Trekt mijn voeding dit?

Pagina: 1
Acties:

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-02 19:28
Dag,

In mijn mame build komt een Esprimo 5915. Deze heeft een voeding van 250 watt en 1 vrije molex.
Ik wil op die vrije molex 3 fans, en 2 led staafjes aansluiten.
Gaat mij dit lukken? Of hebben jullie meer info nodig?

Gr. Dennis

[ Voor 0% gewijzigd door Dennis1109 op 26-12-2012 21:22 . Reden: Typo! ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik kan je ongeveer garanderen dat het gaat werken, dit is maar z'n klein beetje vermogen... Ik neem aan dat die fans ongeveer 0,7W trekken en die led staafjes ook zoiets? Dat is ongeveer 1% van wat de voeding kan leveren. Als de fabrikant die marge nieteens naleeft kan hij wel inpakken...

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04-2025
Stel dat jouw fans elk 1 ampère trekken en dat jouw ledjes dat ook doen. Dan heb je 12w (1a * 12v = 12w (p=u*i)) Dat doe je keer 3, zit je op 36 watt voor je fans wat vrij veel is. De ledjes zijn vaak in de buurt van 5 volt en 1 amp is ook daar veel voor. 2 led staafjes is dan 10watt.

36 + 10 = 46 watt
250 - 46 = 204

Mijn conclusie:

Ik kan je met een redelijke zekerheid van 99,99999% garanderen dat jouw voeding dit trekt.

• Dennis1109
Hardstikke bedankt :)

• JustMitchie
is dit het enige wat er op de voeding komt?

• Dennis1109
Nee het is een compleet systeem. C2D 6320, 1 HD, Geforce GS 8400, wat usb spul.
De fans en ledjes komen op de enigste vrije molex.

• JustMitchie
80 watt cpu TDP en een GPU die op full load 180 watt kan trekken... tel daarbij een hdd op, wat usb spul en je hebt een power draw die max meer dan 250 kan trekken. Dat is meestal geen probleem, want veel voedingen kunnen een aardige piek voorzien, maar toch raad ik je aan om een andere voeding te halen...

pricewatch: MS-Tech MS-N450-VAL

2 tientjes en meer dan voldoende zelfs als je gaat overclocken.

• Dennis1109
Het is een kant en klaar systeem, nl. een Esprimo 5915. De voeding kan ik niet vervangen.
Het is goed dat je me nog even wijst op de watt useage van de GPU, daar had ik me vreselijk op verkeken zie ik wel :(

• JustMitchie
Heeft die gpu aparte pci kabels? Zo ja, dan kan je zelf die voeding er wel op aansluiten. Een kan en klaar systeem daar kan je prima zelf een andere voeding bij doen, kost je meestal wel je garantie..

• Dennis1109
Nee GPU heeft geen voeding nodig verder. De voeding die er nu inzit zweeft boven het moederbord. Door de malle vorm van de voeding is deze mijn inziens niet erg makkelijk te vervangen.

• JustMitchie
foto? Malle vorm zegt niet zo veel, met een soldeerbout en krimpkous kan je heel veel. :P

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:57

Quad

Doof

Ik denk dat hij deze voeding bedoelt: Afbeeldingslocatie: http://www.esm-computer.de/media/catalog/product/e/5/e5915_dvi_back_b30c7f149409de4f8f977b0e0c093c7b.jpg

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• JustMitchie
Oow die! die is prima te vervangen, is van hp (of compaq) of niet? Die dingen kan je prima vervangen met een kwaliteitsvoeding. Een mame build is naar mijn weten een casemodded arcade kast, dus zie je hier ook niets van. Van dit model zijn er trouwens ook zat te vinden.

Edit: zie net dat het Fujitsu is, hp heeft een soortgelijke behuizing...

[ Voor 12% gewijzigd door JustMitchie op 27-12-2012 11:51 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Hmm, een GS 8400 verbruikt volgens Wikipedia, afhankelijk van de versie, 39 of 25 W. Dat is heel wat anders als een GPU die op full load 180W kan trekken, en dit verandert de keuze van de voeding natuurlijk enorm.

Verder is een fan die 1A gebruikt, een fan die je kast zo ongeveer uit elkaar blaast, m.a.w, dat is echt ruim overschat. Een simpel testfannetje hier doet 60 mA op 9V, en zal waarschijnlijk niet veel meer doen op 12V (80 mA geloof ik, als ik het goed heb berekend). Ga er maar van uit dat een standaard fan verwaarloosbaar is dus, met 1W oid.

Verder zijn MS-Tech voedingen absoluut niet aan te raden. Als je voeding niet toereikend zou zijn, moeten we de formfactor weten (zou wel SFX zijn, denk ik) en kunnen we aan de hand daarvan kiezen welke voeding het beste is.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 27-12-2012 11:54 ]

• JustMitchie
wuts, ik ging even googlen op die GS 8400 en tomshardware zegt: ja, hij kan wel 180w gebruiken :O heb nu weer het topic voor mij, lees ik in reacties er onder dat die kerel die zei dat het 180watt kan gebruiken uit z'n hals aan het praten is...

Wat de zaak ongelofelijk veranderd. Je kan gewoon deze voeding houden.

Wel kan ik je aanraken als dit een 2e hands is, om de boel stofvrij te maken. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat je fans niet kunnen draaien, hier krijg je een dynamo effect van.

[ Voor 22% gewijzigd door JustMitchie op 27-12-2012 12:00 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:57

Quad

Doof

Just_Michel schreef op donderdag 27 december 2012 @ 11:59:
wuts, ik ging even googlen op die GS 8400 en tomshardware zegt: ja, hij kan wel 180w gebruiken :O heb nu weer het topic voor mij, lees ik in reacties er onder dat die kerel die zei dat het 180watt kan gebruiken uit z'n hals aan het praten is...

Wat de zaak ongelofelijk veranderd. Je kan gewoon deze voeding houden.

Wel kan ik je aanraken als dit een 2e hands is, om de boel stofvrij te maken. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat je fans niet kunnen draaien, hier krijg je een dynamo effect van.
Kan zijn dat het 180W verbruik onder load is van het hele systeem.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Dennis1109
Het is idd de voeding die op de afbeelding staat, met een knikje erin :)
Ik kan niet veel vinden over de videokaart. Het is een GS 8400 256mb en low profile, heeft verder geen extra voeding nodig dan wat er uit het PCI-e slot komt. De fans zijn inderdaad overkill voor de kast zelf, maar deze worden in mijn mame kast gebouwd zodat er toch wat verse lucht inkomt voor de pc. Het is namelijk een gesloten kast waar deze pc in komt te staan. Vandaar dat ik deze fans erbij wil gebruiken.
Alvast bedankt voor alle snelle antwoorden

• JustMitchie
Quad schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:01:
[...]

Kan zijn dat het 180W verbruik onder load is van het hele systeem.
Dan zal dat het wel zijn denk ik...

• Dennis1109
Die wikipedia link is echt handig trouwens! VOlgens de wiki neemt mijn kaart 25 watt. Ik ga het geheel eens proberen. Mocht het niet gaan kom ik terug over advies vervangen voeding :P
Allen bedankt voor het bijdragen!

• JustMitchie
Mocht het nodig zijn, de voeding is gewoon een atx achtige voeding, kwa aansluitingen prima te vervangen, alleen zal je niet snel een voeding vinden met dezelfde vorm..

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als je een dergelijk bakje gaat gebruiken, zie dat je eerst even de op het moederbord aanwezige elco's controleert. FSC heeft voor hun Esprimo-lijn de goedkoopste caps gekocht die ze konden kopen, waardoor er rotte elco's in zitten die je na een jaar of twee allemaal kunt vervangen omdat ze droog staan.

De voeding die erin zit kan de door jou aangedragen onderdelen er makkelijk bij hebben overigens.
Er zit een 250W voeding in die redelijk overbemeten is voor wat je in het doosje kunt stoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door Kaj. op 27-12-2012 12:45 ]

• Dennis1109
Ah! Het volledige antwoord :) Waarschijnlijk is de voeding niet heel veel meer waard, maar doet het eerst nog wel. Ik zal er iig rekening mee houden dat de elco`s waarschijnlijk tijdbommetjes zijn geworden.

Weten jullie toevallig of een lcd monitor (ultrasharp 2007fp) ook iets aan koeling behoeft?

• JustMitchie
Weten jullie toevallig of een lcd monitor (ultrasharp 2007fp) ook iets aan koeling behoeft?
Is je mame kast van mdf? Dan zou ik er verticale gleuven in zagen er achter, dat zie je niet en zo kan er hitte weg. Een fan er bij is nog leuker, met een fan filter. Maar over het algemeen heeft een beeldscherm geen (actieve)koeling nodig. Baat het niet, dan schaadt het niet ;)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, vragen over voedingen horen in OH. Schopje die kant op :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Just_Michel schreef op donderdag 27 december 2012 @ 09:38:
Stel dat jouw fans elk 1 ampère trekken en dat jouw ledjes dat ook doen. Dan heb je 12w (1a * 12v = 12w (p=u*i)) Dat doe je keer 3, zit je op 36 watt voor je fans wat vrij veel is. De ledjes zijn vaak in de buurt van 5 volt en 1 amp is ook daar veel voor. 2 led staafjes is dan 10watt.

36 + 10 = 46 watt
250 - 46 = 204

Mijn conclusie:

Ik kan je met een redelijke zekerheid van 99,99999% garanderen dat jouw voeding dit trekt.
Fans die 12W verbruiken? Krijg je er ook gehoorbescherming bij?
LEDs welke 5W verbruiken? Weet je wel extreem veel dat is? Dan heb je echt een beste powerled, hoeft het licht in de kamer gelijk ook niet meer aan.
Just_Michel schreef op donderdag 27 december 2012 @ 11:30:
80 watt cpu TDP en een GPU die op full load 180 watt kan trekken...
Een klein passief kaartje zoals de 8400GS welke 180W trekt? Dat is het verbruik van een GTX 680. :X
Hoe wil je ooit 180W koelen als er up zulke videokaarten een heel klein passief koelblokje zit? Zo'n kaart zal dan binnen enkele seconden totaal in rook opgaan....
Jij adviseerd hem zo'n verschrikkelijk gare voeding? Dat ding kan echt nooit 200W stabiel leveren. Wil je de PC direct stuk hebben is deze voeding een hele goede keuze, voor de rest moet je zo'n voeding nooit gebruiken.

• JustMitchie
Jij adviseerd hem zo'n verschrikkelijk gare voeding?
Exactly, zo goedkoop mogelijk. Ik ging even checken in de pricewatch op prijs gesorteerde voeding, met een wattage hoger dan 300 watt. Deze zag er van alle prut voedingen nog het beste uit. En stiekem denk ik dat het wel mee valt met deze voeding, based on gevoel, want feiten heb ik er niet over.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:05
CPU heeft een TDP van 65 watt en de GPU een TDP van 40 watt. Die waardes zou je als vebruik kunnen halen door en Prime95 en Furmark tegelijk te laten draaien. 'Ingame' verbruik zit eigenlijk nooit boven 70-80% van TDP van de GPU.

Het hele systeem zal nog geen 100 watt uit stopcontact trekken. 80% efficientie = 80 van 250 watt die de voeding kan leveren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een "wat moet hij kopen?"-topic geworden, daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1