Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Net zelf een pc gebouwd, verliest videosignaal

Pagina: 1
Acties:

• Daniel LoRG
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-11 15:50
Hallo Tweakers.

Ik heb een paar dagen geleden zelf mijn computer in elkaar gezet. Na een paar problemen opgelost te hebben (Windows wilde niet installeren e.d.) loopt de computer nu goed.

Ik heb alleen last van het verliezen van mijn videosignaal.
Als de computer een poosje (een paar uur) aanstaat, verliest deze op een willekeurig tijdstip het videosignaal. Mijn scherm geeft dan aan: Geen signaal. Als ik de computer weer wil gebruiken, moet ik deze opnieuw opstarten.

Er gaat niets mis met de temperaturen, de computer blijft mooi koel.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik wil graag een oplossing, want het lijkt me niet goed om elke keer een harde reset te doen (aan/uitknop een paar seconden inhouden).

Onderdelen v.d. computer:
- ASRock B75 Pro3
- Intel Core i5 3570
- Sapphire HD7870 OC
- Corsair Vengeance 8GB 1600 Mhz
- Samsung 830 128GB SSD
- Western Digital 1TB 7200 rpm HDD

Alvast bedankt.
Daniel.

• PCBaas
  • Laatst online: 00:43
Drivers geinstalleerd, in de bios aangegeven dat de discrete GPU prioriteit heeft boven de IGP en de kabel aangesloten op de discrete GPU?

5700X | RX 6600

• Daniel LoRG
De drivers zijn geïnstalleerd. Discrete GPU heb ik nog nooit van gehoord, daar ga ik dan nog even naar kijken. De kabel zit aangesloten op de discrete gpu (gewoon mijn extra videokaart, niet het moederbord neem ik aan?). Het lijkt me niet dat dit zou moeten werken, tenzij de computer na een paar uur opeens beslist om de IGP boven de GPU te verkiezen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Daniel LoRG schreef op woensdag 26 december 2012 @ 22:49:
De drivers zijn geïnstalleerd. Discrete GPU heb ik nog nooit van gehoord, daar ga ik dan nog even naar kijken.
Doe geen moeite, je geeft zelf al aan dat dit niet het probleem kan zijn aangezien de PC prima de P.O.S.T. doorloopt.

Je mist bij de specs trouwens de voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Daniel LoRG
Voeding is een XFX PRO550W, daar moet het lijkt me toch ook niet aan liggen?

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-11 21:01
Daniel LoRG schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:06:

Als de computer een poosje (een paar uur) aanstaat, verliest deze op een willekeurig tijdstip het videosignaal. Mijn scherm geeft dan aan: Geen signaal. Als ik de computer weer wil gebruiken, moet ik deze opnieuw opstarten.
Gebeurt het als je achter de pc bezig bent? Of enkel als je de pc een tijdje niet hebt gebruikt?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Wanneer het beeld op zwart gaat moet je de pc dus resetten. Dat betekent dus dat de pc ook nergens meer op reageert?

Gaat je numlock lampje aan/uit als je numlock drukt op dat moment? De pc sluit dus niet af als je kortstondig de powerknop indrukt?

Je zou even in windows logboek kunnen kijken of er kritieke foutmeldingen staan. (rechter muisknop op Computer, beheren, Windows logs, Systeem). Daar kan je vervolgens filteren op fout/kritiek (of vergelijkbaar). Misschien valt daar de nodige informatie te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 27-12-2012 15:07 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Daniel LoRG
Junia schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:04:
[...]

Gebeurt het als je achter de pc bezig bent? Of enkel als je de pc een tijdje niet hebt gebruikt?
Ik heb het gehad toen ik met de pc bezig was, en ook toen ik er niet mee bezig was.
Daar ligt het dus in ieder geval niet aan.

• Daniel LoRG
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/xvyi9knpx.png

Plaatje van de kritieke fouten, hierbij geeft het logboek de melding dat ik de computer opnieuw heb opgestart. De aanleiding daarvan ga ik nu opzoeken.

Numlock/scrollock heb ik nog niet getest, dit zal ik de volgende keer doen als de computer het videosignaal verliest.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-11 21:01
Daniel LoRG schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:26:
[afbeelding]

Plaatje van de kritieke fouten, hierbij geeft het logboek de melding dat ik de computer opnieuw heb opgestart. De aanleiding daarvan ga ik nu opzoeken.

Numlock/scrollock heb ik nog niet getest, dit zal ik de volgende keer doen als de computer het videosignaal verliest.
Dit klopt toch ook? Als in, wanneer je geen displaysignaal krijgt restart je de computer toch? Lijkt me dat je dit dan doet door gewoon de powerknop/restartknop te gebruiken.

Lijkt mij dat deze meldingen dus niet echt iets zeggen :P

• Daniel LoRG
Nee, dat denk ik inderdaad ook. Volgensmij heb ik hier nog zoiets gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/vr5t5r92a.png

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/zohitmrqd.png

Deze twee gaan ook weer over het onverwachts afsluiten. De resetknop werkt trouwens niet, ik moet echt de aan/uitknop een paar seconden inhouden.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

De kernel-power foutmelding krijg je inderdaad te zien als een computer abrupt wordt herstart (=reset) of wordt uitgeschakeld.

Welke bios staat er nu geinstalleerd? Er zijn wat fixes die genoemd worden die invloed kunnen hebben op de instabiliteit die je nu ondervindt:

B75 Pro3 bios updates

Huidige bios versie kan je bijvoorbeeld zien in cpu-z, in de mainboard tab.

4015Wp west (Dordrecht)

• Daniel LoRG
Ik heb nu versie P1.50.

Als ik mijn BIOS update, raken er dan ook dingen verloren?
Of kan ik gewoon de BIOS updaten en verandert er niets behalve de BIOS?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Daniel LoRG schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:46:
Ik heb nu versie P1.50.

Als ik mijn BIOS update, raken er dan ook dingen verloren?
Of kan ik gewoon de BIOS updaten en verandert er niets behalve de BIOS?
Het is aan te raden om de standaard instellingen van het bios (of eigenlijk uefi) te laden na het updaten. Vervolgens zal je de instellingen weer na moeten gaan en aan moeten passen aan je wensen, zoals je dat waarschijnlijk ook hebt gedaan nadat je de computer in elkaar hebt gezet.

Dingen zoals de storage mode (RAID/AHCI/IDE) moeten wel hetzelfde als nu komen te staan, anders zal je windows waarschijnlijk niet meer opstarten. Kijk deze instellingen eerst na voordat je begint met updaten.

4015Wp west (Dordrecht)

• Daniel LoRG
Ik heb aan de BIOS (eigenlijk EFI) niets bijzonders gedaan. De SATA-mode van de SSD stond standaard al op AHCI, dus dat was mooi meegenomen. Ik kijk straks wel even of ik de EFI kan updaten. Nu heb ik de computer al een paar uur aan, en er is niets aan de hand. Ik wacht eerst totdat er nog een keer wat foutgaat. Zo lang het nu niet foutgaat, laat ik alles staan zoals het staat.

• Daniel LoRG
De BIOS is inmiddels geupdate naar versie P1.60. Ik hoop dat de PC nu wel een stukje stabieler wordt.

Dan heb ik nog een andere vraag.
In het programma CPU-Z zie ik dat de spanning op mijn processor elke keer verandert, net als de kloksnelheid. Horen deze waarden niet vast te staan?

Voorbeeld 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/vnpk0fase.png

Voorbeeld 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/lqkcvn3rx.png

De BIOS staat op standaard instellingen, waarom veranderen deze waarden dan toch? Of zeg ik maar zo wat en hoort dit gewoon?

Bedankt.

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:26
Het is normaal dat de snelheid en het voltage steeds veranderd. Is een energie besparing functie ;)

• Daniel LoRG
Is het ook normaal dat de snelheid dan boven de standaard clocksnelheid komt?

Ik heb het dan over de standaard 3.4 GHz tegenover de 3,8 GHz in het bovenstaande plaatje (voorbeeld 1).

• Dountoun
Jazeker, de normale maximale frequentie is 3,4Ghz maar er zit standaard een turbo op waardoor de processor naar de 3,8Ghz gaat wanneer dat mogelijk is.

Hoort er allemaal bij :-)

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Gaat je pc nou uit of niet? Ik ben in de war omdat je zegt dat je het 'videosignaal verliest'. Bedoel je nou dat alles in orde is behalve dan een videosignaal, of bedoel je dat je hele pc zichzelf uitschakelt?

• Daniel LoRG
De PC gaat niet uit. Ik zie dat het scherm geen videosignaal meer ontvangt, maar de PC staat nog wel aan. De PC zit dan vast en ik moet de PC rebooten.

Ik heb inmiddels de BIOS geupdate en de 12.10 drivers geïnstalleerd voor de videokaart. Ik had eerst de 12.11 Bètadrivers, maar ik heb het idee dat die niet stabiel waren. Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad.

• Daniel LoRG
Trouwens, Tutti-Frutti en Dountoun bedankt!

• Dountoun
Geen probleem ;)

• Daniel LoRG
Ik dacht dat alles was opgelost, maar net was het alweer zover. PC vast, geen videosignaal. Heeft iemand nog andere mogelijke oplossingen?

De dingen die ik nu gedaan heb zijn als volgt:
- BIOS geupdate
- Geen Bètadriver meer voor videokaart

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 14:32
ASRock B75 Pro3
-------------------------

Waarom heb je dit moederbord gekocht? Alle onderdelen zijn redelijk high end en dan kon je zon budget mobo... voor 20 euro meer had je een goed Z77 chipset.

Denk dat het probleem ook bij dit moederbord is. Als je hem nog kan terug sturen zou ik het doen en een fatsoenlijk Z77 mobo halen.

Anders intel INF drivers eens updaten, volgens mij ligt het probleem tussen de controller van het mobo and de 830 sdd

Kan je eens benchmarks posten van de SDD met AS SDD

• Dountoun
Probleem kan tussen PCI-e en Chip zitten. Op dit moment zou ik het moederbord terug sturen en hopen dat je snel een vervangende terug krijgt.

Waarschijnlijk krijg je dit probleem steeds vaker als je langer het echte probleem niet vind. Heb er ervaring mee :(

Gewoon je Moederbord terug sturen.

• Daniel LoRG
AS SSD:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/jy7yib9vu.png

Ik heb ook benchmarks van Crystaldiskmark en ATTO Benchmark:

Crystal:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/ffafq2wfz.png

ATTO:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/577i3odih.png

Ik ga ook even een mailtje sturen naar de leverancier van mijn onderdelen, dan vraag ik even wat zij er van vinden en of retourneren verstandig is (SiComputers).

Dan nog over de keuze van het moederbord:
Deze stond aangegeven in de BBG van september (daar stond alleen het micro-atx-model in).
Ik dacht dat bij deze BBG's ook rekening gehouden werd met de kwaliteit van onderdelen, voor de rest werd dit moederbord aangeraden door meerdere Tweakers. Als ik wist dat het hier aan zou liggen had ik natuurlijk een iets beter moederbord genomen.

Dan nog een vraag over de Intel INF-drivers, welke moet ik hebben uit deze lijst?
http://downloadcenter.int...ware+Installation+Utility

Ik heb al Windows 7 - 64-bit gekozen.

Alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel LoRG op 02-01-2013 16:47 ]

• Daniel LoRG
Een opmerkelijk feit is wel dat de crashes nu een stuk minder vaak voorkomen. Ik weet niet of dat nog het vermelden waard is? Hier neem ik natuurlijk geen genoegen mee, dit soort crashes moeten nooit voorkomen (:

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 14:32
Daniel LoRG schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:03:
Een opmerkelijk feit is wel dat de crashes nu een stuk minder vaak voorkomen. Ik weet niet of dat nog het vermelden waard is? Hier neem ik natuurlijk geen genoegen mee, dit soort crashes moeten nooit voorkomen (:
Okay de snelheid van de SDD ziet redelijk goed uit, ik dacht dat die een freeze kreeg omdat misschien geen data van de SDD werd geschreven, maar dit lijkt niet het geval.

Je kan nog proberen om de GFX kaart in een ander pci e slot doen en kijken of het dan nog voorkomt.

Ja dat mobo stond in de guide, maar het is gewoon een budget mobo, een mobo met z77 is echt veel beter voor maar een kleine extra investering.

Drivers zijn goed als je windows 7 64 bit hebt.
Pagina: 1