geschikte laptop voor autocad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04-2014
Hallo,

Ik ga mijn eerste laptop kopen en omdat ik in het laatste jaar havo zit, zou ik deze laptop ook mee willen nemen naar mijn studie werktuigbouwkunde.

Zelf had ik al twee laptops bedacht

http://tweakers.net/pricewatch/322573/asus-s56ca-xx011h.html
http://tweakers.net/price...series-r500vd-sx093h.html
Ze zijn alle 2 van Asus, maar ander merk is ook oké.
Het zware werk dat ik in ieder geval ga doen is het 3D tekenen met AutoCAD. Ik hoop dat er iemand is die de studie werktuigbouwkunde doet en zelf weet hoe goed je laptop moet zijn voor deze studie.

Zelf twijfel ik of ik het met de goedkopere laptop kan redden met de i5 processor of dat ik een i7 nodig heb.
Ook vraag ik me af waar ik extra op moet letten om alle programma's vrijwel vlekkeloos te laten verlopen. Tips zijn dus in het bijzonder welkom! Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven.

Het liefst heb ik een laptop rond de 700 euro. Ik speel geen games en sleep hem mee naar school.
Het hoeft niet zo'n luxe te zijn, als ik hem maar goed kan gebruiken voor studie!!

[ Voor 3% gewijzigd door manomars op 26-12-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-07 08:44
De systeemvereisten voor AutoCAD zijn niet erg zwaar.

http://usa.autodesk.com/autocad/system-requirements/

Aangezien het zelf op een Pentium 4 draait is de i5 zeker voldoende.
Ik denk dat ze bij mij op school AutoCAD draaien op een oud Pentium 4 - systeem.
Ik doe wel die richting niet, maar heb ooit eens in die klas bezig binnen gekomen toen er AutoCAD les was en toen viel mijn oog direct op de oude Intel Inside Pentium 4 logotjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:53
Kijk eens naar de Dell Inspiron 15R Special Edition
Is beetje duurder, maar dan heb je wel een 1080p scherm en een losse grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je WTB gaat doen kom je ook al snel aan het tekenen met Inventor, dit heeft wel iets hogere eisen dan Autocad.

Ik zou allebei jou laptops niet halen.

Gan maar eens zoeken bij een i5 met een 630m grafische kaart. Dan loopt alles een stuk lekkerder.
En zoals hierboven de dell inspiron 15r SE is een hele goede optie om te kopen. Deze heeft op het moment geen aanbieding maar dat moet je gewoon even in de gaten houden. Je kan dan via de diverse kortingen die op dit forum te vinden zijn, deze laptop aanschaffen voor ongeveer 650 euro.
Dit is volgens mij wel de beste optie voor dit geld.
Als je budget iets groter kan dan gaan voor de Lenovo y500 voor 799. Deze heeft een nog snellere vodeokaart en dan werken 3d objecten een heel stuk soepeler.

[ Voor 73% gewijzigd door Ernemmer op 26-12-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of SolidWorks, wat ook veel wordt gebruikt. Deze wil ook graag meer van je computer dan AutoCad.

Onder VMware kon ik écht merken dat mijn XP-systeem 2 of 4GB RAM beschikbaar had...(ik werk met een MacBook van 4 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457330

Heeft de studie niet een plan zodat je daar tegen korting een laptop kan aanschaffen? Anders zou ik nog een half jaar wachten, kan toch iets schelen in prijs/performance.

Eerste jaar verwacht ik ook niet dat er zwaar AutoCAD gedraaid gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:15
Ik zou de 17" versie nemen van bovenstaande Dell variant. Met de 650m videokaart kan je ook nog eens een spelletje spelen. Tenzij je echt veel gaat renderen is AutoCAD goed te draaien op veel laptops. Veel screen estate is wel belangrijk. Pixels en inches dus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Wat een antwoorden allemaal ineens :)

Ik wil er natuurlijk een aantal jaartjes mee doen. En ik neem aan dat de programma's niet lichter worden.
dus met deze laptop zou ik beter uit de voeten kunnen?
http://tweakers.net/price...-7520-(n0015s36nlnl).html
om bij asus te blijven, dan heeft de Asus N56VM-S3086V een 630m videochip. Waarom moet ik eigenlijk een goede videochip? Want toen ik het aan iemand vroeg, zij die dat de videochip er niet zo veel toe deed.

[ Voor 25% gewijzigd door manomars op 26-12-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Over nummer 1: hij heeft een ULV processor en er zijn geen reviews beschikbaar. Waarom is dat zo belangrijk? De 11.6" variant heeft een i3 en heeft daarmee al koelings problemen.

Nummer 2 heeft wel een i7, maar mist een 1080p scherm. Als je iets grafisch wel doen is een 1080p scherm naar mijn inziens onmisbaar. De goedkoopste laptops met een 1080p scherm zijn de inspiron 15R SE (€640 met i5 tijdens een goede actie) gevolgd door de asus N56 en Y500, maar die kosten beginnen bij €800.
Senor Sjon schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:28:
Ik zou de 17" versie nemen van bovenstaande Dell variant. Met de 650m videokaart kan je ook nog eens een spelletje spelen. Tenzij je echt veel gaat renderen is AutoCAD goed te draaien op veel laptops. Veel screen estate is wel belangrijk. Pixels en inches dus.
Hij gamet niet en sleept hem mee naar school. 2 dingen die de 17R SE een mindere keuze maken dan de 15R SE. De hoeveelheid pixels op het scherm is toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heeft de 15" ook een numpad? Niet geheel onbelangrijk bij tekenprogramma's waar je veel het toetsenbord gebruikt. Numerieke invoer komt vrij vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Begin nu toch een beetje de weg kwijt te raken. Moet ik nu een 1080p scherm nemen? Heb ik daar een groot voordeel mee? :?

verder is een nummeriek toetsenbord geen overbodige luxe denk ik, omdat je toch vaak getallen aan het invoeren ben.

de dell heeft volgens mij inderdaad geen nummeriek toetsenbord.
Asus wordt behoorlijk duur met 1080p :/ :
http://tweakers.net/pricewatch/320973/asus-n56vj-s4006h.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Je hebt al antwoord gegeven op sommige van onderstaande vragen, maar om een eenvoudig direct overzicht te hebben zou ik je toch willen vragen onderstaande vragen aan te vullen en zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden. Dit is in je eigen voordeel, want vergis je niet: met een laptop wil je jaren werken en erop vertrouwen dat hij je een goede dienst levert. Dat moet een duurzame investering zijn. Afijn, de hapklare vragen die ik inmiddels aan veel mensen heb voorgelegd:

1. Wat lijkt je een redelijk bedrag om aan de laptop (inclusief eventuele uitbreidingen/upgrades) uit te geven?

2. Wat is het absolute maximale budget, ofwel, wanneer je zegt dat het echt pijn begint te doen in je portemonnee?

3. Wat ga je er precies mee doen qua applicaties? Noem programma's en mate gebruik (x uur per dag)

4. Is goede gameperformance een must of "een leuke bijkomstigheid" ?

5. Als er games gespeeld worden, welke zijn dat dan zoal? Noem spellen die je mogelijk in de toekomst zou willen spelen.

6. Brand je nog wel eens een DVD, of kijk je een DVD of Bluray op/via je laptop? Hoe schat je je gebruik van de Optical Drive in?

7. Hoeveel opslagruimte denk je nodig te hebben?

8. Gaat de laptop veel meegenomen worden naar school/werk/vrienden/familie/op reis?

9. Hoe belangrijk is de accuduur? Hoeveel uur verwacht je te kunnen/willen werken op de batterij?

10. Welk formaat (en impliciet gewicht) geniet de voorkeur? 11-12-13-14-15-17-18 inch?

11. Hoe afhankelijk ben je van je laptop? Als hij 1 tot 2 weken ter reparatie weg is, kun je je werk dan zonder moeite voortzetten?

12. Sta je er voor open om - wees niet bang, geheel zonder gevaar om de garantie te voiden - eventuele hardware-aanpassingen te doen die de laptop uitzonderlijk veel beter te doen presteren? Of, deze aanpassingen te laten doen?

13. Welk OS geniet op dit moment je voorkeur?

14. Heb je zelf al een licentie van een OS in bezit dat je opnieuw zou kunnen gebruiken?

15. Hoe belangrijk is het uiterlijk van de laptop? Sober? Zakelijk? Doorsnee? Design? Opvallend? Toeters en bellen? Kom je wel eens bij klanten of zij bij jou en speelt de laptop een rol, bedenk dan in hoeverre de laptop past in het plaatje van de indruk die je wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Zoals al gezegd heb ik geen ervaring met de opleiding en weinig verstand van laptop tot ik een laptop moest kopen.

700 euro lijkt me een redelijk bedrag voor een laptop. 800-850 is toch echt het toppunt, maar denk dat ongeveer 700 euro voldoende voor een niet al te geavanceerde laptop, die wordt gebruikt voor studie.
Ik ga programma's gebruiken die je altijd gebruik op een WTB opleiding. Heb er geen ervaring mee, maar waarschijnlijk autocad, solidworks en inventor enzo.
Hoeveel opslagruimte? Ik heb geen idee wat nodig is, maar denk dat 500GB voldoende is.
Natuurlijk moet ik CD's kunnen afspelen.
Ik reis naar school. Accuduur doet er niet zo veel toe, want ik denk dat ik die op school ook wel kan opladen. Uurtje of 4-6 is denk ik wel voldoende.

Ik gebruik mijn laptop voor alles. In mijn geval alleen internet, bestandjes in Word tikken en voor studie gebruiken. Hij hoeft niet zo'n luxe te zijn. Als ik hem maar goed kan gebruiken voor studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heb je al informatie van de studie? Dat begint toch pas in augustus/september 2013? De opleiding geeft vaak zelf ook specs op van wat een laptop minimaal moet kunnen.

Bij CAD-programma's is numeriek een must. Je tikt vaker dan je denkt harde maten in. Ook gebruik je op een gegeven moment bijna alle sneltoetsen. Wat ik al zei, CAD op een klein scherm is niet zo fijn, ook al heb je wel de resolutie. Ook is 1080P op 15" kleiner dan op 17".

Toch zal je meestal thuis tekenen denk ik als je in CAD werkt? Dus wellicht heb je meer aan een goede thuisPC met dual monitor opstelling? Ik zou gewoon even afwachten wat de opleiding zegt en misschien hebben ze een aanbieding. Vooral als het schooljaar nog lang niet begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Bedankt voor je informatie.

Ik heb nog geen informatie van de studie
.
Mijn laptop is mijn pc, omdat ik geen eigen pc heb en pc thuis tegenwoordig bijna altijd bezet is. Dus ik wil mn laptop eigenlijk zsm hebben.
Hieruit volgt dus dat ik volgens jullie beter een 17inch laptop kan nemen met 1080P.

Ik heb nog één vraagje:
De laptop wordt dan fors duurder, dus kan ik dan echt niet met een 15 inch 768p uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De inspiron 15R SE met 1080p scherm en i5 is meestal (niet vandaag) rond de €640 te krijgen. De inspiron 17R SE met 1080p scherm i5 is nu rond de €660 te krijgen. Alleen vandaag nog denk ik.

Prima binnen het budget. Zie Dell Waardebonnen Topic - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Die dell is niet geschikt doordat sowieso het nummeriek deel mist. Toch bedankt voor je reactie(s)!

Nog steeds ben ik niet echt doordrongen van het nut van een 17 inch scherm. Het is ook zwaar.
Hiermee val ik weer terug op m'n 15 inch en dan de door jullie aanbevolen videokaart GT630 ipv GT610

Ik overweeg nu serieus deze laptop:
http://tweakers.net/price...6vm-s3086v/specificaties/
design is echt mooi met die speaker zo weggewerkt. :*) Alleen die 1TB opslag is zwaar onzinnig!!

zeggen jullie het maar, kan ik hier 3/ 4 jaar mee vooruit?

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 21:19
Zou ik niet doen, heeft een 768p scherm, full hd werk veel makkelijker.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:23

Quad

Doof

De Lenovo Y500 blijft er zo beetje over, 800,- maar je hebt dan wel een prima laptop met alle denkbare specs die voldoen.
Maar anders gewoon voor de Dell gaan zodra hij beschikbaar is.

Maar ik begrijp het goed dat je het pas volgend jaar daadwerkelijk nodig hebt?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Er staan op marktplaats uit het hoofd 5 of 6 latitude E6520-jes met 1080p scherm en numpad rond de €600. Ik heb er zelf ook een :P . Behalve 2e-hands blijft alleen de inspiron 15R SE zonder numpad of de inspiron 17R SE die naar mijn mening te log is over.

Of je gooit de eis van een numpad weg, of je neemt een laptop met 768p scherm, wat volgens mij iedereen hier een slecht idee vind.. of je wacht nog een half jaar tot er hopelijk iets komt wat wel aan je wensen voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 27-12-2012 01:24 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik stem ook voor de Y500, is gewoon 'n beest van 'n laptop en voor dat geld imho the best there is nu :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• manomars
inderdaad heb ik m'n laptop pas volgend jaar nodig

Nu ben ik het toch eens met jullie dat ik voor die 1080p moet gaan. Ik was wat eigenwijs, maar ik ben nu tenminste wel wat meer van een laptop gaan snappen. Jullie hebben me 'n miskoop bespaart. :D

M'n budget moet ik gewoon opschroeven. Inderdaad is die Y500 dan de beste optie qua prijs.

Asus staat bekend als degelijk waar je lang mee kan doen:
http://tweakers.net/price...6vj-s4006h/specificaties/

Lenovo ken ik niet als merk, maar staat wat prestaties betreft ongeveer op gelijke voet. Dan wordt het dus touwtrekken tussen beide opties.
http://tweakers.net/price...00-mbg2amh/specificaties/

Lenovo is ook een semi-game laptop door de 650m. Overkill?
Asus heeft 1TB opslag, wat ook overdreven is.
Design vind ik allebij mooi en het led toetsenbord van de Y500 schijnt mooi te zijn als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:23

Quad

Doof

Maar ja, als je nog tot volgend jaar kan wahten, gewoon nu rustig laten voor wat het is, er komt volgend jaar genoeg nieuws op de markt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Maar toch wil ik de laptop nu kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 21:19
Tja, dan is de Dell gewoon de beste keus voor ~ 640. Maar waarom nu al kopen als je nog een jaar kan wachten?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 01:23:

Of je gooit de eis van een numpad weg, of je neemt een laptop met 768p scherm
Wanneer je veel met AutoCad aan het werk bent wil je écht een numpad hebben. Het tekent zoveel sneller met een numpad dan met de cijfertjes bovenaan je toetsenbord. Voor de mensen die nog nooit met AutoCad hebben gewerkt: het gaat sneller met het toetsenbord dan met de muis. Het is een programma waar nog een commandobalk in zit waar je met je toetsenbordje commando's in kunt tikken die je eventueel ook met de muis kunt uitvoeren. In het kader van zoveel mogelijk werk in zo weinig mogelijk tijd verzetten: toetsengord en numpad gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hij zal maar weinig met autocad gaan tekenen, bij een WTB opleiding gaan ze al snel over naar andere software.
Dit neemt niet weg dat tekenen met toetsenbord commando's een stuk sneller is dan elke keer het icoontje aanklikken met de muis. Een numpad maakt het tekenen ook wel een stukje makkelijker inderdaad.

Als je het uiterlijk van de Lenovo je aantrekt zou ik voor die gaan, maar ik vind dat ding er persoonlijk niet uitzien.
Missschien is dit wat voor je, niet mijn ad, maar zat er zelf al naar te kijken omdat hij best interessant is.

V&A aangeboden: Nieuwe Asus N56 Series N56VZ-S4215H

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Dat geloof ik zeker. Ik ben wezen proefsuderen en daar heb ik er een redelijk beeld van gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Al is het niet enkel AutoCad, dan is het wel Inventor of Solidworks. Ook die zijn handig om met numpad te doen. Bij alles wat je tekent moet je afmetingen invoeren, tenzij je nette eindpunten hebt, maar ja ook die moet je eerst wel op de gewenste afmetingen tekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou ook voor een verlicht toetsenbord gaan voor de nachtelijke uurtjes. Is bij de Dell in sommige configs gratis. Ik weet niet hoeveel je moet slepen, maar ik heb bv een laptop rugtas voor een 17" laptop. Vooral met AutoCad is het wel prettig als het e.e.a. nog wel zichtbaar is, in plaats van turen op een klein scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
die aangeboden laptop is echt fantastisch als ik die voor 800 euro kan krijgen. Ik ga hem denk ik maar een bericht sturen. Is zoiets wel te vertrouwen en kan ik garantie meenemen?
http://tweakers.net/aanbo...-series-n56vz-s4215h.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 11:08
Om even een tegengeluid te laten horen, ik gebruik al een aantal jaar veel autocad en soortgelijke programma's (student bouwkunde) en ik heb geen numpad. Toch gaat het als de brandweer en sneller dan menigeen met een numpad.
Je moet het zo zien: de rechterhand heeft de muis vast (of pen), de linkerhand bediend het toetsenbord (maten, shortcuts for commands e.d.). Het intikken van getallen boven je letters is dan makkelijker dan het intikken van getallen op een numpad, dan moet je dwars over het toetsenbord, weg van de letters die je gebruikt voor shortcuts. Als ik achter een vaste pc werk gebruik ik ook het numpad niet.
En 15" of 17", ik zou zelf voor 15" gaan. Je hebt veel pixels (1920x1080 natuurlijk), maar het blijft portable. Bij 800 euro zou ik overigens voor die lenovo gaan ipv de asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manomars
Bedankt voor je informatie. Ik ga proberen om op het aanbod van die jongen in te gaan die zijn asus laptop aanbied voor 800, terwijl die nieuw bijna 1000 is.

Allemaal zeer bedankt voor jullie informatie. Samen met die jongen ben ik overeengekomen.
Hiermee heb ik straks dus de beschikking over de Asus N56VZ-S4215H

[ Voor 34% gewijzigd door manomars op 29-12-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Veel plezier met de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493402

Ik studeer bouwkunde en gebruik programma's als AutoCAD, Revit, & 3DS Max (een stuk zwaarder dan AutoCAD (3D)). Ik heb voor 2 weken geleden de Lenovo Y500 gekocht en die werkt probleemloos met al deze programma's. Hij is lekker snel evenals de videokaart. Ik kan je deze laptop echt aanraden.

Ik las een opmerking dat een 17'' prettiger is dan een 15'' met AutoCAD maar dat vind ik persoonlijk allemaal wel meevallen. Werk al 8 jaar op 15'' met AutoCAD en dat gaat prima.

Mocht je toch voor een andere laptop gaan wil ik je in ieder geval een paar tips meegeven:
- neem een 15,6'' want 17'' is lastiger mee te nemen.
- zorg dat er een numeriek toetsenbord op zit, is wel zo prettig met invoeren in AutoCAD.
- neem een laptop met een redelijke accu, want mijn ervaring op diverse scholen is dat ze nog niet allemaal ingericht zijn op het moderne studeren/werken. Er is niet altijd een stopcontact voor handen, dan is het wel prettig om te kunnen werken. (de Lenovo haalt makkelijk 3,5 - 4 uur bij AutoCAD en energiezuinige instellingen)

Oh ja wat ik zelf ook erg prettig aan de Lenovo vind is de koeling. Door de grote openingen blijft hij koel en hoor je de ventilator nauwelijks tot niet. Alleen bij zwaarder werk als renderen gaat hij aan maar dat is minder dan een gemiddelde HP.

Als je nog vragen hebt stuur je maar een berichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:27

icecreamfarmer

en het is

leenm schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:30:
Om even een tegengeluid te laten horen, ik gebruik al een aantal jaar veel autocad en soortgelijke programma's (student bouwkunde) en ik heb geen numpad. Toch gaat het als de brandweer en sneller dan menigeen met een numpad.
Je moet het zo zien: de rechterhand heeft de muis vast (of pen), de linkerhand bediend het toetsenbord (maten, shortcuts for commands e.d.). Het intikken van getallen boven je letters is dan makkelijker dan het intikken van getallen op een numpad, dan moet je dwars over het toetsenbord, weg van de letters die je gebruikt voor shortcuts. Als ik achter een vaste pc werk gebruik ik ook het numpad niet.
En 15" of 17", ik zou zelf voor 15" gaan. Je hebt veel pixels (1920x1080 natuurlijk), maar het blijft portable. Bij 800 euro zou ik overigens voor die lenovo gaan ipv de asus.
Ik kan mij hier helemaal in vinden als ex bouwkunde student.
Wat je vooral nodig hebt is een fatsoenlijke resolutie (de TU/e leverde altijd schermen met mooie resoluties).
Genoeg ram en een videokaart wat met het renderen scheelt.

Een numpad kun je altijd nog kopen. Verder gebruikte ik hem thuis altijd in een laptophouder met extern toetsenbord.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1