Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-11 15:59
Per eind februari ga ik mijn masterscriptie schrijven en hiervoor wil ik een goede laptop hebben. Ik heb van mijn werk een Lenovo T410, maar deze heeft een brakke batterij. Daarnaast is hij aan de zware kant om overal mee naar toe te nemen. Na het schrijven van de scriptie zal de laptop voornamelijk gebruikt worden tijdens colleges, voor het schrijven van verslagen en voor surfen/email/films.

Een spelletje spelen is geen vereiste, hiervoor heb ik een game pc. De spelletjes welke er op gespeeld zullen worden zullen niet al te veeleisend zijn (Trine 2 etc).

Ik vind de accuduur en het gewicht belangrijk. De laptop zal meegesleept worden naar besprekingen met de scriptiebegeleider. Collegedagen bestaan voor mij uit volle dagen en er is niet altijd stroom beschikbaar. 6 uur dient hij dus uit te kunnen houden.

Zelf had ik drie laptops gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX31A-R4003H€ 1.249,-€ 1.249,-
1Asus Zenbook UX32VD-R4002H€ 1.018,82€ 1.018,82
1Sony Vaio SVS1511L3E€ 969,99€ 969,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.237,81

De UX31a: 256 GB SSD, de lichtste en alom aangeprezen. Echter wel de duurste van dit rijtje en niet te upgraden.
De UX32VD: Niet overal leverbaar. Daarnaast moet hier apart een SSD ingezet worden, waardoor hij in de buurt van UX31a komt qua prijs. Wel een dedicated videokaart, maar dit zal impact hebben op de levensduur van de batterij. Gezien koelingsissues welke Vinand aankaart afgevallen
De Sony: Redelijk licht. Echter zit hier slechts een i5 in. Wel goed te upgraden. Indien er een i7 inkomt wordt dit een dure laptop omdat je dan ook de gt640 er in moet zetten. Daarnaast moet er apart een SSD in komen. Inclusief deze upgrades wel de krachtigste.

Mijn budget is tussen de 1000-1300 euro, maar hoe minder, hoe beter. Ik heb geen merkvoorkeuren, maar wil wel graag een mooie laptop. Welk van deze drie is het beste voor mijn doel? En zijn er nog andere goede opties?

Verwijderd

Als je niet meer doet dan schrijven,surfen,email en films bekijken, dan voldoet zelfs een i3 processor aan jouw eisen. Dus een i5 processor is ruim voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 11:08 ]

• beast1909
Ik werk vaak met redelijk grote/complexe excelsheets. Daarnaast heb ik voor de scriptie veelvuldig SPSS nodig. Ik denk zelf dat ik daarom wel baat heb bij een snellere processor.

• OmegaOne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-01-2022
IBM SPSS system requirements :
Intel or AMD processor running at 1 gigahertz (GHz) or higher.
1 gigabyte (GB) of RAMor more.
900 megabytes (MB) of available hard-disk space.

Dus een i3 processor is ruim voldoende voor jouw

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Medetweakers...
Hou a.u.b. rekening mee dat de i5 van de Vaio een Full Voltage chip is, en de i7 van de zenbook een ULV chip is. Hilarisch genoeg is de i5 van de Vaio daardoor net iets krachtiger dan de i7 van de Asus... Tevens zou ik niet kijken naar de Asus UX32VD, deze word namelijk geplaagd door koelingsproblemen en een kortere accuduur.

Als je veel zonder muis werkt dan zou ik zelf van de drie kijken naar de Vaio S15, deze heeft namelijk een stukken betere en grotere touchpad ten opzichte van de zenbooks. Ook het keyboard heeft een betere slag + num pad wat handig kan zijn met het werken in excel.

Je zou als vierde optie ook naar deze laptop kunnen kijken: De Vaio Z21L9E
pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)
De Vaio Z wint het voornamelijk op gewicht (1,15kg), accuduur (7 uur +/-) en schermkwaliteit. De kleurenwaarden van het scherm zijn bijna onverslagen in dit segment. Ook is de SSD in een RAID 0 geplaatst waardoor deze een stuk sneller uitvalt dan de gemiddelde laptop met een SSD. En dan heeft deze laptop nog enkele extra zoals: 3G internet (wwan) wat ik als student superhandig vind waardoor je altijd in OV kan werken aan scriptie/verslagen, TPM + vingerafdruk module (bullshit in my opinion), win 7 pro in plaats van win 7 home premium.

Nadelen heeft deze ook:
- Toetsenbord heeft een lichte slag, dus je zult wel enkele weken moeten gebruiken om eraan te wennen. Voor de rest is het wel een voordeel dat de keyboard echt heel stilletjes is.
- Geluid van de speakers is echt drama... Maar goed als je een headphone hebt is het probleem al gelijk opgelost. Tevens hebben de asus en de andere Vaio niet bepaald echt betere speakers...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• beast1909
Die Sony Z had ik over het hoofd gezien! Op de site van Sony zelf begon deze bij de 1600 euro... Ik vind het een prima optie.

Is de accuduur van de S15 een beetje acceptabel?
OmegaOne schreef op donderdag 27 december 2012 @ 11:19:
IBM SPSS system requirements :
Intel or AMD processor running at 1 gigahertz (GHz) or higher.
1 gigabyte (GB) of RAMor more.
900 megabytes (MB) of available hard-disk space.

Dus een i3 processor is ruim voldoende voor jouw
Niet echt een sterk punt, gezien de Excel eisen ook redelijk laag zijn. Bij intensief gebruik van Excel merk ik wel degelijk het verschil in processoren (i5 in desktop versus i5 in werklaptop).

Edit:
Morgen kijken voor een Vaio Z. Het is dan wel een ouder model, maar zal niet al te veel verschil in zitten neem ik aan?

[ Voor 69% gewijzigd door beast1909 op 28-12-2012 07:53 ]

• beast1909
Het is uiteindelijk de Vaio Z geworden. Heb nog zitten twijfelen tussen de Vaio Z en de UX31a. Uiteindelijk heeft de 300 euro verschil in prijs de doorslag gegeven. Verder bleek hij er erg goed uit te zien en vind hem er mooier als verwacht uitzien. Ook voelt het aan als een luxe apparaat.

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Goede keuze, veel plezier ermee :)

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Pagina: 1