ATMEGA16 programmeerprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19
Goedemiddag,

Ik heb een Atmega16-16PU welke ik wil programmeren, ik programmeer met extremeburner. Extremeburner staat op de juiste chip ingesteld. Nu heb ik een Atmega16-16PU geleend van een vriend, deze programmeerd zonder problemen. Er staat op Atmega16 16PU 0907K. Mijn Atmega staat op Atmega16 16PU 1022. Je raadt het al, ik krijg de melding Target chip not found.

Nu heb ik het eea gemeten, de uC controller krijgt gewoon zijn GND en +5V, programmeerlijnen zijn laagohmig dit moet eigenlijk ook wel anders zou de microcontroller die ik geleend heb ook niet te programmeren zijn. (Gebruik dezelfde boards telkens). Dus op farnell deze besteld:

http://nl.farnell.com/atm...lash-mcu-dip40/dp/9171142

Hier staat op Atmega16 16PU 1025. Ook deze geeft de melding target chip not found. Wat is het verschil tussen deze microcontrollers? Ik heb even gezocht uiteraard, ik vind alleen er is een probleem met je bedrading/programmeerlijnen. Dit is dus niet het geval aangezien 1 IC wel gewoon werkt.

Ik zal ook nog even testen met extremeburner v1.2 (ipv v1.0) maar ik denk dat hier het probleem niet inzit.

Iemand ideeën? Alvast bedankt!

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Staat de instelling voor de oscillator wel goed?
(fuse die op extern staat i.p.v. intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Oscillator zou tijdens programmeren niet moeten uitmaken. Maar volgens mij zou het ook totaal niet moeten uitmaken welk nummertje erachter staat.

Wat voor een bordje programmeer je hem op? Oftewel kan je simpel de atmega eruit trekken en weer die van je vriend gebruiken? Kijken of dat het nog steeds doet, zonder dat je een compleet andere opstelling hebt.

En kan extremeburner bijvoorbeeld chip ID nummer uitlezen? Kijken of hij 0000000 leest, of een nummer teruggeeft.

Ik denk ook dat je probleem toch een wiring iets is. Je hebt ook een 100nf condensator over de voeding en een pull-up op de reset lijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 23-12-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Dat getal zal wel production date zijn, 22e week 2010 en 25e week 2010... niet zo boeiend dus.

En inderdaad, kijk eens of hij in ieder geval een Device Signature terug geeft. Een Atmega8 en een Atmega8A hebben bijv. een andere signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:28
Verkeerde fuses / clockinstellingen kunnen wel degelijk zorgen dat het niet werkt :)

Er zijn een aantal manieren om te programmeren, welke programmer gebruik je (ExtremeBurner is zo te zien de software, aan welke hardware hangt het)?

Zie ook Howto recover wrong fuses settings on a AVR. Al vind ik het wel redelijk vreemd dat een nieuwe het ook niet doet; default staat hij volgens mij op de interne oscillator met de CLKDIV8-fuse geset (of gecleard, net hoe je het bekijkt :P ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb inderdaad een bordje waar je het IC kan wisselen. Dus de complete opstelling blijft gelijk.
Het kristal is ook telkens gelijk (12 Mhz) en de programmeerhardware ook. Ik programmeer hem met zelfbouw usbasp, ATMEGA8 volgens mij met een stukje firmware erop. Via USB.

Ik heb condensators over de voedingslijn zitten en een 4k7 pull-up op de reset.
Dit is het microcontroller board:

Afbeeldingslocatie: http://www.open4u.nl/Elektronica/Embedded/Images/ATMega16Sch.gif

Ik kan verder geen fuses uitlezen of schrijven omdat hij gewoon totaal geen verbinding kan krijgen met de microcontroller. Verder staan ze gewoon uitgevinkt dus volgens mij veranderd Extremeburner er niets aan, bij die werkende werkt dit gewoon. Chip info geeft hij ATMEGA16 ookal zit hij er niet aangesloten dus hier heb je weinig aan denk ik. (Het hele zwikje ligt nu bij vriend dus terugkoppeling over sommige dingen kan even traag zijn.) pin9 is overigens bijna +5V dus hij hangt niet in zijn reset ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 23-12-2012 22:45 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Atmel AVR042: AVR Hardware Design Considerations :)
- AVCC en AGND moet je ook aansluiten wanneer je de ADC niet gebruikt
- Je moet AVCC en AGND apart 'ontkoppelen' met een condensatortje
- Als je de ADC wel gebruikt moet je tussen VCC en AVCC een low-pass filter zetten
- Heb je ook de condensator op de resetlijn?

De 'oude' chip werkt wel, alle nieuwe niet? Het zou kunnen dat hij over zijn nek gaat door het kristal in combinatie met de default instelling dat de chip de interne klok moet gebruiken, maar dat zou op zich niet moeten...

Kun je ze ook (op een breadboard als het moet) flashen met echt alleen de 3 condensatoren, de weerstand en de ISP-header?

Waar haal je overigens +5V vandaan? Is dit een gereguleerde bron? Zit er op je bordje ook een kleine (10uF) elco tussen VCC en GND ergens tussen de stroomaansluiting en de chip?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De +5V komt van de programmer, welke weer van USB komt. Er zit een 10nF aan de reset zoals in het schema. Er zit geen 10 uF in de voeding alleen een 100 nF. AVCC en AGND die 3 jumpers (JP1) zitten allen erop. Met 3 condensatoren de weerstand flashen moet ik even gaan proberen, kan even duren, maar heeft hij het kristal niet nodig?

Met de oude chip heb ik echt totaal geen problemen, ondanks dat het blijkbaar niet helemaal voldoet (het board), dus er is iets anders aan die nieuwe chip, denk ik inderdaad toch aan een setting, zoals je zegt, die default niet goed staat in de chip zelf voor mijn setup. Helaas als ik er totaal geen verbinding mee kan krijgen is er weinig aan te veranderen. Maar het is wel mogelijk dat de nieuwe chip over zijn nek gaat door bijv. het ontbreken van een low-pass filter en de 'oude' chip niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Atmel heeft 'recent' een die-shrink doorgevoerd lees ik her en der, en daardoor komen ook mensen in de knoei met programmeren; Meestal omdat ze hele beroerde printjes hebben. Zonder foto van je printje te zien ga ik daar echter geen uitspraak over doen ;)

Af-fabriek is zo'n ATmega geprogrammeerd om de interne oscillator te gebruiken, kristal is dus niet nodig :)

Ik heb zelf het volgende gebakken als verloopje tussen de ISP-connector en de chip, per AVR heb ik er een opsteekstukje bij (ondertussen voor de tiny25, mega88 en tiny2313):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B9oeqhz1GAqX33Jbdx173Ixc/full.png

Als ik de XTAL niet nodig heb dan zitten de jumpercaps er ook niet op :) In dit geval komt VCC dus inderdaad van VTG van de programmer. De reden dat de 100nFjes op rechter stuk zitten is omdat ze zo het dichtst bij de chip zitten.

In-circuit is leuk, maar vaak zit ik toch te klooien op breadboard voordat ik het uiteindelijke ding maak :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja de printjes zijn niet enorm super... maar ook niet slecht. Ik zal een printje etsen met jouw schema, alleen zonder alles wat aan XTAL1 en XTAL2 zit, gebruik dan gewoon interne kristal als het ware. Ben benieuwd wat ie dan doet :P Bedankt iig tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Etsen nog wel :o Zoiets simpels doe ik met experimenteerboard (of zelfs op breadboard), ik wil/kan zelf niet etsen dus dan moet ik weer naar Itead...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
heb je de programmeerfrequentie niet te hoog staan. dat kan ook allerlei problemen geven.

de atmega draait standaard op de interne 8 MHz, evt zelfs met clock divider (dan is het 1 MHz), maar ik weet zo niet zeker bij welke atmega's dat is.

als de atmega van die vriend wel al op het externe kristal staat loopt hij misschien 12 maal zo snel, dat heeft zeker invloed op de max programmeersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou het eens proberen met avrdude.
In mijn ogen is dat programmeersoftware die meer gebruikt wordt. Die ondersteund ook de usbasp die extremeburner gebruikt.

avrdude laat bijv zien als hij wel een chip ziet, maar van een ander type dan hij verwacht.

avrdude -c usbasp -p m16 -t

Dat roept avrdude aan met de usbasp programmer en dat hij een atMega16 moet verwachten en schakelt naar terminal mode als hij er 1 vind.
Pagina: 1