HTPC & Download bak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Hallo allemaal, voor een vriend ga ik een HTPC bouwen voor onder de TV.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Deze zal gebruikt worden voor het bekijken van Full-HD films, downloaden, browsen(van facebook tot full HD youtube, af en toe een simpel spelletje spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is een budget van maximaal 500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk niet. Alleen de TV zal als monitor dienst doen, dus deze hoeft er niet bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op basis van andere HTPC topics het volgende systeem samen gesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 93,45€ 93,45
1Asus F2A85-M LE€ 64,29€ 64,29
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1MS-Tech MC-380€ 59,50€ 59,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,84

Ik heb gekozen voor een stevige quadcore van AMD in combinatie met 8GB geheugen . Deze heeft een leuke ingebouwde GPU, en heeft dus nog zat kracht over voor de toekomst. En er kan in de toekomst leuke grafische kaart bijgestoken worden mocht er toch serieus gegamed gaan worden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Het liefst geen budget merken als Asrock etc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik heb gekozen voor een scythe CPU koeler, deze is lekker stil zodat het spul in bedrijf weinig tot geen geluid maakt :)

Hebben jullie nog op en aanmerkingen aan deze configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:58

player-x

Disruptive by design

Ik zou twee dingen veranderen.

Behuizing
Zou een van deze HTPC behuizingen nemen, daar die plaats hebben voor 5 tot 6 HDDs, en ongeveer net zo groot zijn, maar ze zijn helaas ook duurder.

HDD
Als je eenmaal aan een HTPC begint, beginnen de meeste ook met het verzamelen van films en series, en kom je altijd HDD ruimte te kort.

Zou daarom het liefst een 4TB HDD, maar als dat boven je budget zit, iig een 3TB model, waarom?
  • Een 3TB model is zuiniger per GB.
  • Als je aan het verzamelen slaat kom je altijd SATA aansluitingen te kort.
  • Met software-raid, is het het beste als je een zo groot mogelijke eerste HDD hebt daar latere toegevoegde grote HDDs goedkoper zijn over tijd.
Software
Persoonlijk zou ik voor, ''XBMC voor Linux'' gaan daar je dan support hebt voor software raid 5 van Linux.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Heb hier het een en ander geschreven over een homeserver, maar veel van dat geld ook voor jouw:
player-x in "Thuisserver / -HTPC ?"

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
player-x schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:04:
Ik zou twee dingen veranderen.

Behuizing
Zou een van deze HTPC behuizingen nemen, daar die plaats hebben voor 5 tot 6 HDDs, en ongeveer net zo groot zijn, maar ze zijn helaas ook duurder.

HDD
Als je eenmaal aan een HTPC begint, beginnen de meeste ook met het verzamelen van films en series, en kom je altijd HDD ruimte te kort.

Zou daarom het liefst een 4TB HDD, maar als dat boven je budget zit, iig een 3TB model, waarom?
  • Een 3TB model is zuiniger per GB.
  • Als je aan het verzamelen slaat kom je altijd SATA aansluitingen te kort.
  • Met software-raid, is het het beste als je een zo groot mogelijke eerste HDD hebt daar latere toegevoegde grote HDDs goedkoper zijn over tijd.
Software
Persoonlijk zou ik voor, ''XBMC voor Linux'' gaan daar je dan support hebt voor software raid 5 van Linux.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.

[...]

Heb hier het een en ander geschreven over een homeserver, maar veel van dat geld ook voor jouw:
player-x in "Thuisserver / -HTPC ?"
Bedankt voor je input! Maar ik denk dat we bij een 2TB HDD en windows blijven om de volgende redenen:
- Vriend download nu op een (oud) laptopje met 160GB schijfruimte, dit is dus al een hele vooruitgang.
- Vriend is niet zo computer technisch, windows is hij bekend mee. (en XBMC draait ook onder windows)
- Windows ondersteunt spellen, Linux een stuk minder.
- RAID etc zal niet gebruikt worden, als het echt nodig is kan er later nog een grotere schijf bij gedaan worden.
-