PC gebruiken als filmplatform - hoe best aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-01 22:11
Kerstgroeten,

Ik heb hier thuis een home cinema setup met Tv, receiver en 5.1, xbox en BR speler. Los daarvan staat er ook een PC in de kamer. Tot nu toe kijk ik mijn films ofwel rechtstreeks op BR/DVD, of stream ik vanaf mijn PC via WMC naar de Xbox.

Die laatste optie geeft echter soms wat problemen, en ik kan bv. films van Itunes niet streamen wegens de beveiliging die erop zit. Ook wil ik graag mijn DVD collectie digitaliseren op mijn PC.

Uiteindelijk wil ik dus alles vanop mijn PC afspelen en dit dan mooi op mijn Tv en 5.1 set kunnen toveren. Nu de vraag dus hoe ik dit best kan doen?

1) Lijkt me simpel, HDMI out op graka gebruiken om aan te sluiten op de Tv of receiver. Juist?

2) Audio heb ik minder een idee van. Heb een oude X-Fi geluidskaart met de basic uitgangen. Hoe kan ik het best 5.1 geluid komende vd Pc uit m'n home cinema toveren? En dan nog liefst zonder telkens kabels te moeten omsteken. Nieuwe geluidskaartnodig? Splitters? Of kan ik ook via HDMI werken?

Alle hulp is welkom :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Je pc via HDMI aansluiten op je versterker (is beeld+geluid) en dan alleen het beeld doorsturen naar de tv.
Support je versterker wel een HDMI In? Anders is er een leuk geluidskaartje nodig (of je moet optical in hebben op je versterker)

Succes!

2x BambuLab H2C 3D printer - Elegoo Saturn 16K Resin printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Verwijderd

1) Als je gen extra geluids kabels wil trekken moet je idd HDMI gebruiken via de versterker.

2) Als de X-Fi geen optical of COAX heeft kan je mogelijk de onboard versie gebruiken dan heb je gewoon 5.1 geluid!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-01 22:11
Bedankt alvast,

Ik heb op de receiver nog een optical audio poort vrij en een HMDI in.

Nu herinner ik mij wel dat ik er bij het installeren van de BR speler achter kwam dat mij receiver geen geluid wou aannemen via de HDMI. Hij stuurt het beeld dus wel door maar voor de audio heb ik een aparte kabel moeten gebruiken. Ik las toen dat dit mogelijk kan zijn aan een verouderde HDMI ondersteuning? De receiver is een jaar of 3 oud.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

HDMI heeft altijd de voorkeur i.v.m. de verschuiving die anders hoogstwaarschijnlijk zal optreden tussen geluid en beeld. Met HDMI >1.3 kán je receiver e.e.a. synchroon houden door het geluid te vertragen. Het werkt niet altijd helaas, afhankelijk van de diverse componenten. Soms kun je het ook handmatig ingeven, echter variëert dit in de praktijk van beeld tot beeld i.v.m. de effecten/correcties die LCD televisies op het beeld loslaten die tijd vergen i.t.t. het geluid.

Wikipedia: HDMI (v1.3)

.. en het is gemakkelijker omdat je geen extra kabels hoeft te trekken. :)

Een receiver is de laatste jaren buiten een versterker meer en meer veranderd naar een switch (centrale hub) waarop je alle bronnen (beeld en geluid) bundelt en via 1 uitgang doorgeeft aan je tv.

check je specs van je receiver dus goed en check ook de handleiding. Je moet tegenwoordig echt configureren welk audio kanaal bij welk beeld (HDMI) kanaal hoort. Default is bijvoorbeeld SPDIF en dan hoor je, je HDMI geluid inderdaad niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-12-2012 17:42 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2