signaal spdif uitgang pci geluidskaart niet sterk genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 18:54
Om mijn games in 5.1 audio via mijn versterker te kunnen spelen heb ik een pci geluidskaart overgekocht de Club 3d Theatron DD. Alleen is het signaal van de optische spdif uitgang van deze geluidskaart niet krachtig genoeg om te werken met een spdif splitter en mijn versterker. Wanneer ik de optische spdif uitgang op mijn moederbord gebruik werkt dit wel, maar krijg ik geen 5.1 audio aangezien de audiochip op mijn moederbord geen dolby live ondersteund..

Is er een manier om de optische spdif uitgang te versterken?
Of is het geluid van een pci geluidskaart door te lussen naar de onboard geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Doorlussen kan niet. Maar waarom zou de geluidskaart SPDIF niet werken? Echter ook al werkt het zal dit het zelfde effect geven als met de optische verbinding. Er word nl voor zover ik weet nog steeds geen game/ systeem geluid in 5.1 door digitale verbinding weer gegeven allen in 2.1. De enige mogelijk is om gebruik te maken van 3 enkele mini Jack aansluitingen met analoog 5.1 geluid (groen, Orange en zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:51
Optisch heeft voor zover ik weet niet echt iets met sterkte te maken. Vooralsnog gaat het namelijk over licht en heb je pas problemen bij zeer grote afstanden. Dus ik denk dat jouw probleem ergens anders ligt.

Maar om even wat zaken uit de wereld te helpen. Dolby Digital Live (ook wel DD Live) en DTS Connect zijn eigenlijk twee upsamplers. Ze converteren simpelweg alle signalen naar 5.1 (of zelfs 7.1 geloof ik). Zonder deze technologie krijg je alleen het 'echte' geluid. Dus bij stereo krijg je stereo en bij 5.1 krijg je 5.1. Dat je per se een analoge verbinding moet gebruiken voor meerkanaals geluid is dus ook niet waar. Alleen kunnen veel geluidskaarten analoog wel upsampelen en digitaal niet.

Het lijkt mij dat de TS graag van DD Live of DTS Connect gebruik wil maken, dat kan inderdaad met de Club3D kaart die hij heeft gekocht. Dat het niet werkt lijkt mij eerder te liggen aan de kaart zelf (defect) of aan de kabel (teveel gebogen) dan dat de kaart simpelweg niet krachtig genoeg is.

Het doorlussen wat je vernoemt bestaat overigens niet. Of je moet op jouw moederbord optisch in met meerdere kanalen (stereo +) ondersteunen, wat vziw niet bestaat. En er zal ook weinig tot geen kwaliteitsverschil tussen de interne en extra geluidskaart zitten, dus voor de kwaliteit hoef je het niet te doen. Daarnaast is sowieso de kaart maar een C-Media welke nou niet echt bekend staan om goede ondersteuning of kwaliteit.

Dus als je die kaart hebt gekocht voor DD Live, dan zou ik even navragen bij de verkoper of de optische uitgang niet defect was en een andere kabel proberen voordat je verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 18:54
Tnx voor de reply`s.
Jammer dat ik het signaal niet kan versterken of kan doorsturen naar mijn onboard geluiskaart.

De optische uitgang van de geluidskaart werkt overigens wel, want wanneer ik de geluidskaart direct aansluit op mijn versterker met een spdif kabel doet hij het prima; echter wanneer ik een switch (http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=3502&cat=46) ertussen plaats krijg ik geen geluid meer.

De kabel naar mijn pc is 4,5 meter lang vervolgens een switch en vervolgens nog een kabeltje van ongeveer 50 cm naar de versterker. Dit is misschien gewoon te veel voor het signaal. Overigens is er met de switch en kabels is in principe niets mis aangezien deze prima werken wanneer ik deze aansluit op de optische uitgang van mijn moederbord.

Het lijkt er dus op dat het signaal toch te zwak is om via de kabels en switch mijn versterker te bereiken. De oplossing voor nu is dus maar de kabel direct aan de versterker te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Misschien een breuk of knik in je kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
LLEEDD schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:55:

De kabel naar mijn pc is 4,5 meter lang vervolgens een switch en vervolgens nog een kabeltje van ongeveer 50 cm naar de versterker. Dit is misschien gewoon te veel voor het signaal. Overigens is er met de switch en kabels is in principe niets mis aangezien deze prima werken wanneer ik deze aansluit op de optische uitgang van mijn moederbord.
Dat is een aanname. Volgens mij is je switch toch je probleem. Dat is een simpel spiegeltje dat je optische signaal in een richting kan leiden. Dat zorgt waarschijnlijk voor net een iets minder fel lichtsignaal en dan werkt het niet meer. Wellicht is het lichtje in de optische uitgang van je moederbord net wat sterker, maar die in je geluidskaart werkt in principe ook naar behoren. Alleen ga jij er een goedkoop hakkiewakkie schakelaartje tussen zetten en dan werkt het ineens niet meer goed.

Je zou dat schakelaartje kunnen vervangen door een actieve switch, zoals deze. Dan heb je dit probleem waarschijnlijk niet meer. Zo'n ding: http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1