Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om een nieuwe laptop te kopen en ik zit te denken aan de Elitebook serie van HP. Degelijk, mooi, zakelijk en een TPM chip.

Ik koop maar eens in de 4-8 jaar een nieuwe laptop (ik gebruik ze totdat ze uit elkaar vallen) en ik merk dat de tijd voor een nieuwe aan het naderen is. Wie weet houdt mijn huidige laptop het nog vol totdat Haswell er aan zit te komen, maar ik betwijfel het.

Accuduur is heel belangrijk voor mij. 9 van de 10 keer zal ik de laptop gebruiken voor simpele dingen zoals Word, e-mail en surfen. Af en toe zal ik ook zwaardere dingen doen en dan is het uiteraard wel lekker als het snel gaat.

Zal ik veel verschil merken qua accutijd tussen een i5 en een i7 (de rest van de laptop precies hetzelfde) als ik vooral lichte taken verricht?

Harddisk gaat er meteen uit en wordt vervangen door een SSD, trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 02:28 ]

Verwijderd

Je moet je niet afvragen of er verschil zit in accuduur tussen een i5 en een i7.

Je moet je afvragen of er verschil in accuduur zit met een dualcore en een quadcore. Er bestaan ook dualcore i7-tjes. Het zou me zeer verbazen als er meer dan een paar milliwatt verschil aanwezig is met een dualcore i3.

De quadcores verbruiken theoretisch meer stroom. Maar verder dan theoretisch komt het niet: het is lastig om goede bronnen te vinden over dit onderwerp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:07:
Je moet je niet afvragen of er verschil zit in accuduur tussen een i5 en een i7.

Je moet je afvragen of er verschil in accuduur zit met een dualcore en een quadcore. Er bestaan ook dualcore i7-tjes. Het zou me zeer verbazen als er meer dan een paar milliwatt verschil aanwezig is met een dualcore i3.

De quadcores verbruiken theoretisch meer stroom. Maar verder dan theoretisch komt het niet: het is lastig om goede bronnen te vinden over dit onderwerp.
Het zal in dit geval gaan tussen een dual core i5 en een dual core i7.

Verwijderd

De enige bron die ik kan vinden is http://www.notebookcheck....e-Processors.73624.0.html en http://www.notebookcheck....al-Core-CPUs.75342.0.html. Maar daar klopt niet veel van: er zit ruim 2w verschil tussen de sandy bridge en ivy bridge processor, terwijl een desktop ivy bridge quadcore in totaal 1.56w zou moeten verbruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik naar die specs kijk, zit er erg weinig verschil tussen de modellen, trouwens.

Name Cores Base clock Turbo DC / SC L3-Cache TDP GPU clock
Core i7-3520M 2/4 2.9 GHz 3.4 / 3.6 GHz 4 MB 35 W 650-1250 MHz
Core i5-3360M 2/4 2.8 GHz 3.3 / 3.5 GHz 3 MB 35 W 650-1200 MHz
Core i5-3320M 2/4 2.6 GHz 3.1 / 3.3 GHz 3 MB 35 W 650-1200 MHz

Het enige echte verschil tussen de i5 en i7 cpu's, naast kloksnelheid, is 4MB L3-cache tegenover 3MB. Ik begin nu eigenlijk te twijfelen of dat wel een verschil van bijna 500 euro waard is (als dit inderdaad het enige is). Zelfs de TDP is hetzelfde.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 20:46 . Reden: Whiskey, wijven & sigaretten ]

Verwijderd

Het verschil tussen een dualcore i5 en i7 is het geld echt niet waard, alleen als je perse VT-d wilt of iets in die richting.

Een i7 is pas zinvol als het een quadcore is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Qua verbruik maakt het volgens mij geen fuck uit met dualcores bij lage load; ik had een i5-520M en nu een i7-2620; op accu ligt het verbruik bij wat lagere schermhelderheid en backlight aan bij typen rond de 8w. Scherm uit rond de 5,5w idle. Dat deed de laptop met de i5-520M ook en soms zelfs wat meer. Maar dat kan ook aan andere onderdelen gelegen hebben. Verschil lijkt dus zeer marginaal te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 28-12-2012 15:39 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cool! Thanks voor de info allemaal. De i7 voegt inderdaad niet veel toe voor mij als ik het zo bekijk.

Is het trouwens de moeite om te wachten op Haswell, of wordt het verschil niet zo heel erg groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige doel van haswell is dat het zuiniger wordt. Niet sneller.

Maar zuiniger betekent vooral dat de TPD's omlaag gaan. Voor de accuduur heb je daar geen fluit aan: alles draait om het idle verbruik. Zelfs als intel het idle verbruik weet te halveren (wat mij een zeer indrukwekkende prestatie lijkt. Een desktop quadcore verbruikt idle momenteel 1.56w) scheelt dat 'maar' 10% in de accuduur.

Maar als je op haswell gaat wachten omdat dat sneller gaat worden, dan zit je er wat mij betreft naast. Ik heb juist net een sandy-bridge gekocht. Waarom? Ivy bridge is geen significante upgrade, net zo min als haswell, en volgens de eerste berichten wordt broadwell (de opvolger van haswell in 2014) nu ook niet bepaald een performance knaller.

En ondertussen haalt mijn sandy bridge laptop ook gewoon 8 tot 9 uur op één acculading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 02:39:

Maar zuiniger betekent vooral dat de TPD's omlaag gaan. Voor de accuduur heb je daar geen fluit aan: alles draait om het idle verbruik. Zelfs als intel het idle verbruik weet te halveren (wat mij een zeer indrukwekkende prestatie lijkt. Een desktop quadcore verbruikt idle momenteel 1.56w) scheelt dat 'maar' 10% in de accuduur.

Maar als je op haswell gaat wachten omdat dat sneller gaat worden, dan zit je er wat mij betreft naast. Ik heb juist net een sandy-bridge gekocht. Waarom? Ivy bridge is geen significante upgrade, net zo min als haswell, en volgens de eerste berichten wordt broadwell (de opvolger van haswell in 2014) nu ook niet bepaald een performance knaller.

En ondertussen haalt mijn sandy bridge laptop ook gewoon 8 tot 9 uur op één acculading.
Thanks voor de interessante info! :) Goed om te weten. Ik kan me nog wel herinneren dat Nehalem wel een flike update was van Wolfdale voor snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2012 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt. In 2010 en 2011 hadden we grote upgrades met respectievelijk arrandale (mobiele variant van nethalem) en sandy bridge. Respectievelijk vanwege de IPC boost en de optie tot quadcores. Intel loopt al zo ver voor op AMD dat ze zich meer gaan gaan richten op de mobiele markt, waar ARM nu de dienst uitmaakt.

http://www.anandtech.com/...tels-haswell-architecture bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 02:39:
Wait whut :/
Het lijkt me zeer frapant als Haswell niet tenminste 10% beter presteerd bij gelijke kloksnelheden i.v.m. een relatief vergelijkbare chip (bijv een Ivy quad-core, HT met 8mb cache op 3,7ghz zal vermoedelijk lager scoren dan een Haswell chip met dezelfde specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

You can expect CPU performance to increase by around 5 - 15% at the same clock speed as Ivy Bridge. Graphics performance will see a far larger boost (at least in the high-end GT3 configuration) of up to 2x vs. Intel's HD 4000 in a standard voltage/TDP system. GPU performance in Ultrabooks will increase by up to 30% over HD 4000.
http://www.anandtech.com/...s-haswell-architecture/14

Het wordt wel iets sneller, maar dat is niet het doel van haswell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snelheid gaat dus waarschijnlijk pas echt omhoog bij de opvolger van Haswell als ik het zo hoor. Dat is minstens in 2014. Ik houd dus maar vast aan mijn huidige plan. Zodra mijn laptop het begeeft, koop ik maar meteen een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

En waar precies loop je tegen beperkingen van de huidige ivy bridge cpu's aan qua snelheid? De i7 quadcore is dusdanig snel dat ik realtime 1080p kan bewerken inclusief een pakket filters, overgangen, etc. Wat wil je nou nog meer, een mobiele super computer cluster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:29:
[...]

http://www.anandtech.com/...s-haswell-architecture/14

Het wordt wel iets sneller, maar dat is niet het doel van haswell.
Er is geen enkele reden om sneller te worden, zuiniger met gelijke prestaties gaat veel meer winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2012 @ 03:31:
Snelheid gaat dus waarschijnlijk pas echt omhoog bij de opvolger van Haswell als ik het zo hoor. Dat is minstens in 2014. Ik houd dus maar vast aan mijn huidige plan. Zodra mijn laptop het begeeft, koop ik maar meteen een nieuwe.
Ik meen dat het ook al is bevestigd dat broadwell (2014) ook de tactiek 'zuiniger, niet sneller' gaat hanteren. Het zijn wel telkens incrementele upgrades, maar het zou me verbazen als intel de komende 2 jaar nog een performanceknaller uit brengt voor de mobiele markt. heel misschien een hexacore, maar daar heb je wat mij hetreft niet heel erg veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 21:17:
Het verschil tussen een dualcore i5 en i7 is het geld echt niet waard, alleen als je perse VT-d wilt of iets in die richting.

Een i7 is pas zinvol als het een quadcore is.
De HD4000 heeft er ook baat bij dat er 33% meer (3MB vs 4MB) cache aanwezig is.
Geen groot verschil maar als je geen andere gpu hebt is alle winst meegenomen.

Verder liggen de piek temperaturen lager, klinkt logisch natuurlijk maar als je je CPU dynamisch op en neer ziet gaan was dat in de M14x net het verschil tussen wel en geen fan noise in 2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil tussen een i7-3740QM (1.3Ghz graphics, 6MB cache) en de Core i7-3840QM (1.3gHz graphics, 8MB cache) in deus-ex is 1.7%, waarvan een deel afkomstig van de snellere CPU (onbekend hoeveel. Iets benchmarks met meerdere variabelen...). Aldus notebookcheck.

De impact van cache lijkt mij behoorlijk verwaarloosbaar voor de HD 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op zondag 30 december 2012 @ 04:19:
En waar precies loop je tegen beperkingen van de huidige ivy bridge cpu's aan qua snelheid? De i7 quadcore is dusdanig snel dat ik realtime 1080p kan bewerken inclusief een pakket filters, overgangen, etc. Wat wil je nou nog meer, een mobiele super computer cluster?
Haha, ik loop nog nergens tegenaan. Mijn huidige laptop heeft een eerste generatie Intel dual-core CPU. Hij doet het nog goed, maar hij is echt versleten en begint letterlijk af te brokkelen op verschillende plekken. Ik heb al een keer super-lijm moeten gebruiken om een onderdeeltje te fiksen toen ik de aan/uit knop in de laptop drukte.

Ik vroeg me alleen af of het de moeite was om nog even een paar maandjes te wachten op de volgende generatie. Wat ik ook koop straks, het wordt sowieso een mega-upgrade. Ik heb er nu al zin in. Zeker in combinatie met een SSD moet het gaan als de brandweer straks. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een SSD gaat mijn oude studio 1555 ook als de brandweer.

Ik heb laatst mijn studio 1555 geuprade naar een latitude E6520: in de benchmarks is de processor 2x zo snel, maar daar merk ik niets van. Ik heb de upgrade voornamelijk gemaakt vanwege de lagere accuduur en bouwkwaliteit.

In beide laptops zit overigens dezelfde SSD, en dat is echt het geld waard. Wacht niet langer en koop er nu alvast een voor je huidige laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:40:
Met een SSD gaat mijn oude studio 1555 ook als de brandweer.

Ik heb laatst mijn studio 1555 geuprade naar een latitude E6520: in de benchmarks is de processor 2x zo snel, maar daar merk ik niets van. Ik heb de upgrade voornamelijk gemaakt vanwege de lagere accuduur en bouwkwaliteit.

In beide laptops zit overigens dezelfde SSD, en dat is echt het geld waard. Wacht niet langer en koop er nu alvast een voor je huidige laptop.
Nah, ik koop die SSD tegelijk met de laptop als de tijd daar is. Ze worden namelijk nog zowat met de maand goedkoper. Een SSD rond de 500GB begint al bijna betaalbaar te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook nog de DVD drive vervangen door een harde schijf, dan heb je aan 128GB zat. Ik gebruik een 80GB exemplaar, alle bulk opslag (films, installers) gooi ik op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:35:
Je kan ook nog de DVD drive vervangen door een harde schijf, dan heb je aan 128GB zat. Ik gebruik een 80GB exemplaar, alle bulk opslag (films, installers) gooi ik op mijn NAS.
Nah ik vind de DVD speler juist handig. Vaak gebruik ik hem niet, maar soms komt het wel goed van pas. Ik ben eigenlijk altijd onderweg, vaak niet eens in Nederland, dus een NAS zeul ik niet met me mee, haha.

Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Pagina: 1