Case fans vervangen door stillere types

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgler45
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 07:46
Tot nu toe heb ik telkens gewoon de fans gebruikt die in de case zitten. Ik gebruik op dit moment een 1ste reeks Antec 1200 case maar deze is aan vervanging toe en ik wil graag naar een model gaan dat ik beter op mijn bureau kan zetten.
Nu is mijn oog gevallen op de nieuwe van Coolermaster namelijk de cooler master HAF XB. Na een hele hoop reviews na te lezen duikt overal dezelfde comment op, de standaard fans maken een hels lawaai.
Aangezien men pc op mijn bureau gaat komen zou ik graag een stille (of toch zo stil mogelijke) pc hebben.
Ik ben dus aan het rondkijken geweest voor zowel andere fans als een fancontroller maar omdat ik dit nog nooit gebruikt heb weet ik niet of de keuze wel goed is (en hij valt nogal prijzig uit)

Mijn systeem:
Asrock 990fx
AMD phenom II X4 980 gekoeld door een scythe mugen 3 gamer edition (push pull fans)
een sapphire vapor-x hd 6750
Ik gebruik geen overclocking en heb de scythe enkel gekocht om men systeem stiller te maken

Nu had ik voor de case vooral naar noctua gekeken maar dit viel enorm prijzig uit aangezien ik dan 3 maal een 120 mm fan zou steken en 2 maal een 80 mm. Tevens las ik hier en daar dat de noctua's een vervelend geluid produceren.

Gentle typhoons zouden ook zeer goed zijn maar ik kan deze nergens vinden.

Ik heb ook al enkele reacties van vrienden gehad die me vertelde dat als ik stilte wil ik een watercooling nodig had maar daar heb ik geen enkele ervaring mee (mij vrienden ook niet trouwens)

Voor de fancontroller ben ik nog aan het zoeken aangezien ik slechts 1 5.25 bay wil gebruiken en er maar 2 aanwezig zijn in de case.

Als iemand een ander goed alternatief heeft voor de noctua's en de gentle typhoons of een andere mogelijke olossing heeft alle hulp is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 19:52

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Staat een pc naast me op de grond die ik niet hoor. 3x raden welke fans ik draai... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06

India Sierra

Learn by failure

Ik zelf gebruik op mijn 2x120mm radiator Nexus Real Silent fans, deze zijn ook op 100% power zeer stil, maar als je ze wat langzamer laat draaien (fancontroller of op je moederbord regelen) hoor je ze helemaal niet meer.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik heb net 2 Gentle Typhoons gekocht bij een webshop. Er zijn nog genoeg shops die ze verkopen. Ik ben zelf zeer tevreden met de AP-15 die ik al heb. Ik zou zeggen koop ze gewoon nieuw, voor waterkoeling zijn het volgens mij nog steeds de beste fans.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 20:02
Heb zelf m'n kast vol met Noctua en hoor ze totaal niet :)

Inderdaad, ze zijn prijzig maar voor kwaliteit moet je iets dieper in de buidel tasten ;)
Misschien V&A even in de gaten houden, worden ze wel eens op aangeboden.

Bijv: V&A aangeboden: Noctua NF-S12B FLX, 120mm

Als alternatief kun je eens kijken naar Noiseblocker:
http://www.noiseblocker.de/

Deze zijn ook stil en een stukje goedkoper dan Noctua.

[ Voor 14% gewijzigd door jasiccama op 25-12-2012 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:27
Beste fans vond ik altijd de Scythe S-Flex serie. Helaas worden deze niet meer gemaakt, Noctua vind ik overpriced voor wat ze bieden. Gentle Typhoon doen het altijd goed, zeker icm een radiator (voor waterkoeling).

Besef je wel dat waterkoeling niet heilig is. Jazeker het is stiller maar je hebt ook nog een waterpomp die niet perse onhoorbaar is zonder hem op een specifiek manier te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:14
Even over een fancontroller... Ik heb zelf deze (pricewatch: Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart) in mijn pc zitten. Hell of a job om in te bouwen, maar zeker in combinatie met de meegeleverde temperatuurmeters werkt dit als een zonnetje. Mijn systeem bestaat uit een CM690 (1st gen) met 5 fans. Wanneer ik aan het surfen ben, film kijk of tik in Word heb ik alle fans uit. Tijdens het gamen heb ik toch óf oordoppen op óf de 5.1 aan staan en kunnen bij wijze van spreken de fans volle bak aan.
Uiteraard ben ben ik ook aan het kijken naar stillere fans, maar is op dit moment geen must.
(btw: ik gebruik een dual-screen setup, met op het kleine scherm Speccy om de temperaturen in de kast in de gaten te houden)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:27
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:36:
[...]

Dat begrijp ik dus ook nog steeds niet.

Als luchtkoeling al onhoorbaar stil kan lopen, waarom dan voor een risicovol en onnodig gecompliceerde waterkoeling kiezen, die op papier inderdaad nóg iets stiller dan al onhoorbaar stil "kan" zijn.
Ik zie het grote voordeel niet zo. 8)

Ja die S-Flex is ook mijn favoriet, ik heb nog steeds een stapeltje liggen.
Toch zijn de iets lompere Typhoon's nog stiller en wat koeling betreft mogelijk nog iets beter.

De huidige luchtkoeling biedt ook nu ruim genoeg marge om de klok omhoog te jagen, misschien niet zo ver als de allerbeste waterkoeling, maar zeker vergelijkbaar met de huidige modale setjes.
Geef mij dus maar luchtkoeling, af en toe de reinigende tornado van de luchtcompressor door de kast halen en verder heb je er geen omkijken meer naar. ;)
Omdat sommige videokaarten werkelijke tornado's hebben als ventilator om maar een beetje te kunnen koelen :) Verder is de OC capaciteit zoveel groter. Mijn gaming rig werd/word niet warmer dan 50 graden zowel CPU als GPU onder full load. Nu draai ik weer op stock snelheden en komt de CPU niet boven de 40 graden en GPU niet boven de 42-43 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgler45
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 07:46
oke heb vandaag alles gaan halen en men systeem in elkaar gevezen.
Bleek een serieus huzarenstukje ( de HAF XB had enkele valkuilen) Ik ben uiteindelijk voor 2 noiseblockers en 3 enermax fans gegaan ( een vriend had deze ook ingebouwd en ze waren stil en regelbaar genoeg om te gebruiken)
Verder heb ik een scythe kaze master pro gebruikt als fan controller ( bedankt voor de tip BvZwolle). Het systeem staat nu te draaien op idle en blijft lekker stil en koel
Bedankt iedereen voor alle tips en hulp :)
Pagina: 1