Help? SSD werkt mega traag, trager dan gewone HDD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493936

Topicstarter
Hallo, ik heb laatst een SSD (Crucial V4 128gb) Op sata port 6 (Asus P6T) aangesloten, windows 8 en ook 7 getest, maar hoe dan ook draait mijn ssd ontzettend traag, vaak loopt windows compleet vast als er data geschreven word. Bij taakbeheer, prestaties draait de SSD constant 100% en zijn zn schrijfsnelheden tussen 0-15 mbs en leessnelheden 0-20 mbs.

Ik ben nieuw op het forum, excuses als ik het op de verkeerde locatie post. Alvast bedankt! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/43/asssdbenchv4ct128v4ssd2.png/
http://imageshack.us/phot...ssdbenchv4ct128v4ssd2.png
Dit is een benchmark ervan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 493936 op 24-12-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45
Waarschijnlijk staat in BIOS je SATA configuratie modus op IDE.
Een SSD werkt het best op AHCI mode

IDE mode gaat wel ,het kost je alleen behoorlijk wat van het kunnen van de SDD ,lees snelheid.

[edit]
Als je de SATA configuratie modus op AHCI zet ,zal je wel Windows etc helemaal opnieuw moeten installeren :Y
Hetzelfde voor de programma's die op je "gewone" harde schijven staan

[ Voor 32% gewijzigd door dierkx36 op 24-12-2012 19:10 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 20:33
Poort 6, zet hem op poort 1, ook al is dit sata 300, dan zal hij sneller zijn. Vaak is de extra sata 3 kontroller van slechte kwaliteit.
En je kontroller moet op ahci staan.

Heb je schoon geinstalleerd? Kan zijn dat je partitie niet uitgelijnd is, indien je van een oude hd afkomt(backup), dus een schone install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb schoon geïnstalleerd, en hij heeft altijd op AHCI gestaan (zoals de benchmark ook aangaf). Op de andere poorten heeft hij ook niet sneller gepresteerd en had ik ook hetzelfde probleem dat hij al bij 1,5mbs writespeed op 100% zat volgens de windows 8 hardeschijf prestaties (in taakbeheer). Mijn 2 ander 1TB hardeschijven draaien schrijf en leessnelheden veel sneller gewoon op 0-25% gebruik.

En ik heb niks kunnen vinden van een driver update voor een SSD als deze.
Ik heb ook mn bios sata AHCI controllers geüpdate maar dat deed ook niks

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 493936 op 24-12-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 20:33
Andere sata kabel al geprobeerd?

En niet op je marvell poorten aansluiten.
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=166680

SSD firmware updaten.
En misschien je moederbord ook firmware updaten, wel eigen risico.

[ Voor 93% gewijzigd door jan99999 op 24-12-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij zit op een intel poort, en de ssd heeft nog 92,4gb over. Ik zei dat het een clean install was?
andere sata kabel, zelfde resultaat

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 493936 op 24-12-2012 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:30
Dan als doa aanbieden. Misschien is er een memorylane stuk.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 14:46
Check bijvoorbeeld dit. Waardes van je disk wijken niet echt veel af op de writes na.

Bij taakbeheer en dan prestaties kom ik mijn HD niet tegen. Kan je wat preciezer zijn waar je kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Die waardes die je hebt opgegeven zijn niet eens het meest zorgelijke (zien er eigenlijk 'gewoontjes' uit vind ik). Zorgelijker vind ik het dat je aangeeft dat je SSD continu 100% schrijfacties aan het uitvoeren is.

Ik vraag mij dan ook af ==> deed je SSD dit ook al bij een cleaninstall van Windows?

Mijn vermoeden is dat je een stuk software geinstalleerd hebt staan dat continu schrijfacties aan het uitvoeren is.

Je hebt niet zitten rotzooien met de pagefile o.i.d.?

Probeer eens een cleainstall van alleen Windows en de drivers van je mobo/ hardware (doe vooraf eventueel een reset/ format via een Linux USB distro). Ben benieuwd of je dan nog steeds full writes hebt. Zo neen, dan is het wellicht een stuk software. Installeer in dat geval beetje bij beetje de gewenste software en kijk wanneer hij begint met 100% write acties.

Succes!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Johny_B schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:12:

Bij taakbeheer en dan prestaties kom ik mijn HD niet tegen. Kan je wat preciezer zijn waar je kijkt?
Onder Windows 8 zie je hier o.a. de prestaties van de HDD/ SSD. Is een Win8 feature 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 14:46
Panzer_V schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:24:
[...]

Onder Windows 8 zie je hier o.a. de prestaties van de HDD/ SSD. Is een Win8 feature 8)
My bad, ik zat ff op een Windows 7 manier te denken. [broncontrole>schijf en dan die grafiekjes]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik heb al 4x een compleet schone installatie geprobeerd op deze ssd, nieuwe verse drivers, verse windows, alles geformateerd van tevoren. is het mogelijk dat deze ssd gewoon niet compatible is met dit moederbord? I guess dat ik het maar zo moet laten en dat ik gewoon pech heb :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 493936 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:59:
Maar ik heb al 4x een compleet schone installatie geprobeerd op deze ssd, nieuwe verse drivers, verse windows, alles geformateerd van tevoren. is het mogelijk dat deze ssd gewoon niet compatible is met dit moederbord? I guess dat ik het maar zo moet laten en dat ik gewoon pech heb :').
Sluit hem eens aan middels USB om te testen. Natuurlijk haal je sequenteel met USB2 maximaal 30 mb/s en met USB3 alleen de maximale snelheid als je CPU dat aan kan, maar de andere waardes zouden beter moeten zijn.

Dit is de officiele manier om Windows 7 vanaf USB te laten booten.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 25-12-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Als je hem maar niet op de oranje poorten hebt aangesloten, zie foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/Global/products/QtpKQuERkuYw6trc/tRK19im141EupFwl_500.jpg

Het 'probleem' is dat je geen échte SSD hebt gekocht, zoals de Crucial M4, maar eentje met een 'prulcontrollertje' de Phison. Je hebt namelijk een Crucial V4 en niet de 'echte' M4. Dat betekent beperkt tot SATA/300, maar belangrijker nog dat je een minder snelle en waarschijnlijk ook minder betrouwbare SSD hebt.

Die paar euro die je hebt uitgespaard, komt je nu duur op je brood te liggen. Jammer dus! Als het een nieuwe SSD is, kun je de webshop vragen of je hem mag inleveren tegen een betere SSD (Crucial M4 of Samsung 830) tegen bijbetaling.

Wil je toch het maximale uit je huidige SSD halen; doe dan een secure erase en installeer Windows één keer en blijf er daarna vanaf. Zo weinig mogelijk schrijven naar de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah okay. Ja dat zal dan wel zo zijn I guess :p, heel erg bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Uh... ik heb twee computers met Phison-based SSDs en die voelen geen spat trager in gewoon gebruik dan mn intel-ssd powered beestjes. Dat lijkt me niet de oorzaak van de extreme traagheid. Er is echt iets anders aan de hand...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

@CiPHER: Dat het een budget controller is, maakt het niet minder een SSD ! En niet onderbouwde off-topic aannames ('waarschijnlijk ook minder betrouwbaar') is m.i. moderator-onwaardig :|

Een SATA300 SSD is nog altijd stukken sneller dan een HDD; dus dat verklaart het probleem van de TS echt niet ... Opnieuw beginnen met een wipe & clean install is inderdaad wel een goed advies.

EDIT: Maar heb je wel de juiste chipset drivers geinstalleerd; het klinkt nu alsof Windows primitieve PIO modus gebruikt voor je SSD ?

[ Voor 29% gewijzigd door SKiLLa op 25-12-2012 16:54 . Reden: typo + edit ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Onder FPIO-4 zonder UDMA zou een SSD zelfs sneller zijn dan een harddisk. Van IDE naar AHCI is slechts een marginale performancewinst. De grootste beperking is het bewegen van de koppen, en die beperking wordt door de SSD volledig weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:20:
Uh... ik heb twee computers met Phison-based SSDs en die voelen geen spat trager in gewoon gebruik dan mn intel-ssd powered beestjes.
Je Intel SSDs zijn meetbaar sneller, maar het kan inderdaad prima zijn dat je subjectieve snelheid vrijwel gelijk is. Dit komt omdat vrijwel alle SSDs gebaseerd op NAND flash dezelfde enkelkanaalsprestaties delen van ongeveer 20MB/s aan 4K random reads met een queue depth van 1. Dit type performance, ook wel 'blocking random reads' genoemd, komt bovenmatig veel voor op desktopsystemen. Het kenmerkt zich door programma's die helemaal niet meer reageren tijdens I/O totdat ze voorzien zijn van data. Gedurende de tijd dat het programma wacht op data van de SSD of HDD, staan ze geheel stil en zelfs de interface reageert niet meer op user input. Dit type I/O komt bovenmatig veel voor bij desktopsystemen en gebruikersapplicaties, en wijkt sterk af van het soort I/O dat men op een server terugvindt, waarbij een master process vele clients bedient en I/O van de ene thread niet de ander thread hoeft te beïnvloeden.

Kortom, het klopt inderdaad dat performanceverschillen tussen SSDs worden ondergesneeuwd doordat het belangrijkste performance-eigenschap vrijwel gelijk is tussen alle moderne SSDs.

Máár, het klopt denk ik ook wel, dat er veel kwalitatief mindere controllers op de markt zijn, waaronder Phison, die qua gebruikservaring redelijk overeenkomen met andere SSDs, maar in technisch opzicht wel degelijk minderwaardig zijn aan andere moderne SSDs. Dit in opzichten van prestaties maar belangrijker nog: betrouwbaarheid.
Dat lijkt me niet de oorzaak van de extreme traagheid. Er is echt iets anders aan de hand...
Bedenk dat 'mindere' controllers gemakkelijker degraderen in prestaties dan moderne controllers. De hardware is hierbij waarschijnlijk niet de echte oorzaak, maar wel de firmware waar het allemaal om draait. De firmware doet alle 'trucjes' die een SSD zijn snelheid geeft. Als dit niet werkt, valt een NAND SSD terug op de hardwarematige beperkingen; waarbij het schrijven van een 4K-opdracht enorm veel tijd kost, waarbij het lezen van 512K, het wissen van 512K en het schrijven van 512K nodig is. Als een controller veel moet terugvallen op deze beperking van NAND, zal het zeker traag aan kunnen voelen.
SKiLLa schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:42:
@CiPHER: Dat het een budget controller is, maakt het niet minder een SSD !
Mja, waarom niet? Ik zei volgens mij moderne SSD. Het punt zit hem erin dat de inherente traagheid van NAND en beperkingen bij het overschrijven van bestaande data veelal wordt verborgen door trucjes door de firmware van de SSD controller. Als dat niet werkt zoals de bedoeling is, ga je de traagheid van NAND merken.
En niet onderbouwde off-topic aannames ('waarschijnlijk ook minder betrouwbaar') is m.i. moderator-onwaardig :|
Allereerst: ik reageer op dit forum als lid, niet als moderator. Dat ik als actief lid ook ben gevraagd dit forum te modereren, doet niets af aan mijn hoedanigheid als lid om te mogen reageren op onderwerpen die ik interessant vind. Het betekent ook zeker niet dat ik altijd gelijk heb. Beschouw mij ajb niet als 'god' op dit forum, hooguit als iemand met ervaring met een bepaald vakgebied.

Maar er zit wel degelijk een onderbouwing in het 'minder betrouwbaar' verhaal. Het problematische is dat maar weinig SSDs zijn die een inherent veilige opbouw hebben. De Intel 320 is eigenlijk de enige betrouwbare consumenten SSD. De Crucial M4 laat bijvoorbeeld ook userdata over de DRAM-chip lopen. Het enige goede aan die Crucial M4 is dat het een 16-way interleaved controller is (16-voudige RAID0 zeg maar) en dat de firmware van deze controller redelijk stabiel is gebleken. Kortom, een simpel ontwerp wat werkt. Maar de technische bescherming valt tegen.

De Phison controller in de Crucial V4 (dus niet M4) is een absolute budgetcontroller die voornamelijk in USB-sticks gebruikt wordt, geconcentreerd op sequential I/O ipv random access.
Een SATA300 SSD is nog altijd stukken sneller dan een HDD; dus dat verklaart het probleem van de TS echt niet ...
Een SATA/300 of zelfs SATA/600 SSD kan prima langzamer zijn dan een hardeschijf. Een goed voorbeeld hiervan zijn de JMicron JMF-602 SSDs zoals de OCZ Core die heel hoge write latencies hadden, en daardoor grote performanceproblemen konden veroorzaken met blauwe schermen tot gevolg. Maar ook modernere SSDs kunnen hogere latencies krijgen dan mechanische hardeschijven. Het probleem is dat SSDs veel firmware intelligentie nodig hebben om snel te werken, terwijl HDDs en de nieuwe generatie SSDs op basis van PCM-geheugen dit nadeel niet hebben. Deze laatste groep kan met een simpel ontwerp een hoge snelheid behalen, terwijl NAND SSDs trucjes moeten inzetten om goede prestaties te leveren.
EDIT: Maar heb je wel de juiste chipset drivers geinstalleerd; het klinkt nu alsof Windows primitieve PIO modus gebruikt voor je SSD ?
Kijk nog eens naar zijn benchmarkscores; PIO is beperkt tot 16.66MB/s en dat kan dus nooit de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Pio mode kan de zaak aanzienlijk vertragen en, geeft idd vaak een 100% cpu belasting. Zo erg, dat het bijne onwerkbaar word. Vaak duid dat op compabilty/driver issue's tussen verschillende opslag devices.

Iow: controlleer in windows of alles idd via dma werkt, zo zou het nml. moeten werken. Staat er iets in PIO mode, duid dat zeer waarschijnlijk op een probleem.

De V4 is idd geen hoogvlieger, maar wat je nu meemaakt is niet normaal.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Wat voor zin heeft het om te blijven volhouden dat het aan de Phison-controller ligt, terwijl ik met behoorlijk zwaar desktopgebruik op twee verschillende computers met een Phison-based SSD nog nooit iets van zulke erge traagheid heb gemerkt? Heb ik dan twee magische 'snelle' exemplaren? Er is duidelijk iets anders aan de hand, en ik ben juist geïnteresseerd waar dat aan kan liggen. Het is niet PIO mode, het is niet non-alignment, het is niet journaling, wat kan het dan zijn?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
ik heb de topicstarter nog steeds niet zien schrijven dat hij de firmware van zijn schijf heeft geupdatet, alleen dat hij laatste drivers heeft geinstalleerd (waarmee hij waarschijnlijk chipset drivers bedoelt). Iedere speculatie lijkt mij zinloos tot we een bevestiging hebben dat hij inderdaad de laatste firmware heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:08:
Wat voor zin heeft het om te blijven volhouden dat het aan de Phison-controller ligt, terwijl ik met behoorlijk zwaar desktopgebruik op twee verschillende computers met een Phison-based SSD nog nooit iets van zulke erge traagheid heb gemerkt?
Moderne SSDs zijn complexe dingen. Hun prestaties zijn niet gelijk maar afhankelijk van de staat waarin de firmware en mapping tables zich bevinden. Dit is heel anders dan een hardeschijf die in principe altijd hetzelfde prestatieniveau heeft en alleen door mechanische verschillen licht kan afwijken.

Slechtere controllers, zoals de Phison, staan er om bekend dat ze sneller tegen problemen kunnen aanlopen die leidt tot lagere prestaties. Phison valt te vergelijken met wat Indilinx vroeger was: de sequential I/O prestaties zijn nog best oke, maar random I/O prestaties vallen erg tegen. Ook kan de firmware kennelijk niet voorkomen dat de SSD zonder vrije erase blocks komt te zitten, en dan kun je trage performance krijgen.

Op het forum van Crucial loopt hier ook een thread over, linkje:
http://forum.crucial.com/...al-V4-freezes/td-p/105744
Er is duidelijk iets anders aan de hand, en ik ben juist geïnteresseerd waar dat aan kan liggen.
Het is niet makkelijk om met zekerheid met zo weinig informatie te kunnen zeggen wat het probleem is. Misschien heeft hij wel een virus wat enorm veel met de SSD doet en dat de traagheid veroorzaakt. Maar dat de traagheid door zijn (budget) SSD komt, lijkt mij vooralsnog de meest logische verklaring. Dat jij daar geen last van hebt, doet daar niets aan af. Jouw gebruik komt hoogstwaarschijnlijk niet overeen met zijn gebruik.

Een goede test kan zijn om tijdelijk op een HDD te installeren of een andere SSD mits voorhanden. Als alles opeens dan wel snel werkt, lijkt het inderdaad aan de SSD te liggen. Vandaar dat ik aanraad een tientje bij te leggen en de shop om een andere SSD te vragen, want het prijsverschil tussen een budget SSD en een veel betere SSD is niet erg groot:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Ik neem aan dat de firmware gewoon standaard Phison engineerd is en dat Crucial niks extra's heeft gedaan ermee. Dan kun je heel rustig zeggen dat gewoon de Phison controller inderdaad niet als betrouwbaar bestempeld kan worden.

De Phison ps3105 wordt niet in veel SSD's gebruikt. Kingston heeft een mSATA drive (mv100) en patriot heeft de Torqx serie.

De Patriot Torqx, heeft bijvoorbeeld bij Newegg zeer slechte beoordeling, dat bijna genoeg zegt.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820220389
De Torqx 2 serie (zelfde controller, nieuwe firmware & nand) is niet zo'n grote feedback over, maar duidelijk is dat er genoeg negatieve berichten tussen zitten

Over de problemen met de Torqx serie is ook weinig informatie te vinden op de fora van Patriot memory, behalve dat ze falen en slecht presteren.
Dus wat er mis is met de Phison controller & firmware zal een raadsel blijven lijkt mij, puur gezien de lage interesse in deze type SSD's.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 26-12-2012 10:57 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Oke, er is geen nieuwe firmware zie ik. Wel heb ik misschien een oplossing voor je:

http://forum.crucial.com/...668/highlight/true#M32290

Denk dat hij deze driver bedoeld:
http://downloadcenter.int...l_Desc.aspx?DwnldID=20110

Operating Systems:
OS Independent

Voor win 7 en 8 als ik dit lees ;)

ps: Wel op de intel chipset poort aansluiten. Zowiezo meestal de beste keus, voor alles.

[ Voor 39% gewijzigd door Madrox op 27-12-2012 02:33 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1