Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Referenties

Pagina: 1
Acties:

• MrYinx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 15:02
Geachte Adjes, Devvers, Redactie, en alle tweakers,

In de afgelopen week heb ik de tijd gekregen om eens wat meer artikelen te lezen. Na een maand lang studeren en vooral papers schrijven, valt mij dit volgende op:

In artikelen waar referenties aan worden gehaald, word aan deze nauwelijks echt gerefereerd.
Een gemakkelijk voorbeeld is: veel critici hebben commentaar. zo ook auteur blabla (deze wel met link).
In hoeverre kun je 1 auteur veel crititici noemen?
Ter voorbeeld: nieuws: W3C verdedigt web cryptography-api

Ik veroordeel niet het geven van een mening (wordt altijd gewaardeerd), maar doe dat op eigen titel. Een mening geven via 'veel critici zeggen' lijkt mij niet nodig voor Tweakers.

Oftwel: waar komt deze informatie vandaan, en hoe ga ik deze weergeven en plaatsen in de tekst?

Dank, Jesper (aka MrYinx)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hier kunnen wij forumadmins niet zo veel mee. De redactie waarschijnlijk wel. ;)

LA>>GR

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Wij verwerken geen mening in artikelen, maar je zult ons af en toe moeten vertrouwen. Het is onbegonnen werk om bij alles een linkbare bron te zoeken, en dat is ook niet het doel van onze artikelen. We schrijven immers geen scripties maar nieuwsartikelen. Onze redacteuren lopen al even mee in het vak, spreken veel mensen en kennen we markt. Als wij schrijven dat 'veel critici commentaar hebben' dan is dat een verwoordig van diverse artikelen, gesprekken, ect die we gelezen of gevoerd hebben en van waaruit we journalistiek gezien een sentiment hebben gehaald.

Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de Horizon-box van UPC. Op diverse fora is er over geklaagd dat het in het begin niet zo soepel werkte. De eerste keer zal daar een link hebben bijgezeten naar bijvoorbeeld GoT. Als we nu over die box zouden schrijven, dan zou er een zin kunnen staan als 'in het begin kreeg het apparaat veel kritiek te verduren'. Die zin wordt dan niet onderbouwd met een linkje. We geven dus niet onze mening met een constructie als 'veel critici zeggen', maar vatten een gevoel of meerdere constateringen samen in enkele woorden.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Mij is ook altijd geleerd dat je lang niet overal een referentie voor hoeft te hebben, sommige dingen zijn algemeen bekend bij de mensen die ingewijd zijn. Het is ook afhankelijk van je doelgroep: is het aannemelijk dat je doelgroep er al van op de hoogte is, hoeft er ook geen link bij.

Als het allemaal wel mee valt, dan neem ik aan dat de betreffende schrijver gauw genoeg op zijn vingers wordt getikt door de eeuwig kritische lezers.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MrYinx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 15:02
Heren,

Wellicht een enigzins late reactie, maar toch wil ik u nog even danken voor het beantwoorden van mijn vraag.
Gelukkig blijven lezers kritisch, en was geenszins als belediging bedoelt. Immers, je moet wel meer in de tas hebben dan een vlotte babbel, om bij Tweakers te gaan werken!

Dank, Jesper.