Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12"-14" laptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Jochemm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn stukke Sony Vaio van 15.5 inch. Deze moet aanzienlijk kleiner, dunner en lichter zijn omdat ik hem mee moet gaan nemen naar school.

Mijn eisen:
  • Lichtgewicht (zo rond de 2 kg)
  • Draagbaar (12"-13", maximaal 14")
  • Goede accuduur
  • Mooi, elegant, design
  • Slank (om en nabij de 2cm)
  • Resolutie van minstens 1600x900
  • Grafische kaart beter dan de integreerde HD4000
Het moet mijn enige systeem worden. Ik heb verder geen desktop en de Sony Vaio laptop die ik nu heb is kapot.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Af en toe wat photoshoppen, aantekeningen maken, verslagen typen. Ook wil ik er wel een spelletje op kunnen spelen. Niet de nieuwste games met maximale settings maar spelletjes als FIFA 13 wil ik wel kunnen spelen met een redelijke framerate. Verder werk ik graag met heel veel tabbladen/programma's tegelijk open.
Wat mag je laptop gaan kosten?
€900 euro maar als er een laptop is die aan alle eisen voldoet wil ik best iets meer betalen.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, hij moet mee naar colleges en moet dun, licht en klein zijn. Ook een goede accuduur dus.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, elk merk maakt wel eens iets goeds en wel eens iets minders.

Mijn ideale laptop was de Sony Vaio S13 met 900p scherm maar die is uit de winkel verdwenen. Aangezien mijn oude laptop nu echt helemaal stuk is kan ik niet al te lang meer wachten met aanschaffen...

Hopelijk is er iets wat aan mijn strenge eisen voldoet, of in ieder geval in de buurt komt :P

Alvast bedankt

Verwijderd

Op wat voor manier is je S15 dan stuk gegaan?

Volgens mij zit er weinig anders op dan een S15 of S13 kopen. Dat zijn de enige laptops die ik ken met een fatsoenlijke GPU en een acceptabele schermresolutie. Er zijn er meer, maar die hebben stuk voor stuk slechte koeling of gaan ver over je budget, zoals de latitude of thinkpad reeks.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:47:

Volgens mij zit er weinig anders op dan een S15 of S13 kopen. Dat zijn de enige laptops die ik ken met een fatsoenlijke GPU en een acceptabele schermresolutie. Er zijn er meer, maar die hebben stuk voor stuk slechte koeling of gaan ver over je budget, zoals de latitude of thinkpad reeks.
De UX32VD is er nog, alleen die heeft inderdaad een drama van een koeling, en zou ik dus echt niet adviseren als je GPU kracht nodig hebt in een laptop. (gamen bijvoorbeeld)

De beste keuze is inderdaad de Vaio S13 + 900p scherm adviseren.. Maar goed aangezien die niet beschikbaar is, is de enigste acceptabele overweging een Vaio Z met een PMB dock... Effe uitleg hoe je deze dan het beste kan benutten...

WTF is pmb dock?
De PMB dock is een leuke innovatie vanuit Sony, de Vaio Z heeft namelijk een Lightpeak aansluiting (zelfde als thunderbolt maar alleen in USB geintegreerd en er word gebruik gemaakt van een optische licht kabel in plaats van thungerbolt). Dit is een aansluiting waarop je een bijzonder PMB dock kan aansluiten op de Vaio Z series. In deze dock zit de volgende zaken: USB + videoaansluiting, DVD drive/Blu Ray speler en een Externe GPU!!! Ati 7750M dacht ik..)

Wat is het idee erachter?
De Vaio Z is heel erg compact, echt heel erg compact.. Deze weegt dus 1,15kg, heeft ook een accuduur van 7 uren en is zo een anderhalf keer dunner dan de Vaio S series. Een GPU gaat er ook nauwelijks in vanwege de hitte productie. Eigenlijk zou je de Vaio dan gemakkelijk thuis moeten gebruiken als je hem aan de dock hangt, want dan kun je al je thuis zaken erop kunnen doen... Bijvoorbeeld zaken zoals Gamen en een blu ray kijken vanwege de GPU en blu ray speler die op de dock staan. Onderweg en op colleges kun je dan alle school gerelateerde zaken uitvoeren aangezien je dan geen GPU zou moeten nodig hebben. (gamen in de college zalen is niet bepaald productief gebleken)

Waarom de Vaio Z?
- Weegt een heel stuk lichter (1.15KG)
- Raid 0 SSD = sneller dan elke andere SSD opstelling
- Sterke accuduur van circa 7 uren
- Scherm: 1600 x 900p, ook zijn de eigenschappen van het scherm bijna onverslagen op het gebied van kleuren reproductie, en helderheid. Zeer fijn scherm om mee te werken, waar de Vaio S een zeer bagger scherm heeft. Ook is het screen indoor effect van de Vaio S niet aanwezig bij de Vaio Z omdat de matte afwerking veel netter toegepast is.
- Extra's zoals: 3G internet, Windows professional ipv. win home premium, tpm, vingerprint reader...

Nadelen heeft deze keuze ook:
- GPU is dus niet net zo mobiel en makkelijk meer te nemen... (alsnog is de dock wel compact)
- Toetsenbord heeft een lichte slag en een kleine touchpad. Dus je hebt zeker een periode van enkele weken nodig om daar echt goed aan te wennen...
- Vaio z 999 euro bij correct, en de dock kost last iets van 250/300 euro...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Als de X230 nu een 900p of beter scherm had.. Dan kon je daar eventueel nog een DIY-constructie op aansluiten.

Overigens presteert de Z met dock nauwelijks beter, en in veel gevallen zelfs slechter dan de HD 4000. Voor iemand die iets snellers zoekt dan de HD 4000 kan ik die niet aanraden.

• Jochemm
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:47:

Het was geen S15 maar een 3 jaar oude uit de NW-series. Die is gewoon helemaal stuk (scharnieren stuk, rand om scherm hangt met tape aan elkaar en hij start nu ook niet meer op).

Ik had eigenlijk al mijn keuze gemaakt namelijk de S13 met 900p scherm, maar die is niet beschikbaar op het moment. Stel dat ik mijn eis van een 900p scherm laat vallen, wat zou dan een alternatief zijn? Alsnog de S13 maar dan met 768p scherm?

Verwijderd

Volgens mij alsnog de S13 met 768p scherm..

Er is gewoon bijzonder weinig te krijgen in deze klasse. Je hebt de Alienware M14x en Lenovo Y400, maar die gaan ver over de 2kg heen. Dan kan je net zo goed de S1512 (1.89Kg) nemen. voor de rest heeft vrijwel alles koelingsproblemen of een GPU gebaseerd op een 3 jaar oude achitectuur a-la GT 620m of GT630m.

Zelfs als je de grafische kaart eis laat vallen is het antwoord vrijwel altijd S13, omdat er simpelweg niets anders is met 900p scherm in dit prijssegment.

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:24:
Als de X230 nu een 900p of beter scherm had.. Dan kon je daar eventueel nog een DIY-constructie op aansluiten.

Overigens presteert de Z met dock nauwelijks beter, en in veel gevallen zelfs slechter dan de HD 4000. Voor iemand die iets snellers zoekt dan de HD 4000 kan ik die niet aanraden.
hun testen met de oude crappy drivers, Dat is nu compleet irrelevant

Maar idd, de S13 met GPU is de beste keuze, het resolutie is een gebrek maar goed, dan heb je er wel een voor een lage prijs. Vergeet niet de studentenkorting en de software pakketten weg te klikken op de sony website. Ook de Ram en HDD niet upgraden aangezien je die zelf ook makkelijk kan upgraden voor en veel lagere prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Vinand op 28-12-2012 15:03 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Jochemm
Hmm, oké, bedankt voor de adviezen!

Zat nog even rond te snuffelen op de Sony site en met studentenkorting is ook de E14P te verkrijgen. Dan heb je een 900p scherm, HD7670M met 2GB geheugen en een touchscreen (handig voor Windows 8 ) voor €817. Is dat geen goede deal, of is dat niks?

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:13
http://store.vizio.com/ct14a4.html

ik kijk al weken naar deze laptop en ben nog te huiverig om hem daadwerkelijk te bestellen, op papier lijkt het een beetje te mooi om waar te zijn. Ik heb vooral twijfels bij de bouwkwaliteit en koeling van zo'n onbekend merk, maar qua tv's schijnt het aardig te zijn

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 20:30
Ruudvanelk schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:07:
http://store.vizio.com/ct14a4.html

ik kijk al weken naar deze laptop en ben nog te huiverig om hem daadwerkelijk te bestellen, op papier lijkt het een beetje te mooi om waar te zijn. Ik heb vooral twijfels bij de bouwkwaliteit en koeling van zo'n onbekend merk, maar qua tv's schijnt het aardig te zijn
Control-F even Vizio in dit artikel van Engadget... Niet best.
http://www.engadget.com/2...tebook-folio-9470-review/

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:13
Tomino schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:07:
[...]

Control-F even Vizio in dit artikel van Engadget... Niet best.
http://www.engadget.com/2...tebook-folio-9470-review/
thanks voor de link, maar enige wat ik daar vind over vizio is de beperkte batterijtijd van 4 uur (waar ik persoonlijk wel mee kan leven voor die prijs mits dit het enige minpunt is)

• Vinand
Jochemm schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:00:
Hmm, oké, bedankt voor de adviezen!

Zat nog even rond te snuffelen op de Sony site en met studentenkorting is ook de E14P te verkrijgen. Dan heb je een 900p scherm, HD7670M met 2GB geheugen en een touchscreen (handig voor Windows 8 ) voor €817. Is dat geen goede deal, of is dat niks?
Dat is niet slecht zo een prijs voor zulke hardware... Welke CPU heb je trouwens genomen? :o :o
Ook de accuduur van deze laptop is volgens notebookcheck +/- 6,5 uren werktijd...
Koeling en bouwkwaliteit is goed, alhoewel de laptop in idle stand bromt... Gewicht van 2.3KG is behoorlijk hoog alleen...

Alleen de E series van Sony hebben de afgelopen jaren gewoon een slechte reputatie gemaakt, dat wil nog niet zeggen dat deze laptop slecht is...

• Jochemm
Vinand schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:13:
[...]

Dat is niet slecht zo een prijs voor zulke hardware... Welke CPU heb je trouwens genomen? :o :o
Ook de accuduur van deze laptop is volgens notebookcheck +/- 6,5 uren werktijd...
Koeling en bouwkwaliteit is goed, alhoewel de laptop in idle stand bromt... Gewicht van 2.3KG is behoorlijk hoog alleen...

Alleen de E series van Sony hebben de afgelopen jaren gewoon een slechte reputatie gemaakt, dat wil nog niet zeggen dat deze laptop slecht is...
Dan heb ik de "Intel®Core(TM)i5-3210M,2.5GHz met Intel® Turbo Boost Technology tot 3.10 Ghz" met 3 MB L3 Cache

Ja ik ben eigenlijk altijd meteen langs de E-series geskipt omdat ze nergens genoemd of geprezen worden, maar voor de prijs krijg je flink wat hardware volgensmij... Kan alleen niet zoveel reviews vinden.

Verwijderd

De E serie heeft voornamelijk een slechte naam vanwege de series ten tijde van arrandale. Het kan best zijn dat het tegenwoordig beter is, maar ik vertik het om de opvolger van (imo) de slechtste sony ooit gemaakt aan te raden zonder dat er goede bronnen voor zijn.

Het kan best zijn dat het tegenwoordig een stuk beter is, maar zonder goede bronnen ga ik daar mijn vingers niet aan branden.

• Jochemm
Ik zag bij de refurbished modellen deze Vaio staan: https://outlet.sony.nl/sh...-13-15/VPCSA4C5280U.NL3.A

13" met 900p scherm, i5-processor en een HD6630M, volgens benchmarks 1,5x zo snel als een HD4000.

Hoe zijn de ervaringen met refurbished laptops van Sony? En is dit model een goede keuze volgens jullie?

EDIT: Is niet beschikbaar...

[ Voor 4% gewijzigd door Jochemm op 29-12-2012 13:25 ]

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 23:30:
De E serie heeft voornamelijk een slechte naam vanwege de series ten tijde van arrandale. Het kan best zijn dat het tegenwoordig beter is, maar ik vertik het om de opvolger van (imo) de slechtste sony ooit gemaakt aan te raden zonder dat er goede bronnen voor zijn.

Het kan best zijn dat het tegenwoordig een stuk beter is, maar zonder goede bronnen ga ik daar mijn vingers niet aan branden.
Hier sta ik compleet achter... Maar het feit dat deze line up al toch al zo een half jaar op de markt staat zonder enige echt klachten vind ik toch wel een redelijke bevestiging... Ik ben ook al rond aan het snuffelen op notebookcheck/notebookforum voor enkele problemen, maar nog niks erg gezien zoals de befaamde "pieptoon" en de relatief hoge uitval...

• Jochemm
Even een schop.

Deze laptop is atm voor €1100 te verkrijgen bij oa. Mediamarkt. Met de BTW-actie van 21% eind januari (zoiets las ik??) zou deze voor €908 te krijgen moeten zijn.

http://www.notebookcheck....S01-Notebook.78315.0.html

Dan heb je een dedicated GPU, 900p paneel en 14" scherm. Hij is alleen redelijk zwaar (2.08kg) maar die concessie wil ik best doen als dit een goede laptop is.

Verwijderd

Slecht scherm. Vreemde 3Dmark06 score van 5.476 in plaats van de gebruikelijke 8500+.

Leuk apparaat, maar niet kopen vanwege de GPU die er in zit, lijkt mij. Hij maakt precies dezelfde fouten als de XPS 14 (matige koeling, zwaar, slecht 900p scherm). Ze kosten ook ongeveer hetzelfde tijdens de BTW periode, al krijg je bij de dell een msata erbij.

Ik suggeer om te wachten op de nieuwe samsung 7 series. Die zou begin februari komen: reviews: Samsung Series 7 Ultra: full-hd pls-touchscreen en Radeon-gpu. De prijzen zijn mij onbekend.

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:24
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 18:41:
Slecht scherm. Vreemde 3Dmark06 score van 5.476 in plaats van de gebruikelijke 8500+.

Leuk apparaat, maar niet kopen vanwege de GPU die er in zit, lijkt mij. Hij maakt precies dezelfde fouten als de XPS 14 (matige koeling, zwaar, slecht 900p scherm). Ze kosten ook ongeveer hetzelfde tijdens de BTW periode, al krijg je bij de dell een msata erbij.

Ik suggeer om te wachten op de nieuwe samsung 7 series. Die zou begin februari komen: reviews: Samsung Series 7 Ultra: full-hd pls-touchscreen en Radeon-gpu. De prijzen zijn mij onbekend.
Prijs: ~€1299/€1399

• Jochemm
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 18:41:

Die gaan boven mijn budget helaas... Wat is er slecht aan het scherm en wat ga je daar van merken in de praktijk? Dat de kleuren een klein beetje afwijken vind ik geen ramp... Ik verwacht niet dat ik de nieuwste games op ultra kan spelen, low is prima. Hij presteert nog altijd beter dan de HD4000 toch?

Er is zo weinig te krijgen in dit segment helaas, ik zie weinig tot geen alternatieven...
Pagina: 1