Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Super gebruiksvriendelijke mediaspeler

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:11
Ik ben op zoek naar een zeer gebruiksvriendelijk media center voor mijn ouders. Initieel kan ik hem nog wel installeren en instellen, maar zij zullen hem zelf moeten kunnen gebruiken (en dat is voor hun alles behalve vanzelfsprekend ;) ).

De belangrijkste functies zijn muziek afspelen (dit zijn bijna allemaal mp3s), videos afspelen (dit zijn vooral DVDs, xvids en 720p/1080p x264 videos) en fotos tonen. (BluRay hebben ze nog niet en zijn ook nog geen plannen voor)
Het is belangrijk dat alles op een overzichtelijke manier wordt weergegeven en dat alles intuitief werkt voor iemand die nog maar amper met een computer kan werken.
Verder lijkt het me ook wel handig dat het media center via software op de laptop bediend kan worden (zodat bv de muziek vanuit de keuken kan veranderd worden)

Hij moet een HDD bevatten (of het moet mogelijk zijn om er 1 in te bouwen) zodat hij ineens ook kan dienen als backup van de media die op de laptop is opgeslagen.

Wifi zou leuk zijn, maar moet niet

[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 26-12-2012 00:26 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Een alles-in-1 die makkelijk werkt voor digibeten bestaat niet. Dus dat gaat niet worden.

Een mediaspeler als NAS (voor de backup) zal niet echt een succes worden. Ze zijn daar gewoon niet voor bedoeld.

Ga uit van een NAS voor opslag van foto, video en muziek en backup mogelijkheid. Een zelfbouw WHS (Windows Home Server) PC is misschien nog mooier omdat WHS een heel fraai automatisch backup systeem heeft

Een Dune mediaspeler (101 TV) voor afspelen van foto en video.
Een Squeezebox of een Sonos (zijn steeds netter geprijsd) voor de audio.

Eerst de NAS goed inrichten en PC goed inrichten (shares aanmaken), vertellen waar ze bestanden moeten laten.
Daarna de Dune inrichten. Netwerkkoppelingen in het homescreen maken naar de desbetreffende shares op de NAS
En de Sonos inrichten op de NAS.

Nou zou het voor de meeste mensen mogelijk moeten zijn om hun ding te doen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je zoektocht mag verder in CEA, aangezien aankoopadvies daar thuis hoort! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:11
Bedankt voor de tips.

Het verbaast me wel een beetje dat er nog niet 1 apparaat is om aan deze behoefte te voldoen.

De Dune + een losse NAS vallen nog wel mee in prijs, maar zo'n Sonos / Squeezebox zijn overdreven duur.
Mijn ouders hebben al een goeie versterker en boxen, dus 350 euro voor enkel en alleen een leuke interface om muziek af te spelen, is overdreven duur.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Muziek en video afspelen kunnen alle mediaspelers prima, het NAS gedeelte en gebruiksvriendelijke gedeelte is waar de problemen komen.

Ik ben nu een Xtreamer Sidewinder 3 aan het testen, evenals een Eminent EM7380. Hiervoor heb ik de AppleTV gehad, heel leuk maar zonder jailbreak alleen bruikbaar via iTunes, en met een jailbreak wordt het weer een Tweaker apparaat met een XBMC installatie erop en oneindig veel opties. (Bovendien ondersteunt de ATV2 maar 720p, de reden waarom ik hem verkocht heb.)

De Xtreamer bevalt me tot nu toe het beste, deze heeft ook een webinterface waarmee je kan browsen in je muziek en video verzameling en die kan afspelen. De NAS functie is natuurlijk een stuk trager dan wanneer je bijvoorbeeld een Synology Diskstation of een Qnap Mediastation gebruikt, en ook minder betrouwbaar. De computer vindt hem niet altijd, waar ik bij een Diskstation nooit problemen heb.

Wellicht is de Xtreamer Ultra 2 een optie, dit is namelijk een mini-pctje vermomd als mediaspeler die vast en zeker ook de NAS functie heeft, maar dan sneller, doordat er meer cpu kracht in het systeem zit. Zo zullen andere mediaspeler fabrikanten ook wel een extra krachtig model hebben. Nadeel is wel dat er een ventilator in de krachtigere modellen zit, en die ga je in een stille kamer snel horen.

Gebruiksvriendelijk is mijns inziens het grootste probleem. Vaak werkt het wel aardig als je eenmaal je weg weet in de menu's. Maar mediaspelers zijn toch vaak enigszins gadgetfreak georienteerde apparaatjes met veel obscure settings die soms ook nog niet allemaal werken zoals omschreven, dus het blijft toch meer iets voor mensen met wat technische voelsprieten. Daarnaast ondersteunen veel spelers geen afspelen via de browser (of app in de smartphone), dit is vooral onhandig als je muziek speelt en geen zin hebt om die tv de hele tijd aan te laten staan.

Dus nee, écht gebruiksvriendelijk, en daarmee bedoel ik á la Sonos, iPhone of iPad waarbij alles meestal in een keer werkt zonder technische instellingen wordt het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 29-12-2012 19:11 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:59
Ik heb zelf XBMC draaien en ik moet zeggen dat iedereen daar wel wegwijs mee is hier! Inclusief de digibeet genaamd "mam" ;)

Je zou evt. een Zotac kunnen bestellen (met afstandsbediening te besturen) en die voor hun instellen, alles automatisch laten updaten, etc. Je kan een externe harde schijf aansluiten (of volgens mij een 2,5" intern, sommige misschien ook wel 3,5" maar dat zou je moeten bekijken in het Zotac topic of in de Pricewatch). Voordeel is dat je het zelf eerst goed kan testen op je laptop om te bepalen of het geschikt is zonder meteen iets aan te schaffen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Cap
  • Niet online

Cap

Jawel, natuurlijk kan iedereen er wel de weg mee weten, ik vond XBMC ook zeker niet slecht. Maar voordat het acceptabel werd moest ik wel door 100 instellingen heen en ook een geschikte skin zien te vinden, wat zeker geen sinecure was (wel 10 verschillende skins geprobeerd, altijd wat: onoverzichtelijk, traag, incompleet, buggy...).

Naar mijn mening is bij XBMC wel een "technicus op de achtergrond" noodzakelijk die zorgt dat de boel optimaal draait en blijft draaien (na toekomstige updates of verkeerde instellingen door de antitechneuten), dus als je daarop voorbereid en toe bereid bent dan hoeft het geen probleem te zijn. Maar zo recht toe recht aan als bijvoorbeeld een Sonos zal het nooit worden.

Verwijderd

Ik vind de WD TV Live erg gebruiksvriendelijk. Zelf heb ik de http://tweakers.net/price...live-(pal)/specificaties/ en ben er erg content mee. Zelfs mijn vriendin kan er mee overweg en dat zegt genoeg.

Wil je een alles in 1 apparaat dan is er de Live Hub met een 1TB hardeschijf.
http://tweakers.net/price...ve-hub-1tb/specificaties/

Spelen alles af, is gebruiksvriendelijk, klein, zuinig in verbruik, simpele menu structuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2012 19:36 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

Yep dat vind ik ook wel een aanrader, heb ook met dat ding zitten spelen. Maar als NAS server is het niks toch? En kan je hem bedienen via de webbrowser zodat je niet een tv aan hoeft te hebben staan als je muziek afspeelt?

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 29-12-2012 20:15 ]

Verwijderd

Als ik muziek afspeel dan kies ik een afspeellijst en doe de tv uit. Ik heb de mediaspeler aangeloten op tv en versterker.

• Cap
  • Niet online

Cap

Dat vind ik dus niks, de tv aan moeten zetten om een muziekje te pakken. Dat is mijn grootste bezwaar altijd. Gelukkig kan je nog iets via een DLNA app op de smartphone als je mediaspeler dat ondersteunt. Aansluiten op de versterker is wat mij betreft idd ook een must. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 29-12-2012 20:23 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Muziek via DLNA zal wel gaan met films via DLNA moet je niet willen.Ik vraag me alleen af of 2 verschillende setups binnen 1 apparaat wel gaat werken.

• DynaMikeY
  • Laatst online: 18:21

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Arjan90 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 19:21:
Ik heb zelf XBMC draaien en ik moet zeggen dat iedereen daar wel wegwijs mee is hier! Inclusief de digibeet genaamd "mam" ;)

Je zou evt. een Zotac kunnen bestellen (met afstandsbediening te besturen) en die voor hun instellen, alles automatisch laten updaten, etc. Je kan een externe harde schijf aansluiten (of volgens mij een 2,5" intern, sommige misschien ook wel 3,5" maar dat zou je moeten bekijken in het Zotac topic of in de Pricewatch). Voordeel is dat je het zelf eerst goed kan testen op je laptop om te bepalen of het geschikt is zonder meteen iets aan te schaffen!
Een Zotac heeft een mSata disk intern, kleiner dan een 2.5" disk. Maar als je de Zotac ZBOX XS AD11 Plus neemt, aangevuld met een externe opslag (USB drive of een NAS) dan ben je helemaal klaar. De AD11 heeft een interne msata SSD drive (ik geloof 64GB) en 2GB RAM intern.

Zet er XBMC op, koop er eventueel een Logitech Harmony bij, en iedereen in je huishouden kan genieten van het mediacenter. De CPU & GPU combo is krachtig genoeg om 1080P vloeiend af te spelen.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Dune 101TV of Boxee box een simpele Synology NAS en een logitech Harmony One...gebruiksvriendelijker ga je het absoluut niet vinden....

• Cap
  • Niet online

Cap

Ja ik ben ook zeker voor een Synology NAS + mediaspeler oplossing, maar ik denk toch nog steeds dat de gewenste oplossing hier is dat de ouders de tv niet aan hoeven te zetten om een muziekje af te kunnen spelen. Dus dan heb je nog wel ergens een schermpje + interface nodig in de vorm van smartphone, tablet (app of browser) of laptop (browser).
Pagina: 1