Naam: Toverland (Halloween Nights)
Gezelschap: Man en 2 kinderen (12 en 14)
Wanneer: 27 oktober en 30 oktober
Prijs: Via ANWB € 31,50 per persoon
Positief:- Park is erg mooi aangelegd. Vanwege Halloween veel extra aandacht.
- Schoon
- Goede bereikbaarheid
- Goed betaalbaar
- Kwaliteit eten ligt hoger dan ik verwacht bij een pretpark
Negatief:- Te druk op de afgelopen donderdag. Wachttijden bij achtbanen waren toen minsten 90 minuten
- App viel tegen. Geen locatiebepaling wat de app vrij waardeloos maakt
- Toiletten konden ze niet goed schoon houden
- Snackbar in de hal viel tegen. Eten in de foodtrucks overal is echter erg goed
Eindoordeel:
Ik was nog nooit bij Toverland geweest, voornamelijk omdat ik dacht dat dit een veredelde speeltuin was. Dit is het in het begin ook geweest, maar nadat mijn kinderen enthusiast van een schoolreisje terugkwamen begon ik te twijfelen. Vooral de achtbanen trokken mij. Zou het toch de moeite waard zijn? Nu waren er de zogenaamde Halloween day’s en vooral Halloween Nights, en Toverland staat erom bekend hier zeer veel aandacht aan te besteden. We besloten dus afgelopen donderdag eens te gaan. Nou, dát viel niet tegen! We zijn zelfs nog eens op zaterdag opnieuw gegaan.
Over het park zelf. De achtbanen zijn om te smullen, en dan vooral uiteraard de houten Thor, en de flyer Fenix. Dit zijn echt top achtbanen. Ik wist niet wat ik meemaakte. Het was alweer een tijd geleden dat ik in een achtbaan had gezeten, ik hou van klassieke stalen achtbanen sinds ik de Looping Star ken van Ponypark Slagharen welke helaas inmiddels niet meer bestaat; laatste was de Baron on de Efteling welke ik fantastisch vond. De Troy vond ik geweldig, zeker als houten achtbaan. Je wordt goed door elkaar gerammeld zoals het een houten baan betaamt, maar hij gaat ook erg snel, en op twee momenten heb je de neiging om je te bukken omdat hij vlak onder een constructie wegduikt. Zeer spectaculair.
De Fenix is meer een hangende achtbaan (voeten vrij) welke behoorlijk hoog gaat (40 meter) en een heerlijke drop heeft. Deze gaat ook hard, en heeft een aantal geweldige airtime momenten. In beide banen voelde ik zelfs onbehagen, je kan het een soort prettige angst noemen. Vooral de Fenix zorgde ervoor dat ik mijn voeten aangespannen had en soms mijn adem inhield. Nu dat doe ik niet zomaar. Geen baan voor de angsthazen zeg maar. Top!
Verder was er nog de Dwervelwind, een achtbaan met wagentjes die om hun as draaien. Deze vond ik wat meer lijken op die kermisachtbaan die ik wel eens heb gezien maar dan wat sneller. Niet slecht, maar onvoorspelbaar qua traject (je kan niet echt zien waar je heengaat door de draaiing) en hier hou ik niet zo van.
De Boosterbike was een baan waarin je werd afgeschoten op een soort motorfiets. Een origineel concept, en de lancering is heel leuk. In het tijdperk van EV’s en dan de krachtiger varianten vind ik dit echter al ietsje minder spectaculair (je gaat in 3,5 sec van 0 naar 73, mwah…). Probleem bij deze baan is vooral de ENORME wachtrij, op welk tijdstip dan ook. Er reeds slechts één treintje wat de capaciteit erg beperkt. Toverland doet ook niet aan het 100% vullen met een aparte wachtrij met singles, wat de capaciteit verder inperkt. En dat voor een ritje van 55 seconden.
Verder waren er nog een aantal atracties waar we in zijn gegaan, een wildwaterbaan met van die ronde bootjes, de moeite waard.
En een boomstambaan welke erg leuk opgezet was, je gaat bijvoorbeeld eerst achterstevoren naar beneden. En de tweede drop is best hoog, ik geloof iets van 14 meter.
Puntje van aandacht was de drukte; op de donderdag waren er zoveel jongeren (12-20 zeg maar) dat de wachtrijen bij de achtbanen echt té lang waren. Eigenlijk moest je overal minstens 90 minuten wachten wat echt te lang is. Op de zaterdag was dit een stuk beter omdat er toen minder jongeren waren, maar veel meer volwassenen/gezinnen waarbij de kinderen weer te jong zijn en de achtbanen minder bezocht worden.
De Halloween Nights waren een super aanvulling. Na 19 uur als het donker was kwamen er allemaal gegrimeerde verklede acteurs in het park welke vooral één ding goed deden, de bezoekers schrik aanjagen. In combinaties met rookmachines, veel omhoogspuitend vuur en veel geluid overal stond dit garant voor héél veel jump scares. We zijn niet naar de aanvullende spookhuizen gegaan (hier moest je extra voor betalen, misschien iets voor volgend jaar) maar man man man, wat was dit gedeelte in het donker ’s avonds leuk. Ik heb me (en mij kinderen ook) echt vreselijk goed geamuseerd.
De achtbanen kregen nu ook een extra lading, ook hier opeens rookeffecten, de vuurmachines. Heel erg gaaf, nu in het donker onder een sterrehemel.
Ik ben om. Toverland is echt een toppark. De Efteling moet zich echt zorgen maken want ik zie Toverland de Efteling makkelijk inhalen als ze zo doorgaan.
[
Voor 0% gewijzigd door
psy op 31-10-2022 16:26
. Reden: vhal wees me op een typfout ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)