Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Runctf "politie"-virus

Pagina: 1
Acties:

• Josaus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11 17:20
Hallo tweakers,

Vandaag had ik last van dat leuke "politie"-virusje wat je computer kaapt en waarin beweert wordt dat je 100 euro aan de politie moet betalen voor het verwijderen van het virus. Als je dit niet zou doen zou al je bestanden verwijderd worden.
Nu heb ik deze snel weg gekregen (uitzetknop even indrukken -> pc loopt vast op het afsluiten terwijl dat virus al uit is -> menu start -> alle programma's -> opstarten -> verwijder het nieuwe ding wat het virus voor moet stellen -> start virusscanner -> win!).
Het probleem is dat het op mijn computer gekomen is. Het kwam ongeveer direct nadat er een reclame popup verscheen. Is dit een geval van downloaden via javascript? Ik zou het graag blokkeren voor een volgende keer, want dit is niet zo fijn..

Groeten, Kees

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Javascript niet denk ik, maar java runtime mits niet up to date is wel zeer waarschijnlijk je lek.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Sh4dowking
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 15:17
misschien de extensie adblock gebruiken via google chrome of firefox?

Asrock Z77 Extreme 4 ----- Intel Core I7 2700k ----- GTX 680 Twinn Frozer III

• Josaus
Java kan het wel zijn ja. Net de logs doorgekeken en hij heeft inderdaad iets gedaan. Bedankt voor de suggestie ;)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Had hem donderdag ook even in een onbewaakt moment na een herinstallatie van mn machine. Het is inderdaad Java. Opnieuw opstarten met shiftknop ingedrukt zorgt ervoor dat ie niet mee opstart. Daarna virusscanner erover heen en die kiepte hem eruit.

Herinnerde me meteen om alles wat met Java te maken heeft uit te schakelen in iedere browser. Java is op deze manier niet heel erg geschikt voor het internet.

[ Voor 24% gewijzigd door spone op 23-12-2012 14:59 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Josaus
Ik had ooit de optie tot het uitschakelen van enkele functies van java in firefox. Kan het helaas niet terug vinden.. Iemand enig idee waar ik dit kan vinden?

Verwijderd

Het staat bij plug-ins.

• Josaus
Dat leek mij ook heel logisch, maar helaas :(

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zou schelen als we wisten welke browser en welk OS je had... :+ Maar is niet echt nodig: [google=java addon] geeft voor 'iedere' browser al meteen antwoord, o.a. via http://nakedsecurity.soph...ow-turn-off-java-browser/

Overigens: gewoon verwijderen als je het niet echt nodig hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Hoewel Java een zeer waarschijnlijke kandidaat is, loop ook even je Flash/Adobe Reader-versies na. En gooi inderdaad alle plugins die je niet gebruikt eruit.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je niet met de hand al die updates wil uitzoeken, installeer dan even PSI van Secunia.

De 2.0 versie (die heel wat prettiger is dan de nieuwe 3.0) kun je hier vinden: http://secunia.com/PSI2Setup.exe

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Pagina: 1