Voedingscircuit Laptop ASUS X61SL doorgebrand [foto's]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
Na het met de verkeerde polariteit aansluiten van een third-party adapter is het voedingscircuit van de laptop doorgebrand.

Het gaat om een ASUS X61SL:
pricewatch: Asus X61SL-6X024C

Zojuist opengemaakt om de schade te inspecteren:
https://dl.dropbox.com/u/20033235/laptop/shot1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20033235/laptop/shot2.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20033235/laptop/shot3.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20033235/laptop/shot4.jpg

Er is duidelijk 1 smd component kapot. Ik heb de weerstand van de componenten gemeten, ik denk dat het een ontstoringscondensator was die nu de ground en +V kortsluit. Zie:
https://dl.dropbox.com/u/20033235/laptop/shot5.jpg

Er is geen tekst op het kapotte component te zien.

De meting van het kapotte component schommelt heftig voordat de meeting convergeert naar een constante waarde. De drie pinnen van de adapter jack lijken alle drie in verbinding te staan.

Mijn vraag nu: kan mijn vermoeden kloppen? En als ik het component vervang, wat voor condensator kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb een verzameling elco's en keramische condensatoren (niet smd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:24
Ik denk eigenlijk dat het een ompoolbeveiliging is (die zijn werk heeft gedaan).
Als dat het geval is heb je met een beetje mazzel nog een goed werkende laptop.

In circuit metingen kun je overigens weinig mee. de rest van de laptop doet daar ook in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Het uitgebrande component lijkt mij een diode die normaal in sper staat.
Bij verkeerd aansluiten adapter gaat deze in geleiding.
Probeer het defecte compoment eruit te solderen en meet dan opnieuw , vermoedelijk ben je dan de kortsluiting kwijt .
(Dat andere component die bruine is een condensator , deze is vermoedelijk nog wel heel)

Neem aan dat je de adapter al gemeten hebt en er nog de goede spanning uit komt !

Als je het defecte component verwijdert hebt en je meet geen sluiting meer kun je proberen de adapter weer aan te sluiten , denk nu wel aan de goede polariteit (er is niets meer dat verdere componenten beschermd) , dan zal de laptop het vermoedelijk wel weer doen.

Hierna kun je een diode weer in sper weer op de originele plek zetten het beste is smd van hetzelfde soort en groote.

@timberleek
11,2ohm is gewoon een sluiting en lijkt mij niet normaal daar (de andere waardes zullen wel zo laag zijn omdat dat zwarte component defect is).
Als je weet wat je meet kan zelfs in circuit metingen een aardige indicatie geven .

[ Voor 4% gewijzigd door theuser op 23-12-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
11.2 ohm is niet enorm laag eigenlijk. Dat is nog geen 2A bij de waarschijnlijk 19v die de adapter levert.
Nu is het duidelijk dat er het een en ander niet klopt op die print, dus je kunt er wel van uit gaan dat hier wat fout is. In dit geval inderdaad een ompoolbeveiliging.

maar een weerstandsmeting in circuit is niet zo makkelijk wat over te zeggen imo.
Dan moet je ook een beetje kijken wat erachter zit.
Een bufferelco verderop kan al zorgen voor een rare oplopende weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
timberleek schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:55:
11.2 ohm is niet enorm laag eigenlijk. Dat is nog geen 2A bij de waarschijnlijk 19v die de adapter levert.
Nu is het duidelijk dat er het een en ander niet klopt op die print, dus je kunt er wel van uit gaan dat hier wat fout is. In dit geval inderdaad een ompoolbeveiliging.

maar een weerstandsmeting in circuit is niet zo makkelijk wat over te zeggen imo.
Dan moet je ook een beetje kijken wat erachter zit.
Een bufferelco verderop kan al zorgen voor een rare oplopende weerstand
Ik vind 2A bij 19V voor een smd component wel vrij veel eerlijk gezegd. Dat is 38W over zo'n klein componentje. Maar zo bedoelde je dat waarschijnlijk niet. Component lijkt inderdaad heel veel op een diode, de silkscreen op de print lijkt dat te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Dat die drie pinnen met elkaar in verbinding staan, kan prima. Als ik naar de eeste foto kijk lijkt het alsof het 3e pinnetje een schakelaar is. (Dat kan.)

Raus inderdaad die diode er af, en kijk of je dan zinnige dingen meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nee ik bedoelde niet door die diode. ik bedoelde als weerstand voor het hele systeem (tenminste het deel dat hij mee meet door in circuit te meten). 2A zal de adapter niet door zijn knieen laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauzer
Bedankt voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag!

Waarom wordt die diode als dusdanig gebruikt en wordt hij niet serieel in de schakeling gezet zodat er geen stroom gaat lopen als je de polariteit verkeerd hebt?

Nu ontstaat er kortsluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Als hij permanent in serie zou staan, en je notebook vraagt constant 2A aan stroom, staat zou de diode de hele tijd grofweg 1.4W aan energie staan weg te roken te hele tijd... en dat is zonde.

Een fatsoenlijk adapter heeft een over current protection. Door de diode parallel te plaatsen zorg je eigenlijk dat de adapter meteen in over current protection gaat, en uitschakelt. Een scenario wat eigenlijk niet voor mag komen, gezien de consument gewoon netjes alle originele dingen koopt van 100 Euro.

Als je er een Chinese lader verkeerd om op zet, heeft dat dus wel als nadeel dat dan de diode eruit rookt....

Waarschijnlijk zit er na de ingang nog ergens een pfet-je verstopt, die gewoon niet aan gaat als je de spanning omdraait... die dient dan eigenlijk als vervanging voor de serie diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauzer
Helder!

Ik ben bang dat de Chinese adapter het euvel niet heeft overleefd; maar naar alle waarschijnlijkheid is de laptop dus nog prima te redden :)
Pagina: 1