Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen bedrijf, licentie vragen

Pagina: 1
Acties:

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Hallo allemaal,

mocht het hier fout staan, graag even melden aan mij :) Maar omdat het over software e.d. gaat..

Ik ben bezig om een klein lokaal bedrijfje op te starten (webdesign in een uithoek waar er weinig zitten en veel vraag naar is). Nu zit ik te kijken naar het gehele licentie verhaal van software, maar loop ik daar op vast.

Van wat ik heb begrepen, en advies van concullega's heb gekregen is dat het bij veel (of alle) software nodig is, dat je een bedrijfs licentie hebt om je werk te doen. Mocht dit niet zo zijn, dan kan er bij een controle een boete volgen. Echter, kan ik bij veel software niet vinden of er verschil zit tussen een Bedrijfs of Consumer licentie (Magix Photo & Graphic designer als voorbeeld. Dit omdat Photoshop gewoon te duur is nog).

Zijn er bij Open Source projecten (Notepad++) dingen waar ik rekening mee moet houden qua risico's?

Wat raden jullie aan. Een losse PC speciaal voor het bedrijf, of dat ook op mijn Privé PC te doen (schijnt ook nog een verhaal omheen te zitten rechtmatig gezien oid met evt gebruik ervan wat prive is, wat zakelijk etc).

Ik ben me echt veel aan het inlezen, maar dat zijn nog de dingen waar ik het meest mee zit op het moment.

Bedankt alvast.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het scheiden van werk en privé is wel aan te raden voor je licenties en PC. Het maakt je werk ook wat overzichtelijker, want alles voor werk heb je op dat systeem staan, en staan je vakantiefoto's en andere dingen er niet tussen.

Voor licenties kan je het beste bij de verkoopafdeling wezen van de maker. Die weten precies hoe hun licentiemodel in elkaar zit en wat je als zakelijke gebruiker nodig hebt. Let hier wel zelf goed op, want voor je het weet krijg je een veel duurder pakket dan wat je nodig hebt. Ik heb even snel op de website van Magix gekeken en ze hebben een Nederlandse klantenservice die je kan bellen.

Bij Open Source projecten hebben ze het er vaak zelf bij staan hoe het in zakelijke kringen gebruikt kan worden. Het eerste wat mij te binnen schiet, is de 7-zip licentieovereenkomst:
Note:
You can use 7-Zip on any computer, including a computer in a commercial
organization. You don't need to register or pay for 7-Zip.
Mocht er nou niets bij staan, dan is het over het algemeen de GNU voorwaarden en die kan je gewoon in een bedrijfsomgeving gebruiken. Linux is bijvoorbeeld best groot in de zakelijke markt, wat niet zou kunnen als de gratis distributies zoals Debian niet vrij gebruikt kon worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
lanerios schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:11:
Van wat ik heb begrepen, en advies van concullega's heb gekregen is dat het bij veel (of alle) software nodig is, dat je een bedrijfs licentie hebt om je werk te doen.
In feite wordt software nooit je eigendom, maar mag je het gebruiken onder bepaalde voorwaarden (de licentie). Soms kost dat geld, soms niet. Soms mag je de software gratis gebruiken voor niet-commercieel gebruik, en soms moet je juist de duurdere 'commerciële' licentie afnemen als je het zakelijk wilt gebruiken.

Niet elke softwareleverancier houdt er dus een speciale bedrijfslicentie op na (maar heeft dus voor zowel consumenten als zakelijke klanten hetzelfde model/prijs)...
Mocht dit niet zo zijn, dan kan er bij een controle een boete volgen.
De kans is relatief klein. Je hebt wel een partij (BSA) die wordt gesteund door de grote softwareleveranciers in de strooptocht tegen illegaal gebruik van software van de desbetreffende partijen. Maar die zijn natuurlijk veel meer gefixeerd op het pakken van grote jongens, bijvoorbeeld een heel kantoor met 200 pc's met illegale Windows, en dat soort gevallen.

Er is geen overheidsinstantie of zoiets die bij jou een controle op kantoor gaat uitvoeren die nagaat of jij wel de juiste licenties in huis hebt.

Overigens wil ik het wel aanmoedigen gewoon te betalen voor je software. Wel zo'n prettig gevoel, jij wilt immers ook gewoon betaald worden voor jouw webdesign activiteiten toch? Sowieso kun je dergelijke kosten aftrekken van je bedrijfsresultaat en de BTW verrekenen. Uiteindelijk is dat het gereedschap waar jij je geld mee gaat verdienen, dus dan staan die kosten over het algemeen in het niets tegenover de opbrengsten.
Echter, kan ik bij veel software niet vinden of er verschil zit tussen een Bedrijfs of Consumer licentie (Magix Photo & Graphic designer als voorbeeld. Dit omdat Photoshop gewoon te duur is nog).
Zoals geadviseerd, neem contact op met de verkopende partij om daar achter zien te komen. Vaak (altijd?) kun je ook zelf de softwarelicentie doorlezen om te kijken of deze van toepassing is op jouw activiteiten, maar vaak is dat wel ingewikkelde juridische taal en ook niet altijd in het Nederlands...
Zijn er bij Open Source projecten (Notepad++) dingen waar ik rekening mee moet houden qua risico's?
Het grootste 'risico' bij Open Source is is dat je vaak (maar niet altijd) afhankelijk bent van een enkele of kleine groep ontwikkelaars, en de community (de gebruikers van de software) voor het voortbestaan en de ondersteuning ervan. Zeker bij kleine open source projecten is dat het geval.

Als de ontwikkelaar van zo'n pakket dus op een dag stopt, en niemand heeft eigenlijk de interesse om daar verder iets mee te doen, en stel het werkt niet meer op een dag op jouw PC, dan is er dus eigenlijk niemand die jou kan helpen. Maar goed, bij zulke 'simpele' software is dat vaak wel te overzien...

Maar je kunt je voorstellen dat grote organisaties die erg afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van hun software een andere keuze maken. Dat heeft overigens niks met open source of closed source te maken. Maar gewoon puur met of zij een dienstverlener kunnen die wel de support blijft bieden op een bepaald pakket voor de aankomende tijd...
Wat raden jullie aan. Een losse PC speciaal voor het bedrijf, of dat ook op mijn Privé PC te doen (schijnt ook nog een verhaal omheen te zitten rechtmatig gezien oid met evt gebruik ervan wat prive is, wat zakelijk etc).
Het is heel simpel. De apparatuur die jij zakelijk nodig hebt mag jij als zakelijk 'eigendom' aftrekken van je bedrijfsresultaat (en verlaagt dus het inkomen waarover je belasting moet betalen). Dat is financieel dus interessant. Echter wil de belastingdienst natuurlijk niet dat jij allerhande kosten (die deels privé zijn) als aftrekpost kan gebruiken (dat zou wel heel lucratief zijn).

Daarom kijkt de belastingdienst sterk naar het feit hoeveel van jouw tijd je die bepaalde apparatuur gebruikt in je bedrijf en hoeveel privé. Voor elk soort apparaat/goed zijn daar verschillende regels voor, die weet ik niet zo uit m'n hoofd.

Dus ja, als je nog geen PC hebt en er speciaal één wilt kopen om voornamelijk je werk op te gaan doen, dan is opgeven als zakelijke kosten zeker aan te raden. Heb je echter nu al een PC die goed voldoet kun je beter daarmee verder: dan hoef je immers ook geen geld uit te geven, en dat is nog altijd het goedkoopst.