Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:59
Hier thuis hebben wij sinds een jaar of 7 een pricewatch: Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router die de toegang tot het internet verzorgd.
Gaandeweg zijn hier steeds meer apparaten aan gaan hangen. Op dit moment zijn dat:
- 3 laptops
- 1 pc
- 3 smartphones (waaronder 2x iPhone 5)
- 3 iPads (versie 2, 3 en een mini)
- 1 AppleTV
- 1 Samsung TV

Dat werkte prima totdat de iPad mini en de 2x iPhone 5 werden aangeschaft. Deze apparaten hebben alleen bij dit netwerk problemen. Ze raken de verbinding na enkele minuten standby staan kwijt. Als je in de wifi-instellingen kijkt staat het netwerk er echter wel weer gewoon, en kunnen we weer verbinding maken. Maar daarbij moeten we ook het wachtwoord steeds opnieuw invoeren, ze onthouden dat niet. Bij elke keer als ze in standby staan herhaalt dit ritueel.
Oudere iPhones, en de andere iPads hebben nergens last van, en werken perfect! En de problematische apparaten werken wel weer probleemloos op alle andere netwerken waar ze op zitten.
Dus het enige wat ik kan verzinnen is dat er een compatibiliteitsprobleem is tussen de nieuws iOS-apparten en de WRT54G. Ik had nog gewacht op een eventuele bugfix van Apple, maar in de vorm van iOS 6.0.2 werkte dat ook niet.

Omdat het maar problematisch blijft, en de databundels er snel door heen gaan, willen we toch zoeken naar een goede oplossing. We hadden daarvoor eerst de pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 aangeschaft.
Ondanks de reviews (op oa Hardware.info) was dit een waardeloos apparaat. De verbinding was zeer instabiel, en de pc kon er zelfs geen verbinding mee maken (met een of andere foutmelding). Dus die hadden we binnen de wettelijke termijn teruggestuurd.
Maar nu zoeken we dus weer een nieuwe router. Het moet een simpel ding zijn die heel stabiel is, een groot bereik heeft, en als het kan ook redelijk snel is (want we hebben een 100/100-glasvezelverbinding). We doen er verder totaal geen rare dingen mee, zo lang hij een internetverbinding geeft is het prima.

Ik heb lang geprobeerd te zoeken, maar makkelijk is het niet. Hier op tweakers is de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND heel populair (heeft ook een tweakers-award gewonnnen). Zelf heb ik het idee dat dat komt omdat je er makkelijk alternatieve firmware op kan flashen. Of is dat apparaat ook heel stabiel, snel, met een groot bereik etc.?

Als ik het hier en daar goed begrijp zijn Linksys-apparaten niet zo goed meer vergeleken met andere merken? Of hebben jullie tips voor andere merken/routers waar ik eens naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders naar Engenius Senao. Is een kwaliteits- merk, kan geflashed worden met DD_WRT (indien gewenst), en werkt heel stabiel. Tevens is het vermogen van dat ding heel goed in te stellen, en gaat (soms) voorbij de 100 mW die hier officieel gebruikt mag worden. Maar het let jou niet om gewoon dat ding op 100 mW te zetten (20 dBm).

Met name die "rookmelder" modellen zijn geinig, zelfs met PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:42
Zelf kan ik de routers van Asus aanbevelen: de RT-N66U en RT-AC66U zijn wel wat prijzig, maar ze bieden heel uitgebreide firmware, hoge doorvoersnelheden en een prima bereik. (en een iPhone 5 heeft geen enkel probleem met onze AC66U)

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:59
Ok, hartelijk bedankt voor de tips! Ik ga me zeker even in deze modellen verdiepen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zou je WRT54G nog kunnen flashen met de Tomato firmware. Heeft mijn WRT54GL (iets ander model dus) stukken stabieler gemaakt. Hier 0 problemen met 2 iPad's en diverse smartphones en laptops. Maar denk toch dat je uiteindelijk een andere router moet hebben, want de WAN > LAN doorvoersnelheid houdt bij de WRT54GL hier thuis op bij ongeveer 60Mbit.

Let dus goed op de WAN > LAN doorvoersnelheid. Anders heb je straks een prachtige router, maar kan je alsnog je internetverbinding niet volledig belasten ;) Er zijn volgens mij wel benchmark sites waar de WAN > LAN doorvoersnelheid van diverse routers getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattrob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02 17:07
Koploper, ben je al wat verder ? Wij zitten eigenlijk met hetzelfde probleem. Heb me nooit zo in routers verdiept, maar de WRT54G is half jaar terug vervangen door de standaard (wireless) router van UPC; maar ik word gek van de instabiliteit. Al paar keer met UPC gebeld, die zeggen dat de modem prima is maar dat het waarschijnlijk komt doordat er in de buurt zoveel modems zijn. Dus dan zetten ze hem weer op ander kanaaltje, maar ik heb steeds weer hetzelfde probleem ... Ik word er een beetje moedeloos van. Ik wil eigenlijk hetzelfde als jij (ook hier 2 iPhone 5, 2 Galaxy S3, 3 laptops, iPad 1, 2 en 3 en 2 desktops, waarvan eentje op WiFi).

Verbinding valt soms weg, kan dan niet meer connecten, soms ineens internet verschrikkelijk langzaam; allemaal verschrikkelijk irritant. Ik wil gewoon de beste router voor stabiliteit, bereik en (constante) snelheid. Ik zit wel allemaal reviews te lezen, maar die hebben dan ook gelijk allemaal extra mogelijkheden waar ik geen behoefte aan heb. Hoor graag !
Pagina: 1