Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:28
Deze zomer ben ik naar schotland geweest, jammergenoeg was er niet genoeg tijd om naar de highlands te gaan. Maar heb wel veel gezien. De testcase is misschien niet tipisch Schotland, maar alle foto's zijn daar gemaakt.
Fotograferen heb ik altijd interesant gevonden, vroeger met de Nikon F van mijn pa en tegenwoordig met mijn Lumix TZ30.

Ik ben zeer tevreden met de foto's, maar wil ook verder leren zodat de foto's de volgende keer nog beter zijn. En misschien vind ik het dan wel waard om een keer een spiegelreflex camera te kopen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:10

Lex2

Fotografieliefhebber

Ik vind het op zich een leuke set (vakantie)kiekjes, waarbij nummer 8 er voor mij echt uitspringt. Daarbij moet ik opmerken dat het voor mij als spiegelreflexeigenaar duidelijk is dat deze foto's zijn gemaakt met een gewone digitale camera. Het zal het dan ook absoluut waard zijn om (al dan niet op termijn) een spiegelreflexcamera te kopen.

Een paar dingen die mij opvallen. Ik hoop dat ik niet té kritisch ben:

#1: Die zonnestralen zijn mooi gevangen! Vind het jammer dat de plaat verder wat donker is...;
#2: Deze foto mist wat scherpte;
#3: Foto mist scherpte en contrast (hij oogt flets);
#4: Plaatjes waar een maan op staat ben ik altijd wel voor... Alleen zie ik veel ruis en mist ook deze scherpte;
#5: Ik vind het stuk kasteel (?) links op de foto persoonlijk storend...;
#6: Je creëert hier een leuk effect door bij de bomen omhoog te kijken, maar ook deze foto is niet scherp;
#7: Ziet er goed uit, beetje jammer dat de lucht wit is (zou dit zelf wegcroppen, denk ik);
#8: Gave plaat! Lekker scherp en goede kleuren! WOW!;
#9: Deze is echt té donker. Wat zie ik hier eigenlijk?

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
@Lex2

#3 Vind grappig dat je het zecht, ik had hier de kleuren al behoorlijk naar voren gehaald want het was nog veel fletser. Zal eens kijken of het zonder het te overdrijven te verbeteren is.
#4 Avond foto's, zelfs met statief en een compact camera is altijd lastig. Dat zou echt meer weggelegd zijn voor een spiegelreflex.
#5 Kan ik mee inkomen.
#7 Kan ik mee inkomen
#8 Dank je wel. Van een serie van 70 stuks was dit een van de weinige die echt goed scherp was. Daarnaast had de volgel niet echt zin om leuk op de foto te willen.
#9 Dit is een heel oude vuurtoren tegen het licht in gefotografeerd. Misschien was het aardiger om een stuk van de onderrand weg te knippen, om zo een echt "cut out" te krijgen.

Over het algemeen was het gebrek aan scherpte mij nog niet eens zo opgevallen, maar het kan ook zijn dat ik daar een beetje aan gewend ben. Ik heb dit met deze camera dan ook zelde beter gezien, op een enkel foto na dan.

De tweifel om een spielreflex aan te schaffen blijft, ik fotografeer eigenlijk te weinig en dan vind ik het toch wel erg duur. Maar wie weet komt er wel een keer een in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#1 Mooie vangst van het licht.
#2 Niet zo interessant voor mij
#3 Leuk haventje, staat wel wat scheef? Samen met #1 en #5 geeft deze mij wel het meeste het 'Schotlandgevoel'
#4 Niet helemaal scherp inderdaad
#5 Weinig op aan te merken
#6 Creatief, leuk gedaan
#7 Zou hier inderdaad landscape van maken, met alleen de zee aan de bovenkant
#8 staat er prima op, misschien wat te centraal, maar dat is smaak
#9 Veel te groot zwart vlak aan de onderkant. Zou hier denk ik weer landscape maken, komen de silhouetten ook beter tot hun recht. Heeft wel potentie.

Of je een spiegelreflexcamera wilt of niet is aan jezelf. Waar loop je nu tegen de beperkingen aan? M.i. is dat vaak met de belichting, in de nabewerking is daar al veel aan te doen. Maar zoals je al zegt ben je zelf zeer tevreden. Zoeken naar verbetering is altijd leuk, maar de vraag is wat jij het waard vindt. 2e hands of een instap spiegelreflex hoeft niet reuzeveel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:10

Lex2

Fotografieliefhebber

@kippy: Ok, duidelijk verhaal. Het kan natuurlijk zijn dat je er aan gewend bent. Tja, als je weinig fotografeert is het inderdaad een lastige overweging. Ik sluit me in dat geval ook bij jou en wsrdam aan. Het belangrijkste is dat jezelf tevreden bent.
#8 Dank je wel. Van een serie van 70 stuks was dit een van de weinige die echt goed scherp was. Daarnaast had de volgel niet echt zin om leuk op de foto te willen.
Haha, ik vind je opzet in ieder geval zeer geslaagd!
#9 Dit is een heel oude vuurtoren tegen het licht in gefotografeerd. Misschien was het aardiger om een stuk van de onderrand weg te knippen, om zo een echt "cut out" te krijgen.
Tegen het licht in fotograferen is ook lastig en het voorstel wat jij doet zal i.m.o. dan ook een goede optie zijn om in ieder geval een deel van het grote zwarte vlak weg te halen.

Keep up the good work in ieder geval!

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
@wsrdam

#3 Mijn eerste gevoel zou ook zijn dat het scheef staat. Maar dit heel lastig te zien met de bergen, hierdoor wordt het gevoel versterkt dat het scheef staat. Maar als je naar de hoogspannings masten in de achtergrond kijkt, staan ze echt recht.

Ik ben van een Nikon s3000 naar mijn huidige Panasonic gegaan, ik wilde eigenlijk graag een compact met veel instelmogelijkheden omdat dit meer draagbaar is. Maar een spiegelreflex blijf ik interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Schotland, altijd leuk :)

#1 stukjes overbelicht, maar dat hou je alleen nog tegen met een filter denk ik
#2 stonden ze echt stil ? Anders was het mooi geweest met een beetje beweging erin
#3 ik zou er een stuk afknippen, of in het bovenste deel, maar eerder in het onderste deel
#4 alleen de maan met die ene vogel erop zou wat rustiger overkomen
#5 misschien stukje lucht eraf
#6,7,8 nix aan doen, erg mooi zo ;)
#9 te donker, iemand hierboven geeft al als tip 'm in landscape te maken. Dat of crop er een stuk zwart af . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• kippy
@ChaserBoZ_

#2 Nee ze stonden zeker niet stil. Maar dit schot is gemaakt vanaf een schip, en vanaf een bewegend object een foto maken met een lange sluitertijd is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik vind 6, 8 en 9 de mooiste. Vooral 6 is heel netjes.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 08:22
Ik vindt persoonlijk #6 en #8 het beste. Qua scherpte kan je niet veel meer verwachten van een compact gezien dit niet handmatig in te stellen is.

Misschien is een Nex wat voor je? Die is/kan (ligt aan de lens) compact zijn en heeft de functies van een DSLR.
Pagina: 1