Circa anderhalf jaar geleden heb ik een pc in elkaar geschroefd die primair als NAS en als XBMC HTPC fungeert. Doordat mijn 'normale' pc een MacBook is en ik zin had/heb om af en toe eens te gamen, heb ik de HTPC destijds enigszins geüpgrade zodat ik in Windows (dual-boot) spellen als Battlefield 3 kan spelen. Nu merk ik dat het het spelen toch nog niet helemaal soepel gaat, dus ik wil het systeem upgraden. Ik weet alleen niet echt waar de grootste bottleneck zit.
Bij het bouwen heb ik de focus gelegd op enigszins energiezuinig en vooral op lage geluidsproductie, vandaar de keuze voor bepaalde onderdelen. Momenteel bestaat ie uit:
- MSI 785GM-E65
- AMD Athlon X3 440 met Scythe Samurai ZZ cooler
- 12GB DDR3
- Gigabyte Radeon HD6770 Silent-Cell
- Club3D Theatron Agrippa
- Western Digital 500GB 7200rpm disk voor Windows (SSD en een RAID5 array voor NAS/HTPC-omgeving)
Ik vermoed dat de Athlon X3 en de videokaart de grootste bottlenecks zijn. Nu kan ik de X3 vrij eenvoudig upgraden naar bijv. een Phenom II X4 of X6, maar gaat dat de grootste winst opleveren? Of kan ik beter het moederbord swappen en voor een andere socket-CPU gaan? Of kan ik beter een andere, eventueel stille actief gekoelde, GPU kopen?
Alvast dank voor de adviezen!
Bij het bouwen heb ik de focus gelegd op enigszins energiezuinig en vooral op lage geluidsproductie, vandaar de keuze voor bepaalde onderdelen. Momenteel bestaat ie uit:
- MSI 785GM-E65
- AMD Athlon X3 440 met Scythe Samurai ZZ cooler
- 12GB DDR3
- Gigabyte Radeon HD6770 Silent-Cell
- Club3D Theatron Agrippa
- Western Digital 500GB 7200rpm disk voor Windows (SSD en een RAID5 array voor NAS/HTPC-omgeving)
Ik vermoed dat de Athlon X3 en de videokaart de grootste bottlenecks zijn. Nu kan ik de X3 vrij eenvoudig upgraden naar bijv. een Phenom II X4 of X6, maar gaat dat de grootste winst opleveren? Of kan ik beter het moederbord swappen en voor een andere socket-CPU gaan? Of kan ik beter een andere, eventueel stille actief gekoelde, GPU kopen?
Alvast dank voor de adviezen!