Thuisnetwerk van WAN (via powerline) naar LAN

Pagina: 1
Acties:

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:29
Ik wil graag de snelheid van m'n thuisnetwerk verhogen en de router (TP-LINK WDR4300), die nu in de meterkast staat verplaatsen naar de woonkamer, zodat ik goed ontvangst heb op de 5GHz band. Wel is het van belang dat de NAS en de printer op dezelfde locatie blijven staan. (De afstand van de meterkast naar de woonkamer is ongeveer 10m (en kabels trekken is geen optie)).

M'n huidige situatie is de volgende:

kabelmodem --> router --> (NAS (en printer) via LAN / Laptop 1en 2 (WLAN) / XBOX360 (WLAN) / Media speler (WLAN))

Zelf zat ik de denken aan een powerline oplossing in combinatie met een switch.

kabelmodem --> switch --> (NAS (printer) / powerline) ------ powerline --> router --> (Laptop 1 en 2 (LAN/WLAN) / XBOX360 (LAN) /Media speler (LAN))

Aangezien ik geen netwerk expert ben vroeg ik me af of er een tweaker is die een goede oplossing hiervoor heeft? En zo ja, welke apparatuur ik hiervoor het beste kan aanschaffen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op de door jou geschreven manier gaan je NAs en Printer niet werken. Deze moeten namelijk achter je router staan.

Wat je dan beter kan doen is vanaf je router een kabeltje naar boven halen (desnoods via een powerline ding) en op die verdieping dan een extra WiFi Access Point te plaatsen. Je kan ook een extra router misbruiken als WiFi Access Point. Je moet dan alleen goed opletten hoe je deze aansluit.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-12 23:18
Veel WAN aansluitingen :P WAN is de aansluiting die nu van je kabelmodem naar je router gaat. Dat is ook de enige WAN in je netwerk(eigenlijk zit die natuurlijk tussen je modemm en de splitter, maar dat past niet qua stekkertjes.)
Ik denk dat je met WAN bedoeld hebt WLAN (Wireless Local Area Network) i.p.v. WAN (Wide Area Network)

De gemakkelijkste oplossing lijkt me een Wireless Repeater in de woonkamer plaatsen. Tenzij je bekalbeling heel erg vreemd ligt, gaat een Powerline adapter niet de gewenste snelheid leveren.
Aan de andere kant is het misschien al genoeg als je de router uit de meterkast haalt?

Verder ben ik het eens met Equator hierboven, een switch vóór je router en dan terug routen gaat niet werken.

Addicted to silent computing

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

tekeningetje:
1530931

Een Repeater kan ook.. verrekte weinig ervaring mee. :)

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 19:23
Het makkelijkste is om de nas + printer in de woonkamer te zetten en de internet connectie via powerline in de meterkast te laten lopen. in de woonkamer steek je de andere powerline in de wan poort.

Op deze manier ga je ook het meeste plezier van je nas hebben qua performance.

Powerline adapters zijn behoorlijk goed; pas op met de "gigabit"modellen, vaak zijn de 500mbit varianten beter. Zelf heb ik op deze manier de volledige 60mbit van mijn inet connectie tot mijn beschikking bij mijn thuiswerkplek op zolder (meerdere groepen, en behoorlijke afstand).

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Delphi2007 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 11:53:
Het makkelijkste is om de nas + printer in de woonkamer te zetten en de internet connectie via powerline in de meterkast te laten lopen. in de woonkamer steek je de andere powerline in de wan poort.
Ik snap dat dat het makkelijkste is, maar:
Wel is het van belang dat de NAS en de printer op dezelfde locatie blijven staan.
Dat wil de topicstarter dus niet :)

• wilbert11
Dank alvast voor de adviezen.

Is het misschien een goede "tussen" oplossing om eerst een powerline setje (500mbs) te kopen en dan de volgende opstelling?

modem --> router --> NAS (en printer) (LAN) / powerlineadapter1 --- powerlineadapter2 --> switch --> xbox/laptops/mediaspeler (LAN)

De snelheid die ik wil halen moet namelijk voldoende zijn om vanaf de NAS full HD films af te spelen.

Met deze oplossing kunnen namelijk de NAS (en de NAS aangesloten printer) blijven staan. Het enige nadeel van deze oplossing is dat de 5GHz band niet beschikbaar is in de woonkamer (maar dat is nog geen probleem, omdat de 2,4 GHz op dit moment genoeg bandbreedte biedt).

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 11:27
Je zou ook een extra (desnoods zonder wifi) router kunnen aanschaffen en deze in de meterkast zetten en daar de printer, powerlanadapter en NAS op aansluiten. Je huidige router stel je in als AP en sluitje aan op de andere powerlanadapter. Zo kun je ook je huidige router gebruiken als switch en heb je 5ghz in de woonkamer.

Nu heb ik 0,0 ervaring met powerlan setjes dus ik zou niet kunnen garanderen dat je full HD kunt streamen van je nas op deze manier. Maar gezien de lovende reacties van verschillende tweakers denk ik dat je met een goed setje wel voldoende snelle verbinding heb

Mvg, Jeroen.

• wilbert11
Dank voor het meedenken.

Ik denk nu aan twee opties.
Aanschaffen van een router (TP-Link TL-WR1043ND) en een setje Powerlineadapters (TL-PA551KIT). Dan krijg je de volgende opstelling.

modem --> router (TL-WR1043ND) --> NAS/Printer / powerline ---- powerline --> router (TL-WDR4300) --> XBOX/Mediaplayer/laptops

De andere optie is het aanschaffen van een set powerline adapters (Netgear Powerline XAVB5004). Dan krijg je de volgende opstelling.

modem --> router (TL-WDR4300) --> NAS/Printer / powerline --- powerline (incl switch) --> XBOX/Mediaplayer/laptops

Beide opties zijn kwa kosten vergelijkbaar. Bij de laatste optie heb ik alleen geen 5GHz in de woonkamer.

Voor welke optie zouden jullie gaan?
Pagina: 1