AM3 upgrade, nieuw moederbord of nieuwe GPU?

Pagina: 1
Acties:

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:19
Circa anderhalf jaar geleden heb ik een pc in elkaar geschroefd die primair als NAS en als XBMC HTPC fungeert. Doordat mijn 'normale' pc een MacBook is en ik zin had/heb om af en toe eens te gamen, heb ik de HTPC destijds enigszins geüpgrade zodat ik in Windows (dual-boot) spellen als Battlefield 3 kan spelen. Nu merk ik dat het het spelen toch nog niet helemaal soepel gaat, dus ik wil het systeem upgraden. Ik weet alleen niet echt waar de grootste bottleneck zit.

Bij het bouwen heb ik de focus gelegd op enigszins energiezuinig en vooral op lage geluidsproductie, vandaar de keuze voor bepaalde onderdelen. Momenteel bestaat ie uit:
- MSI 785GM-E65
- AMD Athlon X3 440 met Scythe Samurai ZZ cooler
- 12GB DDR3
- Gigabyte Radeon HD6770 Silent-Cell
- Club3D Theatron Agrippa
- Western Digital 500GB 7200rpm disk voor Windows (SSD en een RAID5 array voor NAS/HTPC-omgeving)

Ik vermoed dat de Athlon X3 en de videokaart de grootste bottlenecks zijn. Nu kan ik de X3 vrij eenvoudig upgraden naar bijv. een Phenom II X4 of X6, maar gaat dat de grootste winst opleveren? Of kan ik beter het moederbord swappen en voor een andere socket-CPU gaan? Of kan ik beter een andere, eventueel stille actief gekoelde, GPU kopen?

Alvast dank voor de adviezen!

Verwijderd

Als je moederbord en BIOS voor een X6 geschikt is zeker doen! Hier zitten best snelle tussen die net als mijn i7 950 BF3 prima draaien: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
zowel de cpu als gpu zijn niet echt supergeschikt om te gamen (uiteraard afh van welke resolutie en met welke details je wil spelen)
ik vraag mij wel af of het interessant is om je htpc om te bouwen, op een actief gekoelde GPU zit je waarschijnlijk niet te wachten (lawaai) en het zal best wat gaan kosten (misschien heb je ook een nieuwe voeding nodig)

als je een snelle X4 of X6 op de kop kan tikken is dat zeker te overwegen, maar wat is je budget en wat wil je juist bereiken (welke resolutie, detail,...)?

als het enkel om BF3 gaat: http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html
je cpu is misschien wel snel genoeg, je videokaart zeker niet

[ Voor 13% gewijzigd door catfish op 24-12-2012 15:25 . Reden: link ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor "wat moet ik kopen?" vragen: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG _> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Die athlon is prima voor singleplayer BF3, je videokaart is de bottleneck.

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:19
Thanks voor de hulp!

M'n broertje vertelt net dat ie nog een HD4870 met 512MB heeft liggen (en hij zegt dat die beter is), die kan ik binnenkort even proberen. Die snellere processor ga ik daarna nog overwegen :)

Op zich vind ik het niet erg als de GPU actief gekoeld is, die fans draaien toch temperatuurafhankelijk lijkt me dus tijdens films zal die GPU vooral rustig zitten te idlen toch?

Overigens, heb net weer even BF3 gespeeld (op 1920x1080) en op zich gaat dat wel, alleen zodra er vuur/rook etc in beeld komt heeft ie het wat moeilijker. Settings staan nu wel vrij laag, die zou ik wel graag hoger willen gooien.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
De 4870 is niet sneller, zeker niet met 512mb.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Je zou kunnen kijken voor een 2e hands phenom ii x4 of x6... En een 2e hands videokaart. Dan kan je goedkoop uit zijn :)

我的名字是Mirno

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-03 16:54

Imprezzion

E92 320i & 307CC

HD6770 = HD4890 qua snelheid. 4870 is dus trager.

In multiplayer is de CPU de bottleneck.
In singleplayer de GPU.

Beide zijn ze vrij zwak voor BF3 alleen ik speel liever op 1920x1080 alles low zonder drops & CPU lag dus ik zou zeggen, settings nog lager gooien en een mooie x4/x6 halen..

Gelukkig ondersteund het bord 125w CPU's dus zowat alles past erin. Zelfs een x6 1100T.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1