Toon posts:

P2B-LS en een P3 700Mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede forumers,

ik heb een vraagje. Ik ben in het bezit van een ASUS P2B-LS moederbord. Hier zit op het moment van spreken een Celeron 300A (loopt op 450 Mhz) op, maar ik wil een snellere.

Nou wil ik graag weten of het mogelijk is om er een snellere processor op te zetten (>600 Mhz.). Op de ASUS homepage gaat de multiplier niet verder dan 6,0x voor een Pentium 3. Bij de Celerons staat een 433 (mulitplier van 7) maar op de Celerons zijn deze gelocked. Het gekke is wel dat er een unieke combinatie van jumpers staat, die verder nergens omschreven staat?? Weet iemand misschien hoe dit zit??

Alvast bedankt.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-09 13:19
Over jumpersettings weet ik niks helaas...

Maar het probleem bij een Asus P2B is dat ie een min. voltage heeft van 1,8V. Aangezien een P3 Coppermine op 1,65V en een Celly2 (alleen de 533/566) op 1,5V lopeen, is dit dus te hoog... Waarschijnlijk is dit probleem wel op te lossen door een FCPGA proc te kopen, die op een convertortje met voltage settings zetten, en daarop 1,65 V in te stellen... De multiplier is bij alle procs van Intel tegenwoordig gelocked ja, helaas... :'( Dat neemt niet weg dat je P2B geen hogere multipliers dan 7,0 kent... Waarschijnlijk zijn die wel in te stellen met andere jumperesettings. Zoals al gezegt weet ik die helaas niet, maar er zullen wel meerdere reactie volgen..., dus je hebt grote kans dat iemand (met een P2B) het wel weet hier... :)

Succes,

Martijn

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ik wist niet dat tegenwoordig alle processoren van intel gelocked waren. Ik dacht tot nu toe alleen nog maar de celerons.

Maar goed dit zou betekenen dat ik zonder meer een P3 op mijn bord kan plaatsen zolang ik het core-voltage van 1,8 naar 1,5 Volt(1,65) terugbreng.
En inderdaad, met zo'n Slot-1>PCPGA converter zou dan geen probleem meer mogen opleveren.

Hebben jullie nog meer tips en/of opmerkingen???

• Martijn
Neem in ieder geval een goeie convertor, dus bv. de MSI of de Abit SLOTket III (verkrijgbaar bij Bolderhardware )...
Als je een k*t convertor hebt, kan dat namelijk nadelige gevolgen hebben voor eventueel overklokwerk, met een goeie heb je daar geen last van...

Verwijderd

Op een asus p2b-ls kan je niet lager dan 1.8v. Als je de slotket!!! instelt op 1.65v, dan boot de pc helemaal niet. Je MOET de converter op een voltage zetten wat je moederbord ook kan leveren, anders no-go.

Er was een tijdje sprake van een soltek SL02D convertertje met ingebouwde voltage regulator, maar ik heb dat ding nog niet mogen aanschouwen, kortom nog niet leverbaar.

Zelf draai ik een 600e op zo'n bord op 1.8v dus, ipv. 1.65v. Cpu wordt wel wat warmer dan normaal 38/40 graden, maar doet het al weken stabiel op 672 (112x6).

Een handige pagina waar een je overzicht van de asus p2b serie vindt is: http://www.ctechnet.com/hardware/asus.htm, daar vindt je info over welke cpu's het op welke series borden doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat jullie mij aanraden, met het laatste verhaal van DeDark in acht genomen, is koop een Pentium 3 600E en ga daarmee aan het stoeien om hem te overclocken.
Wat voor een koeling raad je aan???

Op die homepage zag ik trouwens alleen de resultaten van Celerons. Maar hier wil ik juist vanaf.
De enige reden dat ik geen P3 op maar moederbord kan draaien is dus het core-voltage???
Is het voor een P3 erg als ie op een hoger voltage draait (1,8 ipv 1,65)???
Ik neem aan dat de temperatuur wat hoger wordt maar dit is door extra koeling weer wat omlaag te halen.

Alles nog even samengevat, kan ik een pentium 3 700,750 of 800 op mijn ASUS P2B-LS bord laten draaien???

• Martijn
Bolderhardware heeft ook een Soltek, is misschien de goeie... Bel effe zou ik zeggen...

Verwijderd

Ja het kan dus ... een p3 doet het op jouw bord. Of je 'm ook op het gespecificeerde voltage kan laten draaien hangt af van de revisie en de build van het bord, vanaf rev 1.03 heb je kans dat het bord wel 1.65v kan leveren. rev. 1.04 kan het zeker.
dat vindt je allemaal dus wel terug op die homepage, je moet alleen een beetje naar onder scrollen...
Pagina: 1