Extern beheer via netwerkgebruikers(accounts)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Hallo allemaal,

Zoals de titel al luidt ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn Mac Mini (2,1) beschikbaar te stellen aan specifieke netwerkgebruikers.

Gebruiker/PC A, de Mac Mini, draait op OSX 10.5.8 en hangt in hetzelfde (Airport Express-)netwerk als Gebruiker/PC B, een MacBook Pro, draaiende op OSX 10.6.8.

Op PC A staat Extern Beheer aangevinkt. Als ik specifieke gebruikers wil toekennen, dan staat daar niet PC B in het lijstje. Is dat überhaupt mogelijk en wat doe ik fout?

Ik heb al gezocht:
  • Bij Lion kun je met je Apple-ID toegang verlenen. Helaas heb ik nog geen Lion.
  • Toegang verlenen kan ook door toegang vragen, maar dat wil ik niet iedere keer hoeven aangeven op PC A, aangezien ik die als server zonder fysiek scherm wil gebruiken.
Alvast bedankt voor het meedenken,

Flo_

[ Voor 4% gewijzigd door flo_ op 25-12-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
als je de pc deelt krijg je toch ook de pc-naam te zien? hiermee kan je via extern beheer/remote desktop inloggen op je mac.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
koentjuh1987 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:28:
als je de pc deelt krijg je toch ook de pc-naam te zien? hiermee kan je via extern beheer/remote desktop inloggen op je mac.
Dat dacht ik ook, aangezien ze in hetzelfde netwerk hangen. Ook na een restart komt PC B niet voor in het lijstje van A. In de navigatiekolom in de finder zie ik wel gewoon beide devices op beide pc's. Je hebt dan een knop met "Deel scherm". Die werkt niet altijd. Als ik via Ga > Verbind met server verbinding probeer te maken, dan krijg ik wel altijd een respons. Daar kan ik vervolgens kiezen uit "toestemming vragen" of "inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord". Die laatste optie werkt niet, aangezien ik op PC A al heb moeten aangeven dat PC B toestemming heeft. En dat laatste lukt me juist niet.

[ Voor 30% gewijzigd door flo_ op 25-12-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ok. in het verleden heb zo wel eens mijn imac zo overgenomen met mijn huidige macbook pro. aangezien ik nu nog maar 1 macbook heb kan ik het helaas niet voor je testen.

kun je niet op beide mac's aangeven dat je wil delen en beide computernamen opschrijven? dit zou in theorie moeten werken... of wordt er ergens wat geblokkeerd door een firewall?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
koentjuh1987 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:33:
ok. in het verleden heb zo wel eens mijn imac zo overgenomen met mijn huidige macbook pro. aangezien ik nu nog maar 1 macbook heb kan ik het helaas niet voor je testen.

kun je niet op beide mac's aangeven dat je wil delen en beide computernamen opschrijven? dit zou in theorie moeten werken... of wordt er ergens wat geblokkeerd door een firewall?
Uiteraard kan dat, Dat heb ik ook gedaan. Vervolgens heb je op beide machines de optie [Alle gebruikers toestaan] of [Specifieke gebruikers toestaan]. Uiteraard wil ik niet dat zomaar iedereen toegang heeft, dus is de tweede optie van toepassing. Daarna wordt gevraagd welke mappen ik wil delen. Ik selecteer dan één map. Vervolgens wordt gevraagd wie er dan toegang hebben tot die map. Er wordt dan een lijst getoond van gebruikers, maar dat is alleen de lokale gebruiker (waar ik mee ingelogd ben op machine A). Ik zou daar een netwerklijst verwachten met alle users die verbonden zijn met het netwerk (o.a. machine B). Kan ook niets vrij intypen; moet alleen kiezen uit wat er in die lijst staat.

Bedankt voor het meedenken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik heb nu geen mac bij de hand dus kan niet even in de instellingen kijken. maar zal dit topic in de gaten houden en mocht ik iets tegenkomen dan hoor het ik het wel.

alternatief is teamviewer installeren op beide mac's kun je via afstand gewoon je mac overnemen. werkt prima.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
koentjuh1987 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 17:24:
ik heb nu geen mac bij de hand dus kan niet even in de instellingen kijken. maar zal dit topic in de gaten houden en mocht ik iets tegenkomen dan hoor het ik het wel.

alternatief is teamviewer installeren op beide mac's kun je via afstand gewoon je mac overnemen. werkt prima.
Thanks B-)
koentjuh1987 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 17:24:

Ja, dat wordt dan een tijdelijke oplossing. Ik verwacht dat iets wat standaard in Mac OSX ook gewoon fatsoenlijk werkt. Blijkbaar doe ik iets fout of kan het gewoon niet. Andere tips blijven welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dan zul je dat denk ik toch via LDAP moeten gaan doen en dus een LDAP server in het netwerk hebben of eventueel een Active Directory die je kunt bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
bobsquad schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 20:27:
Dan zul je dat denk ik toch via LDAP moeten gaan doen en dus een LDAP server in het netwerk hebben of eventueel een Active Directory die je kunt bereiken
dat zou niet uit moeten maken. het is een functionaliteit die is ingebakken binnen OSX alleen lijkt het erop of het ergens door wordt geblokkeerd.

teamviewer is een alternatief, het enige wat je moet doen is ervoor zorgen dat de applicatie op beide mac's actief is en dat er verbinding is met internet. gaat niet razend snel maar is goed mee te werken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Het is gelukt. Ik heb een extra gebruiker aangemaakt op de Mac Mini. Via de administrator-account heb ik deze toegang verleend tot Extern Beheer. Via de MacBook heb ik vervolgens verbinding gemaakt en ingelogd met de gegevens van de nieuwe gebruikersaccount van de Mac Mini. Dat werkte. Blijkbaar fungeert de Mac Mini dan als een soort Active Directory.

[ Voor 72% gewijzigd door flo_ op 26-12-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
goed om te horen dat het uiteindelijk werkt!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02
Dit is ook de enige manier waarop het kan werken in de situatie van flo_. Er is geen centrale database met gebruikers zoals LDAP of Active Directory, dus de enige gebruikers die je rechten kan geven om in te loggen zijn de gebruikers die aangemaakt zijn op PC A. De gebruikers van PC B zal je nooit en te nimmer rechten kunnen geven op PC A.

In de situatie met een Active Directory of LDAP "vertrouwen" beide werkstations de centrale database en kan je gebruikers uit deze database rechten geven op de diverse werkstations. Dit kan niet met 2 losse werkstations in een werkgroep zoals bij Flo_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Monkeybrains schreef op woensdag 26 december 2012 @ 14:13:
Dit is ook de enige manier waarop het kan werken in de situatie van flo_. Er is geen centrale database met gebruikers zoals LDAP of Active Directory, dus de enige gebruikers die je rechten kan geven om in te loggen zijn de gebruikers die aangemaakt zijn op PC A. De gebruikers van PC B zal je nooit en te nimmer rechten kunnen geven op PC A.

In de situatie met een Active Directory of LDAP "vertrouwen" beide werkstations de centrale database en kan je gebruikers uit deze database rechten geven op de diverse werkstations. Dit kan niet met 2 losse werkstations in een werkgroep zoals bij Flo_
Bedankt voor de goede uitleg. Klinkt logisch. De rest ook bedankt voor jullie bijdragen.
Pagina: 1