Je Intel SSDs zijn meetbaar sneller, maar het kan inderdaad prima zijn dat je subjectieve snelheid vrijwel gelijk is. Dit komt omdat vrijwel alle SSDs gebaseerd op NAND flash dezelfde enkelkanaalsprestaties delen van ongeveer 20MB/s aan 4K random reads met een queue depth van 1. Dit type performance, ook wel 'blocking random reads' genoemd, komt bovenmatig veel voor op desktopsystemen. Het kenmerkt zich door programma's die helemaal niet meer reageren tijdens I/O totdat ze voorzien zijn van data. Gedurende de tijd dat het programma wacht op data van de SSD of HDD, staan ze geheel stil en zelfs de interface reageert niet meer op user input. Dit type I/O komt bovenmatig veel voor bij desktopsystemen en gebruikersapplicaties, en wijkt sterk af van het soort I/O dat men op een server terugvindt, waarbij een master process vele clients bedient en I/O van de ene thread niet de ander thread hoeft te beïnvloeden.
Kortom, het klopt inderdaad dat performanceverschillen tussen SSDs worden ondergesneeuwd doordat het belangrijkste performance-eigenschap vrijwel gelijk is tussen alle moderne SSDs.
Máár, het klopt denk ik ook wel, dat er veel kwalitatief mindere controllers op de markt zijn, waaronder Phison, die qua gebruikservaring redelijk overeenkomen met andere SSDs, maar in technisch opzicht wel degelijk minderwaardig zijn aan andere moderne SSDs. Dit in opzichten van prestaties maar belangrijker nog: betrouwbaarheid.
Dat lijkt me niet de oorzaak van de extreme traagheid. Er is echt iets anders aan de hand...
Bedenk dat 'mindere' controllers gemakkelijker degraderen in prestaties dan moderne controllers. De hardware is hierbij waarschijnlijk niet de echte oorzaak, maar wel de firmware waar het allemaal om draait. De firmware doet alle 'trucjes' die een SSD zijn snelheid geeft. Als dit niet werkt, valt een NAND SSD terug op de hardwarematige beperkingen; waarbij het schrijven van een 4K-opdracht enorm veel tijd kost, waarbij het lezen van 512K, het wissen van 512K en het schrijven van 512K nodig is. Als een controller veel moet terugvallen op deze beperking van NAND, zal het zeker traag aan kunnen voelen.
Mja, waarom niet? Ik zei volgens mij moderne SSD. Het punt zit hem erin dat de inherente traagheid van NAND en beperkingen bij het overschrijven van bestaande data veelal wordt verborgen door trucjes door de firmware van de SSD controller. Als dat niet werkt zoals de bedoeling is, ga je de traagheid van NAND merken.
En niet onderbouwde off-topic aannames ('waarschijnlijk ook minder betrouwbaar') is m.i. moderator-onwaardig

Allereerst: ik reageer op dit forum als lid, niet als moderator. Dat ik als actief lid ook ben gevraagd dit forum te modereren, doet niets af aan mijn hoedanigheid als lid om te mogen reageren op onderwerpen die ik interessant vind. Het betekent ook zeker niet dat ik altijd gelijk heb. Beschouw mij ajb niet als 'god' op dit forum, hooguit als iemand met ervaring met een bepaald vakgebied.
Maar er zit wel degelijk een onderbouwing in het 'minder betrouwbaar' verhaal. Het problematische is dat maar weinig SSDs zijn die een inherent veilige opbouw hebben. De Intel 320 is eigenlijk de enige betrouwbare consumenten SSD. De Crucial M4 laat bijvoorbeeld ook userdata over de DRAM-chip lopen. Het enige goede aan die Crucial M4 is dat het een 16-way interleaved controller is (16-voudige RAID0 zeg maar) en dat de firmware van deze controller redelijk stabiel is gebleken. Kortom, een simpel ontwerp wat werkt. Maar de technische bescherming valt tegen.
De Phison controller in de Crucial V4 (dus niet M4) is een absolute budgetcontroller die voornamelijk in USB-sticks gebruikt wordt, geconcentreerd op sequential I/O ipv random access.
Een SATA300 SSD is nog altijd stukken sneller dan een HDD; dus dat verklaart het probleem van de TS echt niet ...
Een SATA/300 of zelfs SATA/600 SSD kan prima langzamer zijn dan een hardeschijf. Een goed voorbeeld hiervan zijn de JMicron JMF-602 SSDs zoals de OCZ Core die heel hoge write latencies hadden, en daardoor grote performanceproblemen konden veroorzaken met blauwe schermen tot gevolg. Maar ook modernere SSDs kunnen hogere latencies krijgen dan mechanische hardeschijven. Het probleem is dat SSDs veel firmware intelligentie nodig hebben om snel te werken, terwijl HDDs en de nieuwe generatie SSDs op basis van PCM-geheugen dit nadeel niet hebben. Deze laatste groep kan met een simpel ontwerp een hoge snelheid behalen, terwijl NAND SSDs trucjes moeten inzetten om goede prestaties te leveren.
EDIT: Maar heb je wel de juiste chipset drivers geinstalleerd; het klinkt nu alsof Windows primitieve PIO modus gebruikt voor je SSD ?
Kijk nog eens naar zijn benchmarkscores; PIO is beperkt tot 16.66MB/s en dat kan dus nooit de oorzaak zijn.