switch met router functionaliteit zonder wifi

Pagina: 1
Acties:

• Bertje1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04-2024
Hallo,

ik heb nog redelijk weinig ervaringen in het opzetten van netwerken, en hoop daarom dat jullie antwoord hebben op mijn vraag.

Situatie:
Onlangs is er een glasvezel aansluiting in huis aangelegd, Het bijbehorend kastje van Reggefiber/Lijbrandt in de meterkast heeft maar 1 netwerk aansluiting. Volgens de handleiding moet hier een router (met switch functionaliteit uiteraard) op aangesloten worden als je meerdere pc van internet wil voorzien. Ik ben op zoek naar een oplossing hiervoor.
Er staan verschillende PC's/printers in huis, en ik wil het zaakje op een nette/professionele manier aansluiten, die flexibel is, en op de toekomst voorbereidt. Ik denk daarom aan een 10 Inch patch kastje met een 8 port Gbit switch en 10 port patch panel. Probleem is het vinden van een geschikt combi apparaat voor in de patchkast. Ik zoek er namelijk eentje waar tevens de router functionaliteit inzit, zodat ik hier geen apart apparaat voor nodig heb. Verder is wifi functionaliteit niet nodig omdat dit toch niet werkt als het apparaat in de stalen patchkast hangt. Punt is dat ik een dergelijk apparaat niet kan vinden. Ik zag wel al de FVS318G van Netgear, maar ik vraag me af of deze wel een router functionaliteit heeft die ik zoek.

De requirements samengevat:
- switch met 8 Gbit aansluitingen
- incl router functionaliteit
- zonder wifi
- Moet IP adressen uitdelen
- tbv 10"patchkast, dus lampjes en connectoren aan dezelfde kant van het apparaat
Ontbreken van montagepunten voor partchkast geen probleem, daar maak ik zelf wel wat voor.

Wie kan me helpen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-12 22:06
Die Netgear FVS318G lijkt me prima geschikt voor jou.

If it ain't broken, tweak it!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-12 22:19
FatalError schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:14:
Die Netgear FVS318G lijkt me prima geschikt voor jou.
Zeker, zoals de TS zelf ook al aangeeft.

Maar Bertje1. Je haalt wat dingetjes door elkaar heen. Wat je zoekt is een router. Dat is namelijk een netwerkapparaat welke kan interfacen tussen verschillende netwerken en dus veelal een DHCP in zich heeft, en daarmee dus ook adressen uit kan delen. Een switch is een apparaat welke niet kan interfacen tussen verschillende netwerken en dus geen DHCP nodig heeft. Je zoekt dus in feite een router en niet een switch.

Ik snap dat je een apparaat wilt zonder wifi in een patchkast, maar misschien is het toch handig om een klein draadloos AP'tje (wat wel een switch is :+, of router zonder DHCP server) erbij te zetten zodat je hierop toch voorbereid bent. Dit hoeft natuurlijk niet nu, maar kan wel in de toekomst, vooral met 802.11ac is dat interessant.

Wil je een meer budgetoplossing dan zou je er ook voor kunnen kiezen om twee routers (of een router en een switch) te nemen en deze aan elkaar te koppelen. Je verbindingsschema zou dan ongeveer zo lopen:

code:
1
2
modem -----> router (wan-poort)
router (lan-poort) -----> switch (lan-poort)

Dan zou je eventueel in een van beide apparaten er nog voor kunnen kiezen om wifi te nemen. Maar goed, dit is gewoon meedenken met de situatie :).

• Bertje1
Bedankt voor jullie reacties. Eea is nu duidelijk geworden.

Toen ik de specificaties van de FVS318G verder ging bekijken zag ik dat de WAN-LAN snelheid slechts 25 Mbps. Omdat dit een flinke beperking van de internet snelheid is, heb ik naar een andere oplossing gezocht. Eenzelfde soort apparaat als de FVS318G (8xLAN, DHCP, lampjes en connectoren aan dezelfde kant) maar met voldoende doorgeefsnelheid heb ik niet kunnen vinden. Iemand nog iedereen?

Mocht zo'n apparaat niet bestaan, dan denk ik als budget optie aan een router (TP-Link TL-WR1043ND) + een losse switch (Netgear GS108E) voor in de parchkast. Is dit een goede keuze?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom niet gewoon een router kopen mét WiFi en die gewoonweg uitzetten?

Waarschijnlijk heb je dan meer keus en vanwege kwestie van kwantiteit ongetwijfeld niet zoveel duurder dan een router zónder WiFi.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met stom. Routers met Wifi zijn goedkoper, hebben over het algemeen een hogere doorvoersnelheid en voldoen prima voor al je wensen. En je HOEFT dat wifi niet te gebruiken natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bertje1
Routers met wifi hebben meestal maar 4 poorten, ik heb niet perse wifi nodig in de meterkast, en ik wil alles netjes in een patchkastje monteren. Vandaar de wens voor een dergelijk apparaat.

Maar zoals ik al schreef overweeg ik nu een losse router (TP-Link TL-WR1043ND) die ik tegen de wand van de meterkast schroef + een losse switch (Netgear GS108E) voor in de patchkast. Omdat er wifi op zit maak ik er maar gelijk gebruik van als een soort van extra AP.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Routerboard heeft denk ik ook leuke betaalbare oplossingen. http://routerboard.com/

Functionaliteit is dan sowieso niet echt een bottlenek met die dingen.
Pagina: 1