kan een Grafische kaart meer?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 22:53
Ik weet inmiddels dat een grafische kaart (logisch) de video's en gaming performance voor zijn rekening neemt.
En dat hij hierbij paralele berekeningen zeer snel kan uitvoeren(anders dan de cpu)

Maar, wordt het voor nog meer taken gebruikt?
zo niet? zou ik het kunnen gebruiken voor andere taken?
Dat ik er bijv. erg snel bestanden mee kan openen(dom voorbeeld maar wist niks beters)

• dieselross
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-07 19:49
Hiervoor kan je ze ook gebruiken: http://thehackernews.com/...rcer-crack-passwords.html

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Wikipedia: CUDA
gearardihno schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:37:
Dat ik er bijv. erg snel bestanden mee kan openen(dom voorbeeld maar wist niks beters)
Dat niet, dat is (afhankelijk van het type bestanden uiteraard) niet te vectoriseren

[ Voor 70% gewijzigd door Henk007 op 27-12-2012 18:52 ]

• gearardihno
@henk007
Wat is Cuda anders dan een normaal procces?
Ik kom er niet helemaal uit die dikke lap tekst in het engels.

• Henk007
Het is een bepaalde standaard waarvan programma's gebruik kunnen maken om de grafische kaart te gebruiken voor berekeningen. Het heeft alleen zin als de berekeningen makkelijk parallel geprogrammeerd kunnen worden. Want dat is eigenlijk wat de grafische chip ook doet bij 3d berekeningen.

• gearardihno
@henk007 danku!
Zal ook wel hier mee te maken hebben.
Wikipedia: Task parallelism

• Henk007
Heel goed. Bijkomend probleem is wel dat een GPU (grafische kaart) niet alle soorten berekeningen kan doen die een normale processor doet. Eigenlijk kan hij alleen vrij eenvoudige dingen met vectoren en matrixen (maar wel erg snel natuurlijk en een hoop tegelijkertijd)

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 27-12-2012 19:03 ]

• gearardihno
Maar zou ik dus in de praktijk het niet zo kunnen laten draaien dat ik:

A. mijn processor laat ik de complexe berekeningen doen/makkelijke berekeningen uitbesteden aan GPU.
B. mijn GPU rekent die uit en ontlast zo de cpu.

OF is dit onzin ?:P

• Henk007
Nee dit is geen onzin en er zijn al diverse programma's die dit doen.
Bijvoorbeeld zijn er spellen die de Physics via de GPU laten berekenen.
De software moet dat ondersteunen, je kunt niet zomaar zeggen van "Ik wil de virusscanner op de GPU laten draaien" of zoiets.
Of je moet het zelf gaan programmeren natuurlijk, alles is te leren als je gemotiveerd bent en slim genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 27-12-2012 19:11 ]

• gearardihno
Leuk, ik ben net nieuw hier en met Pc's dus programmeren laat ik nog even achterwege, ik vind het gewoon interessant.

Kun je programma's noemen die dit ondersteunen?
Of moet ik dan ook een bepaald OS hebben?
Ben wel benieuwd.

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-07 06:57
Voor 99/100 consumentenprogramma's is general-purpose gpu computing (GPGPU) niet zinnig, omdat de CPU simpelweg de bottleneck niet is voor meer performance, maar de harde schijf.

Bitcoin mining programma's zijn een uitzondering, omdat dat echt om makkelijk te paralleliseren rekenkracht gaat. Dit is op alle OSen te doen.
Ook physics in games zoals Henk007 al zei worden soms op een GPU berekend.
Verder ondersteunt sommige 3d-modelling software zoals Autodesk Maya GPGPU computing.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gearardihno, zoals we al vaker verteld hebben, op GoT is een searchfunctie en daarnaast is er ook Google. Al kom je voor het eerst in aanraking met een concept, op Wikipedia kun je vaak al een goede basis vinden, en op dedicated reviewsites specifiekere info.

Geen inzet = geen topic op GoT.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.