Toon posts:

Antec h20 620 Koeler vervangen!!!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen.

Ik heb sinds een tijdje de Antec h2o Koeler in gebruik.
Ik moet zeggen hij houd alles lekker koel.
Alleen 1 probleem de koeler die erop zit is nix waard en maakt veel herrie.
Wat kan ik hier aan doen?
Want er zit zeg maar een kabel van de koeler die je in de 3 pins stekker steekt die kabel gaat naar het koelblok en vanuit het koelblok komt er een kabel 3 pins die bedoel is voor op je mobo cpu-fan aansturing.
Maar nu heb ik zitten denken waarom is dit nodig kan ik niet gewoon een 4 pins pwm koeler erop schroeven.
Wie heeft hier ervaring mee?

Want die antec koeler is ook niet pwm aangestuurd en die draait als een malle en maakt takke herrie!!!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-10 22:18
PWM heb je niet per se nodig hoor. Met drie pinnen kan gewoon het voltage van de fan aangepast worden, wat er ook weer voor moet zorgen dat deze zachter zou moeten draaien.

Maar misschien word je CPU gewoon simpelweg te warm? Want een 1400rpm 120mm koeler zou an sich niet zo veel herrie moeten maken. Je kunt in ieder geval proberen om er eerst een andere 120mm koeler op te zetten en te kijken of dit scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:41
Het is inderdaad geen probleem om de fan te vervangen voor je eigen keuze, maar dat betekend niet dat hij veel stiller hoeft te worden. Wat voor cpu heb je er onder zitten (en wat is de overclock/vCore van je cpu).
Dit is trouwens een redelijke overzicht van fans : http://nl.hardware.info/r...asefans-de-beste-pwm-fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
sjaakwortel schreef op woensdag 26 december 2012 @ 03:06:
Het is inderdaad geen probleem om de fan te vervangen voor je eigen keuze, maar dat betekend niet dat hij veel stiller hoeft te worden. Wat voor cpu heb je er onder zitten (en wat is de overclock/vCore van je cpu).
Dit is trouwens een redelijke overzicht van fans : http://nl.hardware.info/r...asefans-de-beste-pwm-fans
Alleen zegt de TS dat PWM fans niet mogelijk zijn. Althans dat maak ik uit z'n verhaal op.

Voor mij werkte een 800 tot 1200RPM fan al goed genoeg hoor. Die zijn vaak erg stil (<20dB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

alex3305 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 03:36:
Alleen zegt de TS dat PWM fans niet mogelijk zijn. Althans dat maak ik uit z'n verhaal op.
Ik maak uit zijn verhaal juist op dat hij het wilt vervangen voor een PWM fan.

3 pin vs 4 pin maakt een Fan niet stiller, je hebt alleen meer controle over de RPM en dat is weer afhankelijk van de Fan.
Met een 3 pin fan heb je ook controle over de RPM, maar dat is weer afhankelijk van het moederbord.

Zo heb ik een oude moederbord: pricewatch: Asus P5Q-EM gehad, waar ik wel Q-Fan had op CPU en achterste Fan, maar voorste Fan had geen Q-Fan terwijl het wel een 3 pins aansluiting had.
Misschien even kijken of het bij jou ook het geval is ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik zou een scythe gentle typhoon erop zetten, de AP-15 biedt een goede balans tussen prestaties en geluid.

Eventueel kan je er 2 op zetten, 1 in push en 1 in pull. Je kan dan met een y-split kabel ze toch allebei op de connector aansluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door Gizzy op 26-12-2012 12:57 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de koeler ook gehad en heb de fan gelijk vervangen voor een Scythe Slip Stream type SY1225SL12M. Nooit meer gehoord en koelde zeer goed.

productreview: BitFenix Outlaw review door Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen.

@stekkepoot wat een monster goed idee eigenlijk om die radiator boven in te doen, nooit over na gedacht.
Die fan heb je neem ik aan op pull staan?

Nog even een vraagje over een andere fan, heb inmiddels wel gezien wat goede fans zijn zoals noiseblockers en scyte.
Maar moet ik dan gewoon een 3 pinner nemen of een 4 pins.
En moet ik die wel gewoon in het binnen het antec systeem houden zeg maar.
Daarmee bedoel ik wel zo aansluiten zoals het hoort met dat systeem van antec die kabels enzo.
Dat de kabel van de koeler in de kabel gaat naar het koelblok.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je? Een 4 pins is wel makkelijk als je moederbord het ondersteund. Mijn fan draait nu op automaat en ik hoor hem niet. Je kan met een 4 pins fan ook de snelheid handmatig instellen in de bios en dat is een fluitje van een cent.

Je kan die fan gewoon van het koelblok haen, nieuwe erop en aansluiten.

Dus als jouw moederbord een 4 pins cpu stekker ondersteund zou ik die zeker nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
3-pins kun je ook automatisch laten gaan.... Zoals GoT en ikzelf ook al zeggen. Alleen moet de TS even uitzoeken of het wel kan op z'n moederbord.

Alleen twee-pins fans moet je vermoeden. Ik had namelijk laatst een 1200rpm fan van 140mm op 5v laten draaien en alhoewel die gerate was op maar <20dB, was het net een tornado die langs kwam :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ook maar net de mogelijkheid hebben in je bios om een 3 pins fan te regelen, vandaar de vraag naar zijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@stekkepoot

Ik heb de nieuwste asus maximus v extreme.
Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik lekker een 4 pins PWM fan nemen. Nadeel van een 3 pins fan is dat ze wel eens niet willen opstarten als ze minder voltage krijgen als je ze langzamer laat draaien. Bij een PWM fan heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 17:19:
Je moet ook maar net de mogelijkheid hebben in je bios om een 3 pins fan te regelen, vandaar de vraag naar zijn moederbord.
Daar heb je gelijk in, maar voor zover ik weet kunnen alle moderne moederborden dat wel gewoon. Verder nu ik weet welk moederbord de TS heeft zie ik dat er maar liefst 8 (!) fan-poorten aanwezig zijn. Dus dat zit wel snor. Sterker nog, je zou gewoon je fans direct op je moederbord kunnen pluggen in plaats van eerst in de Antec H2O.

Ik zou als de TS gewoon wat stille CPU- en casefans scoren en deze door middel van push-pull installeren in de kast en op de cpu koeler. Voorbeelden van wat 120mm fans zijn: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm of pricewatch: Noctua NF-P12 PWM, 120mm.

Zelf zou ik niet direct voor Antec gaan omdat er lampjes in de fans zitten, wat ik lelijk vind. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zelf heb ik goede ervaringen met CoolerMaster en Scythe, maar ook dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso zou ik de fan direct op een van de cpu poorten zetten. In mijn vorige computer had ik de H2O koeler van Antec, en die ging via het moederbord. De fans die ik gebruikt heb staan in de link van een eerdere post van mij.

De fans van Nexus zijn erg goed en erg stil. Absoluut ook een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die antec fan is 1400rpm.
Maar noiseblocker mp-12 is ook goed toch.
Of zijn er nog stillere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@John, helemaal mee eens. Maar stil is ook relatief. Zo zijn al mijn fans van mijn HTPC/NAS maar maximaal 1400rpm, omdat die computer 24/7 naast mijn bed aanstaat. Op die manier heb ik alleen last van harde schijf geluid en zelfs dat is tot een minimum te beperken. Mijn desktop daarentegen heeft gewoon een Intel stock koeler en zelfs een reference gekoelde videokaart. Alhoewel dat geluidsniveau zo rond de 25 - 35 dB ligt is dat niet hinderlijk omdat er altijd omgevingsgeluid aanwezig is.

Verder is een laag aantal toeren per minuut niet altijd geluid aan stillere fans. Het is alleen een indicatie. Echter zijn de meeste aftermarket fans (zoals Noctua, CoolerMaster, Scythe en ook Nexus) zoveel beter dan standaard case of cpu-fans dat je daarom soms zelfs een hoger toerental kan nemen met een stiller resultaat. Vergeet ook niet dat fans ook stuk kunnen gaan of zelfs stuk kunnen zijn. Bijvoorbeeld de lager die niet goed is. Dan maken ze flink wat herrie inderdaad.

Maar als je voor aftermarket fans onder de 2000 toeren gaat heb je vaak een geluidsniveau van ongeveer 20 tot 24 dB, wat niet tot nauwelijks hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Maar welke kan ik nu het beste nemen.
Er is zoveel keus, hebben hier mensen ervaring met soort gelijke koelers?
Zoals noiseblocker, scyte etc het moet een goede stille pwm zijn.
Ik weet dat ik zelf natuurlijk in de bios een hoop kan regelen maar ik wil wel gelijk voor goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb gemerkt dat 'stil' vooral iets te maken heeft met een lager toerental. Dat betekent soms dus óók minder luchtverplaatsing, afhankelijk van de plaatsing en de grootte van de vinnen op de ventilator.

Ik zou dus gaan voor een wat stillere koeler met een zo groot moeglijke luchtverplaatsing.

[ Voor 3% gewijzigd door Phaerion op 26-12-2012 20:57 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Kijk ook een naar de Corsair SP serie fans, die doen het erg goed op rads.
Zelf gebruik ik ze ook op een rad en ze zijn fluisterstil en geven een goede statische druk (wat belangrijk is voor een fan op een rad).

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn kast allemaal zalman koelers heeft zou ik graag ook een zalman koeler willen.

mijn voorkeur gaat uit naar de Zalman ZM-F3 LED

Omdat ik graag ook nog een led in mn kast wil.
Maar is dit ook qua geluid goed te doen?
Of kan ik beter wat anders nemen.

Dus Zalman ZM-F3 LED in combinatie met antec h20 620!
Pagina: 1