Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadviess 5.1 surround set 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• victorhemmings
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09-2022
Hoi,

Ik wil een 5.1 surround set gaan kopen. Het budget is 1000 euro. Mag ietsje meer zijn als het nodig is.
Deze ga ik voornamelijk gebruiken om muziek te luisteren, maar ook voor films en tv.
Mijn woonkamer is ongeveer 35m2. Ik heb wel bovenburen. Maar ik wil echt goed geluid, en anders zet ik het geluid wel zachter als de buren thuis zijn.
BluRay/DVD speler is niet vereist. Liever niet zelfs.

Verdere eisen van de receiver:
- Minimaal 3 HDMI ingangen
- Minimaal 1 AUX ingang
- Max hoogte: 25cm
- Max breedte: 45cm
- Max diepte: 35cm

Dan kom ik uit op deze receiver. Of raden jullie iets anders aan?

Eisen van de speakers:
- Kleine centerspeaker
- Grote zuilen zijn niet mooi als frontspeakers bij mij. Voor de rearspeakers maakt het niks uit.

Welke speakers kan ik hier nou wel of niet op aansluiten, of kan ik ze er allemaal op aansluiten?
Ik was aan het kijken voor Boston Acoustics A250. Deze kosten 250 euro per stuk. Daar kan ik er dus geen 4 van kopen anders ga ik over mijn budget heen.
Zijn er nog andere goede zuilspeakers? Denken jullie dat BA een beetje overkill is voor mijn huiskamertje?
Mijn idee was al om 2x BA als rearspeakers te gebruiken, voornamelijk voor de muziek. Raden jullie verder aan om de speakers allemaal van hetzelfde merk te pakken?
Misschien kan ik nog 2x de A25 kopen.
Heb ik nog een subwoofer nodig?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Begin met 2 speakers en een versterker en ga dan verder sparen.

Tevens snap ik niet dat je wel naar de Boston Acoustics kijkt maar geen zuilen wilt hebben. Hoe zit dat?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

victorhemmings schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:08:
Welke speakers kan ik hier nou wel of niet op aansluiten, of kan ik ze er allemaal op aansluiten?
Alles op aansluiten is wellicht wat overdreven, maar eigenlijk kan je alles binnen je budget wel gewoon aansluiten. Niet letten op cijfertjes, dat maakt het alleen maar lastiger.
Grote zuilen zijn niet mooi als frontspeakers bij mij. Voor de rearspeakers maakt het niks uit.
Zuilen als rear heb je effectief alleen wat aan als je muziek luistert in meerkanaals stereo. En dan is de winst nog maar zeer klein en het bronmateriaal die het ondersteunt ook. Bij films zijn de rears voornamelijk voor effecten en dat kan een kleine speaker ook voortbrengen. Enige is dat bij sommige merken de vloerstaander goedkoper is dan een monitor plus stand, dan zou je naar rears kunnen kijken.
Raden jullie verder aan om de speakers allemaal van hetzelfde merk te pakken?
Subwoofer kan en mag zeker van een ander merk zijn. Enige nadeel is dat je met de looks niet altijd even goed uitkomt. De fronts en center zou ik zeker gelijk houden qua merk en serie. Rears kan je nog wisselen als je muziek over de fronts luistert, films is dus puur voor effecten.
Heb ik nog een subwoofer nodig?
Altijd. Bij een set monitoren of speakers die niet heel laag gaan natuurlijk veel meer dan bij een paar zuilen. Maar voor elke set is er een goede subwoofer te vinden.

Maar je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te kopen, in stappen zoals reeds wordt gezegd kan natuurlijk ook zonder problemen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• victorhemmings
Bij nader inzien ga ik denk ik voor: 4x BA A26 als front- en rearspeakers, BA A 225C voor de
centerspeaker en voor de subwoofer een Jamo SUB 210. 300 euro vind ik te duur voor een subwoofer. Voor de receiver ga ik toch voor de Sony STR-DH520

Jullie zeggen dat ik alles in stappen kan kopen, maar ik wil er simpelweg niet heel veel meer dan 1000 euro aan uitgeven omdat dat het me niet waard is.

Heel erg bedankt voor het advies!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:09
Misschien kun je dezelfde set kopen als wat ik hier heb staan. Deze bestaat uit:

4x JBL Northridge e80 en 1x JBL EC25. Dan heb je nog bijna iets van 300 a 400 over voor een receiver. Ik heb deze set nu al een paar jaar in gebruik. Klinkt echt fantastisch voor het geld en met vier van die dingen heb je eigenlijk geen subwoofer meer nodig.

Met een degelijke EQ kan je deze nog wat verbeteren en dan voornamelijk het hele lage wat omhoog krikken (alles onder de 80Hz) en dan kunnen zij ook bij films je huis laten shaken. Toen ik nog in een huis woonde heb ik hier regelmatig luidruchtig film op gekeken. Die krengen kunnen erg hard wat leuk is voor een bioscoop feeling. Ook voor muziek zijn ze erg goed te pruimen. Ik luisteren naar een beetje van alles van klassiek tot techno :P

Ik gebruik ze in combinatie met een Sony STR DA1200ES.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• victorhemmings
Sir_Hendro, dat lijkt me ook niet verkeerd. Alleen jammer dat ik ze nergens kan beluisteren. Ze zijn nog amper ergens verkrijgbaar. Bij Wehkamp zijn ze bijv. uit het assortiment.

EDIT:
Hoor van meer mensen dat JBL een goed merk is, dus ben toch even verder gaan kijken.
Dan maar wel zuilen als frontspeakers. Kan er wel mee leven.

De centerspeakers zijn vaak groot zie ik. Dus daarom zet ik de tv er denk ik op. De speaker moet dan wel recht zijn.

Dus nu heb ik het zo bedacht:
Front: 2x JBL ES80 = 438 euro
Center: JBL EC25 = 86 euro
Rear: 2x JBL ES10 = 218
Subwoofer: Yamaha YST-SW215 = 200 euro
Receiver: Sony STR-DH520 = 209 euro
Totaal: 1151 euro, met kabels etc. dus rond de 1200 euro.

Maakt het nog wat uit wat voor kabel ik erbij neem?

[ Voor 62% gewijzigd door victorhemmings op 24-12-2012 16:21 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:09
Je moet alleen niet te veel bezuinigen op je receiver omdat die veel invloed heeft op de geluidskwaliteit. Bij Sony is alleen de ES lijn goed, alle goedkope modellen daar onder zijn niet zo goed qua geluidskwaliteit. Ik geloof dat de goedkoopste ES model van Sony vanaf 350 begint. Mijn oude 1200ES was destijds 450 euro maar nu heb je geloof ik een 3000 series al voor 350 :)

Maar er zijn uiteraard nog veel meer merken dan Sony maar meestal moet je toch 350 a 400 uitgeven voor een beetje nette receiver. :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

victorhemmings schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:47:
Hoor van meer mensen dat JBL een goed merk is, dus ben toch even verder gaan kijken.
Toch zou ik gaan luisteren voordat je speakers aanschaft. Audio is en blijft persoonlijk. Zo vind ik JBL eigenlijk drie keer niets in dit segment. Sowieso is JBL heel Amerikaans qua sound en dat moet je aanstaan. De JBL E-serie is veel speaker voor je geld, maar daar houdt het voor mij wel op. Van wat ik gehoord heb vind ik de sound van BA beter dan JBL. Maar goed, ik gebruik de BA A25 dan ook als rears om tijdelijk mijn Focals aan te vullen :P
Maakt het nog wat uit wat voor kabel ik erbij neem?
Die vraag is al meerdere malen langs gekomen op het forum. De TS van zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 is de samenvatting van de gehele reeks.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 25-12-2012 16:22 ]

• victorhemmings
Ok, bedankt. Dan haal ik gewoon goedkope speakerkabels. Moeten die gewoon rood/zwart zijn? Want ik zie ook andere kleuren speakerkabels op internet.

Hoe kan ik alles aansluiten? Ik heb bijvoorbeeld een mediastreamer, een PS3 en een TV decoder. Deze 3 wil ik met HDMI kabels als input op de receiver aansluiten. Daarna 1 HDMI kabel van de receiver naar de tv.
Kan ik daarmee dan bereiken dat ik via alle apparaten het geluid via de speakers laat lopen? Of moet ik daarvoor andere kabels kopen en zo ja, welke?

Geluid van de TV zelf hoeft niet per se, zou wel fijn zijn. Maar sowieso wel het geluid van de TV decoder.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rood-zwart is puur dat je de aders uit elkaar kan houden en dus de + en - niet door elkaar haalt (oftewel in fase aansluiten). Intern zal je in de meeste gevallen gewoon koper hebben en de kleur van de mantel maakt dus niets uit.

Tegenwoordig beschikt elke receiver met HDMI wel over HDMI Processing wat betekent dat de receiver het geluid van HDMI kan halen en dat over de speakers weer kan geven. Beeld wordt doorgestuurd naar de TV. Oudere receivers willen nog wel eens HDMI Switching hebben, dan moet er nog een kabel worden gelegd speciaal voor de audio. Makkelijk manier om te zien of de receiver over HDMI Processing beschikt is om te kijken of het apparaat DTS HD en Dolby TrueHD aankan, daarvoor heb je HDMI Processing nodig namelijk.

Geluid van de TV kan met HDMI ARC mits beide apparaten dit ondersteunen. Anders wordt het een losse kabel trekken vanaf de TV naar de receiver. Maar aangezien je een externe TV Decoder hebt zal je dat niet snel nodig hebben. Of je moet veel gebruik maken van SMART TV en/of de ingebouwde mediaspeler. Let wel dat niet elke externe decoder even lekker werkt als het signaal door een receiver gaat, dit levert relatief veel handshakeproblemen op.

• victorhemmings
Thanks FeaR, je hebt al m'n vragen beantwoord!
Inmiddels heb ik alles gekocht. Ben bij een audio speciaalzaak geweest en heb daar een flinke korting gekregen. Nu heb ik:

Receiver: Denon AVR 1513
Frontspeakers: 2x Dali Zensor 5
Rear en center: JBL speakers (melkpakjes), welk type het is weet ik niet maar ze klinken prima
Subwoofer: 1x Final S95
Alles bij elkaar incl. kabels voor precies 1.000 euro. 263,50 korting :)

Het klinkt top! Alleen TV kijken gaat niet zo goed, waarschijnlijk gaat het mis met handshaken wat je al zei. Het beeld is om de halve minuut 2 seconden zichtbaar. Hoe kan dat verholpen worden? De decoder is gewoon op de receiver aangesloten met een HDMI kabel.

De electriciteit in mijn appartementje heeft het er wel moeilijk mee. Als ik bijv. de electrische rolluik omhoog doe of heet water pak beginnen de lampen een beetje te knipperen. Is dat nog te verhelpen? Ik snap het ook wel, die receiver vreet natuurlijk flink wat stroom als hij alle speakers moet voorzien.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

victorhemmings schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 23:03:
Alles bij elkaar incl. kabels voor precies 1.000 euro. 263,50 korting :)
Dat is best een flinke korting. Nu zit er op kabels wel een ziek hoge marge, maar dat neemt niet weg dat je een mooie deal hebt gesloten :)
Het klinkt top! Alleen TV kijken gaat niet zo goed, waarschijnlijk gaat het mis met handshaken wat je al zei. Het beeld is om de halve minuut 2 seconden zichtbaar. Hoe kan dat verholpen worden? De decoder is gewoon op de receiver aangesloten met een HDMI kabel.
Soms kan een andere HDMI-kabel helpen, maar lang ook niet altijd. Je kan het proberen aangezien je voor een paar euro al een kabel hebt. Maar het is ook mogelijk dat de decoder en receiver nooit lekker samen zullen gaan werken. Enige wat je dan kan doen is rechstreeks op de TV aansluiten en dan een aparte audiokabel naar de receiver trekken vanaf de decoder.
De electriciteit in mijn appartementje heeft het er wel moeilijk mee. Als ik bijv. de electrische rolluik omhoog doe of heet water pak beginnen de lampen een beetje te knipperen. Is dat nog te verhelpen? Ik snap het ook wel, die receiver vreet natuurlijk flink wat stroom als hij alle speakers moet voorzien.
Heb je alles op één groep aangesloten zitten? Een AVR-1513 trekt nu ook niet zo veel stroom, 300 Watt. Hier knipperen de lampen ook als ik de set aanzet, maar hier gaat dan een Denon AVR-2809 aan met daarachter nog twee eindversterkers met 2 x 1200 VA-voeding. In jouw geval lijkt het me zeker niet normaal :P

Pagina: 1