Systeem werkt alleen met 1 RAM-bankje erin

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Mijn systeem heeft een tijd gewerkt met 2 RAM-bankjes.
Op een gegeven moment leek 1 RAM-bankje overleden. Het systeem werkte alleen nog als ik dit RAM-bankje eruit haalde.

Mijn systeem:
Asrock N68C-S UCC
Athlon II X2 250
2x2GB DDR3 Kinston KVR1333D3N9K2/4G

Ik heb een nieuw setje RAM-bankjes besteld: 2x4GB Corsair DDR3 CMV8GX3M2A1333C9
Het systeem startte in eerste instantie nog wel op met 2 RAM-bankjes, maar liep tijdens het opstarten vast.
Nu start het systeem alleen maar met 1 RAM-bankje in slot DD3_2.
Welk bankje ik in het slot doet maakt niet uit.
In slot DD3_1 werken beide bankjes niet.
Ook als ik de clock van het RAM van auto afhaal en op de laagste frequentie (400Mhz) zet, start het systeem niet met 2 RAM-bankjes erin.

Het lijkt erop dat RAM-slot DDR3_1 overleden is.
Klopt dit en moet ik een nieuw moederbord bestellen? Of kan ik nog iets over het hoofd zien?

Specs

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kan wellicht nog proberen om het slot zo goed mogelijk schoon te maken (busje perslucht of iets dergelijks), maar het lijkt erop of het inderdaad einde verhaal is? Eventueel het geheugen in het werkende slot nog testen met Memtest om er helemaal zeker van te zijn (maar lijkt me dat het niet daar aan ligt gezien het systeem niet opstart met één van beide bankjes in slot 1)?

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Zelfde probleem ier met mijn nieuwe mobo en geheugen.

Crosshair V en Corsair DDR3 CMD8GX3M2A 1866C9 2er

Slot 1 en 3 géén probleem. Slot 2 en 4 géén probleem. Slot 2 en 3, en slot 3 en 4 óók geen probleem. Maar met de reepjes in slot 1 en 2, start de pc op met een piepende BIOS, en komt hij niet verder door de post.

Ik heb wel gelezen dat mijn Phenom X4 geen 1866Mhz ondersteund, maar zag daarbij niets over single of dual channel staan. Maar wanneer ik CPUZ bekijk draait het geheugen wel op dubbele snelheid, (2 x 800Mhz) alleen staat er nog steeds 'single' bij. Ik heb het BIOS oindertussen ook al geupdate naar versie 1703.

En waarom ik die error beeps krijg wanneer de reepjes in de eerte twee sloten zitten, begrijp ik ergens ook niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Phaerion op 24-12-2012 07:56 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P