Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Compact "Cozy" Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Tweakers.net maakt er een punt van de meest ingeburgerde anglicismen naar het Nederlands te vertalen, maar bij de instellingen voor de dichtheid staat "cozy". Moet dat dan niet "knus" zijn?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dan wil ik ook meteen: reviews, active topics, fok headlines en tracker ook voordragen :)

Verwijderd

Topicstarter
Technisch gezien zou ook pricewatch dan moeten, maar daar heeft Tweakers volgens zichzelf vast al teveel naamsbekendheid mee opgebouwd. Opzich terecht als dat zo blijft dus, maar iets meer consistentie zou wel fijn zijn.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Dan moeten we 'tweakers' zeker ook gaan vertalen naar 'knutselaars' of zo? :P

Intentionally left blank

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

KnutselNerds.net >:)

Gaat meer om de gebruikte woorden als taal: Nederlands Engels Nederlands

Verdient geen schoonheidsprijs :P

Ey!! Macarena \o/

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Met 'compact' kan je nog 2 kanten op iig :P

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Alle gekheid op een stokje, naast cozy zijn "fok headlines" en "active topics" inderdaad ook wel vreemde eenden in de bijt. MyReact ook trouwens. Dat zijn allemaal dingen waar je prima een NL term voor kan gebruiken zonder over te komen als "knutselnerds.net".

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

mja, 'knus' vind ik persoonlijk ook niet echt zaligmakend ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Eens. Misschien ehr.. Compact, normaal, ruim? Dat normaal nu een uiterste is is natuurlijk ook gek ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 16:49 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt wel alsof sommige mensen teveel tijd hebben tussen Christmas and New Years Eve :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Klopt :+ Het zijn van die dingetjes die je al langer opvallen als "vreemd", maar waar je normaal gesproken niet de tijd voor neemt om er een topic voor aan te maken.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik word simpel van veel vertalingen naar het Nederlands op deze site. In de ict, (consumenten)electronica, en games-wereld zijn termen in het Engels vaak gemeengoed. Een computerspellengames-criticusreviewer die het heeft over ervaringspunten slaat wat mij betreft de plank mis en maakt zijn werk minder leesbaar. En leesbaarheid zou een groter goed moeten zijn dan het vermijden van anglicismen of Engelse termen.

Toch is het woordje cozy op die plek inderdaad een beetje vreemd. Het is nou niet direct een woord dat veel gebruikt wordt in een gewoon gesprek. De meesten zullen denk ik toch "gezellig" of "knus" gebruiken voor de kamer van oma die helemaal volstaat met prullaria. Maar "knus" in die lijst is niet beter dan cozy denk ik, dus dan misschien geen termpje bij de middelste optie, alleen Compact links en Normaal rechts om het 'spectrum' aan te geven?

Verwijderd

Topicstarter
Bundin schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:14:
Toch is het woordje cozy op die plek inderdaad een beetje vreemd. Het is nou niet direct een woord dat veel gebruikt wordt in een gewoon gesprek. De meesten zullen denk ik toch "gezellig" of "knus" gebruiken voor de kamer van oma die helemaal volstaat met prullaria. Maar "knus" in die lijst is niet beter dan cozy denk ik, dus dan misschien geen termpje bij de middelste optie, alleen Compact links en Normaal rechts om het 'spectrum' aan te geven?
Eens, maar dan wel Compact / Ruim. Het woord "normaal" als uiterste is gewoon raar.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 21:50
En waar vinden wij dat "Cozy" bij "Instellingen voor de dichtheid"? Ergens diep verborgen in de diepe krochten en spelonken van T.net? (Ja, T.net en expres geen Tweakers)

My favorite programming language is solder.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Op tandwieltje klikken naast je naam bovenaan rechts (naast het brightness-icon dat geen brightness-icon is) :)

Verwijderd

Oh is dat een brightness-icon dat geen brightness-icon is. Ik dacht een zonnetje. En daarnaast een bloemetje. Lekker knus :Y)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 21:50
Ahaa, weer wat geleerd! Dank u Bundin. Het zonnetje is dus voor notificaties. :P

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

En dat wolkje voor ongelezen berichten :P

Verwijderd

Topicstarter
Valt toch wel mee qua spelonkige diepten dacht ik?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bundin schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:30:
Op tandwieltje klikken naast je naam bovenaan rechts (naast het brightness-icon dat geen brightness-icon is) :)
Dat laatste verdient gezien het feit dat er wél een brightnessoptie is inderdaad geen schoonheidsprijs. 8)7

Overigens vind ik de meeste dingen die hier voorgedragen worden als iets dat vernederlandst moet worden nergens voor nodig, maar "cozy" staat tussen die andere twee termen gewoon raar. Nouja, tenzij "compact" Engels moet zijn, maar dan staat "normaal" weer raar. Mag IMO best iets op verzonnen worden. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Die helderheidsoptie :P moet waarschijnlijk een lampje voorstellen. Zo'n ding dat aan moet gaan als je een kennisgeving :P hebt. In ieder geval iets wat je wilt weten. Wellicht een idee om daar zoiets van te maken? Of zoiets?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 17:56 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Vertalingspunten heb ik al eerder aangedragen op Tweakers. Zo heb je ook nog steeds privatestorage. Volgens mij hoort dat niet eens aan elkaar in het Engels maar goed. Je zou er ook gewoon Opslag oid van kunnen maken. Bookmarks mag van mij best bladwijzers zijn, active topics kan gerust actieve topics zijn, niets mis met een extra e. Post history zou zelfs Post historie kunnen worden, ook Nederlands :P.Bij berichten kan trash natuurlijk ook prullenbak oid heten, doet Windows ook gewoon. En beheer folders is natuurlijk beheer mappen.

Daarnaast heb je ook nog myReact (titel van de pagina) en Myreact (forum header) en is dus ook inconsistent. Ook is het vreemd dat bekijk profiel naar de Tweakers profiel pagina gaat en wijzig profiel naar de foruminstellingen gaat :P.

Niet dat ik vind dat er teveel Engels gebruikt wordt op Tweakers, maar op sommige punten sinds Tweakers 7 is het allemaal net wat te inconsistent naar mijn mening. Kleine dingetjes waar ik me dan aan kan storen. Misschien komt dat omdat Tweakers nu een wat volwassener uiterlijk heeft gekregen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat was voor T7 ook al. Grappig genoeg zou T7 daar juist de oplossing voor bieden. :)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bundin schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:14:
[...] Maar "knus" in die lijst is niet beter dan cozy denk ik, dus dan misschien geen termpje bij de middelste optie, alleen Compact links en Normaal rechts om het 'spectrum' aan te geven?
Geen term betekent ook geen klikbaar label; dat is vanuit usability oogpunt weer minder handig :)

Intentionally left blank

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maar wat is er dan precies mis met "Compact", "Normaal" en "Ruim"? Dan is het hooguit vreemd dat "Ruim" de default is en niet "Normaal", maar goed...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
NMe schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:59:
Dat was voor T7 ook al. Grappig genoeg zou T7 daar juist de oplossing voor bieden. :)
Dat klopt, daarom zei ik dat het in T7 vooral veel opvalt omdat Tweakers ermee wat volwassener lijkt dan voorheen.
NMe schreef op donderdag 27 december 2012 @ 21:05:
Maar wat is er dan precies mis met "Compact", "Normaal" en "Ruim"? Dan is het hooguit vreemd dat "Ruim" de default is en niet "Normaal", maar goed...
Of nog makkelijker:
Compact | Smal | Normaal
Dan heb je ook geen last van eventueel verwarrende termen.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Het maakt mij allemaal niets uit; uiteindelijk mag ons productteam hier over nadenken volgend jaar :P

Intentionally left blank

Pagina: 1