Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dual-boot Linux en Windows

Pagina: 1
Acties:

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb 2 harde schijven in mijn pc zitten, 1 met Linux Mint 14 en 1 met Windows 7.

Als ik ze alle twee tegelijk aansluit, start Windows automatisch.

Hoe kan ik er een dual-boot van maken, zodat ik bij het opstarten een keuzescherm krijg?

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
je hebt denk ik dan niet de installaties achter elkaar uitgevoerd maar los van elkaar en nadien de hdd's in 1 pc gezet?

mijn ervaring is dat het prettigst werkt om eerst windows en dan Mint te installeren. De installatie van Mint herkent dan de Windows installatie en geeft je de optie om Linux naast Windows te installeren, en geeft je er vanzelf een boot manager bij (Grub dacht ik). deze bied je dat keuzemenu.
maar volgens mij is het prima mogelijk om Grub nog eens te installeren en in te stellen. Google staat er vol mee hoe :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voer het commando uit dat Grub bijwerkt (dat ie naar aanwezige besturingssystemen zoekt), stel de BIOS in dat de hdd met Linux als eerste gestart moet worden, klaar :)

edit: Alhoewel, als de hdd met Windows al aanwezig was op het moment dat Linux installeerde, hoef je waarschijnlijk alleen de BIOS zo ver te krijgen dat de Linux hdd het eerste opstartmedium wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 23-12-2012 21:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde