Voor zover ik weet zijn er praktisch geen (race) games beschikbaar die zich specifiek richten op het tunen van auto's. Enige die me te binnen schiet is de NFS Underground reeks. Waar je natuurlijk ook weer met het uiterlijke gepimp zit.
Van de beschikbare race-sims is het in geen gevallen mogelijk om de motor te tunen (tenzij je expliciet de keuze hebt tussen 2 motoren bijv, maar dan blijft het vermogen nog steeds "vast"). Enige optie die je hebt is simpelweg een snellere auto pakken (in GTR 2 bijv. de GT wagens i.p.v. de NGT's).
Wat wel sterk aanwezig is binnen de verschillende sims is het afstellen van de auto zelf. Stijfheid van de ophanging, rijhoogte, camber etc. wat allemaal invloed heeft op het rijgedrag van de auto's. Zoals hierboven al gezegd draait het voornamelijk om de beleving van het rijden in een raceklasse, waarbij de leercurve relatief stijl is.
Juist met een stuurtje komen dit soort spellen heel goed tot zijn recht, maar je moet het natuurlijk wel leuk vinden om op een serieuze manier te racen (tegen mensen of de AI) en bereid zijn om er enige moeite in te stoppen voordat je de verschillende wagens en/of banen beheerst.
GTR 2 heeft een "driving school" waarbij de verschillende onderdelen van het racen stuk voor stuk worden behandeld (van het goed nemen van een bocht tot het op de juiste manieren inhalen) dus daarmee wordt je al goed op weg geholpen.
Daarnaast zijn er nog een groot aantal mods voor de verschillende titels die je toegang geven tot een heel breed scala aan race klassen (van klassieke tourwagens tot oval tot formule 1 etc.) dus er is in ieder geval keuze genoeg

.
Ik zou zeggen probeer het eens, vergeleken met een Gran Turismo / Forza is het wel een stukje moeilijker aangezien dit echt gericht is op simulatie maar je hebt daarmee al een goede basis te pakken.
Succes!