snelheid TweakDSL plotseling minder dan de helft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 08:43
Ik heb al sinds 2004 een ADSL verbinding via TweakDSL. Sinds een jaar of zes vanaf mijn huidige adres. De snelheid is hier altijd rond de 18 Mbit geweest maar sinds november dit jaar trainde mijn modem ineens in op maar 10 Mbit. Toen ik na een paar dagen het gevoel had dat dit vanzelf niet meer goed ging komen heb ik de helpdesk gebeld. Die vertelden mij dat ze een reset gingen laten uitvoeren door het bedrijf dat uiteindelijk de verbinding regelt, en waar zijn bij inkopen. Ik mocht mijn modem een dag of tien niet resetten, dan zou de snelheid langzaam oplopen naar optimaal. Ik vond het een vaag verhaal, omdat mijn modem voorheen altijd meteen op 18Mbit intrainde waneer ik hem zelf aan en uit zette, maar heb toch maar gedaan wat ze vroegen.
De snelheid werd niet hoger en ik had het gevoel dat ik niet echt serieus genomen werd. Na ongeveer een maand was mijn snelheid ineens nog maar 8 Mbit en dat is nu alweer een week of twee zo.
Wanneer ik de helpdesk bel of schrijf zegt men mij dat hun technici alles uitvoerig hebben gecontroleerd en dat dit de maximaal haalbare snelheid lijkt te wezen, iets waar men met ADSL gewoon genoegen mee moet nemen. Dat ik zes jaar lang meer dan twee keer zo'n hoge datarate had vind met "vreemd" en ze kunnen zelfs in logs zien dat dat zo was, maar hier moet ik het verder maar mee doen.
Bij elke andere provider was ik meteen vertrokken maar ik heb voor de komende 16 maanden al betaald vanwege een actie.
Ik heb geen idee wat ik kan doen, de helpdesk heeft klaarblijkelijk instructies om mij af te schepen maar ik kan dit niet zomaar over mijn kant laten gaan.
Wie heeft er goede raad? Wat voor middelen kan ik inzetten om serieus genomen te worden en wat moet ik doen om eventueel mijn geld terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
Bekabeling binnenshuis is nog wel goed?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48

Robtimus

me Robtimus no like you

Als ze een Twitter webcare account hebben kun je het daar proberen. Sommige partijen (oa UPC weet ik uit ervaring) reageren beter via Twitter dan via telefonische helpdesk, natuurlijk ook omdat alles openbaar is.

Verder kun je geld terug vergeten. Elke *DSL provider garandeert nooit snelheden en adverteren met "tot X Mbps". Tenzij je snelheid dusdanig laag is dat je in een lager abonnement zou moeten vallen houden ze zich dus aan wat ze beloven.

@Jim423: als het modem intraint met slechts 8Mbps dan doet alleen de bekabeling tot aan het modem er toe. De rest is irrelevant. Meestal hangt het modem vrijwel direct aan de telefoonaansluiting dus dan valt er weinig aan kabels te controleren.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basu
ik woon al zes jaar op hetzelfde adres, en er is hier in de opstelling niks veranderd. Ik zal voor de zekerheid de bekabeling eens nalopen maar het lijkt me sterk dat het daar aan kan liggen. En als de snelheid met zoveel gezakt is moet er toch een of andere wet zijn waar ik me op kan beroepen? Ze komen toch niet weg met het idee dat een hogere ADSL snelheid op mijn adres niet haalbaar is?!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Basu heb jij de voorwarden van jouw provider gelezen? Daar staat in dat het tot snelheden zijn dus kan je er niet onderuit komen.

Maar over je probleem, als je snelheid ineens dusdannig inzakt zonder dat jij iets aan jouw infra gedaan hebt kan het komen door overspraak of oxidatie aan de centrale kant of de bekabeling tussen jouw woning en de centrale. Wat zegt een postcode check van bijv telfort of KPN wat jij zou moeten kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basu
Die voorwaarden veranderen elk jaar, ik heb ooit maandelijks voor een 16 Mbit betaald en nu doe ik al voor de derde keer 24 maanden voor een vast bedrag terwijl hun produkten op de site steeds anders zijn. Ik weet dus niet exact waar ik voor betaal.

dit kan ik vinden:
KPN WERKT NIET
BBNED WERKT WEL

ik kan niks zien over wat ik zou moeten kunnen halen..

het grappige is dat ik via Tweak 7.90 ex BTW extra betaal per maand voor non-linesharing omdat ik geen telefoon bij de KPN heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik had precies hetzelfde, adres waar ik adsl2+ had haalde ik 17mbit, verhuisd en haalde de eerste dag meer, 19mbit.. dit was nog met een thomson modem (510?).

Een paar maanden later haalde ik nog maar 15 en dat liep in verloop van tijd af naar 8mbit. Ze gingen me vertellen dat ze er niets aan konden doen, andere modems etc maakte niets uit. Wel raar dat ineens de snelheid zo kan in zakken. Dus in ~2 jaar tijd van 19mbit naar 8mbit zonder reden.

Nu heb ik VDSL2 en kan ik 52/33mbit halen (up/down) maar deze wordt vast gezet op 52/5,2 (effectief maar 42/5,2) volgens mijn modem maar laat alleen deze snelheden toe als ik via mijn isp's newsserver dingen download. Gewoon op internet haal ik meestal 4,5Mb/s wat ik wel raar vindt laat het dan gewoon gaan.

Kortom jij trekt hier aan het korte eind en daar doe je niets aan tot je kan upgraden of overstappen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• basu
Heb je die VDSL dan via Tweakers? en betaal je hetzelfde als voorheen?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Heb dit met Tweak ook ooit gehad. Ik had een 20mbit abo, die 18mn trok. Na een stormachtig weekend (bliksem, regen etc.) was dit ineens 10mbit. Ik bellen, mailen. roepen ze vrolijk dat ik te ver van de centrale woon en dat het daarom gecapped is op 10 mbit. Toch gek, dat mijn huis ineens verder staat van de centrale. Kreeg toch sterk de indruk dat het aan bliksemschade e.d. lag of de lijnbezetting.

Ben er inmiddels al lang weg, ok ze beloven niets mbt snelheid, maar dit verhaal stonk gewoon en dan krijg je geen vertrouwen meer.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basu
Dat is precies wat ik dacht Marko, bij mij probeerden ze dat ook. Terwijl er zes jaar metingen liggen waarbij mijn modem op 18Mbit intrainde. Ik vraag me zelfs af in hoeverre deze terugval door storingen komt of dat men moedwillig de zaak aan het cappen is. Sinds vandaag trouwens ineens weer 15 Mbit dus ik neem aan dat er iets aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Overigens denk ik niet dat ze dat bewust zo doen, het zal denk ik eerder liggen aan gebrekkige interne communicatie en de communicatie naar klanten toe. De helpdeskpiepeltjes weten vaak helemaal niets van de materie af dus die roepen maar wat.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 09:18
Ik had precies hetzelfde in dezelfde periode. Vanaf maart 2012 ongeveer kreeg ik een 30Mbit download en ergens tot november of zo ook probleemloos 3Mb/s kunnen downloaden. Daarna ineens niet meer dan 13-15Mbit.
Eerst kreeg ik ook de opmerking dat dit gewoon het maximum was van de lijn (afstand centrale etc), en pas toen ik meerdere keren herhaalde dat ik van maart tot november een strakke 3Mb/s kon downloaden gingen ze even goed nakijken hoe het zat.

Dit was de oorzaak:
"Uw lijn is absoluut niet teruggezet, maar DLM heeft de verbinding waarschijnlijk
> >> automatisch omlaag geschakeld. Ik heb onze netwerkleverancier gevraagd om DLM te
> >> resetten. Het is belangrijk dat u het modem aan laat staan, aangezien DLM
> >> anders niet goed functioneert."

Inmiddels is de snelheid weer goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 482721

Hier hetzelfde verhaal. 2 jaar strak op 1.8 MB/s, toen strak naar 1.5 MB/s, een tijd later strak naar 1.3 MB/s en ik eindigde op 1.1 MB/s. Let wel, zonder haperingen, dus geen fluctuaties.
Uiteraard zal VDSL op de plank gelegen hebben en om mensen een klein duwtje in de rug te geven .....
Bij de helpdesk kon je lullen wat je wou, maar daar veranderde echt niets. Nu op VDSL alweer een hele tijd snaarstrak op 5.5 MB/s dus je hoort me niet klagen, maar of dat ADSL verhaal helemaal zuivere koffie was....?!?!?
Pagina: 1