Toon posts:

Fotografie/workstation systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

De laatste bbg voor fotografen is alweer in maart geweest dus vandaar dat ik deze topic heb aangemaakt.

Het systeem zal vooral gebruikt worden met Lightroom en algemene programma's zoals MS Office. Geen games en videobewerking. Qua prijs zou ik rond de 750 euro willen uitgeven, iets meer of minder mag ook.

Ik ben reeds in het bezit van een Eizo Flexscan en Spyder 3 Pro calibratie kit.

Van de BBG in maart begrijp ik dat processor en RAM geheugen belangrijk zijn. Welke processor dan voldoende is vind erg ik moeilijk, en RAM geheugen denk ik zoals de BBG (4x4GB DDR3 SDRAM). Ik heb niet veel ervaring gehad met SSD's en hoor verschillende geluiden over de betrouwbaarheid. Ik wil het graag proberen, maar niet als het snel stuk gaat of problemen oplevert. Ik koop niet vaak een pc, dus betrouwbaarheid en stabiliteit op lange termijn is voor mij het belangrijkst. Natuurlijk moet er een memorycard reader in zitten die alles kan lezen, die van de BBG leek me prima (Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader). Gaming ga ik niet doen dus lijkt me een aparte videokaart overbodig (of toch?).

Ik heb geen voorkeur qua merk, behalve voor harde schijven. Ik heb in het verleden slechte ervaringen gehad met WD en Seagate, maar dat is lang geleden en ik weet niet hoe hun reputatie nu is. Ik ben tevreden met Samsung en Hitachi HDD's.

Verder zou ik een back-up systeem willen hebben die op het netwerk aangesloten kan worden. Ik heb een Pogoplug geprobeerd maar dit werkt te traag. Het liefst eentje die via internet ook goed werkt, ik wil de foto's zowel op mijn werk als thuis kunnen bereiken. In de BBG wordt een Synology voorgesteld (Synology Disk Station DS212J), dat lijkt mij een prima apparaat ervoor.

Stilte zou heel fijn zijn, en wat nog belangrijker is, is dat het systeem weinig stof aantrekt, omdat ik in een stoffige omgeving werk.Misschien waterkoeling ipv fans? Ik weet niet welke andere oplossingen er bestaan voor het weren van stof.

Ook zal ik niet heel veel HDD's installeren, dus de behuizing zou ik graag compact willen hebben.

Ik hoop dat dit voldoende is voor de startpost, anders hoor ik het graag.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 22:26
- CPU met HT: 4 cores/8 threads
- Grote HDD voor foto's
- 16 GB geheugen, 2x8GB, zodat er later nog uitbreiding mogelijk is
- Betrouwbare 128 GB SSD
- Interne kaartlezer met meegeleverde 3.5">5.25" adapter
- Stille/compacte behuizing met stoffilter

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 203,10€ 203,10
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI€ 24,95€ 24,95
1Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB€ 191,-€ 191,-
1Fractal Design Define Mini€ 82,-€ 82,-
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 67,99€ 67,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,50€ 89,50
1Sharkoon Media Reader III€ 8,97€ 8,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,40

[ Voor 4% gewijzigd door PCBaas op 24-12-2012 17:46 ]

5700X | RX 6600

Verwijderd

Topicstarter
Hallo PCBaas,

Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat er behuizingen waren met stoffilter, toppie!

Ik vraag me alleen af waarom die voeding, die in de bbg is goedkoper en is 500W (Corsair Builder CX500 V2, Euro 44,40 ). Wat maakt de Seasonic beter?

Heb je zelf positieve ervaringen met SSD'S? Is Lightroom (of andere programma's) bijvoorbeeld echt veel sneller met SSD in vergelijking tot HDD? Ik heb wel eens met een computer met SSD gewerkt, maar ik kan dan moeilijk bepalen of de snelheid dan toe te bedelen is aan de SSD of een andere component zoals CPU of RAM.

Nogmaals vriendelijk dank!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, en hoe belangrijk is een aparte koeler zoals een Scythe Mugen?

• PCBaas
Die Seasonic is wat duurder, maar is wel robuuster/betrouwbaarder/efficienter dan de Corsair CX500, welke een budget voeding is. Persoonlijk vind ik dit de meerprijs waard.

Uitgebreide reviews van beide voedingen (van Corsair de CX430 V2 variant):
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=313
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=239

Diezelfde SSD heb ik pas geleden ook in een PC voor op de zaak geschroefd en bij de installatie merkte ik wel dat alles heel vlotjes liep. Programma's zoals PS starten zeker veel sneller op, maar of de SSD ook een invloed heeft op bewerkingen van foto's die op de HDD staan zou ik helaas niet weten.

Naar wat ik heb gelezen is de meegeleverde intel koeler al stil genoeg en aangezien er niet overgeklokt kan worden bij deze processor denk ik ook niet dat een aparte koeler noodzakelijk is. Indien hij toch te veel geluid maakt kan deze alsnog later vervangen worden.

5700X | RX 6600

Verwijderd

Topicstarter
Hallo PCBaas,

Bedankt voor je reply! Weet je een goed alternatief voor de behuizing? Deze is nergens op voorraad. Ik kan nergens zien welke behuizing een stoffilter heeft...

Wederom bedankt!

Gr,

Hong

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
De BitFenix Prodigy is ook best een leuk kastje om een systeem in te bouwen, kan je zeker eens bekijken. Verder kan je overwegen om i.p.v. één 4TB HDD, twee 2TB/3TB HDD's te nemen. Zo kan je de data wat spreiden over de disks en bouw je iets meer zekerheid in. Wat back-ups natuurlijk niet overbodig maakt! ;-)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• PCBaas
Qua compacte uATX kasten (http://tweakers.net/categ...mxnoGQNtyQRYpmRgZAHm1tbUA) is er niet veel keuzevrijheid. Onderstaand de compacte kasten die ik vond met stoffilter (zie site fabrikant), nadeel is dan wel dat deze niet aan de binnenkant bedekt zijn met geluidsdempend materiaal (zelf erin modden? :*)).
pricewatch: Lian Li PC-A04 (Zwart)
pricewatch: Silverstone Precision PS07

[ Voor 37% gewijzigd door PCBaas op 05-01-2013 22:04 ]

5700X | RX 6600

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 12:52
De pricewatch: Fractal Design Define Mini Die je al in je lijst hebt staan heeft ook stoffilters. ;)

En als je wat wil besparen kun die Xeon E3-1230v2 ook vervangen door een pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed.
ca. 5% langzamer als de Xeon, maar is wat goedkoper en heeft ook al een interne gpu, waardoor je geen aparte grafische kaart meer nodig hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door wappiewappie op 05-01-2013 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Wat fijn dat er zulke mensen als jullie bestaan zeg.

@Wappiewappie: verbruikt de interne gpu ook "vermogen" van de cpu? M.a.w., als zowel de cpu als gpu belast worden, werkt het geheel dan trager dan wanneer ik een aparte cpu en gpu heb zoals PCBaas voorstelt?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de IGP zal een deel van het werkgeheugen opeisen, maar gezien je 16Gb hebt en deze maximaal 1.7 (volgens mij, correct me if I'm wrong) zal opnemen, zal de computer er niet trager door worden.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• PCBaas
Ik heb het nog even nagezocht en blijkbaar heeft Hyper Threading nagenoeg geen effect bij PS Lightroom (http://forums.dpreview.com/forums/post/42496571). In dat geval zou je ook de i5 3470 kunnen nemen ipv de 3570, aangezien je het verschil in prestaties tussen deze twee ook nauwelijks zult gaan merken in de praktijk. Dit terwijl dit wel ~20-30 euro scheelt qua prijs.

Als aanvulling op bovenstaand verhaal weet ik dat een discrete GPU ook gebruik maakt van je geheugen, dus in dat opzicht is er geen verschil met een IGP. :)

[ Voor 17% gewijzigd door PCBaas op 06-01-2013 23:34 ]

5700X | RX 6600

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt mannen! Het wordt dan de i5. Heb de silverstone kast besteld ipv de fractal designs. Veel dank voor jullie vriendelijke en deskundige advies!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ehmm, HT of iig arbeid met meer dan drie threads (cpu cores) is idd een probleempje bij Adobe:

http://feedback.photoshop...ssues_are_resolved?page=1

Er word echter aan gewerkt en de problemen worden minder en de performance beter. Dat HT dan ook geen effect heeft en zal blijven hebben is iets tekort door de bocht.

Daarom zou ik iig de Xeon nemen. Die is net zo duur en heeft iig HT aan boord.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03 17:30
Is Lightroom (of andere programma's) bijvoorbeeld echt veel sneller met SSD in vergelijking tot HDD?
Eh, JA! *ontzettend veel sneller*. Ik durf zelfs te beweren, het is een van de programma's die er misschien wel het meeste voordeel bij heeft.

Lightroom maakt gebruik van grote hoeveelheden kleine files; voor elke foto wordt een thumbnail aangemaakt. Zeker met grotere collecties worden er regelmatig duizenden kleine files gelezen en geschreven. Dat is juist een van de sterkste punten van een SSD.

Er zijn zelfs fanatieke Lightroom gebruikers die *om deze reden* een tweede SSD installeren...
Pagina: 1