• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:53

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Het kan zijn dat ik naar de bekende weg vraag maar, als je een externe flitser wilt kopen en je hebt een camera met een "hotshoe" (ik ga er blind vanuit dat dit een bevestigings slede is waarbij de comunicatie via contacten in de flitserschoen en de slede vd camera gaat en niet via een kabeltje)

Moet je dan uit de flitsers die bij het merk en type camera op de officiele site staan kiezen voor een goede werking of is de hotshoe aansturing universeel?
(Ik weet van vroeger dat de flitser met een lichtsensor en wat op voorhand handmatig ingestelde afstellingen alleen reageerde op de puls van de camera en zelfstandig de lengte en intensiteit vd flits regelde. Verder was/is er geen terugkoppeling naar de camera.) Toen was elke flitser goed zolang de losse connector vd kabel maar paste in de camera.

en waar moet je op letten? behalve hoekinstelbare flitslamp behuizing.

(het gaat om de panasonic fz200 overigens) ;)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:34
Vroeger was de hotshoe inderdaad universeel. Het toevoegen van TTL (E-TTL, i-TTL etc) heeft ervoor gezorgd dat iedere fabrikant zijn eigen contactjes met eigen protocollen heeft toegevoegd. Er zijn een paar fabrikanten zoals Metz en Sigma die verschillende versies van een flitser aanbieden afhankelijk van het camera merk.

De veiligste weg is het kiezen van een flitser van het zelfde merk als de camera.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Was er niet ook ergens een flisttopic? Oh, wacht, die is opgesplitst in verschillende topics voor verschillende merken. Maar goed, die zijn vervolgens weer flink ondergesneeuwd.

Ik heb zelf bij mijn Nikon camera een Sigma flitser. De reden? Ik wil wel graag TTL en dat soort dingen, maar ik heb genoeg aan 1 flits (oh, ja en ook nog een flitskabel, zodat ik mijn flikkerlampje ook ergens anders kan houden dan alleen direct boven (of naast) mijn camera.) Als ik dan de prijs van de Sigma naast de prijs van de Nikon leg.... Tja

Zeker als je echt aan het strobisten wilt, dus met meerdere flitsers aan de gang wilt, dan is het ook in mijn visie aan te raden om met merkeigen flitsers aan de gang te gaan.

Om nog even terug te komen op mijn eigen keuze die ik al jaren geleden heb gemaakt:
De Sigma koste ongeveer de helft van de Nikon.
De Sigma had een hoger richtgetal.
De Sigma had een groter zoombereik.
De Sigma kon horizontaal verder draaien.
De Sigma kon verticaal verder draaien, waardoor (beperkte) macro fotografie beter gaat.

De Nikon had meer mogelijkheden voor meer flitsers samenwerken. (En dat doe ik dus niet.)

De Sigma werkt nu (jaren later) nog steeds naar behoren, tenminste de keren dat ik die probeer. Wel heb ik een keer met NickH wat zitten prutsen met op afstand flitsen. Daarbij probeerden we om zijn SB??? en mijn Sigma te bedienen via de voorflitsen van de pop-up flitser van onze camera's. Daarbij merkte we dat mijn Sigma flitser significant vaker fouten maakte dan zijn Nikon flitser. Denk daarbij vooral aan "vergeten" te flitsen, maar soms ook te hard of juist te zacht flitsen.

Kennelijk snapt mijn Sigma die voorflitsen toch minder goed. Nogmaals, voor mij in de dagelijkse praktijk geen issue. Ik flits of direct vanaf de hotshoe, of ik gebruik een kabel (overigens een DealExtreme kopie van de Nikon kabel die bijna 100 euro kost.)

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Alle flitsers passen wel, maar je neemt toch best een Panasonic flitser. Bijvoorbeeld: SX50 + Nikon SB-900 werkt, maar de belichting klopt niet altijd.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:27:
Zeker als je echt aan het strobisten wilt, dus met meerdere flitsers aan de gang wilt, dan is het ook in mijn visie aan te raden om met merkeigen flitsers aan de gang te gaan.
Dat is niet een mening die ik deel. Merkeigen flitsers bieden vaak extra features, zoals Nikon's CLS, maar dat maakt ze nog niet geschikt voor strobist werk. In mijn ogen heeft de strobist gemeenschap laten zien dat je met (zeer) goedkope 3rd party flitsers voor strobist werk juist prima uit de voeten komt. Ik heb geen een merk-eigen flitser en ben voor de strobist-toepassing meer dan voorzien (Yongnuo etc)

Juist voor situaties waarin TTL etc interessant zijn zou ik eerder kiezen voor een merkeigen systeem om problemen met reverse engineering van protocollen te voorkomen.

I make things.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:53

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik ga er in mee dat de panasonic flitsers perfect bij de camera passen maar ik hoopte dat de goedkopere ook wel werkten.

ik ben ondertussen op de Metz site terechtgekomen en die ondersteunen oa ook panasonic. bijv. Metz Mecablitz 36 AF-5. deze is volgens mij de helft qua bedrag vd de panasonicflitser. Iemand ervaring met Metz? Overigens ik zal vermoedelijk gewoon van de hotshoe flitsen met een difusionkapje of via plafond.
De onboard flitser is direct en tot 13m.
De pana flitser FL360 is 212 euro en de Metz mecablitz 44 AF-1 (Olympus/Panasonic) is 149 euro. de 36meter versie zal ook wel bestaan denk ik.

Die "flitstopic" kon ik niet vinden overigens.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Geen idee of dat met moderne flitsers ook zo is, maar vroeger hadden verschillende flitsers ook een andere spanning. Als je de verkeerde flitser op je camera zette kon die je camera doorbranden.

Nooit dus zomaar een flitser op je camera zetten voor je zeker weet dat het werk. Merk eigen flitsers, of universele met jou camera merk erbij vermeld zijn altijd veilig.

Leica MM + Sony A9

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 15:35

BaasG

Spiral out. Keep going

RobertJRB schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:59:
Nooit dus zomaar een flitser op je camera zetten voor je zeker weet dat het werk.
Kan ik alleen maar beamen! Aantal jaar terug bij een fotocursus had de docente een Nikon SB800 bij, en een van de cursisten een Canon 30D. Past inderdaad best op elkaar, en zou wel werken volgens docente... 1x flits en daarna deed de 30D helemaal niets meer :/

member of the Dark side: black Nikon gear

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Een SB800 gebruikt volgens mij een vrij normale spanning, maar het kan zijn dat er iets sluiting maakte.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik zou gaan voor merk-eigen, of een alternatief dat specifiek voor je merk is. Met een Nikon body dus alleen Nikon SB600/700/800/900 etc, maar ook de Metz 50 of 58 zijn prima alternatieven, wel niet heel veel goedkoper.

Een Canon 580EXII op een Nikon is no-go net als andersom.

Wel kan je deze flitsens in "manual mode" prima gebruiken met radiotriggers zoals de Cactus v4/v5 of yongnuo RF-602/603. Wel valt hierop aan te merken dat het in zulke gevallen goedkoper is om "manual only" flitsers te gebruiken zoals de Lumopro LP160 en diverse yongnuo flitsers.

Verwijderd

Als je aan de gang wilt met radiotriggers kun je vaak ook voor weinig oude Nikon of Canon flitsers van marktplaats halen. Ik weet dat bijvoorbeeld de Nikon SB28's (een tijdje) heel populair waren. Vaak voor 2-3 tientjes van MP te halen.... Ik heb er ook nog eentje liggen. Die is nog uit het ananaloge tijdperk. Ik heb hem bij een camera gekregen die al zeker 10 jaar in de kast lag. (Te zien aan de batterijen die in de body zaten.) En dat is ook al weer een jaar of 5 geleden. Volgens mij moet die flitser minstens 20 jaar oud zijn.

Je stopt er batterijen in en hij doet het weer. Niet kapot te krijgen en een licht dat er uit komt...

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 12:20

mvh

State Governor

Of er veel licht uit een SB28 komt hangt af van je referentie; wel ten opzichte van een popup-flitser maar niet ten opzichte van een flitser met een veel hoger richtgetal :).

Off-camera met een radiotrigger maakt het niet uit welk merk of type flitser je neemt, alleen zal hij waarschijnlijk uitsluitend handmatig werken.

Als je on-camera flitst is er volgens mij is er geen enkele reden om een third party, merkspecifieke flitser te laten liggen. Juist vanwege TTL gaat dat prima. Maar dus niet een flitser bestemd voor merk A rechtstreeks op een body van merk B schroeven.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Verwijderd

Kerstvakantie, dus het kwartje valt soms wat later... Sorry daarvoor. Maar goed, jij en ik praten over een verschillende approach van de strobist uithangen.

Inderdaad, als je met radiotriggers en dat soort dingen aan de gang wilt, maakt het merk flitser verder niet meer uit.
Als je de flitsers onderling wilt laten communiceren met TTL en dat soort dingen (i.e. gebruik makend van (infra rood) flitspulsen) dan is merkeigen een voordeel.

Wellicht zou ik Roy dus iets gelukkiger hebben gemaakt als ik de lijst ongeveer zo zou hebben opgesteld? :D
-1- Simpel geflits. Eigenlijk doet de pop-up het wel goed, maar ik wil meer power.
-*- Neem een simpele merkeigen flitsers (nikon iets als de SB400?)
-*- Neem een niet merkeigen flitser die speciaal geschikt is voor jouw merk camera.

-2- Eerste stapje als strobist. Graag aan de gang met twee of wellicht drie flitsers.
-*- Merkeigen flitsers, die gezellig met elkaar kunnen overleggen. Dat zijn dan dus ook gelijk de high-end flitsers.

-3- Advanced strobist. Graag aan de gang met twee, drie of nog meer flitsers, waarbij flitsers de commander vaak niet kunnen zien.
-*- Radio triggers for the win !!
-*- Merk flitser maakt eigenlijk niet meer uit. (insert link naar vage HongKong site hier voor goedkope flitsers)

n.b. Als ik geld zou verdienen met foto's maken, zou ik mijzelf in ieder geval in groep 2 zetten. Nu zit ik persoonlijk wel best in groep 1. Omdat ik ook in portrait nog het plafond wil kunnen verlichten kan ik niet uit met een SB400, dus heb ik een niet merkeigen flitser, speciaal geschikt voor Nikon. (Andere redenen staan in een eerdere post.)

n.b. Roy, zo weer vrede gesloten? ;)

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:24:
[...]
n.b. Roy, zo weer vrede gesloten? ;)
We delen dezelfde mening, strijdbijl weer begraven ;-).

I make things.

Pagina: 1