Andere batch van zelfde GPU zorgt voor agressievere koeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:14

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Wellicht denk je: hij heeft al een topic lopen over zijn videokaarten. Dat is zo, maar dit probleem staat daar volgens mij volledig los van. Dat zal ik hieronder ook toe gaan lichten. Om te voorkomen dat er niet-bestaande verbanden worden gebruikt en verkeerde conclusies worden getrokken, open ik hiervoor een apart topic.

Ik heb op dit moment 2x Ati Radeon HD5870 Vapor-X in CrossFire in gebruik. Wat ik bemerk is dat mijn ene kaart een stuk agressiever koelt dan mijn tweede kaart. Om dat duidelijk te maken heb ik de temperatuur afgezet tegen de GPU fan speed en heb ik tijdens 30 min gamen meermaals gemeten. Hieronder zie je een tabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50d75f076b4b1/50d75f07689b9-temps.jpg

De gekleurde items zijn de duidelijkste overeenkomst: daar waar de ene kaart op temperatuur X op snelheid Y koelt, wil de andere kaart op dezelfde temperatuur X op snelheid Z koelen.

Op dit moment is kaart 1 49*C / 29% en kaart 2 52*C / 22%. Kortom: kaart 2 produceert minder geluid op hogere temperaturen.

In een grafiekje uitgezet is dit ook duidelijk te zijn. De blauwe bolletjes zijn de kaart 1 temperatuur (X-as) en de fansnelheid (Y-as). De oranje bolletjes zijn de kaart 2 temp (X) en fan (Y).
(Er is één afwijkend oranje bolletje, dat is denk ik een notatiefout van mijzelf)

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50d7619984788/50d761997e5dc-temps2.jpg

Hoe leuk die Vapor-X kaartjes ook zijn, op volle snelheid zijn ze niet stil. Tijdens BF3 staat kaart 1 te blazen op 75% en dat is niet om aan te horen, zeker niet als je bedenkt dat de pc op het bureau staat.

In principe zijn de kaarten identiek. Echter heb ik de ene kaart zelf gekocht in de winkel en de ander later via de V&A. Visueel zie ik ook een zeer klein verschil. Ik kan vanaf de buitenkant aan de binnenkant een blokje zien zitten waar mijn eigen kaart een Sapphire-logotje heeft en de andere kaart alleen een paar letters en cijfers.

Wat ik mij dus afvraag: zou het inderdaad kunnen zijn dat de twee kaarten uit een andere batch komen en dat de firmware op mijn kaart een agressiever koelbeleid toepast? Je zou immers stellen dat op dezelfde temperatuur (= hard getal) dezelfde koeling wordt toegepast.

-----
Op dit moment staan AMD CCC en MSI Afterburner geïnstalleerd maar beide zijn niet ingesteld. Deze zouden dus geen invloed moeten hebben op het koelbeleid.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat ik eerder denk, is dat de bovenste kaart een beetje ademnood heeft, en daarom dus harder moet draaien voor dezelfde koeling.

Maar, het kan idd ook best een andere batch zijn, met een kleine biosaanpassing, of koelblok aanpassing.

Maar, een HD5870 is moeilijk stil te krijgen. Het zijn heethoofdjes.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:14

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Wat ik eerder denk, is dat de bovenste kaart een beetje ademnood heeft, en daarom dus harder moet draaien voor dezelfde koeling.
Dat zou in het licht van mijn andere topic niet gek zijn. Maar waarom ben ik het daar niet mee eens: omdat het een menselijke redenatie is en geen computermatige.

Als je immers stelt dat 50*C = 25% koeling (dat soort 'harde' instellingen zijn in alle tools zoals Speedfan, CCC, Afterburner te maken).
Dan mag het niet uitmaken dat de lucht die gebruikt wordt om te koelen warmer is. Immers, dan zou de temperatuur stijgen en daarmee ook de koelsnelheid.

Immers: de bovenste kaart is nu koeler dan de onderste bij minder hard koelen. Dan is dus de temperatuur van de chip niet het criterium om te koelen, maar de temperatuur van de inkomende lucht? Dat is onlogisch.

Althans.. zo redeneer ik dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 23-12-2012 21:20 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Dat is ook een computermatige :) Als de bovenste kaart x Pa 'tegendruk' krijgt of minder L lucht / seconde aan kan zuigen dan gaat er minder lucht langs de koeler en moet de fan sneller draaien.

Snelle test: Wissel ze eens om? ;) Ik weet niet of je dan van alles opnieuw in moet gaan stellen maar als dat allemaal onderling of door de software geregeld wordt weet je vrijwel direct of het daar aan ligt :)

Edit: Ik zie in het verhaal niet heel duidelijk welke nu de bovenste en welke de onderste is; welke van de 2 met zijn fan 'tegen' de achterkant van de andere kaart zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 23-12-2012 21:36 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hij loopt inderdaad dan tegen een probleem aan, misschien:

Wat als 25% fansnelheid niet genoeg is om de kaart op 50 graden te houden, omdat er simpelweg niet genoeg lucht is, of genoeg koele lucht?

Dan gaat de tempratuur omhoog, dus ook de fansnelheid, om proberen de kaart koel te houden.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:26

Fordox

00101010

De positie van de kaarten hebben meer te maken met temps en geluid dan je denkt. En ja, niet elke kaart is gelijk. Probeer anders een re-mount van de koeler met nieuwe pasta ertussen. Dan verschillen ze wel minder dan nu.
Maar draai ze idd om of test ze afzonderlijk van elkaar. Dan weet je het al snel.

Hoe is verder de airflow in je kast?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1