• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-01 21:56

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Beste mensen,

Vandaag is mij gevraagd een trouwrapportage te gaan fotograferen in eind juni.

Nu heb ik zelf een jaar mijn eigen camera, met een aantal leuke andere speeltjes, maar toch hoor ik graag van wat meer mensen advies aan.

Wat heb ik:

Camera + Lenzen
Canon 550D met 2 accu's
Sigma 30mm 1.4 (met polarisatiefilter)
18 - 55 kitlens
18 - 200 Olympus OM Lens
90mm Olympus OM Lens
en niet relevante lensen (te veel tele)

Flitsers
2 Olympus OM2 T32 flitsers (32m @ ISO100)
1 Metz 44 AF-1 Canon
Yongnuo Wireless triggers (1 zender, 3 ontvangers)
Voldoende camera statieven tot 1.80 (allemaal voor de camera ipv fliters)

Wat staat er zowiezo nog op mijn verlanglijst:
1 statief tot 2.5m met paraplu en parapluhouder.

Locatie van de foto's:
Natuurlijk in de kerk/gemeentehuis (zijn ze nog niet uit)
Ergens in een paar showtuinen of bos/meertje

Nu heb ik zelf nog niet zoveel ervaring met portretfotografie. Na de studiefinanciering komt het flitsstatief met paraplu er, en kan ik gaan oefenen. Hebben jullie nog must haves voor mij? of kan ik mij hier prima mee redden?

Een extra body lenen, en eventueel een 17-55 lenen lijkt mij nog een optie.

Ik hoor graag wat jullie nog aan advies voor mij hebben!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07
Lichtsterke lenzen lijken me zeker geen gek idee, want bij bruiloften heb je niet altijd even goed licht. En verder zou ik vooral gaan oefenen ;)

En ga er ook niet al te veel vanuit dat je bij zoiets even rustig met externe flitsers en paraplu's in de weer kunt gaan, tenzij je daar echt de ruimte en tijd voor krijgt (je laat niet echt blijken of het gaat om de bruiloft zelf of juist foto's vooraf :P).

The devil is in the details.

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Bedankt Hahn! ik kan inderdaad wel nog een goede lichtsterke lens gebruiken. Deze zijn vast wel te leen, en anders te huur. Het is juist het leuke dat ik allebei mag doen, zowel van de ceremonie als de foto's erna.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Portret fotoos waarbij het bruidspaar meewerkt: losse flitsers/boxen etc als dat zinvol is voor het eindresultaat. Reportage flitser met omnibounce/reflector en zorgen dat je een balans vindt tussen ISO en de sterkte van de fliters want de mensen moeten niet verblind worden of last van je hebben.

Wat ik heel cool vond waren opzetstukken voor reportage flitsers zodat je er een mini-box op kwijt kan bijvoorbeeld. Als je zo los rondtloopt zijn dingen om handig mee te belichten zeer nuttig

And it goes BRAAAAAPP!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Jij bedoeld denk ik mini softboxen die je rechtstreeks op je flitser monteert (bijvoorbeeld z'n opblaasbare)? dat is opzich ook een hele goeie!

En softboxen en paraplus gaan wel werken, het bruidspaar zijn vrienden van mij, toevallig vandaag nog met hem weggeweest om de auto op de foto te zetten. Hij ziet wat er allemaal bij komt kijken om dat goed te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Silasje op 24-12-2012 00:07 ]

• Hahn
Silasje schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:04:
Bedankt Hahn! ik kan inderdaad wel nog een goede lichtsterke lens gebruiken. Deze zijn vast wel te leen, en anders te huur. Het is juist het leuke dat ik allebei mag doen, zowel van de ceremonie als de foto's erna.
Maar dus wel op de trouwdag zelf? Dan zal je dus niet heel veel tijd hebben om even rustig foto's te maken en dan zou ik niet zo snel met statieven, paraplu's en triggers in de weer gaan (voor een eerste keer iig).

Lichtsterke lens + flitser lijkt me sowieso aan te raden, zodat je in ieder geval genoeg licht kunt vangen. En tijdens leuke momenten tussendoor ook niet bang zijn om je ISO op 800-1600 te zetten, ook al heb je er een flitser op zitten. Dan hoeft je flitser ook minder hard te werken, doe je dus langer met batterijen en ververst je flits ook sneller.

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Prima, goede tip Hahn! met de Metz flitser kan ik nu al een week met een setje batterijen, en ik heb dat ding best veel gebruikt! 1 of 2x op een dag 4 AA batterijtjes vervangen, moet toch geen probleem zijn lijkt me.

Verwijderd

Misschien heb je wat aan deze video's. Succes alvast! ;)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:50

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom vragen ze jou? Heb je hier ervaring mee? Komt er ook een ervaren trouw-fotograaf?

Niet aan beginnen dus, bespaar jezelf en het bruidspaar de ellende.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hahn
Fiber schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:24:
Waarom vragen ze jou? Heb je hier ervaring mee? Komt er ook een ervaren trouw-fotograaf?

Niet aan beginnen dus, bespaar jezelf en het bruidspaar de ellende.
Wat een heerlijk bemoedigende woorden :Y)

Ik ben er ook best huiverig over en heb het ook al een paar keer afgeslagen, omdat het een erg grote verantwoordelijkheid is (als er geen andere/professionele fotograaf bij aanwezig zal zijn). Maar als hem dit leuk lijkt en hij in de toekomst het meer wil gaan doen, dan zal 'ie toch ergens moeten beginnen, niet?

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Heey, bedankt! ook handig! nog helemaal niet aan gedacht om specifiek op bruiloft tutorials te gaan zoeken, gisteren al wel een film gezien over flitsen met de flitser op een statief, met paraplu. Ik zal ze eens aandachtig gaan doornemen.

Tot nu toe zie ik vooral tips over hoe het moet, maar niet zozeer over gear die nog aangeschaft/gehuurd hoeft te worden. behalve dan meer lichtsterke lenzen. Verder niemand nog een goed idee?

@Fiber
Ze vragen mij omdat ze mij graag verder helpen in mijn werk. Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik begin daarom ook nu al met de voorbereiding, en zal ook met portret fotografie, met deze gear voor die tijd aan het oefenen gaan (en VEEL!) Dit doe ik dan ook zeker 1 keer (misschien vaker) met het stel zelf, zodat zij kunnen zien hoe het dan gaat verlopen, resultaten kunnen zien, en hun voorkeuren alvast voor kunnen leggen. Iemand met veel ervaring zal hier dan ook pak hem weg 1500 euro voor vragen, ik doe het ook voor minder. dat is voor het stel ook zeer mooi mee genomen!

Edit
hahah Hahn, je was me net voor!

[ Voor 10% gewijzigd door Silasje op 24-12-2012 00:30 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar maak hen er wel van bewust dat je nog geen pro bent en dat het voor jou ook de eerste keer is dat je een dergelijke fotosessie gaat doen, laat hen dus niet al te hoge verwachtingen van je krijgen, hun trouwdag zal een belangrijke mijlpaal worden in hun leven immers. ;) Je voorkomt (voor jezelf) daarmee veel ellende achteraf. ;) Ik begrijp je keuze, vind het knap dat je het aandurft!

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 24-12-2012 00:35 ]

• Hahn
Wat betreft voorbereiding: duidelijk maken dat je dit nog nooit eerder hebt gedaan en dat als ze zekerheid willen over goede foto's, ze eigenlijk beter een professionele fotograaf in kunnen huren, omdat jij geen zekerheid kunt bieden. Beter de verwachtingen laag houden en goede (= beter dan verwacht) resultaten afleveren, dan andersom :P

En als het mogelijk is de locatie(s) bekijken en bespreken, zodat je weet waar je zou kunnen staan en hoe het licht er is. Scheelt een hoop gedoe op de dag zelf.

• Fiber

Fiber

Hahn schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:27:
[...] dan zal 'ie toch ergens moeten beginnen, niet?
Tuurlijk. maar het probleem met bruiloften is dat je de belangrijke momenten niet kan over doen, dat moet in één keer goed. Lijkt me handiger om de eerste paar keer met een ervaren fotograaf mee te lopen, als tweede of derde fotograaf om eerst de kneepjes van het vak te leren. Kwam er wellicht een beetje hard uit, maar ik meen het wel. Trouw reportages maken is wel degelijk een vak, onderschat het niet. Maar als het stel er van op de hoogte is dat het je eerste trouw reportage is en dat prima vind dan moeten jullie het natuurlijk zelf weten. Ik weet natuurlijk ook niet hoe formeel het allemaal gaat worden en hoeveel waarde ze er aan hechten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Ze weten al van mij dat ik het nog nooit eerder gedaan heb, en we hebben het er al over gehad, om desnoods door omstandigheden, later in de week nogmaals foto's te maken, als bijvoorbeeld het licht/weer/tijd niet meezit.

Ik heb ze ook op de hoogte gesteld, dat ze op zoek moeten gaan naar een backup fotograaf, omdat er door omstandigheden altijd iets mis kan lopen! mijn gezondheid in die zin een voorbeeld. Je weet maar nooit of ik de dag ervoor van de sokken gereden wordt ofzo.

@Fiber

Tot nu toe is alles nog informeel, en zoals eerder gezegd, ga ik eerst met het stel op pad om ze te laten zien wat ik in huis heb, dit doe ik dan ook ruim van tevoren.

[ Voor 15% gewijzigd door Silasje op 24-12-2012 00:39 ]

• Fiber

Fiber

Silasje schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:37:
Ze weten al van mij dat ik het nog nooit eerder gedaan heb, en we hebben het er al over gehad, om desnoods door omstandigheden, later in de week nogmaals foto's te maken, als bijvoorbeeld het licht/weer/tijd niet meezit.
Van het stel zelf kun je inderdaad achteraf (of vooraf!) foto's maken, maar de belangrijke momenten op de dag zelf kun je niet over doen en de emoties van het moment kun je ook niet naspelen. Maar goed, je bent gewaarschuwd, ik hoop dat het goed gaat, in ieder geval nog tijd genoeg om te oefenen. Vraag desnoods bij een 'echte' fotograaf of je een paar keer mee mag naar willekeurige trouwerijen.

• Hahn
Anyway, meer tips: lijstjes. Zowel van spullen die je nodig hebt/denkt te hebben als van momenten/onderdelen. Bijvoorbeeld details van het bruidsboeket, de ringen, de versieringen, tafels, etc.

En er zal vast wel een planning zijn van wanneer wat gaat plaatsvinden, als je die kunt krijgen kan je daar ook een beetje rekening mee houden en op basis daarvan bepaalde shots plannen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Let op slagschaduw. Als je iets of iemand frontaal fltitst zorg dan dat je zo doet dat je geen schaduw achter jouw object krijgt, inflitsen dmv de muur achter je bv. . Meter/ Witbalans regelmatig etc.

And it goes BRAAAAAPP!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Thanks Hahn! je bent op dreef volgensmij! Ik ben nu al een lijst aan het maken van dingen die in dit topic gezegd worden! Meelopen met een prof is ook iets om natuurlijk te doen. Ik heb wel contact met een goeie, ik zal hem binnenkort maar eens even bellen.

Ook de witbalans is een hele goeie, maar daar let ik nu ook altijd al op! Alles in RAW en jpg schieten, helpt natuurlijk ook enorm!

[ Voor 20% gewijzigd door Silasje op 24-12-2012 00:51 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Silasje schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:49:
Thanks Hahn! je bent op dreef volgensmij! Ik ben nu al een lijst aan het maken van dingen die in dit topic gezegd worden!

Ook de witbalans is een hele goeie, maar daar let ik nu ook altijd al op! Alles in RAW en jpg schieten, helpt natuurlijk ook enorm!
.raw zeker. Kan jouw camera ook custom WB en neutrale WB ?

And it goes BRAAAAAPP!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Ja, dat kan die zeker

• Hahn
Witbalans zou ik me absoluut niet mee bezig gaan houden tijdens zo'n dag, gewoon alles op RAW schieten (JPG kan, maar zou ik alleen doen als je echt meer dan genoeg ruimte hebt).

Over ruimte gesproken: meerdere kaartjes gebruiken, als je per ongeluk iets verneukt/sloopt, dan ben je niet gelijk heel de dag aan foto's kwijt.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Da's mooi want als de kleuren niet kloppen dmv een preset dan is daar ea aan te doen. Heb je een witkaartje , just in case? Vooral 's avonds vind ik dat handig bij de disco. Ik wil nog wel eens rommelen met contrast en saturation in donkere situaties. Oefen daar even mee en kijk of de cam er sneller of trager van wordt en of er meer of minder ruis in beeld komt.

[ Voor 31% gewijzigd door ROFLASTC op 24-12-2012 00:53 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bij je OP dacht ik: veel te veel gefocust op gear. Het gaat om ervaring. Welke boeken heb je al gelezen? Heb je al een keer als 2nd shooter geschoten? Zo niet: ga het niet doen. Doe genoeg ervaring op voordat je een huwelijk gaat fotograferen. Tenzij het huwelijkspaar weinig om foto's geeft en het liefst zo weinig mogelijk geld uitgeeft voor een fotoreportage op hun huwelijk. Ik weet dat je ergens moet beginnen, maar doe dit als 2nd shooter :)

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Ik vraag hier juist naar gear, omdat ik denk dat T.net daar het meest op gefocust is, voor de ervaring, heb ik inderdaad mensen die dit vaker gedaan hebben in mijn nabije kring, vandaar dat ik bij de vorige post al zei dat ik zowiezo een dagje mee ga lopen.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat is een verkeerde aanname, op de F&V forums praten we ook zeker over andere dingen dan gear :) Ga bij het meelopen niet alleen kijken hoe hij de foto's maakt, maar zorg er echt voor dat je als 2nd shooter wordt "aagenomen" voor de klus: dus serieus foto's schieten, deze afleveren aan de fotograaf die ze misschien voor de uiteindelijke album kan gebruiken. Schiet, schiet, schiet foto's en doe daarmee ervaring op. Beoordeel achteraf of je de echte klus aandurft.

Maar het hangt allemaal veel van het bruidspaar af. Je hebt twee opties:
a) Het bruidspaar verwacht een album met mooie foto's van hun huwelijk en hebben wel wat verwachtingen van je.
b) Het bruidspaar wil niet teveel geld uitgeven voor een fotograaf en accepteert dat daarmee de kwaliteit mogelijk niet mega-wow is.

Bij optie A moet je écht in jezelf geloven wil je "ja" tegen de klus zeggen. Bij optie B is dat natuurlijk wat minder het geval.

En omdat je er om vroeg, de gear: alleen de Sigma lens zou ik mee willen fotograferen. De andere lenzen hebben een te klein diafragma voor wat ik mooi vind bij huwelijksreportages, maar dat is smaak. Verder zou ik de flitsers proberen niet te gebruiken en naar de Sigma te grijpen als je licht nodig hebt. De paraplu's gewoon thuis laten :)

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Topicstarter
Bedankt voor de info! in dit geval gaat het wel een beetje om optie B.

Ik ga morgen (als ze geopend zijn) maar eens bellen over hoe en wat bij een bruiloft, en of ik een keer als 2de mee kan/mag.

Met de sigma zelf, merk ik wel, dat als ik fotografeer op 1.4, dat er teveel scherptediepte aanwezig is, waardoor een persoon niet van voor tot achter scherp wordt. Ik probeer van een medestudent zijn 17-55 f2.8 te lenen, ik ben in ieder geval optijd met het vragen! :+

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Waarom zou de persoon van voor tot achter scherp moeten zijn? In 95% van de gevallen red je het wel zolang het dichtbijzijnste oog scherp is. Persoonlijk zou ik een 5D mk2/3 met 35L en 85L of 50L huren voor die bruiloft, groot diafragma houden en al die flitsers lekker laten voor wat het is. Als je een beetje rekening met de lichtrichting houdt kun je vaak de hele bruiloft zonder flitser werken. Persoonlijk gebruik ik de flitser alleen als het volle zonlicht is midden op de dag die voor vervelende schaduwen zorgt.
Van de andere kant is het allemaal afhankelijk van je eigen smaak en voorkeur van werken, maar ik ben blij als ik me al om 2 dingen minder zorgen hoef te maken bij elke foto, namelijk het flitsen en het zoomen.

Maar dat is allemaal technisch, wat veel belangrijker is: sta klaar voor alle belangrijke/unieke momenten en bedenk vanaf welke positie je die momenten het beste er op kunt krijgen, probeer alle gasten en zeker de ouders er een keer goed op te zetten, en maak foto's van alles wat geld heeft gekost. Als je dan ook nog een beetje netjes belicht en focust ben je al een heel eind!

Over je eigen setje: ik weet niet hoeveel foto's de accu's van die 550D mee gaan, maar zorg dat je genoeg power (en opslagruimte) hebt om de hele dag er op te zetten! 2 accu's zou wel eens te weinig kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door -DG- op 24-12-2012 01:50 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Ik ben zelf ook begonnen vanuit het 'niets' met bruidsreportages. Belangrijkste is om de verwachtingen bij het bruidspaar duidelijk te krijgen; aangezien dit jouw eerste bruidsreportage is, hoeven ze er niet vanuit te gaan dat ze foto's krijgen van iemand met 10 jaar ervaring :) Ik ben begonnen door het gratis aan te bieden op marktplaats.

Verder kan ik je zoals de meeste zeggen, lichtsterke lenzen aanbevelen. Zelf schiet ik met 1.4 lenzen, maar je zou ook kunnen denken aan een 18-55 2.8 met IS. Dit ga je echt nodig hebben binnen :) Verder, afhankelijk van het weer, ook buiten flitsen. Het laatste wat je wilt, is het bruidspaar met het gezicht in de zon draaien, om ervoor te zorgen dat je niet met tegenlicht hoeft te fotograferen (hierdoor gaan ze ook met de ogen knijpen, en dat is niet bevoordelijk voor het resultaat). Ik draai ze vaak half in de zon, en flits de rest bij. Hierdoor kan je het onderbelichte van het tegenlicht wegflitsen en knijpen ze ook niet met hun ogen.

Tevens moet je van tevoren goed bedenken welke poses jij mooi vindt, wat dat gaan zij niet doen op dat moment. Eventueel kan je wat andere foto's die je opgezocht hebt, van te voren naar ze door sturen, om ze hierop voor te bereiden.

Bekijk van tevoren de omgeving waar de foto's gemaakt worden. Zorg dat je inspiratie opdoet. Tevens kan het geen kwaad om de trouwlocatie van binnen te bekijken, zodat je een beeld hebt met welk licht je werkt.

Nu zijn de bovenste twee tips vooral voor de shoot. Zoals -DG- aangeeft; zorg dat je geen moment mist! Om dit te voorkomen schiet ik zelf met twee bodies; een met een groothoek en de ander met een standaardlens of telelens. Wees altijd alert tijdens de ceremonie; het ja-woord kan wel eens sneller komen dan verwacht (mij ook wel eens overkomen, maar had 'm nog wel op tijd vast kunnen leggen gelukkig) :)

Dat zijn mijn tips, maar even concreet m.b.t. de apparatuur:
Huur een tweede body (5D mk II of mk III) met een lichtsterke lens en zorg ervoor dat je op allebei de bodies een goede flitser hebt. 430 EX II of 580 EX II. Het laatste wat je wilt is tijdens het moment of tijdens de shoot een mislukte foto omdat je niet genoeg tijd had om je flitser in te stellen. Tevens ondersteunen deze flitsers ook hi-speed sync, zodat je ook in zonlicht kan flitsen (normaal ben je afhankelijk van je flits sync, die tot 1/200e gaat).

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door tommyz op 24-12-2012 11:25 ]

Flickr

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 16:44

McMiGHtY

- burp -

-DG- schreef op maandag 24 december 2012 @ 01:42:
Waarom zou de persoon van voor tot achter scherp moeten zijn? In 95% van de gevallen red je het wel zolang het dichtbijzijnste oog scherp is. Persoonlijk zou ik een 5D mk2/3 met 35L en 85L of 50L huren voor die bruiloft, groot diafragma houden en al die flitsers lekker laten voor wat het is. .
De stap van een 550d naar een 5dmk2/3 is wel erg groot hoor.. Die zou ik niet huren just for the day. Zeker niet met alleen maar primes. Het verschil is wel erg groot om dat op de dag zelf helemaal uit te vogelen.

Tijdje terug op ongeveer dezelfde basis als de topicstarter die bruiloft van m'n nichtje gefotografeerd, samen met m'n vrouw.

Wij hadden toen een 1000d met een 430ex2 en een Sigma 18-125, stond volledig op de automaat, en een 60d waar ik een 24-105 f4 en een 70-200 usm 2.8 is bij gehuurd had en waar een 580ex2 op zat.

Vooraf aangegeven dat als ze echt superfoto's wilde hebben ze toch een echte fotograaf moesten inhuren en daarmee de verwachting niet te hoog laten worden.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Silasje schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:27:
Tot nu toe zie ik vooral tips over hoe het moet, maar niet zozeer over gear die nog aangeschaft/gehuurd hoeft te worden. behalve dan meer lichtsterke lenzen. Verder niemand nog een goed idee?
Gear is denk ik ook het minst belangrijke voor een bruiloft. Met de spullen die je hebt kan je prima bruilofsfoto's maken. Maar oefenen, oefenen oefenen! Vraag anders de bruid of je eens mee mag en foto's kan maken bij het passen van de jurk. Dan kan je ook oefenen met belichting voor de (witte?) jurk.

En qua iso kan je ook rustig naar de 3200 of nog hoger, als je daardoor een scherpe foto krijgt. Beter scherp met ruis dan omgekeerd!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Silasje schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:57:

Ik hoor graag wat jullie nog aan advies voor mij hebben!
Mijn tips: probeer je snelheid van handelen zo hoog mogelijkte maken, dus als het even kan dat je niet steeds hoeft te wisselen van lenzen, maar dat je bijvoorbeeld twee bodies meeneemt met daarop bijvoorbeeld een standaard en een telezoom.

Uiteraard hoort daarbij dat je weet hoe je camera werkt en welke standen je in welke omstandigheden gebruikt en dat je je snel kan aanpassen (met of zonder flits, bouncen of niet)

De reden dat veel mensen het je zo'n eerste keer afraden kan ik me wel voorstellen. Er is namelijk een heel groot verschil tussen leuke foto's kunnen maken en kunnen presteren onder (hoge) druk waarbij er geen tweede kans is. Je moet vaak om meerdere plaatsen tegelijk zijn en mag veel momenten eigenlijk niet missen.
Ja kan er achetraf niet mee aankomen dat een deel van je foto's niet scherp zijn, overbelicht zijn, of dat je per ongeluk je iso nog op 3200 had staan terwijl je de groepfoto's buiten aan het maken bent. Het lijkt allemaal voor de hand te liggen, maar je vergeet wel eens wat als je steeds doormoet vanwege het strakke programma.

Oefen dus veel en probeer ook een keer te oefenen onder druk, waarbij je maar 1 kans krijgt voor het shot dat je zoumoeten hebben.

• Hahn
McMiGHtY schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:43:
[...]

Tijdje terug op ongeveer dezelfde basis als de topicstarter die bruiloft van m'n nichtje gefotografeerd, samen met m'n vrouw.

Wij hadden toen een 1000d met een 430ex2 en een Sigma 18-125, stond volledig op de automaat
Dan had net zo goed ieder ander persoon het kunnen doen? Als alles toch op volautomatisch stond. De meerwaarde van een fotograaf is dat 'ie weet wat 'ie doet (en dus niet alles op volautomatisch heeft staan).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
Hoezo? Compositie, timing en lichtval zijn niet relevant? Een goede fotograaf mag niet op auto schieten?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat sowieso handig is, en ook al genoemd is, maar wellicht ondergesneeuwd.

schrijf ( met name schrijf, werkte vroeger altijd met spiekbriefjes ) een to-do list, met shots die je die dag wilt gaan maken. Bv. :

Make-up van bruid,
strikken van stropdas van bruidegom,
in- en uitstappen van trouwauto ( incl chauffeur )
ophalen van bruid, door bruidegom.
eerste kus vd dag

trouwstoet
aankomst gemeentehuis,
trouwambtenaar,
bruidspaar naast elkaar in gemeentehuis,
ringceremonie
officiele kus en jawoord
tekenen van akten door bruidspaar en getuigen
balkon scene?

zelfde verhaal geldt voor in kerk trouwen

de trouwreportage is smaakgevoelig en zal je eigen stijl moeten inhouden. Hierop kun je dus nog genoeg oefenen. Helaas zal je dit wss later komend jaar kunnen doen, om te kijken hoe het weer dan is, en hoe de natuur er dan uitziet.
Over dat laatste zal je je kunnen verdiepen door hier specifiek op te zoeken, wat er dan zoal bloeit e.d. en de locatie hierop scouten.

heb zelf nog maar 2 shoots gedaan . nl 1 voor geboorte kaartje en 1 voor het dopen van mn neefje,
maar als je er zo rustig over na kunt denken, dan komt het belangrijke vanzelf op papier

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08-2025
McMiGHtY schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:43:
[...]

De stap van een 550d naar een 5dmk2/3 is wel erg groot hoor.. Die zou ik niet huren just for the day. Zeker niet met alleen maar primes. Het verschil is wel erg groot om dat op de dag zelf helemaal uit te vogelen.

Wij hadden toen een 1000d met een 430ex2 en een Sigma 18-125, stond volledig op de automaat, en een 60d waar ik een 24-105 f4 en een 70-200 usm 2.8 is bij gehuurd had en waar een 580ex2 op zat.

Vooraf aangegeven dat als ze echt superfoto's wilde hebben ze toch een echte fotograaf moesten inhuren en daarmee de verwachting niet te hoog laten worden.
De stap van 550d naar 5d is inderdaad groot als je enkel op automaat fotografeert, hoewel, de 5d heeft ook een auto stand...

@TS
Persoonlijk denk ik dat je quasi elke camera prima kan gebruiken na een uurtje oefenen en een stevige kennis van en ervaring met fotografie. Je moet eigenlijk enkel weten hoe je de belangrijke instellingen verandert zoals iso, sluitersnelheid, diafragma, afmode etc. Een 5dmII is geen 1d met 1001 mogelijke AF mogelijkheden he ;) Ik zou dan ook voor die dag een 5dmII met 70-200 f/2.8 en een flits huren en daarnaast je eigen body gebruiken met een 17-50 f/2.8 oid en nog een flitser erop. Dan zou ik je 30mm nog in je tas steken voor wat extra shots in low light zonder flits, met korte scherptediepte maar toch nog wideangle etc. Dan ben je mijns inziens prima uitgerust om topfoto's te maken.

Het belangrijkste, zoals mijn voorgangers echter zeggen, is ervaring en visie. Je moet weten wat de belangrijke momenten zijn die je zeker niet mag missen. Daarnaast moet je goed rond je heen kijken en als je mooie momenten ziet, deze vastleggen. Het is buiten dit, ook heel belangrijk om je theorie goed te beheersen, dat je niet moet nadenken, tiens al mijn foto's zijn overbelicht, hoe zou dit toch komen? Maar dat je meteen weet, bvb mijn flash staat nog op manueel 1/1, of mijn sluitertijd is sneller dan de syncsnelheid en mijn flits staat niet op hss etc.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik schiet bruiloften, stuk of 25 per jaar, het is mijn main job.

Gearwise, heb ik meerder fullframe body's en zijn al mijn lenzen 2.8 of lichtsterker die ik gebruik.
Maar die spullen maken mij niet de fotograaf die ik ben. Ik ben overtuigd dat ik met een 500D + 50 1.8 + 430ex en een 18-55 het ook kan voor 95% van de kwaliteit die ik nu lever.

Ik fotografeerde al enkele jaren en deed al veel betaald portret werk voordat ik mezelf goed genoeg vond voor een bruiloft. En alsnog deed ik de eerste 3 bruiloften samen met andere fotografen.

Een topic als deze doet mij altijd een beetje zeer, het feit dat je überhaupt vragen stelt over je cameraspullen vertelt mij genoeg dat jij nog niet daar bent qua niveau wat je voor een bruiloft nodig hebt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:53:

Een topic als deze doet mij altijd een beetje zeer, het feit dat je überhaupt vragen stelt over je cameraspullen vertelt mij genoeg dat jij nog niet daar bent qua niveau wat je voor een bruiloft nodig hebt.
ik vind dit meer spreken van de keuze van het bruidspaar.

wij hebben zelf voor onze bruiloft diverse uiteenlopende fotograven bezocht, van professioneel tot amateur.
Uiteindelijke hebben we zelf voor de professionele gekozen vanwege kwaliteit, boven de prijs.

Kortom, het bruidpaar kent de TS, en zal zijn kwaliteiten vast kennen en waarderen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:57

SomerenV

It's something!

LaurentS schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:27:
[...]
Persoonlijk denk ik dat je quasi elke camera prima kan gebruiken na een uurtje oefenen en een stevige kennis van en ervaring met fotografie.
Niet helemaal. Ik hoef bijvoorbeeld niet met de Olypmpus van m'n vader of Sony Alpha van m'n schoonouders (instapmodellen) aan te komen. Die Sony is nog redelijk snel in te stellen, maar dat is bij de Olympus al een stuk lastiger, en daarbij zijn beide toestellen een nachtmerrie in slecht verlichte ruimtes.

Zelf heb ik nog nooit een bruiloft gefotografeerd, maar het gelukkige paar wil natuurlijk mooie plaatjes van hun speciale dag en dan moet je naar mijn mening:
- je spullen door en door kennen, dus weten wat alles doet bij bepaalde omstandigheden.
- weten hoe je mooie composities maakt zonder dat je daarbij al te veel na hoeft te denken.
- kennis hebben van nabewerking zodat je de foto's allemaal kan laten 'knallen'.
- niet aan je eigen twijfelen.

Ik ga dus met het advies van anderen mee en zeg: loop een paar keer mee als tweede fotograaf en vraag feedback na afloop. Dat is de beste manier om het te leren. Uiteindelijk ligt het aan jou of je snel leert of niet, en of je goede foto's maakt of niet. Ik ken mensen die al een flinke tijd fotograferen maar doordat die niet het 'gevoel' of 'oog' hebben zijn de foto's simpelweg niet mooi, hoeveel ze ook oefenen. Daarnaast ken ik ook mensen die zonder oefenen al mooie composities maken wanneer ze je toestel even vast hebben.
Ik fotografeerde al enkele jaren en deed al veel betaald portret werk voordat ik mezelf goed genoeg vond voor een bruiloft. En alsnog deed ik de eerste 3 bruiloften samen met andere fotografen.

Ach, hij vraagt tenminste advies omdat hij zelf nog twijfelt, dat is al een goed iets. Hij had net zo goed niks kunnen vragen, toch foto's kunnen maken en het goed genoeg vinden. Er zijn genoeg mensen die er heilig van overtuigd zijn dat ze goede fotografen zijn, maar die gewoon slechte foto's maken. Dat soort mensen vinden hun niveau goed genoeg, willen geen advies horen en praten maar al te graag over hun dure spulletjes. Ondanks dat alles zijn hun foto's gewoon vaak 'net niet'. Ben dus blij dat TP niet zo'n persoon is en dat hij advies durft te vragen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 24-12-2012 14:20 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

Er zijn ook zat mensen die een beperkt budget hebben en geen zin hebben om 1000+ euro neer te tellen voor een fotograaf. Dan is het toch prima als ze het door een bekende (TS) laten doen?

Ik had zelf op mijn eigen bruiloft zelfs helemaal geen fotograaf. Spijt van? Nou nee hoor, en kon het gewoon ook niet betalen. Als we er een dure bruiloft van hadden willen maken waren we nu nog niet getrouwd misschien ;) Als ik dan een vriend had die best leuk kon fotograferen maar zonder ervaring dan was ik er blij mee geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2012 18:24 ]

• Hahn
Een amateur is beter dan niks inderdaad, maar het hangt dus helemaal af van wat de verwachtingen zijn. Als iemand inderdaad denkt "beter dan niks!", dan kan je het prima doen, maar als de verwachting is dat je supermooie foto's af gaat leveren die het werk van ervaren trouwfotografen zal evenaren, dan is het zaak om die verwachting bij te stellen :P

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 16:44

McMiGHtY

- burp -

Hahn schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:01:
[...]
Dan had net zo goed ieder ander persoon het kunnen doen? Als alles toch op volautomatisch stond. De meerwaarde van een fotograaf is dat 'ie weet wat 'ie doet (en dus niet alles op volautomatisch heeft staan).
Deze werd door vrouwlief bediend en die is niet van de instellingen. Zijn toch best mooie foto's uitgekomen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Fiber

Fiber

Ramon schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:07:
Hoezo? Compositie, timing en lichtval zijn niet relevant? Een goede fotograaf mag niet op auto schieten?
Precies. Ik heb wel eens een pro (Dus iemand die zijn brood verdient met fotografie.) bezig gezien die ook gewoon werkte met een een Nikon D200 en daarop een 18-200. Wel met een hele grote flitser met externe accu erbij. Het resultaat zag er in mijn ogen en die van het bruidspaar ook prima uit. Creativiteit, artistiek talent en vakmanschap is minstens zo belangrijk als gear. Ook het maken van een album is nog een kunst apart. Het gaat niet om de losse foto's, maar om het complete eindresultaat. Inclusief nabewerking, compositie, arrangement, afdrukken, etc.

Snelle jpg's naast je raws is overigens wel grappig en handig voor bijvoorbeeld een (semi-live) diashow tijdens het feest en bijvoorbeeld een snelle print voor bijvoorbeeld bedank-kaartjes na het feest. :)
[...] Een topic als deze doet mij altijd een beetje zeer...
Spijker op de kop. Hoewel het inderdaad ook een kwestie van budget en verwachtingen is. Als je niet veel geld hebt, maar toch low-budget wilt trouwen, dan stel je gewoon andere prioriteiten. Als ze het maar van te voren weten, maar dat is ook al meermalen gezegd. En anders is er nog een half jaar om te oefenen, dat is nog best veel tijd om de basis te leren. Maar onderschat het niet, ik vind het echt wel een vak. Ook mensenkennis en communicatie is belangrijk. Dat je niet vergeet die ene oude tante die speciaal uit Canada is overgekomen op de foto te zetten of de kinderen van de zus van de bruid of zo. vaak zijn er ook twee fotografen, één voor de 'officiële' foto's en één voor de minstens zo belangrijke gebeurtenissen er omheen. En feestfotografie op de bruiloft is eigenlijk ook weer heel wat anders dan het officiële gedoe overdag.

[ Voor 33% gewijzigd door Fiber op 24-12-2012 23:39 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
  • Zorg dat je al je spullen goed ken je moet er blind mee kunnen werken.
  • Begin vanaf nu actief te oefenen op portret werk (en nabewerking) en vraag daar feedback op. (belichting, compositie enz)
  • Weet wat je aan het doen ben ga op de dag zelf niet al te veel nieuwe dingen proberen.
  • Bekijk de locaties zorg evt. dat je er een paar proefshots kan maken.
  • Backup plan voor slecht weer.
Gear:
  • Zorg voor redundancy (niet alleen meerdere accu's en batterijen body's en flitsers maar ook in je opslag)
  • De al 100x genoemde 17-55 F/2.8. Zorg dat je deze een paar weken van te voren al hebt.
  • Misschien is een reflectie schermpje (plaat piepschuim bijvoorbeeld en een paar extra handen om het vast te houden) wel veel practischer om schaduwen wat te verzachten als extra flitsers en statieven.
  • Is die metz 100% betrouwbaar en accuraat met belichten? anders een merk eigen flits voor op je body.

[ Voor 40% gewijzigd door martijn_tje op 26-12-2012 09:59 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik zou geen statief en paraplu meenemen op zo'n dag.

Je zou ook de Tamron 17-50mm f2.8 kunnen kopen als de Canon 17-55mm f2.8 te duur is.
Over de Tamron lees je positieve verhalen op internet.
De versie met beeldstabilisatie kost 399 euro bij Foka.
Voorbeeld bruiloft foto's met deze lens: http://www.flickr.com/pho...5/sets/72157625888819534/

Flitsen is ook een vak apart... veel oefenen dus.
Probeer situaties te simuleren.

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 27-12-2012 13:00 ]

Pagina: 1