Op naar een beter bereik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 11:26
Sinds een paar maanden woon ik in een nieuwbouw huis waar ik in de hoek van mijn woonkamer met een dood punt zit, daarnaast is het bereik op mijn eerste verdieping ook niet goed. WiFi komt uit mijn Ziggo Ubee modem en daarnaast heb ik recent met een D-Link DIR-645 router getest.

Het Ziggo Ubee modem hangt in mijn meterkast, maar de D-Link heb ik bijvoorbeeld ook midden in mijn woonkamer getest. Het dode punt in mijn woonkamer is dan opgelost omdat er dan natuurlijk op 2 meter afstand een router staat, boven blijft het bereik echter slecht.

Tenslotte heb ik ook nog een poging gedaan het bereik te verbeteren met een WiFi repeater, de Linksys RE1000. Deze zorgt echter voor meer problemen i.p.v. dat het iets oplost. Misschien had ik me ook beter in moet lezen wat betreft repeaters want de ervaringen hiermee zijn achteraf gezien bij maar weinig mensen positief.

Iets bekabeld naar boven leggen is geen optie, door de 2 leidingen die naar boven gaan liggen al coax kabels en daar past onmogelijk nog een kabel bij. Helaas heeft het bouwbedrijf voor erg dunne leidingen gekozen.

Natuurlijk heb ik al het mogelijke al geprobeerd op gebied van kanalen etc. Ik ben daar vanuit mijn werk veel mee bezig dus je mag er bij deze vanuit gaan dat ik op dat vlak alles heb uitgesloten.

Ik ben na al mijn pogingen gaan twijfelen aan routers zonder externe antenne. Zowel de Ubee als de D-Link hebben geen externe antenne. Zijn routers zonder externe antenne wel zo goed of hebben routers met externe antenne in de praktijk een veel beter bereik?

Daarnaast wil ik jullie via deze weg om advies vragen. Ik denk dat ik een accesspoint of router nodig heb wat krachtiger is als de gemiddelde. Ik lees veel positiefs over de producten van Engenius maar lees bijvoorbeeld ook weer erg veel positiefs over TP-Link.

Wie kan mij adviseren? Graag heb ik ook onderbouwde adviezen, waarom zou ik voor het gene gaan wat jij me adviseert.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• lgeraeds
Niemand die hier iets durft te adviseren?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je probleem zit hier:
Iets bekabeld naar boven leggen is geen optie, door de 2 leidingen die naar boven gaan liggen al coax kabels en daar past onmogelijk nog een kabel bij. Helaas heeft het bouwbedrijf voor erg dunne leidingen gekozen.
Dat is de enige goede oplossing namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je echt geen kabel naar boven kunt krijgen kan je het doen met een powerline setje. Dan gaat het over het electriciteitsnetwerk. Daarmee kun je vervolgens boven een accespoint ophangen. De snelheid is wel afhankelijk van welk setje je koopt. Koop je een powerlineset van 200 Mbit dan haal je dat nooit een verdieping hoger. Wil je dus echt 200 Mbit hebben dan moet je bijvoorbeeld, ik noem maar wat, een 1000 Mbit set hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:43

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een andere mogelijkheid is nog om POF te gebruiken, plastic fiber. Ik heb twee van die setjes, werken perfect.

Het nadeel is alleen dat ze maar 100Mbit halen. Maar wel RETE stabiele verbinding over 100Mbit en meer dan voldoende om media te streamen of te gamen.

Die kabel is zó dun, dat moet nog wel bij die coaxen passen plus dat je dan ook nog eens geen electrisch signaal langs die coaxen verstuurd. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Als je toch voor wireless wilt blijven gaan kan ik je de Engenius ECB9500 aanraden, altijd al een uiterst goed bereik gehad met die toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
lgeraeds schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:42:
Dan laat je er toch mooi een gat naast boren ? Dan kan je in ieder geval al een (extra?) router kwijt op de 1e verdieping.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Er zijn ook setjes te koop, die de coax van de TV gebruiken als LAN transport middel. Dus i.p.v. powerline setjes (die toch al problemen geven als ze op verschillende groepen zijn aangesloten), kan je de coax gebruiken.

Maar wat ElCondor zegt: probeer glasvezel. OK, je moet twee kabels trekken, maar omdat ze zo dun zijn (minder van 1 mm), kan het makkelijk. Kijk maar op ebay, daar zijn ze best goedkoop.

OK, "slechts" 100 Mbps, maar voor de meeste DSL en zelfs kabel snelheden meer dan zat. En zelfs dan.... Is het ECHT ECHT een probleem, als je film in 3 minuten binnen is, i.p.v. 4 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:05:
Is het ECHT ECHT een probleem, als je film in 3 minuten binnen is, i.p.v. 4 minuten?
Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/32566580.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
Een gat er naast boren is geen optie i.v.m. vloerverwarming op werkelijk iedere centimeter vloer van het huis. Ik hoor links en rechts van me toch positieve ervaringen over powerline adapters, iedereen die ik er over spreek erkent wel dat de snelheid lang niet de bijvoorbeeld beloofde 200Mbps is, maar dat is voor de bovenverdieping echt geen probleem.

Ik ga denk ik eens een D-Link Homeplug DHP-W307AV setje proberen, ik denk dat dat mijn probleem misschien wel oplost. Is dat niet de oplossing ga ik eens een poging doen met een glasvezel kabel en 2 converters aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik heb slechte ervaring met die powerline dingen. Ik had een set gekocht van tp-link, die als vrij goed getest is. Op één of andere manier kon ik met de bijgeleverde utility die dingen niet goed configureren... (Dat ligt denk ik overigens aan mezelf, maar goed, wel jammer dat het niet makkelijk werkt en ik ben echt geen n00b).

Wel kan je door middel van het gelijktijdig aansluiten van die dingen en een 'knop' indrukken die dingen met elkaar laten babbelen en secure een key laten uitwisselen. Zo lukte het uiteindelijk toch eenvoudig om ze aan de praat te krijgen in m'n LAN. Iets mindere snelheid dan belooft, maar op zich redelijk stabiel.

Tot op een dag ik vage netwerk issues had. Nu bleek dat sommige van mijn client een compleet ander IP-adres hadden dan in mijn eigen segment. De oorzaak was snel gevonden, die powerline kastjes hadden om één of andere reden verbinding gemaakt met diezelfde kastjes maar dan van de buren, en pakte van daaruit DHCP op uit hun router.

Wel leuk hoor, internetten op de verbinding van je buurman, maar daarvoor had ik ze niet gekocht...

Hoe dan ook, wi-fi is best haalbaar, maar je moet inderdaad gewoon met externe antenne's werken bij de problematische uithoeken van je huis. Richtantenne's wel te verstaan, want die omni stralers die je er vaak bijkrijgt zijn goed in 360 graden rond, maar in jou geval wil je een bepaalde uithoek beter 'bestralen'.

Een antenne is naast de versterker in de access point een belangrijke als het gaat om versterking van het signaal. Koop je dus achteraf een antenne kijk dan ook eens naar de dBi's, een indicatie voor de signaalversterking van een antenne. Hoe hoger, hoe beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ElCondor schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:21:
Een andere mogelijkheid is nog om POF te gebruiken, plastic fiber. Ik heb twee van die setjes, werken perfect.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:01
Ik heb een setje van Technicolor gevonden: http://www.technicolorbro...r.com/getfile.php?id=4221

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ahja ik was vergeten dat zij dat maken ja. Da's namelijk best een goede oplossing voor veel van dit soort situaties: glasvezelkabels zijn heerlijk dun te krijgen maar de connectoren kun je er niet bepaald zomaar even zelf opzetten en die zijn dan weer best bulky. Dat Technicolor (Thomson ook wel bekend als) systeem werkt afaik zonder connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351546

Ik heb een tijd voor ziggo gewerkt een powerline adapter is een oplossing maar niet de beste.
vaak krijg je toch storing binnen je netwerk en tevens valt het netwerk vaak uit.
Dus dat zal ik zeker niet aanraden.

Heb je hebt dus een wifi modem heb je ook al een keer naar ziggo gebeld om te vragen of ze de wifi gedeelte willen uitschakelen zodat jou wifi modem als (modem) gaan werken?
En als je daar achter een router zet met een repeater kan het zijn dat het wel beter gaat werken.

Uit ervaring blijkt dat het toch stoort als je een wifi modem met een router koppelt.
Maar het beste is altijd nog gewoon een vaste kabel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:25

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb ook een nieuwbouw woning en had ook last van een slecht wifi bereik. Ik heb nu voor beneden en 1e verdieping een pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND aangeschaft, die heeft voldoende bereik voor die 2 verdiepingen.

Met het standaard UPC modem (Cisco 3825) en de Horizon box van UPC kwam ik niet verder qua bereik dan de begane grond en een heel klein stukje van de 1e verdieping. Met de TP-Link is dat nu dus opgelost. Voor de zolder heb ik een ongebruikt stopcontact weggehaald en die leiding gebruikt voor een coax & UTP kabel zodat de extra kamer daar ook TV & internet heeft.
Wellicht is die oplossing ook iets voor jou, moet je natuurlijk wel een ongebruikt stopcontact hebben.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
D-Link Homeplug DHP-W307AV is binnen en vandaag geinstalleerd, tot nu toe werkt het perfect! Bekabeld 0,0% snelheidsverlies. Op WiFi gebied wel, maar voor het gene waar ik het voor gebruik geen enkel probleem, ik trek alsnog 30Mbit van de 60Mbit. Bekabeld komt er de volledige 60Mbit doorheen.

Mijn probleem is vooralsnog opgelost, het is natuurlijk even kijken hoe stabiel het blijft draaien maar tot nu toe gaat het goed.
Pagina: 1