Metaal overspuiten te grof geschuurd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
Hallo,

Ik heb na mijn avontuur om de kast geel te spuiten met iets te veel enthousiasme de zijpanelen geschuurd en nu zijn er redelijke groeven te zien. Weet iemand of primer aanbrengen en licht opschuren dit verhelpt?

Of nog beter: weet iemand hoe ik goedkoop die groeven weg krijg? Het zou met van dat vulmiddel kunnen, maar of dat alles is...

~Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Ik denk dat je met primer de groeven redelijk weg kan krijgen, zolang het niet te dieppe groeven zijn, anders kan je beter vulmiddel pakken. Primer is maar een heel dun laagje dus blijf je wel bezig voor een milimeter kan je al wel 10 lagen nodig hebben, vulmiddel is veel dikker dus gaat veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Schuur je met de hand of met een (oscilerende) schuurmachine??
Met de hand, want met de machine kwamen de groeven. Het is trouwens voor metaal. Als ik primer doe en dat vervolgens wegschuur, lost dat mijn probleem op toch?

Of is het zo dat als ik met vulmiddel werk dat het er erg plastic achtig uitziet? en moet ik dan het hele paneel met vulmiddel doen? Wat voor vulmiddel? Hoe beïnvloed het mijn resultaat?

[ Voor 29% gewijzigd door JustMitchie op 25-12-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Ik heb machinaal geschuurd met zo'n stalen opzetstuk voor de boormachine, beetje te vergelijken met een staalborstel, alleen nu zitten er diepe groeven in de verf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 16:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Just_Michel schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:51:
Ik heb machinaal geschuurd met zo'n stalen opzetstuk voor de boormachine, beetje te vergelijken met een staalborstel, alleen nu zitten er diepe groeven in de verf...
No offense, maar wat had jij gedacht dan...? Schuren met een staalborstel en dan schrikken dat er groeven in je metaal zitten... 8)7

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 10:02

player-x

Disruptive by design

Just_Michel schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 17:20:
Met de hand, want met de machine kwamen de groeven.
Als je op de machine 400 zet zal je geen groeven hebben, en kan je gewoon een schuurmachine gebruiken.
Het is trouwens voor metaal. Als ik primer doe en dat vervolgens wegschuur, lost dat mijn probleem op toch?
Spuitbus met vullende primer spuiten, en dan weg schuren tot de groeven weg zijn, eventueel een tweede laag primer opspuiten, en op nieuw schuren totdat alle groeven weg zijn.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 18:03
Je hebt internet, en je kunt gewoon zoeken hoe het gaat.
Voordeel van internet, je ziet meerdere manieren, en je ziet dan wat de meeste goed vinden.

Zoals boven vermeld, je kan niet genoeg doen om het glad te krijgen, want de uiteindelijk verflaag, daar ga je alles zien wat fout is. En je kunt opnieuw beginnen.
Tip: na het spuiten van de grondverf, houd een lamp langs je pc, kijk tegen het licht in dan zie je veel meer fouten, en je weet dat je genoeg heschuurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Afbeeldingslocatie: http://i1336.photobucket.com/albums/o655/Just_Michelkok1/1356462464757_zps1a4af8c7.jpg
Weten jullie ook waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
No offence, maar dit is wel de Neanderthaler aanpak. ;)
Het is daarom ook de eerste casemod ;) Neemt niet weg dat het gewoon klote is. Kan je met gewoon schuurpapier in ijzer schuren trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

De schade valt wel mee hoor, gewoon over spuiten met een vul primer en dan schuren met 400, en wanneer klaar een nieuwe dunne laag van die primer aan brengen en dan licht na schuren.

En ja zo een driehoeks schuurmachientje is perfect om mee te werken, geeft je veel controle over wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 26-12-2012 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Ik wil jullie graag bedanken voor de input, ik denk dat ik het hiermee wel red :) Ik zal een foto posten als het klaar is, maar dat kan even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
schuurmachine met korreltje 400 en je heb het geheel alweer behoorlijk vlak, primer aanbrengen en het proces mischien een paar keer herhalen en het komt hellemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnexpectedBE
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 00:47
ik vind anders dat geel afgeschuurd wel iets hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
als jij voor mij een Bitfenix colossus niet windowed versie rechter sidepanel regelt, is deze voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Wel vet als je er een oud en roestig thema van maakt. Dan kun je roestkleurige lak kopen en er van die watersporen op trekken enzo. In de modelbouw heb je zelfs complete setjes met lak om iets te verouderen.

Maar wanneer je het egaal wilt spuiten, kun je net zo goed plamuur en primer gebruiken voor de auto, en het daarna met autolak in het aantal gewenstte lagen spuiten. Je weet dan iig zeker dat alles op het metaal pakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Phaerion op 26-12-2012 21:03 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Wel vet als je er een oud en roestig thema van maakt. Dan kun je roestkleurige lak kopen en er van die watersporen op trekken enzo.
Het is de bedoeling dat het matte word ;) Maar wel mooi egaal, ik ga schuurpapier inslaan en primeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Just_Michel schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:13:
[...]

Het is de bedoeling dat het matte word ;) Maar wel mooi egaal, ik ga schuurpapier inslaan en primeren.
Ik heb grafstenen gemaakt En na het polijsten zie je elk oneffenheidje op het oppervlakte. Dat is na het spuiten ook zo. En als je alle groeven wilt weg schuren is de kans groot dat er oneffenheden ontstaan...een soort van deuken. Die zie je na het spuiten erg goed. De groeven opvullen en daarna vlak schuren is dan makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Dikke laag primert er op, [lees meerdere lagen, niet een dikke want dat droogt niet] daarna van medium naar fijn schuren. Daarna el cheapo action mat zwart, omdat die eigenlijk wel mooi is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:28
Just_Michel schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:51:
Zo'n geval? Dat is dus gewoon een staapborstel, alleen dan aangedreven met een boormachine.
Afbeeldingslocatie: http://www.debruintechniek.nl/cat/custom/images/groepen/37614500.jpg

Levert overigens wel mooi resultaat op wat dikker aluminium of RVS, mits je in dezelfde richting blijft werken.

[ Voor 7% gewijzigd door PROnline op 26-12-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Just_Michel schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:13:
[...]

Stralen dus, glasparelstralen geeft een fraai fijn geschuurd oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:28
Polijsten met lamellenschijf op slijptol misschien een optie?

Op verzoek verwijderd

• JustMitchie
Zo'n geval? Dat is dus gewoon een staapborstel, alleen dan aangedreven met een boormachine.
Precies ja! Op 1mm ijzer bleek het niet zo mooi te worden :+

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 12:09
Ik zie hier een hoop over machines, maar je kunt ook gewoon natschuren met korrel 400 met de hand. :+

Even een werkje maar wel een strak resultaat!

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 28-12-2012 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Met nat schuren zit je ook weet met het probleem dat de verf in je schuurpapier gaat zitten, helemaal met een fijne korrel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 11:50
Ik heb vaak zat nat geschuurd (oude oldtimer brommer), en inderdaad je schuurpapier kwam onder te zitten. Maar een trucje die ik dan toepaste was om tijdens het schuren het schuurpapier af te spoelen onder de kraan.
Mijn ervaring was, dat je schuurpapier dan veel langer mee gaat!

Maar als ik eerlijk mag zijn, vind ik die rauwe look best gaaf!
Als je dit wel fixxen zijn er 2 opties:
-Het metaal schuren en polijsten (duurt lang, maar wel mooi resultaat)
-Met primer het metaal een laag geven, en dan polijsten. En dit meerdere malen herhalen totdat het er naar jouw mening goed uit ziet. Dit duurt ook redelijk lang, want je moet telkens wachten tot je primer droog is... En het resultaat zal ook wat minder zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
We (m'n broer en ik) zijn op dit moment bezig om met verf meerdere lagen te doen, die voorzichtig opschuren, daarna weer een laag etc. totdat ik het resultaat goed vind. Dit is een stuk goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Jup, das een goede manier! ook wat ik bedoelde :) Ik zou als ik jou was er primer voor pakken (kan je in elke doe het zelf autozaak halen).

Nog een tip, hoorde ik laatst van m'n schoonvader. Als je gaat schuren, wikkel dan je schuurpapier om een recht ( ! ) blokje hout.
Als je met de hand schuurt, heb je kans dat je soms harder drukt en dus "deuken" in je werk maakt. Met een blokje hout kan je dit voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Ikzelf vind het fijn om het gewoon om m'n knokkels te binden, geeft meer gevoel ;) Primer is trouwens goed aan de prijs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Geeft wel een goed gevoel, maar je moet enorm veel geduld hebben, als je je werk netjes wil maken!
Met een blokje hout hoef je ook niet hard te drukken, je legt het op je werk en laat het alleen heen en weer glijden. Gevolg is, dat alle delen die 'uitsteken' weg geschuurd worden, waarna je weer een nieuwe laag aan brengt.

Primer is wel duur ja, maar hecht beter aan metaal.
Op het moment ben ik bezig met een oldtimer brommer uit '69. Ik schuur en polijst tot ik een ons weeg... Maar het resultaat is er wel naar.

Afbeeldingslocatie: http://www.moped-museum.de/dkw/pics/Dkw-rt-139-1970.jpg

Heb op het moment geen foto's van hoe het er nu bij ligt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelleeddie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-01 23:07
Om een iets sneller resultaat te hebben kan je spuitplamuur nemen.
http://www.easyparts.nl/s...p-Spuitplamuur-400ml.html
Deze legt een dikkere laag op het paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Bij het schuren ook niet te veel druk uitoefenen. Want dan heb je zo weer een groef. Plamuur is niet heel erg hard. Een houten klosje is ook best fijn werken, omdat je toch niet zo veel druk hoeft te zetten zit er nog best veel gevoel in. Je kunt het er ook op plakken, dan zit het er niet zo los omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
We hebben wel een leuk klosje, die vind ik zelf niet fijn, maar daarmee zit het klemvast, werkt ook leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
dun laagje polyester plamuursel. En dan met 400 nat afschuren. Wel rond een blokje wikkelen, zodat het mooi vlak geschuurd is dan. En al je krassen enz zijn opevult. Paar laagjes primer en lak en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Nou, de primer is gehaald, bij de action :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Goed zo!
Ga rustig te werk, en spuit met hele dunne lagen, als je een dikke laag aanbrengt, moet je langer wachten tot je kan schuren (droogtijd is lange). En je hebt meer kans op oneffenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Alleen wel een probleem: we hebben alleen korrel tot 150... Wat voor korrel zou staalwol zijn..?

[ Voor 23% gewijzigd door JustMitchie op 28-12-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Hmm das best grof, dan trek je alsnog strepen namelijik...

Met polijsten begon ik altijd op korrel 400, daarna 800 en tot slot 1200. Maar dat deed ik eigenlijk alleen bij aluminium dat ik ging polijsten (om het af te maken polijsten met commandant)

ik zou toch even schuurpapier met korrel 400 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
wij hebben van die scratch remover, voor auto's, kan je daarmee ook schuren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Geen idee, ik heb dat nooit gebruikt. Schuurpapier kost geen fortuin, als je gelijk wat meer haalt, zit je voor een tijdje goed.

Materieel is soms wat duurder om aan te schaffen, maar als je het goede aanschaft is je resultaat er ook naar ;)

Google maar is op hoe je het beste metaal kan spuiten. En voornamelijk de voorbewerking van je metaal.

EDIT: linkje

[ Voor 10% gewijzigd door Kypo op 28-12-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Btw, concrats met de verjaardag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Gewoon bij een winkel langsgaan wat in autoonderdelen doet ofzo. Hebben Lak en schuurpapier in overvloed(elke soort). En zelfs goed koper als gamma/hubo/praxis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Die hebben we niet echt... M'n broer word trouwens een beetje naar van alle commentaar die ik heb op het schuren, korrel 400 is een pré als ik het goed begrijp?

Ik heb zo'n vermoeden dat die fijne korrel vooral is als je het glossy wil, terwijl ik het juist matte wil. Het liefst met poedercoat finish

[ Voor 31% gewijzigd door JustMitchie op 28-12-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 10:28
@Johnbytheway, een bandschuurmachine is volgens mij ook te grof.
Ik zou een gewone schuurmachine gebruiken, met korrel 240 beginnen en dan opbouwen tot 1200.
Tussendoor met een goedkope zwart je paneel spuiten, en dan weer schuren. Dan zie je daarna precies waar je diepere krassen zitten, omdat daar de verf blijft zitten. Dit werkt overigens wel alleen als je primer een lichte kleur heeft..

@Mdehoog, van harte gefeliciteerd!

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
kijken of ik m'n broer zo gek krijg om nu weer schuurpapier te halen O:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelleeddie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-01 23:07
Just_Michel schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:29:
Die hebben we niet echt... M'n broer word trouwens een beetje naar van alle commentaar die ik heb op het schuren, korrel 400 is een pré als ik het goed begrijp?

Ik heb zo'n vermoeden dat die fijne korrel vooral is als je het glossy wil, terwijl ik het juist matte wil. Het liefst met poedercoat finish
Korrel 400 is perfect om met te beginnen als je bv spuit plamuur gebruikt of primer. Na dat de onevenheden weg zij nog een laag primer en met korrel 600 of 800 nog eens opschuren. Dit herhaal je 2 maal. Bij de laatste laag neem je Korrel 1000 en schuur je het lichtjes op. Vervolgens breng je de kleur aan en schuur je het terug op met een 1000 dit herhaal je 2 of 3 keer.

Het glossy effect komt door verf te gebruiken met een satine look. Je hebt ook hoog glans en matt. Om je powdercoat look te krijg is beste dat je matt neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 195780 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 11:44:
Voor de stationaire en hand bandschuurmachines gebruik ik banden van oa korrel 400, soms nog fijner.
Die fijne korrels zullen alleen op aanvraag leverbaar zijn.
Gebruik voor het schuren van kast delen nooit een bandschuurmachine, is gewoon niet de goede machine er voor, gebruik altijd een vlak of driehoekschuurmachine die je al vanaf 35 euro kan kopen.
Afbeeldingslocatie: http://img.cbcdn.net/products/200632/skil-7207-aa.jpg?width=190&height=190

Wat ook handig is zijn deze Scotch Brite schuurders om met de hand het oppervlakte op te ruwen voor het spuiten, je hebt ze in 3 verschillende gradaties, dit is de grofste, en de meeste verf en hobbyzaken verkopen ze.
Afbeeldingslocatie: http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSufSevTsZxtUOx_x5Y_GevuSevTSevTSevTSeSSSSSS--&boundedSize=310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Just_Michel schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:29:
... terwijl ik het juist matte wil. Het liefst met poedercoat finish
Nou, dan is het toch heel simpel, zandstralen, zuur of schuren en je bent er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Heb nu het eerste paneel klaar, ziet er leuk uit en de krassen zijn weg :) Ik zal nog ff een foto uploaden ;) Tnx boys!

Voor de geïnteresseerden hier een link naar de PhotoBucket

[ Voor 38% gewijzigd door JustMitchie op 29-12-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 195780 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:44:
Je vindt het hopelijk niet erg als ik dit hopeloze gemiep op de vierkante millimeter even opgeef?? :+
Als je een uurtje werk veel gemiep vind om een kast te schuren met een driehoekschuurmachine prima, ik vind het niet veel werk.

Je hoeft normaal niet veel meer dan het oppervlakte ligt op te ruwen net 320 of 400, en meestal is het ligt opruwen met Scotch Brite, en afnemen met ammonia al meer dan voldoende.

En ik heb verschillende schuurmachines, daar ik ook twee auto's heb gerestaureerd en goed gereedschap het halve werk is.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PXO41eP1BvZ82IRsHm6zKyfH/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ueDVHC9ZeceUk3kns9MNgLun/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LJjHHYpoJzio3gQs3mK0bTdb/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/09uAPRr00ulG4b9a1lhASPFI/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KnrIpY0CMTYrcy5CCX9eecEW/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
In de handen van amateurs kunnen zelfs de meest onschuldige tools gevaarlijk worden, dat blijkt maar weer uit het topic.
U talking bout me? O-)

Wat doe jij om tien over 5 al op Tweakers by the way?

[ Voor 17% gewijzigd door JustMitchie op 30-12-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Just_Michel schreef op zondag 30 december 2012 @ 10:42:
Wat doe jij om tien over 5 al op Tweakers by the way?
Geloof dat hij aan het ''ouwe wijven'' is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Geloof dat hij aan het ''ouwe wijven'' is.
Hij heeft me anders wel goede tips gegeven!

ik vind dit trouwens een case-closed. De panelen zijn klaar. Misschien wel handig voor anderen om iets over het schuren in het faq op te nemen?

[ Voor 20% gewijzigd door JustMitchie op 30-12-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Ontopic: de panelen zijn nu in een staat waarbij je alleen in vol licht (als je héél goed kijkt, en weet dat het er is) nog de krassen ziet, deze zijn mooi weggewerkt en, omdat er op mijn kamer niet veel licht is, zie je het ook niet.
Pagina: 1