• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn gehele PC willen overklokken (GPU & CPU, en ik heb gelezen dat RAM ook kan, klopt dit?). Maar hier heb ik eigenlijk wel een beetje hulp bij nodig...

Wat ik heb:
CPU: Intel Core i7 3820 Sandy Bridge-E tdp
GPU: Sapphire HD 7970
Moederbord: Gigabyte X79-UD3
RAM: 4x 4096 mb corsair xmp
Voeding: Thermaltake 750w

De CPU overklokken is me eigenlijk nog een groot raadsel. Wel heb ik voldoende koeling op de CPU (Cooler Master Hyper SLIM 212), en waarom ook niet? Als de prestaties in Far Cry er op vooruit gaan ben ik zeer blij, want ik vind de fps nogal laag liggen bij deze...

Bij de GPU heb ik een tutorial gezocht, maar volgens mij was deze niet meer volledig up to date... Deze heb ik gevolgd, maar er kwam weinig resultaat bij... Ze zeiden dat ik de Core Clock met 10 omhoog moest zetten, en de Memory Clock ook. Nouja... Het was niet echt belachelijk veel ofzo... Of klopt dit wel?

Verder heb ik nog een vraagje over de koeling van mijn GPU. Ik vind dat deze via Afterburner automatisch te laag draait. Hij vind zelf bij gamen 80 graden een mooie temp, en dan draait hij maar op 40/50%. Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens, en zet hem op 80% waardoor de temperatuur naar beneden keldert naar zo'n 50 graden. Hoe kan ik instellen dat hij automatisch al hoger gaat draaien?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Sander

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:38

Axon

Dikke tetten

Ik neem aan dat je fps in Far Cry het meeste beinvloed wordt door je GPU, en niet door je CPU :) Het meeste nut heeft in dit geval om de GPU dus te overklokken, maar houd er wel rekening mee dat je kaart niet te warm gaat worden ;)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Ik kon in MSI Afterburner de Core clock en de Memory Clock op maximaal zetten, en mijn temperatuur verhoogde maar met slechts 6 graden! In Far Cry 3 scheelt het me 10 fps :) ! Van 35 naar 45 :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
De i7 3820 valt toch niet te overclocken aangezien de multiplier gelocked is?
En Sander, ik raad het niet aan om in een keer alles omhoog te knallen, maar incrementeel verhogen en 5min tests runnen met heaven.

[ Voor 46% gewijzigd door Valandin op 28-12-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Valandin schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:23:
De i7 3820 valt toch niet te overclocken aangezien de multiplier gelocked is?
En toen begonnen mijn oren te klapperen, ik heb echt geen idee xD . Ik heb ook nog geen poging gedaan om mn CPU te overklokken... Ik heb nu alleen mn GPU gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ik ben er vrijwel zeker van dan het niet kan, bij de Intels zijn de "K" series unlcoked. (2500k, 3570k, 3770k) en bij AMD de Black Editions. Om even dubbel te checken kan je even je bios in (F2 bij startup) om te kijken of je de multiplier hoger dan x36 kunt zetten.

Hier is wat leesvoer over GPU overclocken;
http://www.tomshardware.c...olfram-overclocking-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ik vraag me überhaupt af waarom je t wilt? Je hebt totaal geen idee hoe het moet en welke schade je kan aan richten.
Grote kans ook dat je garantie vergaat mocht je overclocken. Als je echt zoekt naar meer FPS zou ik investeren in een extra GPU. Het is algemeen bekend dat Far Cry 3 zware eisen stelt.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 12:59
Sandert98 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:29:

Bij de GPU heb ik een tutorial gezocht, maar volgens mij was deze niet meer volledig up to date... Deze heb ik gevolgd, maar er kwam weinig resultaat bij... Ze zeiden dat ik de Core Clock met 10 omhoog moest zetten, en de Memory Clock ook. Nouja... Het was niet echt belachelijk veel ofzo... Of klopt dit wel?

Sander
En dit moet je herhalen TOTDAT je artifacts begint te zien (vreemde beeldvorming), dan ga je terug naar de laatste stabiele clock en voila, GPU is geoverclocked! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Wat Nilsepils zegt ja, als je dit niet doet en gewoon raak de dingen omhoog gooit doe je het echt niet goed. Je gaat sowieso op het maximum problemen krijgen uiteindelijk.

Een tutorial volgen met gefixeerde resultaten is niet te doen want de limieten verschillen per chip. De ene komt tot 1200 en de ander maar tot 1100 (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 11:37
master_viper schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:27:
Ik vraag me überhaupt af waarom je t wilt? Je hebt totaal geen idee hoe het moet en welke schade je kan aan richten.
Grote kans ook dat je garantie vergaat mocht je overclocken. Als je echt zoekt naar meer FPS zou ik investeren in een extra GPU. Het is algemeen bekend dat Far Cry 3 zware eisen stelt.
Ach, ik ben ook begonnen met het verkloten van m'n hardware. Nu overclock ik ook (bij wijze van) met m'n ogen dicht.

OP: Volg het advies van Nilsepils op en je bent golden op GPU gebied. Check even na of je CPU unlocked is en gooi die dan ook in etappes omhoog (mits hij unlocked is) dan ben je ook op dat gebied golden. Je RAM kun je overklokken maar gast, je hebt ruim 16gb aan RAM geheugen dus tenzij je van plan bent om illegale kernprogramma's te gaan compilen zou ik voor de rest niet meer naar het RAM omkijken.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

batumulia schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:45:
[...]

Ach, ik ben ook begonnen met het verkloten van m'n hardware. Nu overclock ik ook (bij wijze van) met m'n ogen dicht.

OP: Volg het advies van Nilsepils op en je bent golden op GPU gebied. Check even na of je CPU unlocked is en gooi die dan ook in etappes omhoog (mits hij unlocked is) dan ben je ook op dat gebied golden. Je RAM kun je overklokken maar gast, je hebt ruim 16gb aan RAM geheugen dus tenzij je van plan bent om illegale kernprogramma's te gaan compilen zou ik voor de rest niet meer naar het RAM omkijken.
Het risico dat er dingen kapot gaan, en sowieso garantie die vervalt is wel een stukje hoger. Het is verstandig om je te realiseren wat de risico's zijn voordat je klaagt bij je leverancier die je geen RMA geeft.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 11:37
Ja maar lijkt me sowieso wel een beetje logisch als je dingen gaat modificeren op een andere manier dan waar de fabrikant het voor bedoeld heeft dat er dan een kans bestaat dat je je garantie kwijt kan raken.

[ Voor 17% gewijzigd door batumulia op 28-12-2012 14:52 ]

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Sander lijkt me 14. Is dat niet dé fase waarin je eerst doet, daarna denkt en dan spijt hebt van je acties?
Zo worden kleine jongetjes groot toch :+ ?

Advies aan Sander:
- Weet je wat overklokken precies inhoudt?
- Met welk doel wil je overklokken?
- Ben je bekend met de mogelijk schadelijke gevolgen van overklokken?

[ Voor 36% gewijzigd door Passeridae op 28-12-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Iedereen moet ooit eens aan het overclocken beginnen. Het zijn gewoon van die dingen die iedereen die voor het eerst overclocked. Deed ik ook met m'n eerst AMD, had gewoon die multiplier op x50 geknalt zonder voltage te veranderen en dan maar zeuren dat ik BSOD's kreeg bij boot.

Anyhow, om nog wat van je andere vragen te beantwoorden.
In MSI Afterburning kun je op "Settings" drukken.
Dan druk je op fan, en kan je het naar wens instellen.
Zie mijn voorbeeld, die van mij is echter wel een slordige lijn.
Maakt voor mij niet uit aangezien hij nooit boven de 50 uitkomt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OeV9H.png

En overclocken vind ik toch persoonlijk absoluut niet riskant, er is bijna niks dat fout kan gaan mits je incrementeel de waardes verhoogt en de temperaturen / voltages op een goed niveau houd.

Toch adviseer ik je eens wat dingen erover te lezen, hoe en wat.
Je moet absoluut niet zomaar alles omhoog knallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Valandin op 28-12-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Heel erg bedankt allemaal, ik ga internet maar eens goed doorspitten en kijken of mn cpu is over te klokken.
Maar hier al wel vast het lijstje:

Advies aan Sander:
- Weet je wat overklokken precies inhoudt?
Het beter maken van de hardware.
- Met welk doel wil je overklokken?
Hogere FPS behalen in Far Cry en toekomstige games.
- Ben je bekend met de mogelijk schadelijke gevolgen van overklokken?
Oververhitting

[ Voor 59% gewijzigd door Sandert98 op 28-12-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:39

Eagle Creek

Breathing security

Het beter maken van de hardware.
Los van het feit dat "beter" erg relatief is, ben ik het er ook simpelweg niet mee eens. Overklokken is dat je de hardware sneller laat lopen dan waarop het is ontworpen (of misschien: het is geleverd). Dit wil zeker niet altijd 'beter' zijn.

De hardware die je in de winkel koopt is vanuit de fabriek ingesteld op een bepaalde snelheid. Deze snelheid is begrenst hoewel het fysiek wellicht mogelijk is sneller te gaan. Denk aan een BMW die max 250 KM/H kan rijden terwijl de individuele onderdelen misschien wel harder kunnen.

De fabrikant stelt echter dat het stukje hardware dat jij koopt tot in ten treuren toe is getest op de huidige instellingen en dus altijd werkt.

Wanneer je over deze limiet heen gaat heb je altijd een moment dat het nog prima zal gaan. Een processor die normaal op 3,0 Ghz loopt zal op 3,1 Ghz ook nog prima functioneren. Ga je echter hoger, krijg je te maken met andere problemen. Alle onderdelen van een hardwarecomponent zijn gericht op een bepaalde kwaliteit. Een kwaliteit die overeenkomt met het bestemde doel: de 3.0 Ghz in dit geval. Ga je daar zelf overheen, dan valt niet meer te garanderen dat alle subonderdelen (bv ín een processor) nog goed blijven functioneren. Daar komt bij dat alles onderdelen in de gehele pc ook met elkaar samen moeten werken en dat wanneer je hierbij afwijkt van de designspecificaties ook hier problemen kunnen ontstaan!

Er is dus geen spraken van "beter maken" van de hardware. Ik zou bijna zeggen integendeel. Wat je doet is een component nemen en daarbij kijken hoeveel kracht erin zit om die kracht vervolgens stabiel te gebruiken.

Om terug te gaan naar het BMW-voorbeeld: de auto kan wellicht prima 250 KM/H rijden met alle onderdelen in tact. Haal je de begrenzing eraf dan kun je 300 KM/H rijden. Het blijkt echter dat de banden hier onevenredig veel van slijten. Ga je 350 KM/H rijden dan heeft je versnellingsbak het veel zwaarder en kan die stuk gaan. Dit terwijl je motor misschien 400 KM/H ook nog wel aan zou kunnen.
Bij 250 heb je de garantie dat alles werkt, bij 400 KM/H heb je bijna de garantie op problemen. Hoeft niet, kán wel. Daarom bouw je langzaam met stapjes van 10 KM/H uit waarbij je elke keer gaat testen om te zien of alles goed blijft werken. Met 10 KM/H heb je natuurlijk weinig FPS-winst, maar gaat die 10 goed, dan doe je er weer 10 bij. Net zolang tot je 1) voldoende FPS hebt, 2) alles stabiel en goed draait :).
Oververhitting
Dat is één van de gevolgen ja. Maar je kunt ook simpelweg een onstabiel systeem krijgen dat fouten maakt waardoor het vastloopt of crasht. En in principe kun je het zelfs echt fysiek kapot maken, hoewel daar anno 2012 vaak wel wat beveiligingen voor zijn ingebouwd.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Als ik een lijst ga maken wat ik als overklokker allemaal heb gesloopt de laatste jaren, dan bedenk je je misschien wel even voordat je hard aan de slag gaat. Als met je systeem Farcry 3 niet aardig kan draaien, dan is het wellicht een goed idee om eens te gaan sparen voor wat beters, of je eisen wat te verlagen.

Overklokken scheelt je hooguit 10% FPS, dus 5 op de 50, kortom, of je daar nu werkelijk iets mee opschiet? Overklokken doe je als hobby, omdat je het leuk vind om te doen. Lees je eens in in het OC proces, lees reviews van de hardware die je hebt, en er zijn vele tutorials te vinden voor het overklokken van je 3820. (jawel heren, die is makkelijk naar de 5Ghz te tillen hoor!)

Ik zeg, met de kennis die je nu hebt, begin er niet aan. Pas als je zelf denkt dat je het snapt, zou ik er pas aan beginnen.

Wat ik gesloopt heb:

Rampage 4E
EVGA Classified
57multi 2500k
gtx580
gtx260
HD5870
1000w Cougar voeding
2 setjes corsair 2000c8 repen (de echte hypers)

Kortom, het kan stuk!!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Laatst online: 16-06 11:15
Ik ga niet in herhaling vallen over het overklokken, dus ik sla even een andere weg in:

Als je meer performance wil op dit systeem zou ik er een tweede 7970 bij prikken. Of overweeg deze 7970 weg te doen voor een GTX 680 of misschien zelfs een 690. Je systeem is er in elk geval klaar voor (wel even naar je voeding kijken misschien).

Verder vind ik dat je lage frames haalt in FC3 op een 7970. Gebruik je 8x AA toevallig? Want ik draaide die game met 16xAF alles Ultra en 4x AA op een enkele GTX 660 (!) al met minimaal 45-55 fps... Nu in SLI 90+ maar dat is niet vergelijkbaar natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Vayra op 28-12-2012 16:22 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 14:40
Haha mooi uitgelegd Eagle Creek en jij ook millman, zeer nuttig. ;)

@ TS ik zou me eerst ook maar eens goed inlezen, zou je eigenlijk altijd moeten doen btw. Eerst denken, lezen, zoeken, dan pas daadwerkelijk doen in kleine stapjes.

Stel je wilt echt overklokken van bijv. je processor, dan zou je al eens kunnen lezen in dit topic: Sandy Bridge-E LGA2011 Core i7 Overclock topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Bedankt. Ik heb niet zo heel veel zin om mn zooi te gaan slopen, dus ik denk dat ik alles maar weer netjes terug zet O-)

Ik heb de anti ailasing op 8x staan, bij 16x heb ik een framerate die niet boven de 30 uit komt... Het staat voor de rest allemaal op Ultra.

Als ik mn zooi wil upkrikken heb ik dus gewoon een 2e HD 7970 nodig, misschien ooit een optie, maar op dit moment niet omdat ik mn PC nog moet terug betalen aan mn pa XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:39

Eagle Creek

Breathing security

Ik heb de anti ailasing op 8x staan, bij 16x heb ik een framerate die niet boven de 30 uit komt... Het staat voor de rest allemaal op Ultra.
Ik denk dat het gros van de mensen AA op iets lager heeft staan dan 16, eerlijk gezegd.
Overklokken is margewerk. Als je echt iets met hoge prestaties wilt, moet je daar ook je hardware naar aanschaffen :).

[ Voor 19% gewijzigd door Eagle Creek op 29-12-2012 03:39 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1