Toon posts:

Schijf laten donderen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft haar externe schijf (2.5") laten donderen met al haar zo geliefde foto's. Je kent het wel. Of ik er even naar wil kijken want hij herkent hem niet meer.

Je hoort hem op gang komen en daarna een tik/piep/biep. Het is een splinternieuwe WD 1TB schijf.

Hij wordt iig niet herkend. Nu heb ik hem direct losgekoppeld om erger te voorkomen. Hier en daar lees je wilde verhalen dat het nog wel eens wil helpen hem in de diepvries te leggen voor een dag. Dan zou hij soms nog even werken om al je data eraf te halen.

Tips? : |:(

thnx

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 18:26
Zo te lezen is gewoon het motoriek kaduk..einde verhaal dus

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-01 17:13
Ben bang voor je dat het een gevalletje kapot binnenwerk is.

Hoewel ik kapotte schijven wel eens in een usb dock prop en dan aansluit, soms werken ze dan wel, andere manier van aansturen ofzo.

maar dat zijn dan spontaan overleden schijven, butsen = einde ben ik bang.

Verwijderd

Topicstarter
indd.. daar was ik al bang voor. Hoewel het geluid meer klinkt dat die kop zelf weigert omdat ie op de een of andere manier detecteert dat er iets los zit. Want ik hoor niet echt een tik.. meer een warning piep.. ja, echt :P

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou de hard-disk uit de behuizing halen en hem rechtstreeks in een pc hangen (of aan een andere usb behuizing als je geen pc met een sata poort hebt). Als hij dan nog niks wilt kan je je moeder de vraag stellen of ze de foto's een paar honderd euro waard vindt, want zoiets kost het om de data professioneel te laten redden. :)

• mickjuh
  • Laatst online: 28-01 10:40

mickjuh

Good news everyone!

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:18:
Hij wordt iig niet herkend. Nu heb ik hem direct losgekoppeld om erger te voorkomen. Hier en daar lees je wilde verhalen dat het nog wel eens wil helpen hem in de diepvries te leggen voor een dag. Dan zou hij soms nog even werken om al je data eraf te halen.

Tips? : |:(

thnx
Tip: niet in de diepvries leggen. Dit is een fabel en daarmee maak je het alleen maar erger.
Tip 2: Schijf zo min mogelijk gebruiken of proberen er nog iets mee te doen.

Ligt er aan hoeveel geld je moeder er voor over heeft om de foto's terug te krijgen. Er zijn bedrijven die voor een paar honder euro (vaak zakelijke klanten) de schijf kunnen repareren door onderdelen te vervangen, data er op een bepaalde manier af weten te halen en op een andere schijf te kunnen plaatsen. Dit zijn bedrijven die aangeven in 95% van de gevallen de data terug te kunnen krijgen. Mocht dit niet het geval zijn betaal je ook niets.

Ik heb ook nog een harde schijf van 10 jaar geleden in de kast liggen. Ook die is stuk met allemaal nog oude foto's, muziek e.d. Inmiddels al zo oud dat ik niet weet wat er precies op staat. Toen was dit allemaal nog niet mogelijk. Nu vind ik het nog aan de dure kant voor een schijf waarvan ik niet meer precies weet welke foto's er op staan en of me dit waard is.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-01 17:13
^ als je t niet weet, mis je ook niks!

Maar ik blijf me verbazen over het aantal mensen dat hun belangrijke data maar op 1 plek bewaard.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
offtopic:
Ik blijf me verbazen over het aantal mensen dat hun moedertaal nog steeds niet kent.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 12:21

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Omdat die schijven zoveel duurder zijn geworden na die overstroming :P

Ik moet zelf ook eens mijn belangrijkste data verplaatsten naar een secondaire locatie, het liefst met update mogelijkheden (sftp) naar het huis van me pa ofso.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het geluid dat ik nu hoor...

https://soundcloud.com/d90r/hdd-fail

Bedankt voor de tips. Schijf stond uit toen ie viel.

/edit: soundcloud embedden gaat hier dus niet...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 14:53 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mickjuh schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:43:
[...]

Tip: niet in de diepvries leggen. Dit is een fabel en daarmee maak je het alleen maar erger.
The way it works, in my understanding of electronics, and physics is: electrical resistance of a material lowers, the cooler that material is... That's due to a fact, that atoms move erradicly around, and the lower the temperature is, they are slowing down... When they are still (or close to a halt), that allows for more electrical current to pass trough, and the drop in voltage or power is lower
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd, zonder succes. Maar volgens mij heeft het wel degelijk zin, dus om nu direct te verkondigen dat het onzin is.
Overigens is het inderdaad wel zo dat als je het door een bedrijf laat terughalen, dat je beter verder niet met de schijf zelf moet gaan prutsen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor hardwarevragen die nergens anders op GoT besproken worden. Hier gaat het om een harde schijf. Dat is een opslagmedium. Dit hoort dus in Opslagmedia & I/O Controllers

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Viper® schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:54:
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd, zonder succes. Maar volgens mij heeft het wel degelijk zin, dus om nu direct te verkondigen dat het onzin is.
Ik heb ergens een fimpje gezien waarin ze lieten zien waarom je het juist niet moest doen. Dit filmpje kwam van een bedrijf dat reparaties aanbied. Kan het filmpje helaas niet terugvinden. Mocht je het wel doen dan is de kans op reparatie weer een stuk kleiner

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
mickjuh schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:04:
[...]

Ik heb ergens een fimpje gezien waarin ze lieten zien waarom je het juist niet moest doen. Dit filmpje kwam van een bedrijf dat reparaties aanbied. Kan het filmpje helaas niet terugvinden. Mocht je het wel doen dan is de kans op reparatie weer een stuk kleiner
Ja, die heb ik ook gezien. Wat je ook ziet, is dat er vrijwel direct water condenseert op de platters, en het aanzetten van de harde schijf de platters compleet kapot maakt, waardoor professionele datarecovery ook onmogelijk wordt. Ik zal even zoeken.

Edit:

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 27-12-2012 15:07 ]

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

marcop23 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:06:
[...]

Ja, die heb ik ook gezien. Wat je ook ziet, is dat er vrijwel direct water condenseert op de platters, en het aanzetten van de harde schijf de platters compleet kapot maakt, waardoor professionele datarecovery ook onmogelijk wordt. Ik zal even zoeken.
http://www.youtube.com/watch?v=ad1uVAB5bNA
Here, Scott Holewinski shows how putting a hard drive into the freezer can permanently prevent you from recovering data from your hard drive.

All hard drives contain a small breather hole that allows air to flow in and out of the device. If a hard drive was not able to “breath” negative pressure would exist inside the drive chassis when the drive is powered up and the platters begin to spin. Generating a vacuum inside the drive would inhibit proper read/write head lift and cause the heads to crash onto the platter surface. Never a good situation.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verhaal lijkt me vrij logisch over te komen.

Echter wordt er specifiek gezegd dat deze methode ervoor kan zorgen dat je je data niet meer terug kan krijgen. Ook geven ze aan dat het fout kan gaan als de schijf niet kan ademen door het kleine gaatje, dat er speciaal voor is om druk wijzigingen op te vangen door temperatuur verschillen.

Nu zal 99% van de gebruikers geen honderden dan wel niet duizende euro's uitgeven om hun data door een gecertificeerd speciaal bedrijf te laten restoren.
In dat geval is in mijn ogen van toepassing "what's the worst that can happen", je data en schijf zijn toch al 'afgeschreven'

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Eerste vraag: is er een backup van (de meeste) data?

Tweede vraag: wat is het budget?

Als het budget vrijwel 0 is dan zijn er twee opties:
• schijf wegleggen (alleen zinvol als je een kans acht dat de waarde van de inhoud over X tijd ineens veel hoger is)
• zelf een ultieme poging doen om de data eraf te halen. Een goede voorbereiding is hierin van belang: direct voldoende schijfruimte, de juiste tools (bv linux boot cd), etc. Hoewel het geluid me niet heel erg bekend in de oren klinkt zou ik persoonlijk de schijf terwijl deze aan staat en direct aan een PC hangt een paar tikken verkopen van zacht tot steeds iets harder in de hoop dat deze loschiet waarna je direct een low-level kopie van de gehele schijf maakt. De kans dat je maar een poging gaat krijgen is vrij groot.

Als je een budget hebt van enige honderden euro's: data recovery bedrijf uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 27-12-2012 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ga even nadeken wat het beste is. Vriezer optie houd ik open als laatste redmiddel (500 euro voor recovery gaat hem niet worden). Dan wel in een plastic zak..

Hopelijk komt ie nog op gang met een paar tikken zoals Rukapul zegt..
Pagina: 1