Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

na 10 jaar met een inferieure "bak" van samsung mijn televisie-avonden te hebben gevuld, vond ik het tijd voor iets nieuws.

samsung 40UE6340

Eerste indrukken:

1: beeldkwaliteit is ongelofelijk tov mijn vorige tv.
2: smartfuncties zijn geweldig en echt een meerwaarde.
3: 3D-ervaring nog even afstellen en gewoon worden.

Maar mijn grote bedenking is hetvolgende:

Waarom is er geen keuze tussen fictie-nonfictie en animatie?

Voor non-fictie kan het niet realistisch genoeg zijn, voor films is het gewoon niet leuk als je teveel details ziet (zoals bluescreenscenes en artificiele decors) en voor animaties zouden 3D en details optimaal tot hun recht moeten komen.

Waarom houden ontwikkelaars hier blijkbaar al jaren geen rekening mee?
Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om die drie instellingen te voorzien? Desnoods via een hertz-aanpassing per profiel? (zeker voor films, niet te realistisch).

Zijn er op dit forum nog mensen met deze ervaring, of mensen met een oplossing?

Alvast bedankt.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Bedoel je voor 3D beeld of in het algemeen?

Je hebt een LCD en deze kunnen inderdaad een mooi plaatje laten zien. LCD TV's zijn van nature erg geschikt voor animatie beelden en iets minder geschikt voor levensechte beelden. Bij een Plasma is het juist andersom.
Wanneer je de TV niet in de Cinema/Movie/Film stand hebt staan wordt dit effect eigenlijk alleen maar groter. Zet daarnaast ook alle "beeldverbeterende" technieken uit en beoordeel dan het beeld eens. Je zal zien dat het dan beter is maar dat het probleem nog steeds overeind blijft. Helaas gewoon inherent aan de techniek.

Bij de overstap die jij gemaakt hebt, is dit verschil heel goed zichtbaar. Het beeld van een Plasma lijkt ook veel meer op het beeld dat je gewend was. De ouderwetste CRT oogt ook natuurlijker dan een LCD

Een LCD maakt gebruik van transistors, als pixels, met een backlight. In basis is dit gewoon aan/uit schakelen van de afzonderlijke transistors om beeld te maken. Dit is duidelijk een kunstmatige techniek.

Bij Plasma zijn de afzonderlijke pixels gevuld met een gas welke onder spanning gezet wordt. Dit brengt de pixels als het ware tot leven. En dat zorgt voor minder kunstmatige look van het beeld.

Beter kan ik het eigenlijk niet uitleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 24-12-2012 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

bedankt, nu weet ik al meer.
Ik zal de instellingen nog een beetje meer afzwakken als ik films ed bekijk.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
De Cinema-stand (hoe Samsung deze ook mag noemen), is ten allentijde de aanbevolen stand.
Daarnaast kan een calibratie van je TV wellicht ook nog helpen. Hier zijn meerdere goede adressen (een handvol) in Nederland voor.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Gebruik niet de stand Dynamisch maar Film of Standaard. Kun je met het P-mode knopje op je AB regelen. En kalibreer je televisie met een disc of via een computer/laptop.

Oh, en LCD is gewoon minder geschikt voor bewegende beelden.