RAM geheugen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Ycto
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-03-2016
Beste Tweakers

Zoals te zien in de titel van dit topic, ben ik op zoek naar een geschikte uitbreiding voor mijn RAM geheugen.
Momenteel bezit mijn computer 4GB (in 2 modules van 2GB) RAM van Kingston (Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G)
De laatste tijd blijkt dit echter te weinig te zijn en zie ik het RAM-metertje vaak oplopen tot 95 tot 100% (tegen alle verwachtingen in om eerlijk te zijn).

Enkele specificaties die handig zijn om te weten:
Het moederbord waarop het RAM moet werken is de Asrock Z68 Pro3. Hierop zijn 4 sloten aanwezig voor DDR3 RAM.
Momenteel zijn er twee sloten in gebruik (zoals hierboven vermeld).
De processor is de Intel Core i5-2500, welke blijkbaar snelheden tot PC3-10600 ondersteunt.
Het besturingssysteem is Windows 7 Ultimate (64-bit) - dit zou dus geen problemen mogen opleveren in verband met de hoeveelheid aanwezig geheugen.
Qua fysieke grootte is er ook geen beperking. De processorkoeling zit niet in de weg van het geheugen.

Zoals eerder vermeld zijn er reeds 2 modules van 2GB RAM aanwezig. Ik heb er echter niets op tegen om een volledig nieuwe set te kopen indien dit beter/sneller is om welke reden dan ook.

Aangezien dit Tweakers is heb ik natuurlijk zelf al wat research gedaan en post ik enkel omdat ik er echt niet aan uit geraak!
Meestal heb ik geen enkel probleem bij het uitzoeken van componenten, aangezien er een duidelijk verschil zichtbaar is tussen merken, types, ...
Maar bij RAM-geheugen lijkt dit anders. Ik vergeleek bijvoorbeeld sets met exact dezelfde specificaties van hetzelfde merk enz... het enige verschil was de prijs.

Ik ben op zoek naar een uitbreiding tot minimum 8GB. Mijn budget ligt rond de €50 (wat ruim voldoende lijkt voor RAM geheugen).
Er moet absoluut geen rekening gehouden worden met het reeds aanwezige RAM geheugen - graag zou ik wel weten indien het mogelijk is dit gewoon uit te breiden (en dus maar 4GB bij te kopen) of als het beter is direct 8GB te kopen.
Indien er direct 8GB gekocht moet worden, kan dit gecombineerd worden met het reeds aanwezige geheugen of is dat een slecht idee? (Ik las namelijk dat de snelheid van het volledige RAM bepaald wordt door de snelheid van het traagste geheugen aanwezig).

In Pricewatch vergeleek ik ook enkele sets die allen voldoen aan mijn vereisten. Hieronder nog even een wenslijst met de producten in de vergelijking (geen idee of het echt nodig is, maar het stond in één van de sticky topics, dus doe ik het maar...):
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CML8GX3M2A1333C9€ 34,99€ 34,99
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,95€ 32,95
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 35,-€ 35,-
1Corsair XMS CMX8GX3M4A1333C9€ 41,90€ 41,90
1G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 31,90€ 31,90
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 32,-€ 32,-
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 38,50€ 38,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,24

Nu heb ik hier echter enkele vragen bij...
  • Is het beter om 4 latjes van 2GB te kopen of 2 van 4GB? Of zelfs 1 van 8GB?
  • Wat precies is CAS latency? Moet ik hier echt rekening mee houden?
  • Aangezien de prijs grofweg hetzelfde is, is het beter om "recent" RAM geheugen te kopen of maakt dit echt niet uit?
Om eerlijk te zijn heb ik totaal geen idee welk geheugen ik best koop ook heb ik geen kennis van goede/slechte merken.
Ik hoop dat u mij in de juiste richting kunt sturen.

Alvast bedankt & excuses voor de iets te lange post over een onderwerp dat waarschijnlijk niet eens zoveel tekst waard is!
Ycto

Verwijderd

Is het beter om 4 latjes van 2GB te kopen of 2 van 4GB? Of zelfs 1 van 8GB?
Hoe minder latjes hoe beter! Dus 2x4GB lijkt de beste keus.
Wat precies is CAS latency? Moet ik hier echt rekening mee houden?
Interval waarmee geheugen met systeem praat zeg maar als dit te laag t.o.v. standaard is kan het systeem soms te tel kwijt raken , maar het kan de verbinding ook sneller maken! :)
Aangezien de prijs grofweg hetzelfde is, is het beter om "recent" RAM geheugen te kopen of maakt dit echt niet uit?
Het beste is om een snel setje te zoeken in de QVL lijst met geteste latjes voor jouw bord: http://www.asrock.com/mb/...t=Memory&Model=Z68%20Pro3 al lijkt deze een beetje outdated dus zal je wel moeten testen, maar 80% kans dat het prima werkt.

• Ycto
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:33:
[...]
Hoe minder latjes hoe beter! Dus 2x4GB lijkt de beste keus.

[...]
Interval waarmee geheugen met systeem praat zeg maar als dit te laag t.o.v. standaard is kan het systeem soms te tel kwijt raken , maar het kan de verbinding ook sneller maken! :)

[...]
Het beste is om een snel setje te zoeken in de QVL lijst met geteste latjes voor jouw bord: http://www.asrock.com/mb/...t=Memory&Model=Z68%20Pro3 al lijkt deze een beetje outdated dus zal je wel moeten testen, maar 80% kans dat het prima werkt.
Dag larsiano

Eerst en vooral: bedankt voor de (extreem) snelle reply!

Ik heb mijn volledige wenslijst gecheckt tegenover die QVL lijst waarover u sprak, maar vond geen enkel setje terug op die lijst. Aangezien ik mijn huidig geheugen ook niet vond maak ik mij er echter niet echt veel zorgen over.
Ik veronderstel dat uw comment over het "outdated" zijn van de lijst er dus recht op zit!

Wat bedoelt u precies met "een snel setje"? Is er wel degelijk een verschil in snelheid als "alle specificaties" hetzelfde zijn? Hiermee bedoel ik dat ik geen enkel verschil zie tussen bijvoorbeeld Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G en Corsair CMV8GX3M2A1333C9 - behalve dan een prijsverschil van 6 euro (maar aangezien ze beiden binnen mijn budget liggen maakt dit niet echt iets uit).

Ik veronderstel dat er dan wel degelijk een verschil in snelheid is tussen deze twee (willekeurig van mijn lijstje gekozen) sets RAM geheugen. Maar hoe kan ik dit zelf te weten komen als het niet bij de specificaties staat?

Het ziet ernaar uit dat CAS latency altijd rond de 8/9 draait, dus denk ik dat dit niet zo'n groot verschil levert in verband met de snelheid.

Nogmaals bedankt!
Ycto

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Misschien gebruikt een programma onnodig veel geheugen. Ik zie nergens wat je allemaal draait maar voor de dagelijkse taken zou 4GB (zoals je al dacht) voldoende moeten zijn.

• Ycto
mitsumark schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:29:
Misschien gebruikt een programma onnodig veel geheugen. Ik zie nergens wat je allemaal draait maar voor de dagelijkse taken zou 4GB (zoals je al dacht) voldoende moeten zijn.
Dag mitsumark, bedankt voor de reactie

Onder dagelijkse taken hoort voor mij ook software als Photoshop, ...
Ik moet wel zeggen dat ik vergeten te vermelden ben dat dit systeem ook gebruikt wordt om te gamen.
Ik zal de eerste post even aanpassen zodat dit ook vermeld wordt.

Persoonlijk ben ik redelijk strikt welke software op de achtergrond draait en ben ik er redelijk zeker van dat er geen memory leaks aanwezig zijn.

Dat ik vroeg of laat geheugen zou bijkopen stond sowieso vast. Ik zag echter recent dat tijdens het spelen van bepaalde spellen de meter op 100% kwam te staan en dat het systeem logischerwijs op die momenten volledig blokkeerde. Ook wanneer ik enkele grote foto's aan het aanpassen was, werd redelijk snel duidelijk dat ik behoefte had aan wat meer geheugen :)

Hoewel het voor mij niet echt geholpen heeft, bedank ik u toch voor de reactie. Indien ik een gebruiker was geweest die niet op de hoogte was van het bestaan van iets als memory leaks/programma's die onnodig veel geheugen gebruiken, had u mij waarschijnlijk enkele euro's uitgespaard! :)
Ycto