Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ja heel simpel, ik wil mijn algemene computerkennis verbeteren.
Ik heb me de laatste weken hier verdiept in de hardware om dit weekend 1 te kunnen bouwen dus ga ik ook
in de vrije tijd er veel meer mee te maken krijgen.
Ik werk er ook al elke dag mee als werkvoorbereider in de bouw maar weet er veel te weinig van omdat het mijn interesse niet had.
Nu merk ik dat veel kennis en vaardigheden over de pc je op alle gebieden verder helpt en vind ik het steeds leuker worden om me erin te verdiepen.
Waar kan ik online gratis mijn kennis verbreden?
Denk dan aan Windows, programmeren, op internet en office?
Kennen jullie site's die de leek meer plezier geeft achter zijn computer?
Engels niveau is goed heb nl een VWO diploma.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je stelt wel een heel erg brede vraag. Even breed als 'waar kan ik alles van tekenen leren' en dan AutoCad t/m Bob Ross bedoelen ;)

Er zijn per onderwerp heel wat howtos en tutorials te vinden op het web, en zijn er heel wat 'beginners/dummies'-boeken te vinden in de bibliotheek. Maar als je eerst vooral in de breedte wat ervaring wilt opdoen zou ik zeggen: je hebt gezien Pc gebouwd, hoe verder? een redelijk uptodate PC dus ga met wat virtuele machines zelf "spelen" in combinatie met voornoemde tutorials en/of boeken. En voor wat betreft Office: ga "spelen" door een paar brieven en evt papers typen icm weer tutorials/boeken - met vooral fatsoenlijke scheiding van vorm en inhoud (stijlen, etc).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:09

F.West98

Alweer 16 jaar hier

F_J_K schreef op woensdag 26 december 2012 @ 01:02:
En voor wat betreft Office: ga "spelen" door een paar brieven en evt papers typen icm weer tutorials/boeken - met vooral fatsoenlijke scheiding van vorm en inhoud (stijlen, etc).
Of maak een powerpoint met hele fancy animaties en probeer die steeds fancier te maken met geavanceerde timing enzo ;)

Verder is het wel handig om te weten welke richting je op wil gaan. Programmeren? -> Web of niet?. Er valt veel te leren over een computer en dus is het wel zo handig om te weten wat je wil leren

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

F.West98 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 01:11:
Of maak een powerpoint met hele fancy animaties en probeer die steeds fancier te maken met geavanceerde timing enzo ;)
offtopic:
Misschien ben ik daar ouderwetsch in, maar presentaties met overdreven meuk vind ik iets voor derde klas lagere school. Animaties etc. betekenen voor mij enkel dat er te weinig tijd aan de inhoud is besteed. Vaak reden om de smartphone er bij te pakken om mijn mail bij te werken (of in het hoofd een ander project te overdenken) en hooguit met een half oor te luisteren tot er iets interessants volgt. Idem timing: de timing in een presentatie haal je niet uit automatische overgangen, die haal je uit je eigen spreken en de reactie van het publiek.

Maar goed, zoals gezegd laat ik hier waarschijnlijk alleen maar mijn ouderwetsch-heid zien :+

tekenaar: wat is je einddoel? "Gewoon" voor thuisgebruik en algemene ontwikkeling de breedte in, of wil je er tzt professioneel iets mee doen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Het gaat hier voorlopig alleen om thuisgebruik en algemene ontwikkeling in de breedte
Mijn vraag is meer hoe ik mijn computer ten volle ga benutten?
Hoe los ik straks veel voorkomende problemen op en hoe herken ik ze?
Ik lees ook zijdelings dat er software is om je pc te testen of hij wel naar behoren werkt, waar vind ik daar goede uitleg over hoe dat werkt?
Zo kwam ik ook tegen dat je in het register van je Windows veel dingen kunt aanpassen naar jou voorkeur, maar er staat maar een halve uitleg bij.
Bij internet download ik vaak een hoop rommel mee wat ik niet nodig heb, hoe voorkom ik dat?
Introducties in programmeren vond ik ook al wel en ze zeggen dat je dan de computer wel wat beter gaat snappen, ben misschien ook van plan om een website te maken ( denk ik aan Java ).
Ik denk ook niet dat ik het internet ten volle benut maar iets waar je geen weet van heb is moeilijk zoeken.
Misschien hebben jullie nog dingen die je moet kunnen of weten om mijn pc gebruik makkelijker, sneller en leukere maken bijvoorbeeld veel voorkomende handelingen automatiseren?
Office was een fout in mijn vraag, daar vind je wel mooie cursussen over en gewoon doen zoals jullie voorstellen is ook een goede methode.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven over info over 1 of al mijn vragen.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Kijk eens of je ergens op internet boeken voor CompTIA A+ kunt downloaden.

Dan krijg je meestal wel een algemeen beeld van hardware en software. Van daaruit zou je dan verder kunnen gaan met andere dingen.

Sinds mijn zusje de boeken daarvoor heeft gelezen, (her)installeert zij zelf haar Windows PC's en vervangt ze bijvoorbeeld het geheugen in een PC wanneer dat nodig is. Scheelt mij een hoop tijd ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Lethalis op 26-12-2012 12:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je (isbn 9781118324066) dit boek dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:09

F.West98

Alweer 16 jaar hier

F_J_K schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:27:
[...]

offtopic:
Misschien ben ik daar ouderwetsch in, maar presentaties met overdreven meuk vind ik iets voor derde klas lagere school. Animaties etc. betekenen voor mij enkel dat er te weinig tijd aan de inhoud is besteed. Vaak reden om de smartphone er bij te pakken om mijn mail bij te werken (of in het hoofd een ander project te overdenken) en hooguit met een half oor te luisteren tot er iets interessants volgt. Idem timing: de timing in een presentatie haal je niet uit automatische overgangen, die haal je uit je eigen spreken en de reactie van het publiek.

Maar goed, zoals gezegd laat ik hier waarschijnlijk alleen maar mijn ouderwetsch-heid zien :+
offtopic:
Bij serieuze dingen idd niet, maar in huiselijke kring in bijv een fotopresentatie van het jaar kan het wel. (timeline, inklappen en uitklappen lijntjes + items, foto's die uitklappen, enz).
Bij serieus gewoon straight to the point, enkel een volgorde. Alles in één keer is ook weer zo wat :P

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 22:07:
Bedoel je (isbn 9781118324066) dit boek dan?
Die lijkt me prima.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Wat betreft hardware is Comptia a+ een goede. Verder kan ik aanraden om bij een boekenwinkel binnen te lopen, en boeken mee te nemen op het gebied van de onderwerpen die jou gewoon leuk lijken.

Misschien wel de belangrijkste tip, koop een oude en goedkope PC, en ga daar wat mee prutsen. Vooral van het doen leer je zo veel meer dan duizend boeken en artikelen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Wat verder een goed alternatief is, is tijdschriften zoals ComputerIdee (Beginneling), PCM e.d. te lezen.
Hierin wordt nieuwe hardware, software en andere computerzaken besproken.

Daarnaast kan je veel op internet lezen (tweakers!).

Maar feit blijft wel dat je een richting moet kiezen. Je moet bij jezelf duidelijk aangeven welke richting je op wilt. Wil je hardware kant op, software kant, programmeren en zo ja in web of database of iets anders, wil je systeembeheer doen of toch netwerkbeheer.

Kies zorgvuldig, kijk welke resources je kan vinden hierover en ga je er dan in verdiepen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Een belangrijke vraag is natuurlijk, wat zijn de ambities van TS. Wil de TS een ICT profesional worden? Of wil de TS gewoon hobbyist blijven, waar bij de grootste winst is dat de TS niet meer naar de computerboer hoeft te gaan wanneer zijn PC kapot is. Daar zit nogal een groot verschil in!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 21:37
Het gaat niet slecht tot nu,
- eerst zoeken naar de hardware en het bouwen van de PC.
- nu komt de software, maar ook dingen als schijfindeling, indeling mappen, register tweaken etc.
Dat kost tijd en ervaring. Maar is zeer belangrijk om de werking van hard én software een beetje te vatten.
Zelf heb ik zo met vallen en opstaan, en pc-problemen me redelijk geschoold.
Nu is bijvoorbeeld veel terug te lezen bij Menno. En vroeger was mijn toeverlaat isbn: 9789043009621. :)

gewaarwordingshorizon

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:01
Programmeren zou ik lekker niet aan beginnen, klinkt niet echt nuttig als ik lees wat je doet. Wat ik wél zou doen is HTML leren (en echt snappen). Simpelweg vanwege het feit dat je dan eindelijk goed snapt hoe Word nou werkt (en dat is heel fijn voor je collega's). Veel mensen denken nog steeds dat je titels moet maken door ze bold te maken, maar daar is het helemaal niet voor bedoel... Daar heb je gewoon de heading elementen voor (h1, h2, etc.). Zodra je op die manier je documenten opmaakt en dus de dingen gebruikt waar het voor bedoeld is dan is het héél veel makkelijker om je document aan te passen omdat je dan bijvoorbeeld gewoon kunt zeggen "ik wil alle grote titels rood maken" door het op één plek aan te passen.

Dat is wat ik altijd fout zie gaan bij beginnelingen :) Ze snappen niet dat 'hoe het er uitziet' niet het enige is dat telt.

Oh, en waarom ik HTML noem? Als je goede HTML schrijft dan werk je op dezelfde manier. Laat dus vooral ook je HTML af en toe even keuren door iemand die er verstand van heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 27-12-2012 21:54 ]

Pagina: 1