homeplug of kabel?

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 15:22
Ik heb voor mijn iptv tot op heden altijd homeplugs gebruikt. Nu er 1 kapot is overweeg ik nieuwe te kopen, maar ik twijfel tussen het aanschaffen van nieuwe homeplugs of het laten trekken van een kabel en deze met contact dozen vast te zetten zodat ik er alleen maar een stekker in hoef te pluggen.

een setje homeplugs (200mbps) kost zo'n 40- 50 euro (afhankelijk van doorvoer snelheid).
Kosten van het trekken van een kabel inclusief contact dozen heb ik niet.
ik heb nu mijn reguliere coax kabel ook van de meterkast naar het tv aansluitpunt liggen.

Iemand die hier een indicatie van kan geven?

Ik weet het is: het is geen bouw forum, maar ik gok dat er hier wel kenners zijn die hier iets over kunnen zeggen.

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
Als je de keuze hebt, trek dan altijd een kabel. Zeker voor iets wat een stabiele verbinding nodig heeft (zoals je TV).
De kosten zullen waarschijnlijk rond hetzelfde komen te liggen. Beetje contactdoos ligt rond de 6-10€ incl. raampje. Stukje kabel hoeft ook niet zoveel te kosten (€30-40 voor 100m).

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
En het voordeel aan een kabel, hij gaat (nooit) kapot.

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 15:22
ik denk dat ik inderdaad voor een permanente kabel ga. Ik heb in de buis waar mijn telefoonkabel ligt nog wel ruimte en die komt op precies dezelfde plek uit als waar mijn netwerk kabel moet komen.
Nu zit ik te kijken naar welke kabel. ik weet van utp dat het unshielded is en daarom zocht ik juist naar een cat 6 stp kabel. Alleen als ik op STP zoek krijg ik alleen maar FTP of UTP als resultaat. Why?

ik vond wel een site met cat 6 kabel voor 0,99 per meter. Dus als ik 2x 15 meter doe ben ik nog relatief voordelig uit.

maar wat is exact het verschil tussen ftp en stp en is 1 van beide wel nodig ipv UTP?

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
UTP(Cat5e) werkt prima. Voor de (verre?) toekomst is het misschien beter om cat6 te gebruiken ivm de afscherming, maar cat5e voor kleine stukjes is voldoende voor gigabit snelheden.

FTP = Foiled Twisted Pair
STP = Shielded Twisted Pair

Wikipedia: Getwist paar

Verwijderd

Ik gebruik hier een 12 jaar oude CAT 5e, en die haalt 600 Mbps (sneller kan de harde schijf van de laptop niet aan). Dat is MEER dan zat, voor de TV....

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gewoon een _GOEDE_ (Dus geen stranded zooi) Cat5e kabel gebruiken.

Daarnaast zijn die homeplug dingen ook zenders die continu op je lichtnet zitten te pulseren. Ik zou het niet prettig vinden, daarnaast verbruiken ze ook stroom. Een Cat5e kabel niet. Denk daar ook aan. Een homeplug doet zo tussen de 2 tot 5 watt (idle, busy). Gemiddeld dus 3 watt x2 is per jaar wel een paar euro. Dus uiteindelijk is de homeplug oplossing na een aantal jaren duurder en moet je om de x aantal jaar een nieuwe kopen als hij weer stuk is. Het blijft een apparaat. Een goede Cat5e of Cat6 kabel gaat jaren mee en is ook multifunctioneel.

Tip:
Trek een tweelingkabel en zet deze op een mooi contactdoosje. Als je in de toekomst een IP telefoon aan wil sluiten of een router (wifi) op PoE(+) dan kun je die zo inpluggen.

PS. KPN gooit met de uitrol van glasvezel ook bij iedereen zo'n homeplug ding door de deur. Lekker makkelijk dan hoeven zij geen kabels te trekken, maar het is zeker niet 'groen'. Als je trouwens echt nog homeplug spul wilt kun je ook op Marktplaats kijken, volgens mij zijn er veel mensen die die dingen helemaal niet gebruiken...

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 28-12-2012 14:25 ]

Verwijderd

ik zou gewoon de vaste kabel pakken.
Een homeplug gaat over het stroom netwerk en ik spreek uit ervaring dat het niet altijd stabiel werkt.
Pagina: 1