Netwerkdrives over het internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-06 00:59
Hi,

Het idee is simpel, ik wil (kostenefficiënt) netwerkdrives (binnen windows, zoals bijvoorbeeld een N:/ schijf aanmaken) kunnen toevoegen die verbinding maakt met een server in A'dam. Op dit moment werken we met meerdere mensen aan dezelfde projecten en ik wil op een makkelijke manier de bestanden uit kunnen wisselen. We werken met vertrouwelijk informatie, en ondanks dat programma's als DropBox relatief veilig zijn, vind ik het geen fijn idee om hier met vertrouwelijke informatie op te werken; ik wil alles zelf in de hand hebben.

Zelf dacht ik er eerst om Samba op linux te laten draaien en dan over het internet hiermee verbinding te maken. Na een korte google-sessie bleek dit al heel snel een slecht idee te zijn, omdat het 1. niet stabiel is en 2. alles behalve veilig.

Een andere oplossing die ik nog in gedachten had was om wel samba om linux te draaien, maar dan de poorten niet open te zetten en verbinding te maken via een VPN.. Maar dit wordt al een behoorlijk omslachtige en onhandige oplossing. Het lijkt mij dat er iets handigers moet zijn..

Het liefste gebruik ik Linux, dit scheelt een hoop resources en een windows licentie. Iemand enig idee of er een stuk software of een andere slimme oplossing mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen?

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dan zit je denk ik toch aan programma's zoals dropbox of een VPN op te zetten eventueel een VPS huren die de VPN doet en een datashare daar aanmaken die gemount kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 16:34
WebDAV? Versleuteling van verkeer en wachtwoorden d.m.v. SSL. Werkt onder Windows, Mac OS X en Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 10:31
Als je graag Samba wilt gebruiken kun je een OpenVPN tunnel opzetten naar de server. Als er op een locatie meerdere clients staan kun je eventueel je router/gateway de tunnel laten beheren.

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Mmm dropbox en veilig in 1 zin, zonder niet er bij :)

Er zijn zat andere opties. De vraag is hoe veilig moet het zijn. Ik ben toevallig zelf nu ook bezig om mijn eigen data beter te beschermen. (en ook dropbox zit er bij)

Gebruik je een cloud oplossing zoals je boven beschrijft, dan zou ik, als de data belangrijk is, encryptie gebruiken voor het de cloud in gaat (bv boxcryptor, evt. Truecrypt maar Ik heb ergens gelezen dat dat problemen kan geven).

Je kan je eigen cloud maken met pogoplug. Of zet je eigen Nas op met een vpn connectie zoals je aangeeft. Ook hier is de veiligheid afhankelijk van de implementatie.

Als Je toch met linux werkt is amahi misschien een mogelijkheid

Aan alle oplossingen zitten nadelen een voordelen, en je zult veiligheid, beschikbaarheid en kosten (en moeite om het te maken) moeten afwegen.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:26
Kijk eens naar "Owncloud"

http://owncloud.org/

Kan je met meerder mensen files uploaden of syncen (oa via WebDav) en versioning genbruiken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Dit is volgens mij ook een programma net zoals webdrive, alleen dan net iets anders :p
http://www.netdrive.net

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BlueCola schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:54:
We werken met vertrouwelijk informatie, en ondanks dat programma's als DropBox relatief veilig zijn, vind ik het geen fijn idee om hier met vertrouwelijke informatie op te werken; ik wil alles zelf in de hand hebben.
Zelf dacht ik er eerst om Samba op linux te laten draaien en dan over het internet hiermee verbinding te maken. Na een korte google-sessie bleek dit al heel snel een slecht idee te zijn, omdat het 1. niet stabiel is en 2. alles behalve veilig.
Wat is je definitie van veilig? Versleuteld via SSL over het web versturen, authenticatie op basis van wat?

Zijn er vanuit wetgeving nog specifieke regels van toepassing over toegang tot deze data (aangezien het kennelijk om vertrouwelijke informatie gaat)?

Oftewel, wat zijn je specifieke eisen en wensen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07 05:48
BlueCola schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:54:
Hi,

Het idee is simpel, ik wil (kostenefficiënt) netwerkdrives (binnen windows, zoals bijvoorbeeld een N:/ schijf aanmaken) kunnen toevoegen die verbinding maakt met een server in A'dam. Op dit moment werken we met meerdere mensen aan dezelfde projecten en ik wil op een makkelijke manier de bestanden uit kunnen wisselen. We werken met vertrouwelijk informatie, en ondanks dat programma's als DropBox relatief veilig zijn, vind ik het geen fijn idee om hier met vertrouwelijke informatie op te werken; ik wil alles zelf in de hand hebben.
Nadeel je bent dus ook zelf overal voor verantwoordelijk. bv de Security maar ook niet te vergeten Backup. Wat gebeurt er als je server het begeeft en jij bent op vakantie? Dit kan zowel software als hardware matig zijn. Is er dan de kennis en kunde in huis?
Tja Direct over het Internet is inderdaad niet echt verstandig. Dat is eigenlijk totaal een no go.
Daarvoor heeft men bv VPN's uitgevonden, zoals je hieronder al aangeeft,
Een andere oplossing die ik nog in gedachten had was om wel samba om linux te draaien, maar dan de poorten niet open te zetten en verbinding te maken via een VPN.. Maar dit wordt al een behoorlijk omslachtige en onhandige oplossing. Het lijkt mij dat er iets handigers moet zijn..
Tja Security vs gebruikers gemak..... Keuzes Keuzes en nog eens Keuzes....
Het liefste gebruik ik Linux, dit scheelt een hoop resources en een windows licentie. Iemand enig idee of er een stuk software of een andere slimme oplossing mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen?
Je kan kijken naar een IPSEC VPN? Deze kan als het goed is transparant gemaakt worden vanuit Windows.
Maar het zelfde kan je bereiken met OpenVPN. Deze kan je als service laten opstarten waardoor de verbinding direct gemaakt wordt.

Maar misschien moet je je eerst nog eens even heel goed afvragen wat wil je nu precies?
  • Om wat voor een Data gaat het precies? bv een word document is wat anders als een Access Database of een outlook PST.
  • Hoe moet dit te benaderen zijn? Vanuit wat voor applicaties?
  • Hoe moeilijk mag het benaderen zijn? VPN is nu niet echt complex om op te maken.
  • Waarom zou je data op een eigen gehoste server veiliger zijn? Wat zijn bv de veiligheids eisen?
  • Hoe Backup je deze Data?
  • Wat als je server het (HW/SW) matig begeeft? Wat heb je dan geregeld? Wie is er dan verantwoordelijk voor?
  • Mag iedereen bij de Data? of moeten er ook nog rechten op de data gezet worden?
  • Security is blijkbaar belangrijk voor je, toevallig al iets van disk encryptie gebruikt? De kans dat de laptop gestolen wordt, is denk ik groter, dan dat dropbox even in je data gaat kijken.
FTP en Security..... :X
Foeijonghaai schreef op woensdag 26 december 2012 @ 08:26:
WebDAV? Versleuteling van verkeer en wachtwoorden d.m.v. SSL. Werkt onder Windows, Mac OS X en Linux.
WebDAV is leuk, maar niet echt multiuser aware. Leuk als jij het zelfde document opslaat als dat je collega 10min geleden heeftgedaan.
Documenten worden bij bewerken ook altijd gedownload, dus werkt niet echt snel.

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 16:34
WebDAV heeft ondersteuning voor locking (zie http://www.webdav.org/specs/rfc2518.html#locking) . Hoezo is het niet geschikt voor meerdere gebruikers? Het protocol heet notabene Web Distributed Authoring and Versioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Is subversion geen optie? Waarom heb je specifiek netwerkschijven hiervoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zou ook nog naar iSCSI kunnen kijken. Is redelijk goed te versleutelen en is cross-platform.
Je zult misschien iets aan de time-outs moeten tweaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1