Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 12:38

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
Gooooedenavond,

Betreffende het opzetten van virtualisatie op een server zit ik nog te twijfelen.. Ik hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen! (:

Momenteel heb ik in gedachten om virtualisatie te gaan draaien met debian kvm.
Echter zit ik dan met een paar probleempjes en vragen.
Ik wil namelijk zelf de ip adressen automatisch kunnen toewijzen (ga zelf een web-controlepaneel bouwen).
Kortom vanaf 1 druk op de knop een volledige machine kunnen opleveren met ip-adressen gekoppeld aan de virtuele machine.
Opzich is dit nog het grootste probleem niet, maar wat dat wel is, is hoe ga ik ervoor zorgen dat die ip-adressen niet gewijzigd kunnen worden (en dus ipconflicten veroorzaken)? Want ook deze toewijzing moet automatisch gebeuren.

Daarbij komt nog dat ik me afvraag, hoe ga ik deze machines in grootte automatisch laten varieren? (bijv een 20 gig install en een 30)

Zelf had ik dus in gedachten maar weet ik niet zeker of het werkt en een goede oplossing is:

- DHCP Server lokaal draaien, daar de vm's op installatie automatisch configureren, ip toewijzen en voor altijd vasthouden, op basis van mac adres.
- Resizingprobleem: partities op 1 of andere manier expanden, enige probleem is dan geen mogelijkheid tot het installeren van alles op meerdere partities.
- Op eerste boot een script draaien die alles configureert en dan zichzelf verwijderd.
- Elke vm in een aparte vlan draaien die over een lokale gateway loopt, zodat als er een ip gewijzigd word simpelweg de verbinding tot die vm wegvalt. (niet zeker hoe)

Graag zie ik jullie suggesties / opmerkingen, zit hier zelf nogal mee in de knoop, want het alles moet ook simpel te migreren zijn. (door overstap over 6 maand naar nieuwe server).

Erg benieuwd wat jullie hierop voor suggesties hebben. Alvast bedankt! _/-\o_

Oh! En iedereen natuurlijk fijne feestdagen! :D

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:43
Elke eis die je noemt kan "out of the box" met Hyper-V en SCVMM2012 (SP1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her

Trucker Her

Topicstarter
Ik zou wel graag bij een linux oplossing blijven. Plus vind ik de overhead van een windowsserver veel te groot.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:24
Trucker Her schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:24:
Plus vind ik de overhead van een windowsserver veel te groot.
Als je het over de GUI hebt, dan heb je de Windows Core installatie mogelijkheden gemist die er sinds Server 2008 in zit. Dan heb je slechts een commandline interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her

Trucker Her

Topicstarter
Okè, ja dat heb ik inderdaad gemist. Wist wel dat Microsoft er mee bezig ging, maar niet dat het al uit was.
Toch wil ik nog steeds op Linux blijven hangen, gezien de kennis en voor mij het gebruiksgemak. Aangezien ik overige zooi ook al op linux draai. (Geen windows fan ;p)

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik kan niets vinden over het OS wat deze vm's gaan draaien?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mag ik je aanraden om naar Openstack te kijken? Draait oa. op Debian en geeft je de mogelijkheid om zelf een webinterface te bouwen, dankzij de API-mogelijkheden.

Zelf tegen KVM/Libvirt aanpraten is natuurlijk ook mogelijk. In dat geval zou ik even spieken hoe openstack dingen met DHCP en dergelijke oplost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her

Trucker Her

Topicstarter
Dank voor de reacties.

@Remco, deze vm's gaan verschillende linux based os'jes draaien. oa ubuntu server, debian, centos etc.

@Exhar Ik zal eens kijken. En indd tegen libvirt aanpraten had ik dus ook in gedachten. Enige punt is hoe ik bandwidth ga monitoren.. (:

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Niet online
Trucker Her schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:58:
Dank voor de reacties.

@Remco, deze vm's gaan verschillende linux based os'jes draaien. oa ubuntu server, debian, centos etc.

@Exhar Ik zal eens kijken. En indd tegen libvirt aanpraten had ik dus ook in gedachten. Enige punt is hoe ik bandwidth ga monitoren.. (:
Vlan per VM maken (schaalt tot 4000 VM's...) maar of dat mogelijk is hangt een beetje van je netwerksetup af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167657

Mag ik je aanraden zeker ook even naar Proxmox te kijken?
Proxmox is een open source hypervisor gebaseerd op Debian stable die KVM combineert met OpenVZ. Deze eigenschappen laten je toe om alles naar wens aan te passen mocht er functionaliteit ontbreken zonder alles van scratch te moeten opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her

Trucker Her

Topicstarter
Anoniem: 167657 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:11:
Mag ik je aanraden zeker ook even naar Proxmox te kijken?
Proxmox is een open source hypervisor gebaseerd op Debian stable die KVM combineert met OpenVZ. Deze eigenschappen laten je toe om alles naar wens aan te passen mocht er functionaliteit ontbreken zonder alles van scratch te moeten opbouwen.
Heb ik hiervoor even gedraait. Zag er prima uit, maar wil graag alles volledig automatisch hebben. Vandaar.

Zit nu met het probleem om ip's toe te wijzen (mochten deze uit verschillende subnets komen) vandaar..
Als dat is opgelost heb ik de rest al gevonden, en deel ik graag met jullie op verzoek.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18

decramy

root@birdie:~#

debbootstrap kan je voorzien van een OS op een partitie; onafhankelijk van de grootte, scheelt dus template geneuzel.

en mogelijk kun je een firewall op je host zetten die vanaf vnetX alleen verkeer vanaf sourceip X toelaat?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her

Trucker Her

Topicstarter
decramy schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:25:
debbootstrap kan je voorzien van een OS op een partitie; onafhankelijk van de grootte, scheelt dus template geneuzel.

en mogelijk kun je een firewall op je host zetten die vanaf vnetX alleen verkeer vanaf sourceip X toelaat?
Klinkt als een goed plan. Zal hier zeker even naar kijken! Bedankt! :)

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Niet online
Trucker Her schreef op zondag 06 januari 2013 @ 19:36:
[...]

Heb ik hiervoor even gedraait. Zag er prima uit, maar wil graag alles volledig automatisch hebben. Vandaar.

Zit nu met het probleem om ip's toe te wijzen (mochten deze uit verschillende subnets komen) vandaar..
Als dat is opgelost heb ik de rest al gevonden, en deel ik graag met jullie op verzoek.
DHCP? Option 82? Als je 't iets duidelijk omschrijft kunnen we er een beter antwoord op geven.

Je kan IP's toewijzen zo fancy maken als je wilt, met databases, radius en whatever er allemaal achter (er zit een DHCP server in FreeRadius, kan je leven heel makkelijk maken ;) )
Pagina: 1