Advanced Linux Tuning boek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Nu heb ik een hele mooie Bol.com bon liggen van 50 euro en dacht: Ik ga daar eens een mooi boek van kopen. Het probleem met Linux boeken vind ik altijd dat je eerst 2 dagen door hoofdstuk 1 en 2 aan het worstelen bent met materie zoals: Hoe installeer ik een linux server of: Welke runstate gebruik ik voor wat.

Maar 1 ding die ik altijd wel mis is: Zijn er goeie performance boeken, of tuning boeken hoe je Linux het beste kan tunen. Inmiddels weet ik door gericht te zoeken mijn php.ini en httpd.conf redelijk te configureren maar dat zijn altijd vanuit howto's. Ik zou graag een boek willen die je naar het volgende niveau neemt.

Wat zijn de boeken waar jullie iets aan gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik denk dat je wel een lastige eis stelt: een boek waar alles in behandeld wordt. Tuning is veelal een laatste gedetaileerde stap na installatie van een bepaald stuk software. Dus veelal alleen te vinden in gedetailleerde boeken over dat specifieke stuk software, denk aan Apache of de linux kernel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bovendien is tuning sterk afhankelijk van de hardware. Chipsets, proc's en geheugen hebben elk hun eigen optimalisaties. Een Intel proc kan uit bepaalde instellingen veel snelheid halen, terwijl dat voor een AMD juist averechts kan werken... Sterker nog, zelfs binnen ogenschijnlijk dezelfde serie van proc's kan het nog uitmaken (een 1e gen Pentium IV was heel anders dan de laatste uit die serie).
Software als Apache en PHP draait bovenop een redelijk standaard platform, waardoor er generieke tips te geven zijn over tuning, maar op OS-niveau wordt het al snel een stuk lastiger.

Dat het lastig is, kan je wel concluderen dat er zelfs op internet niet veel meer dan tips te vinden zijn over hoe je bijv. een kernel zo optimaal moet instellen. Er is gewoon geen goed recept voor op te stellen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Precies. Het gaat vaak om veel error and trial. Ben je bereidt zoveel tijd daar in te steken, of koop je gewoon wat nieuwere/snellere hardware als je meer performance nodig hebt?