Crosshair V Formula, vaag BIOS probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Crosshair V Formula mobo met een Phenom II X4 975 BE processor. Daar heb ik twee Corsair Dominator 1866 reepjes van 4G ingestopt, en in principe loopt het prima....

Alleen het BIOS wil de reepjes niet als dual channel zien. Ik heb alle combinaties op alle geheugensloten geprobeerd.
  • Wanneer ik beide reepjes in channel 1 en 2 stop, krijg ik error beeps bij het opstarten.
  • Gebruik ik channel 1 en 3, start alles gewoon op, maar staat het geheugen op single channel, en heb ik maar 4G geheugen.
  • Gebruik ik channel 2 en 4, start alles gewoon op, geheugen staat op single en ik heb maar 4G gheugen.
  • Gebruik ik channel 3 en 4, start alles gewoon op en heb ik wél 8G geheugen, dat wederom wel weer op single channel draait, ipv dual channel.
Nu heb ik ondertussen met behulp van het flash programma uit het BIOS geflashed naar de laartste versie 1703. En toen begonnen de eigenaardigheden pas goed. Ik krijg regelmatig meldingen over voltage drops van de North bridge en de CPU. Maar wanneer ik dan met CPUZ kijk, is er niets aan de hand. AMD Drive heeft soms ook moeite met het uitlezen van de sensors.

Ik heb ondertussen het hele Asus ROG forum binnenstebuiten gekeerd, maar ik heb daar tot nu toe nog niets zinnigs kunnen terug vinden waar ik iets aan had. Behalve dat iemand zei, "Als in het BIOS de voltages en de temps kloppen, hoef je je er geen zorgen over te maken."

Het probleem is dat ik nu alles op stock settings heb draaien, omdat ik vanwege dit probleem niet durf te experimenteren met het bord. Zo draait het geheugen nu op 1333 ipv 1600, en heb ik de cpu en geheugensnelheid handmatig ingesteld, om zoveel mogelijk uit te sluiten dat ik problemen heb door eventuele automatische tweaks van het systeem zelf.

Mijn vraag is...Wat moet ik hier nu mee aan? en...Zijn er meer mensen met een dergelijk probleem met hun Crosshair V Formula? Ik begin me ondertussen af te vragen of het mobo niet gewoon een defect heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Phaerion op 25-12-2012 21:10 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Test een ander geheugen setje? Dat het op de compatibility lijst (QVL) staat zegt nog niks over de overklokbaarheid. Of mogelijk schiet je PSU tekort ivm de instabiele voltages?

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:19:
Test een ander geheugen setje? Dat het op de compatibility lijst (QVL) staat zegt nog niks over de overklokbaarheid. Of mogelijk schiet je PSU tekort ivm de instabiele voltages?
Ik heb helaas geen ander geheugen setje bij de hand. Ik heb deze reepjes tegelijk met het mobo aangeschaft. De PSU zal ook het probleem niet zijn, want het is een Corsair 850 Gold.

Wat ik me ondertussen wél afvraag is, hoe het zit met die 4 en 8 pins power connectors. Ook daar lijken de meningen nogal over uiteen te lopen.

Dit is alles wat de handleiding er over zegt. Maar erg duidelijk over wanneer welke keuze gemaakt moet worden is het niet. Ik heb nu de 8 pins power connector er in zitten.
Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/ars.png

Op Tom's Hardware stond een topic waarin men zegt dat soms ook alle drie de power connectors moeten worden aangesloten. Dat heb ik wel geprobeerd, maar ook dat veranderde niets aan die vage sensor meldingen, en het geheugen gaat er ook niet van op dual channel draaien.

En ook hier wordt ik niet echt wijzer van. Voor zover ik het begrijp, leveren die power connectors samen alleen wat extra stroom (Ampère), wanneer dat nodig mocht zijn voor de PCI-E sloten..

[ Voor 11% gewijzigd door Phaerion op 25-12-2012 14:35 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Volgens mij heb ik iets gevonden.... de symptomen van zijn probleem komen wel héél erg overeen met de mijne. En... Toen ik de koeler van mijn cpu wilde halen, die nog op het oude bord zat, ging dat niet helemaal vlekkeloos. Hij zat behoorlijk vast aan de koeler. En hij pastte daarna ook niet meer zo soepel in het socket van het nieuwe mobo.

Sja....en om dat nu op te lossen moet ik eerst weer het hele mobo uit de kast halen, want ik kan via de achterkant van de backplate net niet bij de moertjes van de koeler. En ik was net zo blij dat ik het hele zaakje had opgebouwd. Gelukkig is het niet echt heel veel werk. Maar goed. Eerst maar even zin maken.

De problemen met de vage sensormeldingen zijn iig wel opgelopst, na een BIOS flash vanaf een bootable USB stick waar Freedos en BUpdater op staan.

edit
Hoop gedoe. Bord is retour. Mijn cpu is gelukkig wel 100% in orde, en draait als een zonnetje op mijn oude mobo.

[ Voor 14% gewijzigd door Phaerion op 14-01-2013 00:14 ]