoals in dit schema staat?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Wat voor modem heb je? Een epc3925?
Ik denk dat deze ook een router functie aan boord heeft en dat deze ook DHCP-requests beantwoord.

Zoja, dan kun je de DHCP-server op je 2e router uitschakelen de router een statisch adres geven die binnen de range van het modem/router valt.
Als jij dan je NAS een statisch adres geeft in de range van je modem/router dan kun je m over je hele netwerk bereiken.
Niet vergeten de kabel die nu van je switch komt in een LAN poort te steken ipv een WAN poort, als dit nu nog niet het geval is. :)

[ Voor 15% gewijzigd door allure op 28-12-2012 09:53 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 09:51:
Wat voor modem heb je? Een epc3925?
Ik denk dat deze ook een router functie aan boord heeft en dat deze ook DHCP-requests beantwoord.

Zoja, dan kun je de DHCP-server op je 2e router uitschakelen de router een statisch adres geven die binnen de range van het modem/router valt.
Als jij dan je NAS een statisch adres geeft in de range van je modem/router dan kun je m over je hele netwerk bereiken.
Niet vergeten de kabel die nu van je switch komt in een LAN poort te steken ipv een WAN poort, als dit nu nog niet het geval is. :)
Ok. Dank je wel. Twee vragen:

1. Ik heb een EPC3212. Wat ik zo kan vinden heeft dat ding geen DHCP-functionaliteit. En nu? Heb ik dan tóch nog een extra switch nodig?

2. Die laatste zin van je snap ik niet. Ik heb dat op dit moment toevallig wel zo zitten (en het werkt). Of bedoel je dat ik die Sitecom dan als switch zou gaan gebruiken ik die WAN port niet meer moet gebruiken?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

spaceboy schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:22:
[...]
Of bedoel je dat ik die Sitecom dan als switch zou gaan gebruiken ik die WAN port niet meer moet gebruiken?
Als je de sitecom als switch zou willen inzetten zou je daar de DHCP uit moeten schakelen en de WANpoort vrijlaten. Maar dit is nu niet wat je wilt. :)

De epc3925 is een "domme modem" ja, dus dan kunnen we stellen dat de Sitecom de enige router is op je netwerk en dat deze dus ip adressen uitdeelt.

Dan kun in deze sitecom je dhcp-scope instellen.
Bijvoorbeeld:

Statische adressen voor je NAS'n
192.168.0.1 Sitecom
192.168.0.2 NAS01
192.168.0.3 NAS02
192.168.0.4 Mediaplayer
192.168.0.5
enz

op 192.168.0.50 begint je DHCP-pool en deze loopt bijv. tot 192.168.0.100.

Op die manier heb je aan het begin van je range een reeks adressen vrij om statisch uit te delen aan je vaste apparatuur. Deze is ook nog eens makkelijk te onthouden.

[ Voor 8% gewijzigd door allure op 28-12-2012 10:50 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:49:
[...]

Dat bedoelde ik ja :)

De epc3925 is een "domme modem" ja, dus dan kunnen we stellen dat de Sitecom de enige router is op je netwerk en dat deze dus ip adressen uitdeelt.

Dan kun in deze sitecom je dhcp-scope instellen.
Bijvoorbeeld:

Statische adressen voor je NAS'n
192.168.0.1 Sitecom
192.168.0.2 NAS01
192.168.0.3 NAS02
192.168.0.4 Mediaplayer
192.168.0.5
enz

op 192.168.0.50 begint je DHCP-pool en deze loopt bijv. tot 192.168.0.100.

Op die manier heb je aan het begin van je range een reeks adressen vrij om statisch uit te delen aan je vaste apparatuur. Deze is ook nog eens makkelijk te onthouden.
Ok. Ik snap steeds meer. Maar... het probleem wat ik dus heb is dat die Sitecom maar 4 poortjes heeft. En beneden heb ik meer dan 4 apparaten. In de huidige situatie (schema in 1e post) kan de Sitecom dan toch geen dynamisch adres "uitdelen" aan iets wat "voor hem" zit??

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ja dat kan... en dat doet ie nu ook :)

Wat wel vreemd is, is dat de kabel afkomstig van je modem nu eerst in een switch zit, ipv in de WAN-poort van je router. Klopt dit? Of zit die kabel in je WAN-poort?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:55:
Ja dat kan... en dat doet ie nu ook :)

Wat wel vreemd is, is dat de kabel afkomstig van je modem nu eerst in een switch zit, ipv in de WAN-poort van je router. Klopt dit? Of zit die kabel in je WAN-poort?
Klopt. Op dit moment:

(UPC-modem) --> switch --> router (WAN-poort)

Vanaf de LAN-poorten zit ik nu op een laptop en pc tegelijk te werken (boven dus).

Wat moet/kan ik daar aan veranderen?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De router zou aan de "voorkant" van je switch moeten zitten.

code:
1
MODEM -> Router -> Switch

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:01:
De router zou aan de "voorkant" van je switch moeten zitten.

code:
1
MODEM -> Router -> Switch
Ja, precies. Dat wil ik graag. Maar ik kan ze dus helaas niet omruilen omdat het aantal poorten van mijn router te klein is voor wat ik beneden wil. Dus, volgens mij is dan toch de conclusie dat ik er een (kleine) switch bij nodig heb om beneden neer te zetten (achter de router).

Dan zou de nieuwe situatie dus zijn:
code:
1
2
MODEM -> Router -> Switch -> Switch (boven) -> aparten boven
                          -> Switch -> apparaten beneden

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Je kunt er een switch bij kopen, dan ben je er al :)

[ Voor 138% gewijzigd door allure op 28-12-2012 11:08 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:05:
Ga ik doen!
Bedankt voor je hulp!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
spaceboy schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:04:
[...]

Ja, precies. Dat wil ik graag. Maar ik kan ze dus helaas niet omruilen omdat het aantal poorten van mijn router te klein is voor wat ik beneden wil. Dus, volgens mij is dan toch de conclusie dat ik er een (kleine) switch bij nodig heb om beneden neer te zetten (achter de router).

Dan zou de nieuwe situatie dus zijn:
code:
1
2
MODEM -> Router -> Switch -> Switch (boven) -> aparten boven
                          -> Switch -> apparaten beneden
Zo heb je een switch teveel toch?

Zo is ook goed :)

code:
1
2
MODEM -> Router -> -> Switch (8-poorts of zo) -> apparaten beneden
                                      \-> Switch (boven) -> aparten boven

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 28-12-2012 11:08 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:04
Nog een switch erbij kopen inderdaad (pricewatch: TP-Link TL-SG1005D is niet duur bijv.) en dan zoals hierboven genoemd: Modem > Router > Switch (8 poorten) > Switch (5 poorten)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2012 11:08 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 14:26
allure schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:05:
Lijkt me niet nodig? Je hebt boven 4 uitgangen van je router/switch (Sitecom): 3 nodig voor je apparatuur daar, dus 1 over!?

Ik zou het als volgt doen: UPC modem --> WAN poort Sitecom (boven dus) --> 1 terug naar beneden naar de switch, 3 poorten over voor je apparaten boven. Beneden heb je dan ook genoeg als het goed is :) Mocht je boven meer poorten nodig hebben dan heb je wel een extra switch nodig.

Je Sitecom regelt dan netjes alle DHCP/IP adressen enz. Tip: je kunt de meeste routers een vast ip adres laten toewijzen op mac-adres; dan hoef je niet op ieder device een vast ip adres in te stellen en kan je het makkelijk op DHCP laten staan, ze krijgen dan van de router een vast adres.

[ Voor 20% gewijzigd door Thedr op 28-12-2012 11:14 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thedr schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:12:
[...]

Lijkt me niet nodig? Je hebt boven 4 uitgangen van je router/switch (Sitecom): 3 nodig voor je apparatuur daar, dus 1 over!?

Ik zou het als volgt doen: UPC modem --> WAN poort Sitecom (boven dus) --> 1 terug naar beneden naar de switch, 3 poorten over voor je apparaten boven. Beneden heb je dan ook genoeg als het goed is :) Mocht je boven meer poorten nodig hebben dan heb je wel een extra switch nodig.

Je Sitecom regelt dan netjes alle DHCP/IP adressen enz. Tip: je kunt de meeste routers een vast ip adres laten toewijzen op mac-adres; dan hoef je niet op ieder device een vast ip adres in te stellen en kan je het makkelijk op DHCP laten staan, ze krijgen dan van de router een vast adres.
Thanks ook. Op zich goeie gedachte, maar ik kan niet nog een kabel gaan trekken. Er loopt er 1 naar boven en dát was al een hel. ;)

• allure

allure

Titaan fase 2/3

@Thedr; Dit kan maar maakt het onnodig moeilijk :)

De sitecom heeft niet zulke uitgebreide mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door allure op 28-12-2012 11:20 ]

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 14:26
spaceboy schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:19:
[...]

Thanks ook. Op zich goeie gedachte, maar ik kan niet nog een kabel gaan trekken. Er loopt er 1 naar boven en dát was al een hel. ;)
Da's jammer; dan heb je inderdaad een extra switch nodig. Gelukkig geen grote investering en het brengt wel wat extra flexibiliteit.

@allure; iedere simpele router/switch kan dat. Zelfs het €12,- kostende Icidu routertje wat ik eerst gebruikte kon dat ;)

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 13:01
of je moet naar zoiets gaan: pricewatch: Netgear Prosafe FVS318N
Natuurlijk aanzienlijk duurder.

Er zijn er misschien nog anderen (D-link heeft een 10/100mbit moodel) Maar ik vind enkel deze.
Pagina: 1